آتش ابلیس در نابلس/ خارج از تشریفات/ مردی که برای توافق به تهران می آید

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روایت رئیسی از دلایل آشفتگی بازار ارز، حذف عبارت «واحدهای مسکونی» از تبصره مربوط به مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت در لایحه بودجه 1402 ، تقدیرازاقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره‌های فجر امسال ، تحویل ساختمان سفارت افغانستان در تهران به نمایندگان اعزامی طالبان، نشست حقوق‌بشری در ژنو و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روایت رئیسی از دلایل آشفتگی بازار ارز، حذف عبارت «واحدهای مسکونی» از تبصره مربوط به مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت در لایحه بودجه 1402 ، تقدیرازاقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره‌های فجر امسال ، تحویل ساختمان سفارت افغانستان در تهران به نمایندگان اعزامی طالبان نشست حقوق‌بشری در ژنو و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

کارت سبز مجلس به وزارت فرهنگ

روزنامه ایران:نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای که به امضای ۲۳۱ نفر از نمایندگان رسیده است، از وزیر فرهنگ و همچنین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره‌های فجر امسال تقدیر کردند. احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس با اعلام این خبر گفت: نمایندگان مجلس در بخشی از این بیانیه  از  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان برگزاری جشنواره‌های فجر به خاطر اقدامات تحولی در جشنواره فیلم فجر و سایر جشنواره‌های امسال تقدیر و تشکر کرده‌اند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود:‌ در جشنواره فیلم فجر امسال زمینه‌ای فراهم شد تا کسانی که از استعدادها و توانمندی‌های قابل توجهی در عرصه فیلم‌سازی و هنر بهره‌مند هستند اما به دلیل عدم شهرت کار آنها دیده نمی‌شود کارها و زحماتشان دیده شود.

 

آزمون و خطا!

روزنامه اطلاعات:از روش‌های اجرایی کهنه و فرسوده دولت‌ها، روشی بود که به «آزمون و خطا» مشهور است. این روش را دولت‌ها در دورانی به اجرا درآوردند که گرفتار شرایط بحرانی و اضطرار ناشی از جنگ یا نداشتن درآمد و بودجه لازم شدند. نمونه آن را در برخی از کشورها و دولت‌ها در آمریکای لاتین از جمله در ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و… می‌توان رصد کرد. در آسیا و آفریقا نیز نمونه‌هایی از روش «آزمون و خطا» در شرایط خاص از سوی برخی از دولت‌ها برای مدتی اجرا شد. اما به مرور زمان با تحولات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی دولت‌ها در تلاشند تا از ادامه اجرای روش «آزمون و خطا» اجتناب کنند و کمبودها در مدیریت کلان خود را با اجرای برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم نمایند.اگر به تاریخچه و چگونگی انتخاب و اجرای روش «آزمون و خطا» در مدیریت دولت‌ها و در کشورهای خاص نگاه کنید. انتخاب روش مدیریتی «آزمون و خطا» را به‌صورت عمده در دو تجربه زمانی خواهید دید. اول، در شرایط «اضطراری» ناشی از جنگ گرفته تا محاصره اقتصادی، سیاسی و به اصطلاح سیاسی «بایکوت» روابط و در انزوا قرار گرفتن.دوم، نداشتن امکانات برای طراحی برنامه‌ریزی‌های معین که آن را «شرایط بحران‌زده» می‌خوانند.

 

چرا «پیشگیری» نکردید؟

روزنامه شرق:‌رئیس مجلس گفت: مجلس از ۴۰ روز قبل پیش‌بینی شرایط ارزی کشور را کرده بود و بسته پیشنهادی خود را به دولت و رئیس‌جمهور ارائه کرد. اکنون هم دولت هر هم‌فکری بخواهد ما انجام می‌دهیم. این سخنان با واکنش منفی روبه‌رو شده، زیرا در 40 روز گذشته اقدامی که بتواند بازار ارز را کنترل و مانع رشد قیمت‌ها شود انجام نشده است و در‌نهایت هم بهارستان‌نشینان در جلسه‌ای غیرعلنی که با دولت داشتند، با پاسخ مخبر «همینه که هست» و «از ما بهتر پیدا نمی‌کنید»، از بازخواست دولت بازماندند و قالیباف هم روز بعد از آن جلسه غیرعلنی گفت: «دولت مسئول تشکیل کمیته هماهنگی ارزی است» و از مسئولیت شانه خالی کرد. حال که دلار سقف 60 هزار تومان را هم تجربه کرده است، قالیباف از اینکه پیش‌بینی مجلس از نابسامانی اقتصادی محقق شده خشنود است، اما توضیح نداده که چرا برای پیشگیری از بحرانی که مردم عادی هم از وقوع آن و ادامه‌داربودنش آگاهی داشتند و دارند، اقدامی انجام نداده است. صبح دیروز محمدباقر قالیباف در جلسه علنی در پاسخ به تذکر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان، در انتقاد از وضعیت ارزی کشور اظهار کرد: کسی مانع نظارت مجلس شورای اسلامی بر دولت در بحث مربوط به ارز نیست و افتخار مجلس این است که از یک‌ماه و نیم پیش شرایط را پیش‌بینی کرد و ۴۰ روز قبل بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی درباره کنترل بازار ارز به دولت و رئیس‌جمهور منتقل شد ما کارمان را انجام داده‌ایم و اکنون هم انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: موضوعی که نمایندگان مطرح می‌کنند آن است که در جلسه غیرعلنی بحث شد گروه مشترکی برای هم‌فکری تشکیل دهند، من هم توضیح دادم که اشکالی ندارد دولت هر هم‌فکری‌ای که بخواهد ما انجام می‌دهیم، ما کار نظارتی‌مان را از ۴۰ روز قبل انجام دادیم و نظرات را منعکس کردیم. قالیباف اضافه کرد: روز گذشته هم آقای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوعات لازم را متذکر شد. ما پیگیر هستیم. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تذکری گفت: امام، مجلس را در رأس امور خواند؛ حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز گفت که دولت باید کمیته‌ای برای بحث ارز تشکیل دهد، پس قرار است این کمیته کی تشکیل شود؟ چرا ما نباید حرمت خود را نگه داریم؟ نماینده مردم فلاورجان اضافه کرد: وضعیت به‌گونه‌ای شده که مردم حتی نمی‌توانند نان بخرند و همه قیمت‌ها لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست داریم به این موضوع ورود کند.

 

مجلس طرف پولدارها را می‌گیرد؟

روزنامه همشهری:با رأی نمایندگان مجلس به حذف عبارت «واحدهای مسکونی» از تبصره مربوط به مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت در لایحه بودجه 1402، عملاً خانه‌های لوکس از شمول مالیات خارج شدند.  به گزارش همشهری، براساس پیشنهاد دولت در جزء (۱) بند (ذ) تبصره (۶) ماده‌واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای مجاز که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از 20میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان 2در هزار می‌شوند، اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی این لایحه در صحن علنی، با رأی مثبت به پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر حذف عبارت واحدهای مسکونی از این تبصره، دچار اشتباهی شدند که در نتیجه آن، نه‌تنها واحدهای مسکونی گران‌قیمت از پرداخت مالیات معاف شدند، بلکه اجرای سایر مفاد تبصره را نیز منتفی کرد؛ چراکه با حذف واحدهای مسکونی از این تبصره، فقط باغ‌ویلاهای گران‌قیمت در شهرهای بالای 100هزار نفر جمعیت مشمول مالیات هستند که در این مورد نیز به‌واسطه استقرار اغلب این باغ‌ویلاها در مناطق کم‌جمعیت، عملاً اجرای قانون امکان‌پذیر نیست.سرچشمه اشتباه:دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با هدف ارتقای عدالت مالیاتی و سپردن بار مالیاتی بر دوش برخوردارترین اقشار جامعه، تبصره مربوط به اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت و اعیانی را تکرار کرد، اما در جلسه بررسی لایحه بودجه 1402، اکثریت نمایندگان مجلس بدون توجه به نتیجه و عواقب رأی خود، به پیشنهاد حذف عبارت «واحدهای مسکونی» از این تبصره رأی مثبت دادند. با حذف این عبارت از متن جزء (۱) بند (ذ) تبصره (۶) ماده‌واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، عملاً همه واحدهای مسکونی گران‌قیمت از شمول مالیات معاف می‌شوند و ابطال این رأی نیز امکان‌پذیر نیست.

 

نگران افکار مسموم علیه دختران ایران

روزنامه فرهیختگان:با فروکش کردن همه‌گیری کرونا این امید در کشور به‌وجود آمد که دیگر سایه تعطیلی و افت تحصیلی از سر نظام آموزشی کشور برداشته شده است. اما به نظر می‌رسد کرونا تنها تهدید نظام آموزشی نبوده است. بعد از شکست تلاش اپوزیسیون برای به تعطیلی کشاندن کشور از جمله در حوزه آموزش اکنون مدتی است که مسمومیت‌های سریالی دامن دانش‌آموزان را گرفته است. سریال مسمومیت‌ها ابتدا از دانشگاه‌ها آغاز شد. دانشگاه‌های خوارزمی، صنعتی اراک و صنعتی اصفهان 3 دانشگاهی بودند که موج مسمومیت‌ها از آنجا آغاز شد. در پی این مسمومیت‌ها 1200 نفر دچار عوارض جسمانی شدند. درنهایت دلیل این مسمومیت‌ها مصرف غذای سلف عنوان شد. بعد از دانشگاه‌ها اکنون موج مسمومیت‌ها به مدارس رسیده است. موجی که با شدت از قم آغاز شد و دامنه آن به دیگر شهرها نیز رسید. اظهارات ضد و نقیض مسئولان مختلف در مورد علت مسمومیت‌ها و همزمان تکرار این ماجرا موجی از نگرانی را در افکار عمومی به‌وجود آورد. این نگرانی به مرور با مطرح شدن شایعات مختلف نیز تشدید می‌شود. در این بین برخی چهره‌های سیاسی نیز با اظهاراتی که رنگ و بوی تسویه‌حساب می‌دهد بهره‌برداری سوء از ماجرا را در دستور کار قرار داده‌اند بدون اینکه اهمیتی برای شکل‌گیری موج نگرانی در جامعه قائل باشند. این قبیل شایعه‌پراکنی‌ها زمانی پایان می‌یابد که دستگاه‌های امنیتی با در نظر گرفتن احتمال خرابکاری بررسی ماجرا را آغاز کرده و در‌صورتی‌که چنین گزاره‌ای به تایید رسید برخورد با خاطیان نیز سریعا در دستور کار دستگاه قضا قرار گیرد. علی‌رغم اینکه 3 ماه از آغاز سریال مسمومیت‌ها از قم گذشته و دادستان کل کشور نیز احتمال عمدی بودن ماجرا را مطرح کرده است شاهدیم که هنوز نتیجه قطعی از جانب نهادهای مسئول اعلام نشده و همچنان این اظهارات متناقض و شایعات است که افکار عمومی و روند آموزشی را به بازی می‌گیرد.

 

واکنش وزارت خارجه کشورمان به در اختیار گذاشتن سفارت افغانستان در تهران به طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی:ساختمان سفارت افغانستان در تهران به نمایندگان اعزامی طالبان تحویل داده شد. این اقدام با واکنش شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان مواجه شد.در همین ارتباط، وزارت امورخارجه کشورمان با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران، آنرا امری داخلی و مربوط به افغانستان دانست و تاکید کرد که به هیچ عنوان به موضوع مزبور ورود نکرده است.وزارت امورخارجه در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شیئ دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را تحویل نگرفته است.در همین ارتباط، به دنبال در اختیار گذاشتن سفارت افغانستان در تهران به طالبان، وزارت امورخارجه طالبان اعلام کرد فعالیت‌های این سفارت بعد از اعزام دیپلمات‌های جدید، با تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع دو کشور ادامه خواهد داشت.عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان با اشاره به تحولات سفارت افغانستان در تهران در توییتر خود نوشت: وزارت امور خارجه طالبان به اطلاع تمامی افغان‌های ساکن در جمهوری اسلامی ایران می‌رساند که فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام کارمندان و دیپلمات‌های جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت.

 

پیام آمریکا؛ قاطعیت ایران

روزنامه جام جم:گرچه در روزهای گذشته هیچ نشانه آشکاری از پیشرفت در مذاکرات وجود نداشت و فقط طرف‌های غربی همچنان از تهران می‌خواستند تا سطح همکاری خود را با آژانس افزایش دهد، حالا اما امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان خبر جدیدی از تحولات حوزه توافق داده و گفته است که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، پس از بازگشت از واشنگتن حامل این پیام بود که آمریکا «برای جمع‌بندی توافق» احیای برجام آمادگی دارد.البته امیر عبداللهیان درعین‌حال درباره موضع ایران هم گفته برداشت ما از این پیام این است که دستیابی به توافق ممکن خواهد بود، اگر ریاکارانه برخورد نکنند. البته پیش از این رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود: «رکود مزمن دیپلماسی می‌تواند جنگی را به منطقه تحمیل کند که بیش از همه منافع آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کند» و حالا درست وقتی که صفحه رابطه ایران با کشورهای منطقه در حال تغییر است و وزیر خارجه برای نشست حقوق‌بشری به ژنو سفر کرده خبر رسیده که آمریکا به‌طور جدی خواهان بستن پرونده باز توافق با ایران است.  چه کسی فکر می‌کرد بازگشت آمریکا به توافق ۲۰۱۵ که ترامپ به شکل غیرقانونی از آن خارج شده فقط دوسال درجا بزند و به‌دلیل زیاده‌خواهی آمریکا برای تغییر در اصل توافق سال۹۴ این روند فرسایشی شود درحالی‌که یکی از شعارهای اصلی بایدن بازگشت به توافق با ایران و اصلاح اشتباه ترامپ بود اما آنچه در این دوسال جریان داشته همان عقلانیت ترامپی بود که اجازه نداده دولت واشنگتن قدم از قدم بردارد به‌ویژه این‌که اتفاقات پاییز۱۴۰۱ هم در ایران به بهانه خوبی برای آمریکا تبدیل شد تا از ایفای نقش حقوقی خود در برابر ایران سر باز بزند و این بازی را بیش از پیش ادامه دهد اما این صفحه حالا کم‌کم در حال تغییر است. هرچند بسیاری از تحلیلگران در اسفند۱۴۰۰ کار توافق را تمام‌شده می‌دانستند اما جنگ روسیه با اوکراین تا حد زیادی بر این فرآیند سایه‌انداخت و هنوز که یک‌سال از آن روزها می‌گذرد، تهران و واشنگتن هنوز در همان مرحله هستند.

 

آتش ابلیس در نابلس

روزنامه وطن امروز: به گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، عصر دیروز یک مبارز فلسطینی به سوی خودروی حامل صهیونیست‌ها تیراندازی کرد که دست کم یک صهیونیست در این حادثه به هلاکت رسید و جمعی هم زخمی شدند. به کارگیری توصیف «بشدت مجروح» معمولا در رسانه‌های عبری‌زبان به عنوان هلاکت فرد تفسیر می‌شود، زیرا اداره نظارت بر مطبوعات ارتش صهیونیستی اجازه اعلام فوری هلاکت صهیونیست‌ها را نمی‌دهد. همچنین خبرگزاری فلسطینی شهاب اعلام کرد در عملیات دوم در نزدیکی منطقه اریحا که در مجاورت منطقه عملیاتی اول بوده است 4 صهیونیست بشدت زخمی شده‌اند. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس در نخستین اظهار نظر درباره این عملیات گفت این عملیات در چارچوب پاسخگویی به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایت دیشب (بامداد دوشنبه) صهیونیست‌ها در نابلس است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تایید عملیات دوم اعلام کرد این عملیات در فاصله نزدیکی نسبت به عملیات نخست روی داده و نیروهای ارتش در حال آماده‌باش هستند. این عملیات در پاسخ به جنایت اشغالگران قدس علیه مردم جنوب نابلس بود. در تجاوز بامداد دیروز نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان به کرانه باختری یک نفر شهید و ۳۹۰ نفر زخمی شدند، همچنین منازل، تاسیسات و خودروهای مردم در آتش سوخت. شهرک‌نشینان همچنین به روستاها و شهرک‌های حواره، بوریت و قریوت در جنوب نابلس حمله کردند. بامداد دیروز در پی حمله شهرک‌نشینان به اهالی روستای زعتره در نابلس اشغالی یک جوان فلسطینی به نام سامح حمدلله محمود اقطش ۳۷ ساله بعد از اینکه جراحت سنگینی برداشته و به ضرب گلوله به شکمش زخمی شده بود، به شهادت رسید.

 

مقاومت «پیروز» برای زندگی

روزنامه خراسان:حال «پیروز» خوب نیست. این خبر برای کسانی که از یازدهم اردیبهشت 1401 و لحظه تولد پیروز تا امروز که در آستانه 11ماهگی است با عکس و ویدئوهای بزرگ شدن این توله یوز ایرانی زندگی‌کرده‌اند، غم‌انگیز و ناخوشایند است. پیروز توله یوز ایرانی، فرزند «ایران» و «فیروز» دو یوزپلنگ ایرانی است. او تنها توله باقی‌مانده از جفت‌گیری این دو یوز است که 2روز دیگر وارد 11ماهگی می‌شود. شرایط پیچیده ایران در زمان بارداری، باعث شد سه توله او که همگی نر بودند به روش سزارین به‌دنیا بیایند. پیروز تنها توله‌ای بود که زنده‌ماند ولی مادرش هیچ‌وقت او را نپذیرفت و به این‌ترتیب پیروز هیچ‌وقت طعم شیر مادر را نچشید. بعضی به بقای پیروز امید نداشتند ولی ورود علیرضا شهرداری‌پناه تیمارگر حیات‌وحش به زندگی پیروز اوضاع را تغییرداد. او از روزی که پیروز در کف یک دست جا می‌شد تا امروز که عکس‌های پرهیبتش را می‌بینیم با این یوز ایرانی زندگی ‌کرده است، شب در کنارش خوابیده، روزها با او دویده و حالا با بغض در گلو، پیروز را که در بیمارستان دام پزشکی تهران است، همراهی‌می‌کند. پیروز از شامگاه جمعه 5 اسفند به دلیل آن‌چه یبوست مزمن و مشکلات گوارشی اعلام شده، از پارک پردیسان به بیمارستان دام پزشکی مرکزی منتقل شده‌است. تا امروز اظهارنظرهای متفاوتی از زبان مسئولان و دام پزشکان درباره وضعیت جسمانی و دلیل بستری شدن او منتشر‌ شده‌است که ما در این مطلب به آن پرداخته‌ایم. بقای پیروز کمک زیادی به حفظ گونه یوزپلنگ ایرانی می کند که در خطر انقراض جدی است.   ناپایداری شرایط و بی‌میلی پیروز پیروز برای ما تنها یک توله یوزپلنگ نیست. او برای بسیاری نماد امید و زندگی است و بسیاری از ما گاهی خودمان را در او می‌بینیم که فرزند ایران است و در هر شرایطی برای زندگی می‌جنگد.

 

روایت رئیسی از دلایل آشفتگی بازار ارز

روزنامه تجارت:رئیس جمهور درباره افزایش نرخ ارز حتی در روزهای تعطیل، گفت: جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی هم در داخل درآتش آن می‌دمند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها، تحقق گفتمان انقلاب یعنی اجرای ارزش‌ها و برقراری عدالت اسلامی را پیام و خواست مردم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دانست و اظهار داشت: دولت مردمی در ابتدای کار خود با ۲ مسئله مواجه بود، یکی انتظار دلدادگان به انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان‌های انقلاب و دیگری شرایط خاصی که کشور داشت. رئیس جمهور در تشریح شرایط خاص کشور به گزارش‌های منابع رسمی از شاخص‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دهه ۹۰ اشاره کرد و گفت: کاهش مجموع نرخ رشد کشور به حدود ۰,۴ درصد، کاهش شدید فروش نفت و بازگشت درآمدهای آن، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، داغدار شدن روزانه حدود ۷۰۰ خانواده به دلیل شیوع کرونا و امثال آن از جمله مصادیق مشکلات پیش روی دولت مردمی در آغاز فعالیت بود که دولت سیزدهم با عزم به حل این مشکلات شروع به کار کرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به رسیدن نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقمی نزدیک به ۵ درصد خاطرنشان کرد: دولت مردمی توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳ درصد به زیر ۴۰ درصد برساند، اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد.

 

ايران و شناسايي بالفعل امارت اسلامي

روزنامه اعتماد:روز شنبه تصاويري از درون ساختمان سفارت افغانستان در تهران منتشر شد كه نشان مي‌داد مقام‌هاي اعزامي از سوي امارت اسلامي [حكومت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان در افغانستان] در حال تحويل گرفتن مسووليت سفارتخانه از ديپلمات‌هاي دولت پيشين افغانستان در اين سفارتخانه و ايجاد تغييرات درون ساختمان هستند. پيش از اين برخي رسانه‌ها نامه‌اي را به تاريخ ۴ دي‌ماه از سوي اميرخان متقي، سرپرست وزارت خارجه امارات اسلامي منتشر كرده‌ بودند كه در آن فضل محمد رحماني  را به عنوان سرپرست جديد سفارت افغانستان در تهران منصوب كرده ‌بود. مشخص نيست وضعيت نزديك به ۱۵ نفر كارمند پيشين سفارت افغانستان در تهران بعد از تحويل سفارت به نيروهاي گروه شبه‌نظامي طالبان چه خواهد شد. سفير حكومت پيشين افغانستان در تهران، عبدالغفور ليوال بود كه پس از سقوط حكومت افغانستان مقام خود را ترك كرد و سرپرستي از آذرماه ۱۴۰۰ سفارت به عبدالقيوم سليماني، معاون وي واگذار شد. امارت اسلامي از همان زمان قصد داشت سرپرست جديدي را از ميان نيروهاي خود براي هدايت سفارت افغانستان در تهران معرفي كند، اما جمهوري اسلامي ايران در آن زمان حاضر به پذيرش اين درخواست نشده ‌بود. حالا با گذشت يك‌سال و ۸ ماه از روي كار آمدن طالبان در افغانستان، اين گروه شبه‌نظامي موفق شده است فيض محمد جلالي را به عنوان سرپرست خود براي سفارت افغانستان در تهران معرفي كند.هفته پيش و پيش از اين تحولات، ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت ادعا كرده ‌بود كه معرفي نماينده جديد براي سرپرستي سفارت افغانستان در تهران، به معناي تغيير موضع ايران در «چگونگي تعامل با حكومت سرپرستي افغانستان» نيست. با اين حال به نظر مي‌رسد كه طالبان با اعزام ۱۰ مقام خود به تهران، تصميم گرفته است كه سفارتخانه را كاملا از نيروهاي دولت پيشين خالي كند و مسووليت تمامي امور كنسولي در سفارت افغانستان را راسا بر عهده بگيرد.

 

خارج از تشریفات

روزنامه جوان:رئیس قوه قضائیه در هفدهمین سفر استانی خود، روز گذشته در رأس هیئت عالی قضایی به استان مرکزی رفت. حجت الاسلام اژه‌ای از مجموع ۱۷ سفر استانی، علاوه بر سفر‌های رسمی، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است که استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان و خراسان رضوی از جمله آنهاست. رئیس عدلیه، اما دیروز اگرچه به صورت رسمی به استان مرکزی رفت، اما در مسیر تشریفات‌زدایی، تذکر دیگری هم یادآور شد. او همچنان‌که بار‌ها در سفر‌های استانی خارج از تشریفات معمول و همچون یک مسافر وارد هواپیما شده است، از مسئولان استان مرکزی هم خواست «هر مقدار که ممکن است از تشریفات و تجملات بکاهید؛ تشریفات و تجملات، به‌خصوص در این شرایط، زیان می‌رساند؛ هرچقدر بتوانیم از تجملات و تشریفات بکاهیم، امر پسندیده‌ای است.» رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به اراک، با حضور بر مزار شهید گمنام خاکسپاری شده در استانداری استان مرکزی به مقام شامخ این شهید و تمامی شهدای گلگون‌کفن ایران اسلامی ادای احترام کرد.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار قضات و کارکنان قضایی به همه مسئولان امر تذکر داد: هر مقدار که ممکن است از تشریفات و تجملات بکاهید؛ تشریفات و تجملات، به‌خصوص در این شرایط، زیان می‌رساند؛ هرچقدر بتوانیم از تجملات و تشریفات بکاهیم، امر پسندیده‌ای است. او در تذکری دیگر گفت: «امنیت و تأمین امنیت امری لازم است، اما باید به مقدار ضرور، در خصوص آن اکتفا کرد؛ من مسئول امنیت نیستم و نمی‌خواهم در کار دیگران دخالت کنم، اما از فاصله فرودگاه تا استانداری استان مرکزی که محل برگزاری این جلسه است، بر مبنای مشاهدات من شاید نیازی نبود که این مقدار از وقت نیرو‌های فراجا و امنیتی را بگیریم. مردم از این تشریفات و تجملات خوششان نمی‌آید و حتی گاهی این تشریفات و تجملات، اثر سوء دارد؛ مردم عمل ما را می‌خواهند و با این مسائل حاشیه‌ای کاری ندارند.»

 

تداوم ریزش دلار و سکه در بازار

روزنامه کيهان: یکشنبه‌شب شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا بسته پیشنهادی بانک مرکزی را برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب کرد. سخنگوی اقتصادی درباره این مصوبه توضیح داد: بانک مرکزی به مجموعه‌ای از اختیارات جدید برای مداخله ارزی موثر نیاز داشت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح و با این اختیارات ویژه موافقت شد. همه صنایع و صادرکنندگان به‌خط شدند به گزارش ایسنا، خاندوزی اضافه کرد: یکی از این اختیارات ویژه که رئیس ‌کل بانک مرکزی خواهان آن بود و مورد موافقت قرار گرفت، این است که همه صنایع کشور حتی بخش‌های دولتی و زیرمجموعه‌های وزارت نفت، صمت و همه صادرکنندگان کشور به قواعد بانک مرکزی در این زمینه تمکین و همراهی کنند. باید در ادامه دید که بانک مرکزی باتوجه به اختیارات ویژه‌ای که از سران قوا برای مهار قیمت ارز گرفته، در بازار ارز چه اقداماتی خواهد کرد و این اختیارات ویژه در روزها و هفته‌های آتی چقدر ترمز قیمت در بازار ارز را می‌کشد و دست سودجویان ‌را کوتاه می‌کند. کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز در جریان معاملات روز یکشنبه، دلار با کاهش بیش از پنج هزار تومانی رو‌به‌رو شده بود. اقدامات بانک مرکزی در آزاد‌سازی نرخ‌های صرافی یکی از دلایل این موضوع بیان شده است. در حالی که از روز یک‌شنبه روند ریزشی در بازارهای سفته‌بازی شروع شده بود، با تصویب اختیارات جدید بانک مرکزی، روند کاهشی ارز و طلا روز دوشنبه هم ادامه یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته هم روند کاهشی در بازارهای مختلف ادامه داشت؛

 

مردی که برای توافق به تهران می آید

روزنامه آرمان امروز: از مدت ها قبل گمانه زني مي شد که مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران خواهد آمد و خود او نيز تاييد کرده بود که احتمالا در هفته هاي بعد به تهران سفر خواهد کرد.با اين وجود چندين هفته سکوت خبري اين سفر را در هاله اي از بهام قرار داد تا اين که خبرنگار روزنامه وال ‌استريت‌ ژورنال در يک رشته پيام توييتري به گمانه ‌زني درباره احتمال سفر مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران در روزهاي آتي و نتايج اين سفر پرداخت.لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمريکايي وال‌استريت ژورنال در صفحه توييترش به گمانه ‌زني‌ هايي درباره احتمال سفر رافائل گروسي، مدير کل آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي به ايران پرداخت و نوشت: تصور من اين است که شانس قابل توجهي براي سفر رافائل‌گروسي به ايران در هفته آتي وجود دارد. همچنين از نظر من، گزارش پادماني که همراه با گزارش فصلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منتشر مي‌ شود، نيز تا اواخر هفته آتي و با توجه به نتايج سفر منتشر خواهد شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.