آمریکا دریبل خورد/چرا کوری خود را به مردم نسبت می‌دهید؟!/بوی پرتقال سوخته

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تصويب 400 هزار ميليارد تومان مغايرت در لایحه بودجه 1402 ، حمله مسوولان به خبرنگاران در ايستگاه تبريز، خرید و فروش توافقی ارز ، ماجرای مسمومیت‌های مرموز در ایران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تصويب 400 هزار ميليارد تومان مغايرت در لایحه بودجه 1402 ، حمله مسوولان به خبرنگاران در ايستگاه تبريز، خرید و فروش توافقی ارز ، ماجرای مسمومیت‌های مرموز در ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تشنج در صحن مجلس

روزنامه آرمان امروز: روز گذشته مجلس شوراي اسلامي شاهد جلسه‌اي پر تنش بود و اين وضعيت باعث شد تا محمدباقر قاليباف در دو نوبت مجبور شود تا ميکروفن خود را روشن و به رييس سازمان برنامه و بودجه و همچنين نماينده يزد تذکر جدي بدهد. اين چالش‌ها باعث شد رسانه‌ها نام روز پر تنش را بر جلسه علني مجلس بگذارند. قاليباف در پاسخ به ادعاي مسعود ميرکاظمي، در خصوص اينکه مجلس 400 هزار ميليارد تومان مغايرت تصويب کرده است، گفت: اين ادعا صحيح نيست و ما مي‌دانيم ناترازي به وجود مي‌آيد. در ادامه محمدرضا صباغيان، نماينده يزد در اعتراض به عدم توجه به فشار اقتصادي به مردم مجبور شد فرياد زنان تا مقابل هيات رئيسه برود.بحث بر سر تعيين سقف معافيت مالياتي دستمزد کارگران و کارمندان در سال آينده، سبب شد تا نماينده معترض پس از قطع بلندگويش به جايگاه هيات رئيسه رفت و با صداي بلند با رئيس مجلس به بحث پرداخت. محمدرضا صباغيان، نماينده مردم يزد در مجلس، پيشنهادي مطرح کرد و در توضيح آن گفت: ما اکنون کف افزايش حقوق را هفت ميليون تومان و سقف آن را 55 ميليون تومان در نظر گرفته ايم؛ براي جامعه کارگر و کارمند افزايش حقوق را هفت ميليون تومان در نظر گرفتيم در حالي که قيمت اقلام اساسي و تورم سر به فلک کشيده است.چرا بايد حداقل حقوق هفت ميليون تومان باشد؟ محمدباقر قاليباف رئيس مجلس به وي متذکر شد که موضوع بحث ما معافيت مالياتي براي يک سال است و شما موضوع را اشتباه برداشت کرده‌ايد. بعد از قطع بلندگوي صباغيان، وي به طرف جايگاه هيات رئيسه رفت و با صداي بلند با قاليباف به بحث پرداخت؛ در عين حال گروهي از نمايندگان مجلس از جمله اعضاي کميسيون تلفيق بودجه در تلاش بودند تا وي را از جايگاه هيات رئيسه به صندلي خود برده و آرام کنند اما صباغيان با صداي بلند نسبت به مديريت جلسه اعتراض داشت.

 

پسر هیتلر صدراعظم شود چطور است؟!

روزنامه جوان: حسین امیرعبداللهیان دیروز در جریان سفر به ژنو به منظور شرکت در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران به تشریح مواضع ایران در این نشست پرداخت و با اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران گفت: «دشمنان در ماه‌های گذشته، تلاش زیادی صورت دادند تا از موضوعی که در ایران پیش آمده بود، حداکثر سوءاستفاده را بکنند و به دنبال اغتشاش، ناامنی و بی‌ثباتی و ترور در ایران بودند.»‌وی با اشاره به حضور تیم ایرانی در نشست اخیر گفت: «از این فرصت استفاده شد تا واقعیت‌های صحنه تشریح شود.» این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه به طیفی از دیدار‌هایی که در جریان سفر اخیر داشته و مطالبی که مطرح شده اشاره کرد و به طور ویژه از دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و مباحثی درباره رفع تحریم‌ها یاد و اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روز‌های آینده به ایران سفر خواهد کرد.   امیرعبداللهیان درباره عبارت تروریسم‌شویی  (terrorism laundering) که او در جریان سخنرانی روز دو شنبه به آن اشاره کرده بود، این‌طور توضیح داد: «دشمنان ملت ایران خیلی تلاش کردند از جمهوری اسلامی ایران و حتی فراتر از آن از ایران مشروعیت‌زدایی کنند و کار دیگری هم که انجام شد این بود که تروریست‌ها را شست‌وشو دهند و از آن‌ها چهره جدیدی خلق کنند. من در گفت‌وگویی که با وزرای خارجه اروپایی و آقای گوترش داشتم، گفتم که آیا آلمان‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت، امروز صدراعظم آلمان شود؟ این چه رفتاری است که یک نفر که پدرش و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در طول حکومت‌شان در ایران به قتل رساندند، در چهل و چند سال پیش، میلیون‌ها و میلیارد‌ها دلار اموال ایران را سرقت کردند، امروز ادعای لیدر بودن برای افرادی را دارند که دنبال تغییر وضعیت در ایران هستند. این دقیقاً مثل این است که فرزند هیتلر امروز صدراعظم آلمان باشد؛ و اینکه فردی در یک گروه تروریستی مسئول شهادت بیش از ۱۷ هزار زن و مرد و کودک بی‌گناه است، توسط یک سناتور امریکایی به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران معرفی شود.

 

حمله مسوولان به خبرنگاران در ايستگاه تبريز

روزنامه اعتماد: ماجراي حمله، توهين و برخورد فيزيكي بعضي مسوولان با خبرنگاران به سريالي تكراري در فضاي رسانه‌اي ايران تبديل شده و حالا در قسمت جديد به تبريز و ساختمان شوراي اين شهر رسيد؛ همين يك سال پيش بود كه سرپرست فرمانداري رفسنجان كه مي‌خواست به خبرنگار «تودهني» بزند، از سوي وزير كشور بركنار شد اما اين برخورد هم نه تنها درس عبرتي براي مسوولان نشده كه حمله‌ و برخي رفتارهاي عجيب با خبرنگاران در حال افزايش هم هست. در تازه‌ترين خبر اما اين سريال به ايستگاه شوراي شهر تبريز رسيد؛ خلاصه خبر هم اين است كه نايب‌رييس اين شورا در تلاش براي ممانعت از فيلمبرداري يك خبرنگار، نه تنها به پرسش خبرنگار پاسخ نمي‌دهد كه دوربين را با ضربه‌اي سرنگون و به روايتي به خبرنگار هم سيلي مي‌زند. اين عضو شورا البته سيلي‌زدن را رد مي‌كند و از تلاش خود براي ممانعت از ضبط فيلم مي‌گويد هر چند روايت خبرنگار و حاضران در اين سالن متفاوت است. در اين باره حالا مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم ضمن اعلام پيگيري اين موضوع خطاب به مسوولان گفته كه سيلي زدن و تهديد كردن قطعا محكوم است.آن‌طور كه رسانه‌هاي استاني در اين باره نوشتند ماجرا به جلسه دو روز پيش شوراي شهر برمي‌گردد كه پس از پايان جلسه شوراي شهر تبريز كه به بررسي بودجه ۱۴۰۲ تبريز اختصاص داشت، بين عليرضا نواي باغبان نايب رييس شورا و جواد آقاجان‌نژاد خبرنگار باسابقه تبريزي درگيري رخ داده و فيلم آن هم بلافاصله به فضاي مجازي مي‌رسد.

 

فرش قرمز زیر پای دلالان ارز

روزنامه تجارت: بعد از گذشت یک ماه از توقف خرید و فروش توافقی ارز در صرافی‌ها، بانک مرکزی مقرر کرد که از روز ششم اسفند خرید و فروش توافقی ارز از سر گرفته شود؛ این تصمیم در شرایطی گرفته شده که ارز در یک ماه گذشته، از حدود 40 هزار تومان به محدوده 60 هزار تومان هم رسید و حالا به نظر می‌رسد باز هم بازار خرید و فروش کارت ملی برای خرید ارز داغ شده، اما این بار دلال‌ها به جای حضور در خیابان، در صرافی‌ها و به صورت رسمی، دلار را با دریافت کارت ملی از مردم خریداری می‌کنند تا باز هم با پر کردن فاصله بین نرخ سهمیه‌ای و آزاد، به روند دلالی ادامه دهند.به گزارش تجارت، فعالان ارزی در روز‌های پایانی بهار امسال، با رونمایی بازار توافقی از سوی بانک مرکزی مواجه شدند؛ بازاری که با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی از آن‌ها خریداری کنند. بانک مرکزی همچنین با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی (سرفصل سایر)، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی را مجاز شمرد. در ابتدا قرار بر این شد تا قیمت دلار توافقی بین صراف و صادرکننده تعیین شود و صراف نیز به مردمی که متقاضی دلار و یورو بودند، با نرخ توافقی به فروشند. تا اینجا روند بازار توافقی مطلوب بود و چشم انداز رسیدن به ارز تک نرخی در اقتصاد ایران را بیش از هر زمانی تقویت کرد. به گونه ای که فعالان و کارشناسان اقتصادی تاکید داشتند در صورت رسیدن به دلار تک‌نرخی، شاهد حذف بازار سیاه ارز و برچیده شدن دلالی به دلیل نبود اختلاف قیمت خواهیم بود؛ اما موانع و مشکلاتی در مسیر بازار توافقی باعث شد تا هدف شکل‌گیری دلار تک‌نرخی در معاملات ارزی، تنها روی کاغذ بماند. در مجموع خروجی بازار توافقی روز‌های ابتدایی تابستان، عدم تعادل در سمت عرضه و تقاضای ارز بین صراف، صادرکننده و متقاضی بود؛ به گونه‌ای که در حجم قابل توجه ارز صادرکننده به صرافی‌ها عرضه می‌شد، ولی صرافی به‌صورت قطره‌چکانی (۲۰۰۰ دلار به ازای هر کارت ملی) امکان فروش ارز داشت؛ بنابراین این مشکلی بود که عملا تعادل عرضه و تقاضا در بازار توافقی شبکه صرافی‌ها را محقق نکرد.

 

6سال تا سیاهچاله جمعیتی!

روزنامه خراسان: فرصت جمعیتی حالا به انتها رسیده است و دست‌اندرکاران حوزه جمعیت حتی از ورود برخی استان‌ها به سیاهچاله جمعیتی سخن می‌گویند. این یعنی رشد جمعیت در برخی از نقاط کشور اکنون منفی شده است. فقط 6 سال فرصت داریم در همین زمینه، دیروز کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت از ورود برخی استان‌ها به سیاهچاله جمعیتی سخن گفته و هشدار داده است: «حدود شش‌سال دیگر بیشتر فرصت نداریم و وقتی در بحبوحه سالمندی قرار بگیریم، دیگر جای جبران نیست.» عدد نرخ باروری هولناک شد  نکته نگران‌کننده هشدارهای دبیر ستاد ملی جمعیت قطعا این آمار است که بحران را نشان می‌دهد: «نرخ باروری در کشور به۶/۱رسیده است و فاصله کمی با سیاهچاله جمعیتی داریم و حتی در برخی استان‌ها وارد سیاهچاله جمعیتی شده‌ایم.» نرخ کنونی جمعیت 1.6  نرخ مطلوب 2.6 نکته تاسف برانگیز این است که فاصله کنونی نرخ رشد جمعیت که طبق گفته دبیر ستاد ملی جمعیت 1.6 است، با نرخ مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس، چندی قبل درباره این موضوع گفته بود:  «هر زمان نرخ رشد جمعیت 2.6 باشد، رشد مطلوب و رسیدن به نرخ جایگزینی به شمار می‌رود.» مشکلات اقتصادی را قبول داریم اما … به طور قطع پس از این که از بحران جمعیتی سخن به میان می‌آید، این سوال هم پدید می‌آید که وضعیت حمایت‌ها و مشوق‌ها به ویژه در شرایط کم ثبات کنونی اقتصادی کشور  چه جایگاهی دارد؟ آیا دولت نباید با راهکارهای ویژه تری به موضوعات حمایتی فرزندآوری ورود کند؟ طبیعی است، پاسخ واضح و روشن است چنان‏که در تمامی دنیا نیز به همین گونه است که مشوق‌های فوق‌العاده ویژه برای فرزندآوری طراحی و اجرا می‌شود. در عین حال کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت درباره مشکلات معیشتی و موضوع فرزندآوری به نکته‌ای اشاره کرده است: «افراد بسیاری، مسائل اقتصادی را عامل اصلی فرزند نیاوردن خانواده معرفی می‌کنند و ما هم قبول داریم، اما اگر اکنون شرایط ما بد است، در صورت بی‌توجهی امروز به فرزندآوری، در آینده بسیار نزدیک با شرایط بسیار بدتری مواجه خواهیم بود. دولت هم باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم در حوزه اقتصادی داشته باشد، چون در صورت پیری جمعیت شاهد مشکلات عدیده در حوزه کشاورزی، صنعت و حتی خدمات خواهیم بود.»

 

آمریکا دریبل خورد

روزنامه وطن امروز: با وجود فشارهای ایالات‌متحده ۲ کشتی جنگی مکران و دنا روز یکشنبه پس از مجوز دولت برزیل، در ریودوژانیرو پهلو گرفتند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که دولت آمریکا از دولت جدید برزیل به ریاست لولا داسیلوا خواسته بود اجازه لنگر انداختن به این ۲ کشتی را ندهد. سفیر ایالات‌متحده 15 فوریه (2 هفته قبل) در یک کنفرانس مطبوعاتی از برزیل خواسته بود اجازه لنگر ‌انداختن به کشتی‌ها جنگی ایرانی را ندهد. برزیل ۱۳ ژانویه به ۲ ناو نیروی دریایی ایران به نام‌های مکران و دنا اجازه داد به مدت یک هفته از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ ژانویه در بندر ریو پهلو بگیرند. با وجود این، وزارت خارجه برزیل اندکی بعدتر اعلام کرد آن مجوز باطل شده و پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی به بازه زمانی ۲۶ فوریه تا ۳ مارس منتقل شده است. بر اساس گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز، اداره بندر ریو در بیانیه‌ای گفت کشتی‌های جنگی مکران و دنا هر دو صبح روز یکشنبه وارد بندر شدند. این در حالی است که ماه قبل برخی منابع و رسانه‌ها اعلام کردند برزیل پیش از سفر لولا به واشنگتن به منظور دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در برابر فشارهای ایالات‌متحده تسلیم شده و درخواست ایران برای پهلوگیری این کشتی‌ها‌ در بندر ریو را رد کرده است؛ البته این جوسازی رسانه‌ای توسط مقامات وزارت خارجه برزیل تکذیب شد. این رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه و بدون نام مدعی بودند دولت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا که در حال برنامه‌ریزی برای سفر به واشنگتن جهت دیدار با جو بایدن بوده است، «تحت فشار‌های آمریکا» پهلوگیری ۲ کشتی جنگی ایران در بندر ریودوژانیرو را به تأخیر انداخته است. این گمانه‌زنی‌ها بر این ادعا استوار بود که تصمیم برزیل را می‌توان در راستای تصمیم دولت داسیلوا برای ایجاد روابط نزدیک با دولت بایدن، پس از تشدید تنش‌ها در روابط برزیل – آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری پیشین برزیل به ریاست «ژائیر بولسونارو» سیاستمدار راست‌گرای افراطی تعبیر کرد.

 

پای سکه به مرکز مبادله ارز و طلا باز شد

روزنامه ایران: طبق اختیاراتی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بانک مرکزی داده شده است، چنانچه صادرکننده‌ای ارز خود را اظهار نکند و در اختیار بانک مرکزی قرار ندهد، مصداق قاچاق بوده و مطابق مجازات قاچاق با آن برخورد خواهد شد.در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیاراتی به بانک مرکزی داده شده است که بانک مرکزی بتواند برای مدیریت بازار ارز که هسته اصلی آن زیر کلید گرفتن ارزهای صادراتی است، بسته ارزی را به صورت جامع اجرا کند. بر اساس تصمیم جدید، همه صادرکنندگان باید ارزهای حاصل از صادرات خود را طبق ضوابطی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، اظهار کنند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا بانک آن را برای نیازهای وارداتی کشور تخصیص دهد. به گزارش فارس چنانچه صادرکننده‌ای ارز خود را اظهار نکند و در اختیار بانک مرکزی قرار ندهد، مصداق قاچاق بوده و مطابق مجازات قاچاق با آن برخورد خواهد شد. تصمیم دیگر سران قوا، تشدید مجازات نرخ‌سازها یعنی کسانی است که با دلالی و تبلیغ خرید و فروش ارز خارج از ضوابط بانک مرکزی، بازار ارز را ملتهب می‌کنند. در این بخش هم جریمه نقدی مجرمان نسبت به گذشته چند برابر شده و برای آنها مجازات حبس نیز در نظر گرفته شده است. همچنین اختیار محدود کردن حساب‌های بانکی که به وسیله آنها در مسائل پولی و مالی جرمی در حال انجام است، به بانک مرکزی داده شده است تا از گسترش جرم جلوگیری شود و پس از احراز موارد قطعی، به قوه قضائیه ارسال شود.بانک‌ها هم موظف شده‌اند گزارشِ اطلاعات ارزهای دریافتی خود را به صورت منظم در اختیار بانک مرکزی قرار دهند و در غیر این صورت مطابق قوانین مبارزه با پولشویی با آنها برخورد خواهد شد.در تصمیم‌های شورای عالی هماهنگی، برای گمرک نیز وظایفی در نظر گرفته شده است تا جلوی بیش اظهاری واردات و صادرات گرفته شود.

 

ماه خلوت بود اما دشت می‌تابید

روزنامه جام جم:سال۱۳۰۷ شمسی در چنین روزی، عطار یزدی‌الاصل ساکن مشهد، علی آقای اخوان ثالث صاحب پسری شد که اسمش را مهدی گذاشتند، پسرک یک چشمش را باز نمی‌کرد و به زور دعا و توسل مادر و گیاه درمانی پدر بالاخره چشم پسر به صورت کامل به روی دنیا باز شد تا ۶۲ سال بعد که وقت چشم بستنش روی دنیا رسید، یکی از مشهورترین شاعران زمانه خود بود. در سالروز تولد او، مروری کرده‌ایم بر شعر او و دلیل این مسأله را واکاوی می‌کنیم که چرا شعر این شاعر مشهدی، محبوب و ماندگار شده‌ است؟اخوان در همان اوایل جوانی بعد از این که دیپلم هنرستان را در مشهد گرفت، به سمت ادبیات و هنر کشیده شد. مخالفت پدرش با موسیقی، عشق به ساز را در وجود او کشت اما در عوض، خبر شاعر شدن پسر برای پدر بسیار خوشایند بود و به همین دلیل او توانست به محافل ادبی و شعری مشهد (که راه یافتن به آنها به همین سادگی‌ها هم نبود)، وارد شود. برایش تخلص «امید» را در همان‌جا دست  و پا کردند و دوستانی در این انجمن‌ها پیدا کرد که سال‌ها همراهش بودند، محمد قهرمان و حسین خدیوجم و بعدها محمدرضا شفیعی‌کدکنی، احمد کمال و دیگران. در همان دوران جوانی، کارش در شعر گرفت و نشان داد چه شاعر قابلی است. در انجمن‌های ادبی رسم بود به اقتضای شاعران متقدم بروند؛ یعنی شعری از یک شاعر قدیمی ‌را انتخاب کنند و براساس وزن و قافیه و ردیف شعر او، شعری تازه‌ بنویسند. معمولا شعر شاعر دوم، تقلیدی و تحت تأثیر شاعر اصلی از کار درمی‌آید اما اخوان درحالی که تنها ۲۰ سال داشت، با اقتفایی از یکی از شعرهای شاعر قدرقدرتی مانند منوچهری دامغانی، استعداد شاعری خود را ثابت کرد و اتفاقا در این شعر، اصلا مقلد منوچهری نبود.

 

بی‌خیال! خود مرحوم هم راضی نیست

روزنامه فرهیختگان:صبح‌دیروز که توله‌یوز به‌جامانده از ایران، بعد از 10 ماه زندگی تحت‌نظر، جان خود را به‌دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران از دست داد، آنچه بیش از هرچیز در شبکه‌های اجتماعی جلب توجه می‌کرد، سطح گسترده واکنش‌های احساسی کاربران نسبت به این واقعه بود؛ کاربرانی که پیگیری اخبار و قاب‌های جذاب و دوست‌داشتنی ثبت‌شده از پیروز طی چندماه اخیر به بخشی از روزمرگی‌شان در فضای مجازی تبدیل شده بود. اما برای خواندن و نوشتن از قصه این توله‌یوز نر که اگر زنده می‌ماند، امروز وارد دهمین ماه از زندگی پرماجرایش شده بود، لازم است کمی به عقب‌ برگردیم. به روزهایی که «ایران»، مادر پیروز، توله‌یوز ماده‌ای بود که در هشت‌ماهگی طی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌های کشف قاچاق حیوانات تاریخ ایران از دست قاچاقچیان نجات داده و بعد از تایید سلامت، به سایت پردیسان تهران منتقل شد که پیش از آن، میزبان دو یوز دیگر با نام‌های کوشکی و دلبر بود. در آن تاریکی شب‌های سرد هفته اول دی‌ماه سال 96 که این توله‌‌یوز ماده هشت‌ماهه با دخالت و پیگیری‌های پلیس از دست قاچاقچیان جان سالم به‌در برد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد این یوز نجات‌داده‌شده -که در شرایط خوبی از سوی قاچاقچیان نگهداری نمی‌شد- به وضعیتی برسد که پنج‌سال بعد با اسم جدیدش «ایران»، پروژه امیدوارکننده‌ای را در فرآیند تکثیر گونه در خطر انقراض یوز آسیایی کلید بزند. در گزارش پیش‌رو، به بهانه از دست رفتن جان پیروز، توله 10 ماهه ایران به‌دلیل نارسایی کلیوی، ابعاد مختلف پروژه «تکثیر در اسارت» که قرار است به‌موازات حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز ایرانی دنبال شود، پرداخته‌ایم تا ابعاد مثبت و منفی تجربه 10 ماهه زندگی پیروز در پردیسان تهران و آثار آن بر ادامه مسیر این پروژه برای حفظ و [در خوشبینانه‌ترین حالت] حتی تکثیر یوز آسیایی را بررسی کنیم.

 

پروژه سَمی

روزنامه همشهری :ماجرای مسمومیت‌های مرموز در ایران روزبه‌روز ابعاد تازه‌تری می‌گیرد، در این میان آنچه به‌نظر می‌رسد این است که عوامل اصلی این اقدامات به‌دنبال بر هم زدن آرامش روانی جامعه بوده و از طرفی درصدد هستند تا کشور را با حاشیه همراه کنند.  اگرچه هنوز رد یا نشانی از عوامل این اقدامات به‌دست نیامده و جا دارد مسئولان مربوطه سریع‌تر به این قضیه رسیدگی کنند اما انگشت اتهام به سمت کسانی است که این مسمومیت‌ها را زمینه‌ای برای ایجاد ناآرامی و التهاب در کشور می‌دانند. همشهری آنلاین با برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.محمداسماعیل کوثری تصریح کرد: اینطور که معلوم است، می‌توانیم بگوییم با اتفاقاتی که برای دانش‌‎آموزان در چند شهر و به‌ویژه قم رخ داده است، به این نتیجه می‌رسیم که دست‌هایی باید در کار باشد چرا که آب و مواد غذایی به‌خودی خود که باعث مسمومیت نخواهند شد و چرا فقط دانش‌آموزان درگیر آن هستند درحالی‌که همه مردم از همان آب و مواد غذایی استفاده می‌کنند. این نماینده اضافه کرد: مسمومیت دانش‌آموزان نشان می‌دهد که دستان پشت پرده از احساسات دانش‌آموزان، خانواده‌های آنها و معلمان در آموزش و پرورش سوءاستفاده می‌کنند. به هر حال این مسئله بسیار بزرگی است که جامعه را درگیر کرده است. . البته برای بررسی ریشه‌ای این موضوع و حل آن باید تامل کرد تا ریشه این مسئله را یافت.

 

چرا کوری خود را به مردم نسبت می‌دهید؟!

روزنامه کیهان :روز سه‌شنبه 9 اسفند در ستون یادداشت روز کیهان، با استناد به یک نکته شناخته شده روانشناسی تحت عنوان «گوریل نامرئی» به یکی از خطاهای انسانی پرداختیم و نوشتیم این خطا، حاصل تمرکز شدید روی یک نقطه یا یک موضوع است. آوردیم آن‌طور که پروفسور دانیل کانمن، روانشناس مشهور آمریکایی در کتاب «تفکر کند و تفکر سریع» آورده «تمرکز بیش از حد روی یک موضوع یا یک نقطه، باعث کوری و دیده نشدن موضوعات و نقاط دیگر می‌شود. این نکته روانشناسی، در مبحث رسانه نیز به‌شدت مطرح است. وقتی رویدادی رخ می‌دهد که برای افراد یک جامعه مهم است، و رسانه‌ها روی آن متمرکز می‌شوند، رویدادهای دیگر که چه‌بسا اهمیت بیشتری هم داشته‌اند دیده نمی‌شوند چرا که، رسانه‌ها روی آنها تمرکز لازم را نداشته‌اند. تحولات و رویدادهای مهمی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که فقط یکی از بد‌ترین آنها، به‌دلیل تمرکز شدید برخی رسانه‌ها، بیش از سایر موضوعات دیده شده و بسیاری نیز که آرام‌بخش، غرورانگیز و امیدآفرین بوده، به‌دلیل عدم توجه و در موارد بسیاری به علت گرایش‌های ضدمردمی و ارتباطات بیرونی برخی از رسانه‌ها دیده نشده‌اند. به عبارتی اتفاقات مهمی طی ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که اهمیت آنها، کم از خبر «نوسانات ارزی» نبوده ولی چون برخی رسانه‌های داخلی و دوستان خارجی‌شان یا از اساس سانسورش کرده‌اند یا روی آن مانور کمتری داده‌اند، یا حتی به تحریف آن پرداخته و وارونه روایتشان کرده‌اند، آن‌طور که باید دیده یا شنیده نشده‌اند.»دیروز زنجیره‌ای‌ها و دوستان خارج‌نشینشان طبق معمول به‌صورت گله‌ای وارد میدان شدند و در واکنش به جملات بالا تیتر زدند: توهین کیهان به مردم. کیهان نوشت مردم کورند و پیشرفت‌های دولت رئیسی را نمی‌بینند!

 

بوی پرتقال سوخته

روزنامه شرق:معمای مسمومیت‌های سریالی در مدارس که از آذر‌ماه بدون جواب مانده، حالا از قم، اردبیل و بروجرد به مدرسه‌ای در پردیس رسیده و بسیاری آن را یک حمله برنامه‌ریزی‌شده می‌دانند که جان کودکان در مدارس را نشانه گرفته است. مسمومیت‌ها از کجا شروع شد؟اوایل آذر با خبرهایی از مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه در شهر قم شروع شد؛ اتفاقاتی که نشان از عمدی‌بودن ماجرا داشت. بوهایی شبیه به نارنگی، پرتغال سوخته، اسپند، واکس و تخم‌مرغ یا پرتاب شیء به داخل مدرسه، هر‌کدام از روایت‌های رسمی و غیر‌رسمی این مدت است که ابهامات فراوانی به همراه داشته‌اند.سیر این مسمومیت‌ها از شهر قم به شهرهای دیگر از‌جمله اردبیل، بروجرد و تهران هم رسید. حتی پیش از آن در ۱۲ آذر که اعلام شد انتشار گاز مونوکسیدکربن در یک مدرسه شبانه‌روزی در شهر ساری منجر به مسمومیت ۵۰ دانش‌آموز شد، محمدعلی نوبخت این مسمومیت سریالی دانش‌آموزان را در ساری نادرست و غیرواقعی دانست و گفته بود برخی رسانه‌ها خبر گازگرفتگی دانش‌آموزان مدرسه‌ای شبانه‌روزی در آذرماه سال جاری را به مسمومیت سریالی شهرهای قم و بروجرد نسبت داده‌اند.تا الان بیش از چند‌صد دانش‌آموز به دلیل این مسمومیت‌های سریالی دچار آسیب شده‌اند که از علائم ثابت در بد‌حالی همه آنها، علائمی مانند سردرد، سرگیجه، سستی بدن، ناتوانی در راه‌رفتن و بی‌حالی است که برخی والدین نیز از ادامه عوارضی مثل سرگیجه و بی‌حالی دانش‌آموزان با گذشت چندین هفته از وقوع حادثه خبر می‌دهند. حتی در ماجرای مسمومیت دبیرستان احمدیه بروجرد گفته بودند قسمت‌هایی از بدنشان در مدرسه فلج شده است. یک پزشک در بیمارستان آیت‌الله بروجردی گفته بود: مسمومیت دانش‌آموزان از هرچه بوده، از استشمام گاز مونوکسید‌کربن نبوده است. دو دانش‌آموز مدرسه 15 خرداد بروجرد گفته بودند شیئی شبیه یک بمب کوچک را دیده‌اند که از بیرون مدرسه به حیاط پرتاب شده و ماده‌ای که از آن بیرون می‌آمده، آنها را مسموم کرده است‌.

 

ادعای مدیریت با پول دولت!

روزنامه اطلاعات:علی فتح ا… زاده مدیر عامل استقلال در برنامه ورزشی تلویزیونی گفت اگر باشگاه استقلال تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ صد میلیارد تومان به حساب استراماچونی واریز نکند با محرومیت و جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.وی بارها تأکید کرد که دولت به باشگاه کمک کند و این پول را به باشگاه قرض بدهد تا پرونده بسته شود.مدیرعامل استقلال در پاسخ به سئوال مجری برنامه که پرسید «چرا وقتی مدیریت باشگاه استقلال را پذیرفتید پول استراماچونی که هر روز به آن جریمه تعلق می‌گیرد را با رقم بسیار پایینتر پرداخت نکردید؟»، گفت:«من وقتی وارد استقلال شدم به من گفتند ۳۵۰ میلیارد تومان در حساب باشگاه پول هست. در آن زمان مبلغ پرداختی به استراماچونی ۵۰ میلیارد تومان بود و من به امور مالی گفتم از حساب باشگاه ۵۰ میلیارد تومان به حساب استراماچونی بریزید تا پرونده مختومه شود ولی امور مالی گفت در حساب باشگاه هیچ پولی نداریم»!قبل از اینکه دنبال مقصر این ماجرا بگردیم ابتدا به این نکته توجه کنیم که پست‌های مدیریتی در ورزش با چه چرخه فاجعه باری جابجا می‌شوند!آجرلو(مدیرعامل سابق استقلال) تا آخرین ساعت، خودش هم خبر نداشت برکنار شده است و فتح ا… زاده در عرض چند ساعت جانشین وی شد.چطور کسی حاضر به قبول مدیریت تشکیلاتی می‌شود که از وضع مالی آن خبر ندارد؟ آیا منطقی است که بعد از نشستن روی صندلی ریاست متوجه بی پولی باشگاه بشود؟دلیل همه ریخت و پاش‌های باشگاه‌های دولتی، پاسخگو نبودن مدیران برای عملکردشان است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.