کدام رفراندوم؟/ دفن زیرآوار دیوار/ همسنگران ایران

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي گره گشایی تازه در پرونده احیای برجام، فیلتراسیون نیروگاه مازوت‌سوز ، تحلیل جامعه ایران ، فرصت بازسازی جایگاه مجلس، زیست شبانه در تهران، جمع‌آوري كارت سوخت جايگاهداران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز وادرات خودروهاي کارکرده در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي گره گشایی تازه در پرونده احیای برجام، فیلتراسیون نیروگاه مازوت‌سوز ، تحلیل جامعه ایران ، فرصت بازسازی جایگاه مجلس، زیست شبانه در تهران، جمع‌آوري كارت سوخت جايگاهداران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

شرایط وادرات خودروهای کارکرده

روزنامه آرمان امروز: ايران تقريبا کشور جهان است که وادرات خودروهاي کارکرده در آن ممنوع است. اما به گفته وزير صمت اين طلسم شکسته شده و گويا موانع قانوني آن نيز برطرف شده تا با واردات خودروهاي کارکرده به نوعي بازار نابسمان خودرو را به سامان کنند. در همين راستا و در سيزدهم اسفند سال گذشته نمايندگان مجلس در مصوبه اي به وزارت صمت مجوز واردات خودروهاي کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را دادند.در جلسه علني نوبت سوم امروز (شنبه) دو بندالحاقي 2 و 3 تبصره 7 در بخش هزينه اي لايحه بودجه 1402 تصويب شد. و در بند الحاقي 2- نحوه تعيين ميانگين وزني قيمت فروش داخلي و صادراتي شمس فولاد خوزستان بر اساس دستورالعملي که ظرف يکماه از ابلاغ اين قانون توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادي و دارايي تعيين و ابلاغ مي شود، مشخص شده است.در اواخر سال گذشته نيز روح‌اله عباس پور، سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين‌که در جلسه امروز پيشنهادات اعضا کميسيون درباره لايحه بودجه سال 1402 بررسي شد، گفت نمايندگان پيشنهادهاي خود را در خصوص حوزه ارتباطات، معادن و صنعت ارائه دادند که در يکي از پيشنهادها به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اين وزارتخانه اجازه داده شد تا خودرو دست دوم با عمر کمتر از 5 سال را براي توسعه حمل و نقل، تنظيم بازار و کاهش مصرف سوخت به کشور وارد کند.سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در خصوص مزاياي واردات ماشين هاي دست دوم گفت فرايند واردات اين خودروها به دليل اين‌که از قبل توليد شدند نسبت به خودروهاي نو کوتاه‌تر خواهد بود. همچنين قيمت اين خودروها نسبت به خودروي نو کمتر بوده و به همين دليل باعث افزايش تعداد خودروهاي وارداتي خواهد شد.

 

بازي رسانه‌اي با بنزين

روزنامه اعتماد: با جمع‌آوري كارت سوخت جايگاهداران، آن هم در حالي كه خيلي‌ها هنوز كارت سوخت شخصي ندارند، مسابقه تازه‌اي ميان شايعات فضاي مجازي درباره تصميم‌هاي جديد بنزيني و تكذيب‌هاي پشت سر هم مسوولان مربوطه به راه افتاده است. البته در 6 ماه گذشته روند اين «تكذيب»ها آنقدري بوده كه حتي كاركرد «تكذيبيه» هم از ميان رفته است. مسوولان علت جمع‌آوري كارت‌هاي سوخت را قاچاق سوخت اعلام كرده‌اند و طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال 1401 قاچاق بنزين در كشور رشد 250درصدي و قاچاق گازوييل 69 درصد افزايش داشته كه اين مساله به مفهوم قاچاق روزانه 50 ميليون ليتر سوخت از كشور است.در حال حاضر ماهانه ۶۰ ليتر سهميه بنزين به كارت‌هاي سوخت واريز مي‌شود كه با نرخ ۱۵۰۰تومان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و امكان استفاده ۱۵۰ ليتر بنزين با نرخ ۳ هزار تومان براي مردم وجود دارد. به همين دليل مشكلي بابت سوخت و كارت‌هاي سوخت وجود ندارد. اما در فضاي مجازي شايعات زيادي درباره گراني قريب‌الوقوع بنزين شنيده مي‌شود و «تكذيبيه»ها هم براي اين‌گونه اخبار كارساز نيست.بخش زيادي از اين عدم كاركرد تكذيبيه، به رفتار پيشين دولت وقت براي افزايش يك‌باره قيمت بنزين در آبان 98 بازمي‌گردد كه حتي يك شب پيش از اجراي اصلاح قيمتي بنزين، مسوولان وزارت نفت هرگونه افزايش قيمت بنزين را رد كردند. اما فردا صبح، به يك‌باره قيمت بنزين از هزار تومان به 3 هزار تومان افزايش يافت و در پي اين اتفاق، روزهاي سختي در فضاي اجتماعي ايران رقم خورد. حالا و در آغاز سال جديد، اظهارات مسوولان وزارت نفت مبني بر افزايش مصرف بنزين به بيش از 110 ميليون ليتر در روز، به عنوان سيگنال اصلاح قيمتي مطرح شده و بسياري منتظر روزي هستند كه قيمت بنزين تغيير كند. نگاه برخي كارشناسان نيز اين است كه انتشار اين‌گونه اخبار براي آزمايش واكنش‌ها به گراني احتمالي بنزين است.

 

گره گشایی تازه در پرونده احیای برجام

روزنامه تجارت: در ادامه فضای مثبت تنش‌زدایی جامعه جهانی با تهران، به نظر می‌رسد روند به سوی گره‌گشایی در پرونده توافق هسته‌ای در حال پیشرفت است. در ابتدا روند پیشرفت با تنش‌زدایی ایران و عربستان آغاز شد و حالا به نظر می‌رسد جامعه غرب به این باور رسیده که هر چه زودتر به میز مذاکرات احیای برجام بازگردد.به گزارش تجارت، در همین راستا شاهد هستیم که محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۶۷ رادیو دارو در ۲۱۰ مرکز پزشکی و بیمارستان در سراسر کشور توزیع می‌شود. آمار ما این بوده است که یک میلیون بیمار سرطانی از رادیوداروها در کشور استفاده کردند و این یک ظرفیتی است که با توجه به تنوع بخشی در بخش تشخیصی و درمانی داریم روی آن کار می کنیم.وی ادامه داد: امسال دو نوع رادیوداروی جدید را از فاز بالینی عبور می دهیم و الان رادیوداروها تماما در داخل کشور تولید می شود.اسلامی درباره توافق ماه مارس ایران و آژانس و روند پیشرفت مذاکرات گفت: روند مذاکرات در حال پیشرفت و پیگیری هست و هر روز هیات‌های فنی و کارشناسی میان ایران و آژانس در رفت و آمد و ارتباط هستند و به موقع درباره نتایج کار گزارش می‌دهیم. اظهارات اسلامی در شرایطی ابراز می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در ژاپن در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر توضیحاتی درباره این نشست ارائه داد.وی در پیام خود نوشت: گروه هفت در قبال ایران با اتفاق نظر پیش می‌رود؛ شامل تنش‌زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی. بلینکن افزود: ما همچنین توافق کردیم که عادی‌سازی روابط با جامعه جهانی که طالبان به دنبال آن است، منوط به اقدامات آنهاست. در آسیای مرکزی نیز ما کماکان متعهد به رسیدگی به نگرانی‌های مشترک هستیم.همچنین، کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با نشریه فارین پالیسی ادعا کرد: زمانی که برجام اجرا می‌شد، زمان گریز هسته‌ای ایران حدود یک سال بود. اکنون می‌توان این گریز هسته‌ای را در حدود چند هفته تخمین زد.

 

دفن زیرآوار دیوار

روزنامه جوان:چند هفته قبل، وقتی یک خبرنگار اسرائیلی قصد داشت با حامد اسماعیلیون از چهره‌های سرشناس اپوزیسیون مصاحبه کند، او از گفتگو سر باز زد. امیلی شریدر، روزنامه‌نگار اسرائیلی در توئیتر نوشته بود که درخواست‌های چندین‌باره او برای مصاحبه با اسماعیلیون بی‌پاسخ مانده است. اینکه امتناع اسماعیلیون از گفتگو با خبرنگار اسرائیلی، از روی محاسبات سیاسی بوده یا چیز دیگر، مشخص نیست ولی، این رویداد نشان داد وقتی پای تل‌آویو به میان می‌آید، حتی مخالفان تند و تیز جمهوری اسلامی نیز حاضر نیستند آینده سیاسی خود را برای آن هزینه کنند، اما رضا پهلوی ظاهراً چنین ملاحظه‌ای ندارد. او اولین سفر خارجی خود ظرف سال‌های اخیر را به اسرائیل ترتیب داد، جایی که نه فقط جمهوری اسلامی، بلکه بخش بزرگی از منتقدان و حتی اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز «اشغال» سرزمین‌های فلسطینی به دست آن را رد نمی‌کنند. فرزند شاه سابق ایران در تل‌آویو، با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی ملاقات کرد، از موزه هولوکاست بازدید و در دیوار معروف به ندبه، نمد عبری بر سرگذاشت و در دفتر یادبود دیوار نوشت: «برای صلح، برای آزادی، برای امنیت، برای کرامت انسانی و زندگی باهم؛ من به مردم ایران و اسرائیل درود می‌فرستم.» در تل‌آویو سفر فرزند شاه مخلوع، سفری تاریخی خوانده شد. امیلی شریدر، که از امتناع حامد اسماعیلیون از گفتگو با خودش انتقاد کرده بود، با اشاره به این سفر نوشت: «به عنوان یک اسرائیلی، نمی‌توانیم به شما بگویم که دیدن این همبستگی علیه تروریسم از سوی ولیعهد ایران چقدر قدرتمند است.»  سفر در لحظه‌ای نادرست با همه استقبال‌های غیر رسمی از سفر رضا پهلوی به تل‌آویو، بعید است این سفر، به نفع او تمام شود. این سفر حدود ۴۰ روز بعد از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری مناسبات دوجانبه انجام شد؛ رویدادی که با خود تحولات آسیای غربی را به سمت و سویی متفاوت از آنچه رهبران سیاسی در تل‌آویو فکر می‌کردند سوق داد.

 

فیلتراسیون نیروگاه مازوت‌سوز روی هوا!

روزنامه خراسان:اوایل همین هفته بود که خبر احضار 5 مدیر دولتی به دادگاه به دلیل ترک فعل ها در اجرای قانون هوای پاک رسانه ای شد؛ یکی از بندهای ترک فعل های این مدیران که سبب صدور قرار جلب به دادرسی آن‌ها شده، موضوع «  اجرا نشدن ماده ۲۳ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا پیرامون کنترل آلودگی گاز‌های خروجی نیروگاه‌های مازوت سوز از طریق نصب تجهیزات دی‌اکسیدگوگرد» بوده است، موضوعی که به طورمستقیم می تواند درباره نیروگاه توس مشهد هم مطرح باشد. روزنامه خراسان و دیگر رسانه ها بارها خواستار رسیدگی به مازوت سوزی نیروگاه توس شدند که مسئولان در پاسخ، به وعده نصب فیلتراسیون بسنده می کردند، وعده های متعددی که حالا با مکلف شدن وزارت نفت به سولفورزدایی و استانداردسازی سوخت نفت کوره، کلا منتفی شده است. برنامه نصب فیلتراسیون  لقمه ای بود که مسئولان سال ها دور سر خود چرخاندند و حالا پرونده آن را با منتفی شدن، مختومه اعلام کردند! به گزارش خراسان رضوی، 17 دی‌ماه سال گذشته روزنامه خراسان گزارشی با عنوان «نیروگاه مازوت سوز، بدون فیلتر!» منتشر کرد که در آن به بررسی الزام این نیروگاه به نصب فیلتراسیون پرداخت. رئیس اداره پایش محیط‌ زیست در این گزارش درباره پرونده نیروگاه توس اظهار کرده بود: «این پرونده در کارگروه ماده 14 قانون هوای پاک مطرح و مصوب شده که آخرین ‌مهلت سه‌ماهه نصب فیلتراسیون داده شود که حدودا تا پایان سال زمان آن فرا می‌رسد. فرایند قانونی این‌ گونه است که وقتی آخرین‌ مهلت داده شود، پرونده از حوزه ما وارد حوزه حقوقی می‌شود». روزنامه خراسان در گزارشی دیگر، تحت عنوان «پرونده نیروگاه توس روی میز دستگاه قضایی» که در 21 اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، پیگیر این موضوع شد و در این گزارش این مقام مسئول خبر از ارسال پرونده نیروگاه توس به مراجع قضایی داد؛ پرونده ای که حالا از دستورکار خارج شده است.

 

یک خطای رایج در تحلیل جامعه ایران

روزنامه کيهان: 1- روانشناسان اجتماعی می‌گویند، جوامع، تحت تاثیر مشکلات و معضلاتی که درگیرشان کرده، مسائل را تحلیل می‌کنند. به عنوان مثال، در جامعه ایران که درگیر مشکلات اقتصادی است برخی افراد، بسیاری از مسائل دیگر را که چه‌بسا ارتباط مستقیم یا زیادی هم با اقتصاد ندارند، از دریچه اقتصاد تحلیل می‌کنند. (این موضوع در روانشناسی نیز با کمی تفاوت مطرح است. رجوع شود به نظریه شکاف همدلی جورج لونشتاین) بگذارید برای ساده‌تر شدن مسئله یک مثال بزنیم. وقتی درباره چرایی گرایش برخی افراد جامعه به سمت بی‌حجابی یا بدحجابی صحبت به میان می‌آید، یا وقتی از دلایل بروز معضل بزرگی مثل «کاهش ازدواج و فرزندآوری» و «پیری جمعیت» بحث و گفت‌و‌گو می‌شود، جامعه‌ای که مهم‌ترین دغدغه‌اش اقتصاد است، «اقتصاد» را «مهم‌ترین عامل» می‌بیند. در حالی که بنا به دلایل متعدد، اقتصاد می‌تواند فقط یکی از دلایل بروز چنین معضلاتی باشد. به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که اگر معضلی را «تک‌عاملی» تحلیل کنیم، دچار «تقلیل‌گرایی» (reductionism) شده و غالبا به نتایج ناقص و بعضا حتی غلطی خواهیم رسید. 2- چند روز پیش روزنامه اقتصادی- تجاری وال‌استریت ژورنال طی گزارشی تحقیقی و مبسوط، به بررسی یک «اَبَرمعضل» در جامعه آمریکا پرداخته بود. طبق گزارش این روزنامه ارزش‌ها و بنیان‌های اساسی جامعه آمریکا در بین نسل امروز در حال فروپاشی است. از سال 1998، تعداد آمریکایی‌هایی که میهن‌پرستی را مهم می‌دانستند از 70 درصد به 38 درصد کاهش یافته است… اهمیت دین در این کشور از 62 درصد  به 39 درصد کاهش یافته و همچنین اهمیت فرزندآوری از 59 درصد به 30 درصد رسیده است. مشارکت اجتماعی در رویدادهای مهم این کشور همچنین از 47 به 27 درصد کاهش یافته است. نکته تکان‌دهنده در آمریکا به‌زعم تحلیل‌ها، اینکه تنها موضوع مهم برای آمریکایی‌ها که حتی از 25 سال پیش هم مهم‌تر به‌نظر می‌آید، داشتن پول است. یک کارشناس مسائل اجتماعی در آمریکا هم که این گزارش را خوانده بود به آن واکنش نشان داد: «آنچه شاهدش هستیم، عواقب وحشتناک یک جامعه از هم‌ پاشیده است. این قضیه فراتر از یک مسئله سیاسی است و…» دقت کنید! آمریکا به تنهایی یک‌چهارم اقتصاد دنیاست ولی طبق این گزارش، جامعه‌ای از هم فروپاشیده دارد و مهم‌ترین مسئله برای مردمان آن نیز، کسب درآمد و پول است! این نکته را گفتیم تا به این نتیجه برسیم که، می‌توان اقتصاد قدرتمندی داشت ولی با جامعه‌ای از هم فروپاشیده روبه‌رو بود! و تحلیل دوستانی که در ایران «همه معضلات» را از دریچه اقتصاد می‌بینند، چقدر می‌تواند اشتباه یا غیردقیق باشد. بله! قطعا معضلات اقتصادی در بروز معضلات اجتماعی دخیلند اما اقتصاد همیشه دلیل اصلی و یگانه دلیل نیست.

 

فرصت بازسازی جایگاه مجلس

روزنامه فرهیختگان:از زمان تاسیس شورای عالی اقتصادی سران قوا تاکنون تصمیمات جنجالی زیادی در این شورا گرفته شده است؛ تصمیماتی که مردم غالبا آن را با کلیدواژه‌های گرانی بنزین، حذف ارز ترجیحی و مولد‌سازی دارایی‌های دولت به خاطر می‌آورند. هر یک از این تصمیمات در فضای افکار عمومی واکنش‌های زیادی ایجاد کرده و منتقدان بسیاری فارغ از محتوای جنجال‌برانگیز تصمیمات شورای عالی اقتصادی سران قوا تصمیمات این شورا را باعث جلوگیری از ایفای نقش صحیح مجلس عنوان می‌کنند؛ چراکه در آن طرح‌ها و تصمیمات بسیاری بدون نیاز به آرای نمایندگان اتخاذ می‌شود. این ایرادها در دیدار روز سه‌شنبه رهبر انقلاب با دانشجویان نیز مورد اشاره قرار گرفت و یکی از دانشجویان ضمن توصیف کردن شورای عالی سران قوا به‌عنوان سیاست غلطی که هنوز روی آن پافشاری می‌شود گفت: «تصمیم‌گیری درباره‌ برخی مسائل مهم کشور در شورای سران قواست. این شورا جهت هماهنگی قوا برای مقابله با جنگ اقتصادی شکل گرفت، اما عملا تبدیل شد به محفل قانونگذاری چندنفره و بستری به وجود آورد برای دور زدن مردم، ساختار‌های رسمی و محفلی کردن حکمرانی. مرور عملکرد این شورا حاکی از این است که شورا نه‌تنها تاکنون در اجرای مأموریت‌های اصلی خود موفق نبوده، بلکه باعث شکل‌گیری بحران‌هایی مثل اتفاقات آبان ۹۸ هم شده که هزینه‌هایی غیرقابل محاسبه برای کشور به‌وجود آورده. با این وجود، اما این شورا تعطیل که نمی‌شود هیچ، بلکه در آخرین شاهکار، در مصوبه‌‌ مولدسازی، علاوه‌بر مجلس قوه‌ قضائیه را نیز دور می‌زند.» رهبر انقلاب در پاسخ به این انتقاد بیان داشتند: «درمورد جلسه‌ اقتصادی سران قوا، اولا این یک امر دائمی نیست، یک امر موقت است؛ ثانیا برای مقاصد خاصی است؛ من چهار مورد را معین کردم و به آنها گفتم: یکی مساله‌ بودجه است؛ تنظیم بودجه و اصلاح ساختار بودجه که یکی از مشکلات بزرگ ما همین مساله‌ ساختار بودجه است و سه مورد دیگر؛ هدف این جلسه این بوده. البته تا حالا آن‌طور که باید و شاید پیش نرفته، اما علاجش تعطیل کردن نیست؛ علاجش این است که ما دنبال کنیم تا این کارها انجام بگیرد.

 

زیست شبانه در تهران

‌ روزنامه شرق:چندی پیش موضوع تفریحات شبانه و اوقات فراغت مردم تهران در فضاهای عمومی شهر دیگر بار در گروه تخصصی‌مان مورد بحث قرار گرفت. با آمدن بهار به همراه ماه مبارک رمضان، ایده گردش در شهر بعد از افطار برای خانواده‌ها و گروه‌های جوانان فکری است که دلایل ساده خود را دارد: فرصتی برای شادی و نشاط برای شهروندان و کاستن از تنش‌ها.دوستان می‌گویند‌ اگرچه طرح «زیست شبانه» برای شهر تهران از چند سال پیش مورد توجه شورای شهر قرار گرفته بود و انجامش از سوی شهرداری در محلات تهران به نظر بدیهی می‌رسید، اما موانعی بر سر راه زیست شبانه وجود دارد. می‌گویند این طرح برای تهران رؤیایی است، زیرا شب‌ها در شهر امنیت نداریم. پلیس از ساعت 12 به بعد دیگر در خیابان حضور ندارد. حتی پول بنزین برای گشت‌زنی ندارد و تنها در صورتی‌که تلفن بزنید، می‌آیند. بنابراین زیست شبانه می‌شود پاتوق اراذل و اوباش و جمع‌کردن آن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.اما نظرات مهندس علی دهباشی، معمار و متخصص مرمت شهری در بافت‌های قدیمی افق دیگری را نشان می‌دهد. او می‌گوید «شاید بهتر است نگاه این باشد که در «زیست شبانه»، نظارت جمعی و اجتماعی به خاطر خالی‌نشدن معابر و حاکم‌نشدن شب‌مردگی، «خالق امنیت» در سطح معابر می‌تواند باشد. در مدل‌های مترقی نظارت امنیتی در شهر، دیگر متدهایی مثل شبگرد و پاسبان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مراکز مدرن مانیتورینگ به کمک هوش مصنوعی کلیه معابر شهری را رصد می‌کنند و با تشخیص تهدیدات، پروتکل‌های مختلف را برای رفع تهدید به کار می‌برند. ما در میانه راه عبور از متدهای مدیریت و اجرای سنتی به مدرن هستیم و در حال حاضر بسیاری از ابزارهای دوران مدرن را در اختیار داریم اما با نگاه سنتی به آن نمی‌توانیم بهره‌گیری مناسبی از قابلیت‌های آن ابزار داشته باشیم. البته سیستم هوشمند در ایران یک‌شبه اجرائی نمی‌شود و آموزش در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را بازی کند». دهباشی عقیده دارد که به هرحال ما اکنون نیز زیست شبانه را در شهر تهران با حداقلی‌ترین حضور پلیس داریم و امنیت فضا به تجربه با گسترش نظارت اجتماعی به واسطه حضور مردمِ پیاده محقق شده و نه با پلیسی‌کردن فضا. نمونه آن در خیابان سی تیر و در خیابان شریعتی حد فاصل تجریش تا پارک‌وی، بلوار بهشتی و اندرزگو، بلوار اباذر‌ و حتی بلوار قدس دولت‌آباد و… وجود دارد. مردم جمع می‌شوند، چیزی می‌خورند و می‌گویند و می‌خندند و اگر نگاه پادگانی به شهر و شهروندان نداشته باشیم و ساعت ۹ شب را وقت خاموشی عمومی ندانیم، زیست شبانه یک نعمت است که سرزندگی شهر را به نمایش می‌گذارد.

 

تحلیل سیاسی هفته

روزنامه جمهوری اسلامی:استمرار اعتراضات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گرانی‌ها و هرج و مرج در عرصه اقتصادی کشور از جمله قیمت خودرو، هفته‌ جاری را به مقطعی متفاوت با سایر زمان‌ها تبدیل کرد. شگفت‌آور اینکه این اعتراض‌ها منجر به تسلیم طرح استیضاح وزیر صمت به هیات رئیسه مجلس با 40 امضاء شد ولی روز بعد اعلام شد این امضاء‌ها به 10 نفر تقلیل یافته و استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت منتفی شده است!این وضعیت نشان‌ دهنده عدم استقلال مجلس در انجام وظایف قانونی خود است و فعل و انفعالات بالاسری مانع کارکرد صحیح مجلس می‌شوند. راه درست اینست که همواره استیضاح انجام شود و وزیر مربوطه فرصت پیدا کند حرف‌های خود را بزند تا از یکطرف افکار عمومی در جریان قرار بگیرد و از طرف دیگر نمایندگان هم درباره ماندن یا نماندن وی آزادانه تصمیم بگیرند. متاسفانه مجلس یازدهم در وضعیتی قرار ندارد که بتواند به وظایف قانونی خود عمل کند و به همین دلیل نمی‌توان آن را در خور شان نظام جمهوری اسلامی دانست.افزایش سرسام‌آور اجاره بهای مسکن نیز این هفته خبرساز شد بطوری که رسانه‌ها و صاحبنظران اقتصادی درباره آن اعلام نگرانی شدید کردند. آمارهای رسمی نهادهای پژوهشی میزان خانوارهای اجاره‌نشین در تهران را 51 درصد می‌دانند و معتقدند این خیل عظیم در برابر افزایش چند برابری هزینه مسکن زمین‌گیر خواهد شد در حالی که دولت فقط شعار می‌دهد و در این زمینه مشکلی از این 51 درصد را حل نمی‌کند. در شهرستان‌ها هم وضعیت شبیه تهران است و مردم در فشارند.در روز 29 فروردین، روز ارتش، شاهد رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور بودیم. ارتش با به نمایش گذاشتن دستاوردهای دفاعی خود در این رژه نشان داد که در زمینه‌های مختلف هوائی، دریائی و زمینی نیرومند است. نکته قابل توجه اینست که مسئولان سیاسی و نظامی کشورمان همواره تاکید کرده و می‌کنند که قدرت نظامی ایران برای تامین امنیت در منطقه است و غیر از متجاوزین برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود.

 

همسنگران ایران

روزنامه وطن امروز: به مناسبت 29 فروردین، روز ارتش و تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و مسؤولان سپاه با حضور در ستاد فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش دیدار و گفت‌وگو کردند.سرلشکر سلامی در ابتدای این دیدار ضمن تبریک روز ارتش به آحاد فرماندهان، کارکنان و خانواده‌های ارتش سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت یاد و نام و حماسه‌آفرینی‌های شهدای گرانقدر تاریخ اسلام و ایران بویژه هزاران شهید والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران که سند زنده فداکاری، وفاداری، جهاد و فضیلت برای ارتش در طول 45 سال پس از انقلاب اسلامی هستند، گفت: امروز بحمدالله ارتش ما به  ارتشی نوین و مجهز تبدیل شده است و مهم‌تر از آن پیکره انسانی این ارتش هم از لحاظ معنوی و هم به لحاظ حرفه‌ای رشد بسیار خوبی داشته و در همه زمینه‌ها پیشرفت آن محسوس بوده که نمونه این پیشرفت و بالندگی در رژه 29 فروردین امسال به نمایش گذاشته شد و نیروهای زمینی، پدافند، هوایی و دریایی آجا گوشه‌هایی از اقتدار نیروهای مسلح کشورمان را نشان دادند که از سال‌های گذشته شاخص‌تر بود. وی در ادامه ۲۹ فروردین را روز تاسیس ارتش نوین ایران توصیف کرد و افزود: هویت و حقیقت ارتش، هویت و حقیقت انقلاب اسلامی است و به نظر من بهترین تعبیر را فرمانده معظم کل قوا درباره ارتش بیان فرمودند که «ارتش کلمه طیبه است»؛ کلمه طیبه‌ای که به تعبیر قرآن کریم همچون درختی است که ریشه‌هایش مستحکم و عمیق و شاخه‌هایش در آسمان است.

 

اجرای طرح پزشک خانواده در کشور

روزنامه ایران:پس از ۲۰ سال تعلل دولت‌ها در اجرای برنامه پزشکی خانواده حالا در تازه‌ترین اتفاق که رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به «ایران» خبر می‌دهد، دولت سیزدهم با تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده،‌ منابع مالی پایداری را برای اجرای سراسری این طرح در نظر گرفته است و یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های نظام سلامت کشور از اول اردیبهشت در کشور کلید می‌خورد. در این برنامه‌ یک پزشک، مسئول سلامت یک جمعیت مثلاً بین دو تا سه هزار نفر می‌شود و وضعیت سلامت آنها را از قبل از تولد تا زمان مرگ پیگیری می‌کند؛ او مسئول است تا برای تک تک افراد تحت پوشش، پرونده سلامت تشکیل دهد، بیماری‌های خانوادگی و محیطی آنها را رصد کند، تا جای ممکن با آموزش و مشاوره جلوی بیماری را بگیرد و اگر بیماری پدید آمد، افراد را به پزشک متخصص یا بیمارستان ارجاع دهد؛ اجرای نظام ارجاع که نفس برنامه پزشکی خانواده است و به منظور افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه‌های سلامت طراحی شده است، فراز و فرودهای بسیاری را بویژه در دولت قبل داشت. تاکنون نظام ارجاع جز در سطح شبکه بهداشتی کشور پیاده‌سازی نشده و در مراکز بهداشتی درمانی کشور در سطح خدمات از بهورز به پزشک عمومی ارجاع داده می‌شود و در سطوح بالاتر نظام سطح‌بندی و ارجاع انجام نمی‌شود؛ طبق قوانین بالادستی باید نظام ارجاع در بستر الکترونیک در هر سه سطح ارائه خدمات یعنی از پزشک عمومی تا سطوح فوق تخصصی اجرا شود. تعدد سیاستگذارها، پراکندگی تولیت نظام سلامت کشور، تأمین نشدن منابع مالی پایدار از یک سو و نبود اراده لازم در دولت‌های پیشین برای اجرای بیمه همگانی، نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت، نظام پرداخت و متخصص محور بودن نظام سلامت را باید از جمله عوامل اصلی در ناموفق بودن اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع در ۱۰ سال گذشته دانست. از سال ۹۱ در دو استان فارس و مازندران طرح پزشکی خانواده شهری در مراکز این استان‌ها به شکل پایلوت اجرا شد که البته به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها، گلایه‌ها و اعتراض بیماران و ارائه دهندگان خدمات سلامت را در این سیستم در پی داشت و برنامه پایلوت در سطح یک متوقف ماند و به سطوح ۲ و ۳ نرسید. یکی دیگر از دلایل عدم اجرای این برنامه این بود که بیش از ۶ میلیون نفر در کشور بیمه نبودند، حالا کمتر ایرانی‌ای است که بیمه همگانی سلامت نداشته باشد و به دلیل پیاده‌سازی نظام نسخه‌نویسی الکترونیک ارتباط میان سامانه‌های سطح یک وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت شکل گرفته است و از طرفی سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع قابلیت اتصال به سامانه‌های سطح یک را دارد و این قابلیت وجود دارد که اطلاعات پاراکلینیک هم به این سامانه اضافه شود.

 

کدام رفراندوم؟

روزنامه همشهری:دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان هرساله میزبان مهم‌ترین کرسی آزاد‌اندیشی کشور است؛ جایی که دانشجویان آزادانه به طرح نکات و انتقادهای خود می‌پردازند. دیدار 2شب پیش هم از این قاعده مستثنا نبود و دست برتر مطالبه‌گری در آن نمایان بود.یکی از دانشجویان در صحبت‌های خود به موضوع رفراندوم اشاره کرد و در مضمون صحبت‌هایش از کمبود رفراندوم در کشور گلایه کرد که اگر در مقاطع مختلف این کار انجام شده بود، حالا با تبدیل شدن به یک تابو، معضل و چالش‌آفرین نبود.پاسخ پدرانه رهبر معظم انقلاب به این مطلب اما با سوءاستفاده جریان‌های سوءاستفاده‌گر ضدانقلاب مواجه شد.رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این صحبت مطرح‌شده فرمودند: «حالا یکی از برادرها گفت رفراندوم؛ این‌جوری گفتند که اگر چنانچه شما از اول در همه مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم می‌کردید، حالا آن حساسیت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می‌شود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات می‌شود کرد، از همه طرف حرف می‌شود زد؟ اصلاً یک کشور را 6 ‌ماه درگیر بحث و جدل، گفت‌وگو و دوقطبی‌سازی می‌کنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان [عبور کند].»

 

مکتوب هفته

روزنامه اطلاعات :تقریبا بر این قلم محرز شده است که نزدیک‌شدن قلمی یا نظری به مقوله‌ی مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه جزء خطوط قرمز، یا با مسامحه، در زمره‌ی خطوط نارنجی است؛ زیرا علیرغم موضع‌گیری صریح رهبری در آخرین سخنرانی سال گذشته، همچنان این امر به تساهل و تغافل می‌گذرد.در عجبم، در حالی که معظم‌له از این واقعه به «جنایت بزرگ» تعبیر کردند و آمران و‌ مباشران را به اشدّ مجازات بدون اغماض وعید دادند، چرا برخلاف برخی دیگر موارد که بسیجی از صدر تا ذیل برای روشنگری و ریشه‌کنی صورت می‌گرفت، در این امر مرموز ایجاد نشد؟ :– چرا امضای نمایندگان مجلس پای بیانیه‌های بلندبالا -که در امور مشابه اما مطابق ذائقه‌شان می‌نشست- در این مورد بی‌رنگ شده است و نطق‌هایی که در مواردِ استفاده‌ی ابزاری و انتخاباتی برمی‌خاست، در این‌جا پژواکی نکرد؟– چرا بعد از هشدار و اولتیماتوم رهبری برای یافتن ریشه و ساقه‌های این ماجرا و خشکاندن آن، دستگاه‌هایی که در فاصله‌هایی کوتاه و سرعتی اعجاب‌برانگیز آخرِ غائله را درمی‌آورند و به ماجراها خاتمه می‌دهند، در این فقره در بی‌عملی آشکار حیران‌اند یا در تعلّل؟– چرا مسئولان ارشد- همچون وزیر مستعفی آموزش و‌ پرورش- از پذیرش مسئولیت در امری که با آرامش و امنیت روانی خانواده‌ها سر و‌ کار دارد، این‌گونه خونسرد و بزرگ‌منشانه(!) و بعضاً خیال‌بافانه دامن خود را برکنار و مطهّر داشته‌اند؟ تا جایی که دایی‌جان ناپلئونانه، داستان را تا سطح شیطنت و ماجراجویی دانش‌آموزانی خرد و دبستانی می‌کاهند!– اگر ولوله‌ای، ولو کمی تا قسمتی افراطی، در سراسر کشور در جان والد و فرزند افتاده‌ باشد، که ندانند امروز نوبت مدرسه‌‌ی آن‌هاست یا فردا؛ آیا این مسأله نسبتی با امنیّت ملّی پیدا می‌کند یا نه؟ امثال بنده سررشته‌ی امنیّتی ندارند؛ بدین سبب سؤال می‌پرسم!

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.