البرز؛ صاحب دو پایگاه امدادی جدید

سفر یک روزه دبیرکل‌ هلال احمر به همسایه پایتخت؛ قدردانی از امدادگران تا بازدید از پایگاه‌های اقماری

سفر یک روزه دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به استان البرز با بازدید از ظرفیت‌های امدادی و درمانی این استان همراه بود. یعقوب سلیمانی سری به درمانگاه رضوانیه چهارباغ زد و همچنین دو پایگاه امدادی هلال‌احمر در این استان را افتتاح کرد. توسعه و تجهیز انبارهای امدادی و لجستیک این استان اهمیت زیادی دارد؛ استان البرز با وجود وسعت نه‌چندان زیاد، با ثبت حدود 3میلیون جمعیت در سرشماری سال 1395یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور به‌شمار می‌رود. این استان جاده‌های برون‌شهری پرترددی دارد و حوادث جاده‌ای و همچنین کوهستان متعددی در این منطقه رخ می‌دهد. استان البرز یکی از استان‌های معین تهران در حوادث بزرگ است و مجموع این مسائل، تجهیز و آمادگی انبارها و لجستیک امدادی در این استان از اهمیت زیادی برخوردار است. به بهانه سفر دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به البرز، وضعیت این انبارها و پایگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ کرج چهارمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. طبق گواه آمارهای جمعیت‌شناسان در دو سال گذشته جمعیت این شهر و همچنین استان البرز افزایشی چشمگیر داشته و تعداد ساکنان این استان امسال بیش از 3میلیون نفر تخمین زده می‌شود. جمعیت زیاد و تردد بالا در این استان باعث شده تا انواع حوادث طبیعی و انسان‌ساز هم در البرز افزایش داشته باشند؛ از تصادفات جاده‌ای و حریق در ساختمان‌ها گرفته تا تلفات حوادث جوی، کوهستان،  غرق‌شدگی و….

«مرتضی مرادی‌پور»، معاون عملیات سازمان امدادونجات می‌گوید: «استان البرز یکی از مهم‌ترین استان‌های معین تهران به‌شمار می‌رود. برای همین وقتی برای حادثه‌ای مثل زلزله ترکیه تیم‌های امدادی اعزام می‌شدند، امدادگران البرز را به این ماموریت اعزام نکردیم تا درصورت بروز حادثه در تهران، این افراد در محل حادثه حضور پیدا کنند.»

استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه و جوانان استان البرز برای سرعت بخشیدن به عملیات‌ها، یکی از استراتژی‌های هلال‌احمر این استان برای پاسخگویی به نیازهای امدادی است. همچنین همکاری‌های بین دستگاهی و استفاده از ظرفیت‌های دیگر نهادهای درگیر در مدیریت بحران. مرادی‌پور تصریح می‌کند: «ما هرقدر همکاری و مشارکت درون سازمانی و همچنین همکاری بین سازمانی را بالاتر ببریم، سرعت پاسخگویی بالاتری در حوادث و سوانح خواهیم داشت و استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها به حد بهینه‌تری نزدیک می‌شود.»

 

امدادگران ماهر

با افتتاح دو پایگاه امدادی دیگر در استان البرز، حالا در این استان 10پایگاه امدادی ثابت فعال است؛ عددی که نسبت به وسعت این استان از وضعیت خوب البرز خبر می‌دهد. مدیرعامل هلال‌احمر استان البرز به «شهروند» می‌گوید: «با افتتاح دو پایگاه نظرآباد و بزرگراه غدیر در استان البرز، هم‌اکنون ما 10پایگاه امدادی ثابت در سطح استان داریم. البرز از نظر تعداد پایگاه‌های امدادی و همچنین وضعیت انبارها نسبت به بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت خوبی قرار دارد. با این حال چالش‌ها و کاستی‌هایی در استان هست که با قول مساعد دبیرکل جمعیت برطرف خواهد شد.»

حجم بالای ترافیک در استان البرز به‌خصوص در ایام خاصی مثل تعطیلات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که محمدخلفی از آن یاد می‌کند و می‌گوید: «استان، روزهای زیادی در هفته درگیر ترافیک‌های سنگین است و به همین نسبت، آمار حوادث و تصادف‌های جاده‌ای در آن زیاد است. برای همین تجهیزات امدادی و لجستیک جمعیت در این استان توجه خاصی می‌طلبد.»

آنچه استان البرز را در برابر حجم بالای حوادث توانمند می‌کند، وجود امدادگران باتجربه در جمعیت این استان است. به‌گفته خلفی در بازدید یک‌روزه دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از استان البرز، از برخی از این امدادگران بابت تلاش‌های بی‌وقفه برای نجات جان انسان‌ها تقدیر شد. خلفی می‌گوید: «امدادگران ما افرادی آموزش‌دیده و متخصص هستند و تقریبا همگی آنها امدادگرانی چندمنظوره برای حوادثی مثل سیلاب، آوار، جاده، کوهستان و… هستند. این موضوع به ما قوت و قدرت می‌دهد تا سرعت بالایی در پاسخگویی به حوادث داشته باشیم.»

 

توجه به هشدارها

تجهیزات و امکانات زیرساختی لازم، نیروی امدادی ماهر و آموزش‌دیده و مدیریت حوادث و سوانح از نقاط قوت امدادگران و تیم‌های عملیاتی در استان البرز است. با این حال برای کاهش حوادث و تعداد افراد متاثر از آن، او از  دو گزینه مهم یاد می‌کند؛ همکاری‌های بین‌بخشی با نهادهای مختلف استانی و همچنین همکاری شهروندان با تیم‌های امدادی. خلفی می‌گوید: «بسیاری از حوادث با توجه به نکات ایمنی و هشدارها قابل پیشگیری هستند. یا حداقل می‌توان آسیب و تاثیر ناشی از این حوادث را کمتر کرد.»

مهم‌ترین حوادثی که این روزها تیم‌های عملیاتی را در البرز درگیر خود کرده، حوادث مربوط به گردشگرانی است که برای تماشای طبیعت به کوه‌ها و دشت‌های این استان مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل هلال‌احمر استان البرز ادامه می‌دهد: «الان در فصلی هستیم که استقبال مردم از طبیعت استان البرز بالاست. از همه مردم درخواست داریم قبل از انتخاب مقصد و زمان سفر خود به این طبیعت، هشدارهای هواشناسی را مطالعه کنند. با چالش‌های مسیر رفت‌وبرگشت آشنا باشند و لوازم ایمنی لازم را به همراه خود داشته باشند. افرادی که آمادگی جسمی ندارند، از صعود به ارتفاعات یا سفر به تنهایی بپرهیزند و مجهز به این مناطق سفر کنند.»

خلفی درباره آمادگی استان البرز به‌عنوان معین استان تهران هم می‌گوید: «ما به سازمان امدادونجات هلال‌احمر نزدیک هستیم. از طرفی انبارهای اقماری ما وضعیت خوبی دارند. در بازدید اخیر دبیرکل جمعیت از این پایگاه‌ها و انبارها، دستورهای لازم هم صادر شد تا پوشش امدادی ما در استان البرز و به‌عنوان معین استان تهران، به حد مطلوب‌تری برسد.»

 

افتتاح دو پایگاه امدادی

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در بدو ورود به استان البرز از درمانگاه رضوانیه و پایگاه امدادونجات چهارباغ بازدید و در ادامه طی افتتاح پایگاه‌های فخر ایران و غدیر شهرستان نظرآباد از پایگاه شهدای مدافع حرم ساوجبلاغ و کارخانه ریسندگی فخر ایران نظرآباد بازدید کرد.

یعقوب سلیمانی، با اشاره به مشکلات و حوادث سال ۱۴۰۱ گفت: «امدادگران در خدمات درمانی به هموطنان در داخل‌وخارج از کشور به خوبی درخشیدند و پرونده قابل‌قبولی داشتند. به برکت همدلی، هم‌افزایی، وحدت، برادری و دوستی مبتنی بر اهداف جمعیت هلال‌احمر، خدمات امدادی و بشردوستانه مناسبی از طریق استان البرز به‌ویژه شهرستان نظرآباد در طرح‌ها و برنامه‌های هلال‌احمر به هموطنان ارائه شده است.»

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، با آرزوی سرافرازی و سربلندی برای تک‌تک اعضا و پرسنل این جمعیت از مشارکت خیرین، شرکت فخر ایران، فرماندار، مسئولان شهرستانی و استانی، مدیرعامل هلال‌احمر و معاون امدادونجات استان البرز جهت پیگیری و احداث ساختمان پایگاه فخر ایران و تاسیس پایگاه غدیر قدردانی کرد.

سلیمانی با اشاره به حساسیت منطقه و احداث اتوبان جدید غدیر در کمربند جنوبی استان البرز ادامه داد: «ضرورت ایجاب می‌کرد که هلال‌احمر حضور جدی در این محور داشته باشد تا در کمترین زمان ممکن، خدمات مناسب به هموطنان ارائه شود.»

تامین خودروهای آمبولانس، ست نجات و تجهیز انبارهای امدادی شهرستان نظرآباد از مواردی بود که دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور بر آن تاکید و درخصوص همکاری سازمانی قول مساعد داد.

او در ادامه تصریح کرد: «با توجه به رویکرد سال ۱۴۰۲ جمعیت هلال‌احمر در راستای نوسازی تجهیزات و ناوگان زمینی‌وهوایی، برای تجهیز و تامین نیازهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها اقدام‌های خوبی در دست انجام است و به مرور و با اولویت‌بندی تجهیزات و خودروها در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.»

در ادامه این بازدید از حضور نجاتگران در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی، ترکیه و سوریه و عملکرد جمعیت هلال‌احمر در راستای اصول جمعیت و نوعدوستی قدردانی شد.

سلیمانی، برنامه‌های اصلی جمعیت هلال‌احمر را آموزش، پیشگیری و تجهیز و تامین نیازهای امدادی برشمرد و بر بسیج همه‌جانبه تمامی حوزه‌های جمعیت در ارتقای آموزش‌های تخصصی اعضا و پرسنل و افزایش آموزش همگانی در جامعه تاکید کرد.

// انتهای پیام

عملیات سخت و نفسگیر نجات جان یک کوهنورد از دره یخچالی/ ۱۲ روز تنها در ارتفاعات البرز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.