طلب ایران از طالبان/ موشكافي حوادث 1401/ تا غول بیابان نفریبد به سرابت

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز همچنین به بررسي تصميم رییس‌جمهور را درباره تشكيل كميته ويژه بررسي ناآرامي هاي سال گذشته ،پایان 13 سال دشمنی عربی با بشار اسد، رونمایی از مدل جدید موشک فجر ۵ ، مناظره مهدی نصیری با علی علیزاده ، لایحه «نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها» ، بازگشت دلار آزاد به کانال 52 هزارتومان و سکه تمام به 28 میلیون تومان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در آیین بزرگداشت مقام معلم در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تصميم رییس‌جمهور را درباره تشكيل كميته ويژه بررسي ناآرامي هاي سال گذشته ،پایان 13 سال دشمنی عربی با بشار اسد، رونمایی از مدل جدید موشک فجر ۵ ، مناظره مهدی نصیری با علی علیزاده ، لایحه «نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها» ، بازگشت دلار آزاد به کانال 52 هزارتومان و سکه تمام به 28 میلیون تومان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ابراهیم رئیسی خط و نشان کشید

روزنامه آرمان امروز: حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در آیین بزرگداشت مقام معلم در جمعی از معلمان کشور گفت: بنابراین مهم ترین وظیفه آموزش و پرورش همین عمل کردن به منویات رهبر معظم انقلاب است و پیگیری این که چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چرا اجرایی نشده است. مدیر مدرسه باید نگاه تحولی داشته باشد. در یک بخش، استان و شهر هم همینطور است و همه سطوح باید نگاه تحولی داشته باشند تا تحول اتفاق بیافتد و کانون این تحول دانشگاه فرهنگیان است و اگر این کانون به وظیفه خود در کانون و مرکز سقل بودن عمل نکند، تحول اتفاق نخواهد افتاد و نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون تحول، باید به عنوان نقش اول شناخته شود. نگاه پیشرفت باید با نگاه تحول، نگاه مهارت آموزی، مهارت افزایی و تحول همراه باشد. ما نیازمند خلاقیت هستیم و این نگاه میان معلمان و متعلمان کم نیست. نقش ارزشمند معلم تربیت نفوس مستعد است. ما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی تجربیات و اندوخته های بسیاری در حوزه های مختلف به ویژه آموزش و پرورش کسب کرده‌ایم.

 

…تا غول بیابان نفریبد به سرابت

روزنامه کيهان:  ۱- فرض کنید در جبهه جنگ حضور دارید. طبیعی است که احتمال حمله دشمن در تمامی ساعات شبانه‌روز وجود دارد و شما برای دفع حمله احتمالی حریف در آماده‌باش کامل به سر می‌برید.در همین حال و هوا و به ناگاه با حمله دشمن رو‌به‌رو می‌شوید. برای دفع حمله دشمن کمترین تردیدی به خود راه نمی‌دهید. اما، چه میزان از توان و استعداد نظامی خود را برای دفع حمله به کار می‌گیرید؟ یک فرمانده کارکشته ابتدا اهمیت منطقه مورد حمله و میزان توانی را که دشمن برای این حمله به کار گرفته است ارزیابی می‌کند و سپس، نیروی تحت امر و ادوات جنگی خود را متناسب با توانی که حریف به صحنه آورده است و درجه اهمیتی که منطقه مورد حمله از آن برخوردار است، به کار می‌گیرد. چرا؟ چون بعید نیست که حمله دشمن از نوع «طرح فریب» باشد. با این توضیح که به نقطه دیگری به عنوان منطقه اصلی چشم دوخته است و برای فریب طرف مقابل، بخشی از نیروهای خود را به منطقه‌ای که برایش از اهمیت کمتری برخوردار است می‌فرستد تا نیروهای حریف را از منطقه اصلی دور کند و ضریب موفقیت خود را در حمله به نقطه اصلی افزایش دهد. طرح‌فریب«‌Military deception‌» ترفند شناخته شده‌ای در فرهنگ جنگ‌های کلاسیک و جنگ‌های نامتقارن و حتی در جنگ نرم است.۲- حالا فرض کنید که دشمن دست به عملیات فریب زده و شما در حال دفع حمله و تعقیب دشمن هستید. به این صحنه از دو دریچه نگاه کنید. از دریچه چشم خودی‌ها، حمله را دفع کرده و در حال تعقیب دشمن هستید! اما از نگاه دشمن، این شما نیستید که دشمن را تعقیب می‌کنید! بلکه این دشمن است که شما را به دنبال خود می‌کشاند و از میدان اصلی نبرد دور می‌کند!

 

سیگنال موشکی به صهیونیست ها

روزنامه خراسان:تنها چند روز پس از سفر رئیس جمهور به سوریه، از مدل جدید موشک فجر ۵ رونمایی شد. موشکی خاص و منحصر به فرد که با سر جنگی ترموباریکی خود قدرت انفجاری بیشتری دارد و شعاع ترکش‌شوندگی و انفجار آن بیشتر است. با توجه به آن که این موشک به صورت گسترده در خدمت گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین است، ترموباریک شدن آن یعنی آن که می‌توان خیلی زود رد آن‌ها را در غزه و لبنان هم دید و این یعنی معادلات نظامی به نفع جریان مقاومت دستخوش تغییرات چشمگیری خواهد شد. درباره مشخصات و جزئیات این سرجنگی باید گفت سری جدید این سر جنگی که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، 1.5 برابر TNT قدرت انفجاری و در نتیجه شعاع تخریب و آثار حرارتی بیشتری نیز دارد. علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT است که همین موضوع ایمنی به‌کارگیری آن را نسبت به سر جنگی‌های متداول بیشتر می‌کند. در این باره باید توضیح داد که مهمات «گرمافشاری» یا به اصطلاح «ترموباریک» نوعی خاص از مهمات است که در ابتدا، توده‌‌ای از مواد آتش‌‌زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود و در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد؛ به‌طوری که منطقه آتش گرفته شده را نابود می‌کند. شیوه کار سلاح گرمافشاری نیز این گونه است که ابتدا به کمک یک خرج کوچک، اَبری از غبار انفجاری ایجاد می‌کند و سپس آن را با خرج دوم شعله ور می‌‌سازد. مهمات گرمافشاری که بمب خلأ هم نامیده می‌شود، با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابر انفجار قدرتمند ایجاد می‌کند و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی بیشتری دارد و از این نظر می‌توان آن را یک «بمب موشکی » قلمداد کرد.

 

از «رهبری» نظام بریدی به «درهم» نظام پیوستی؟!

روزنامه جوان:مهدی نصیری در مناظره خود با علی علیزاده فعال سیاسی گفته است وقتی در سال ۷۶ به خاطر افشای فساد وزارت پست و تلگراف دادگاهی شد، انتظارش این بود که رهبر انقلاب کل قوه قضائیه را محاکمه کند و، چون نکرد، آنجا بود که از رهبری بریده و جدا شده است! اما نصیری که طبق این ادعایش در سال ۷۶ از رهبری جدا شده است، در سال ۸۰ به معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب می‌شود و در سال ۸۴ با پذیرش یک مسئولیت دیپلماتیک در امارات به این کشور می‌رود. این چطور بریدن از نظام در سال ۷۶ است که سال‌ها بعد «درهم نظام» را دریافت می‌کرد و بولتن امامان جمعه را می‌نوشت و به آنان درباره منویات نظام رهنمود می‌داد؟! آن چه‌نوع «بریدنی» بود که تا سال‌ها به نظام «پیوسته» بودی و جدا نشدی و حرفی نزدی؟! نکند با این محاسبات، بدخواهان تو گمان کنند از وقتی درهم و دلار قطع شد و مناصب با تو بی‌نسبت شد، بر مدار فعلی نشستی؟!نصیری ۱۰ سال پیش در ابطال فلسفه مقاله می‌نوشت و فلسفه‌خوانان را با فهم خود از روایات، زندیق می‌خواند! به اعتقاد او «اندیشه‌های ارسطو و افلاطون در عالم تشیع رسوخ کرده و معارف عقلانی و برهانی اهل بیت را در عرصه توحید به محاق برده است» که این حرف‌ها موجب خنده اهل فلسفه بود. نصیری با درک ناقص و سطحی از مفاهیم مولانا و ابن عربی و ملاصدرا با ذکر تک‌جملاتی از تاریخ فلسفه و عرفان نتیجه می‌گرفت که آموزه‌های ملاصدرا و علامه طباطبایی برگرفته از اندیشه‌های افلاطون و ارسطو و نتیجه ترجمه آثار یونانیان در حکومت خلفای اموی و عباسی بود و خلاف آموزه‌های توحیدی ائمه اطهار است و خلاصه اینکه با چپ و راست کردن جملات ملاصدرا و علامه طباطبایی و تطبیق و مقایسه آن‌ها با روایات ائمه به زعم خود ثابت می‌کرد مطابق نظر امام رضا «صاحب چنین اندیشه‌ای بر مسیر سنت نیست بلکه زندیق است».

 

پایان 13 سال دشمنی عربی با بشار اسد

روزنامه تجارت: چند ماه پس از آغاز بحران سوریه در دوازدهم نوامبر ۲۰۱۱، برخی کشورهای عربی مانند دولت وقت قطر و عربستان سعودی تصمیم گرفتند عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب تعلیق شود. بهانه برخی مقامات عربی برای تعلیق کرسی سوریه در جلسات اتحادیه عرب، اتهام سرکوب مردم به دولت سوریه بود. برخی کشورهای عربی نیز نمایندگی‌های سیاسی و حتی کنسولی خود در سوریه را تعلیق و تعطیل کردند.اما دیروز بعد از حدود دوازده سال از آغاز بحران و شکست پروژه براندازی در سوریه و باقی ماندن بشار اسد در قدرت، اتحادیه عرب در نشستی در سطح وزرای خارجه، تعلیق عضویت سوریه را لغو کرد. برخی مقامات دمشق می‌گویند که آن‌ها درخواست بازگشت به نهاد عربی را نداده‌اند، بلکه این امر، خواست خود کشورهای عربی بوده است.در نشست مهم دیروز وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد. به اعلام شبکه «الجزیره»، «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر، دیروز (یکشنبه، ۷ می)، در آغاز این نشست تصریح کرد: همه مراحل بحران سوریه ثابت کرد که این بحران، راه حل نظامی ندارد و راه حل باید سیاسی باشد. دولت سوریه و نیز نیروهای ملی، مسئول اصلی دستیابی به این راهکار سیاسی بدون دیکته‌های خارجی هستند.وی افزود: باید بر همه اشکال تروریسم در سوریه فائق آمد. همزمان با آغاز نشست وزاری خارجه عضو اتحادیه عرب، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز تاکید کرد که در این نشست با بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب موافقت می‌شود. دیپلماسی گفت‌وگو که عراق بر آن تاکید داشت، در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقش ایفا کرد.

 

ماجرای خنجرهای خون آلود باند دراکولا!

روزنامه خراسان: نیروهای انتظامی 5 عضو ترسناک ترین باند زورگیران مشهد را درحالی دستگیر کردند که اعضای بی رحم این باند که به «دراکولا» معروف بودند، طعمه های خود را به طرز وحشیانه ای هدف ضربات خنجر و قمه قرار می دادند و با خنجرهای خون آلود خود در بزرگراه های اطراف مشهد وحشت آفرینی می کردند.رئیس پلیس مشهد روز گذشته در تشریح پرونده معروف به «دراکولا» به خبرنگار روزنامه خراسان گفت: در اولین روزهای آغاز سال جدید، پرونده هایی در مراکز انتظامی و کلانتری ها تشکیل شد که حکایت از فعالیت یک باند خطرناک زورگیری در بزرگراه های مشهد داشت.سرهنگ احمد نگهبان اضافه کرد: تبهکاری های زورگیران مسافربرنما در حالی رنگ سریالی به خود گرفت که مال باختگان از وحشت آفرینی سرنشینان یک دستگاه پراید سفید رنگ با خنجرهای خون آلود سخن می گفتند. در این میان جوان 26 ساله ای که هدف ضربات خنجر باند زورگیران قرار گرفته بود و سارقان او را در جاده مشهد – نیشابور رها کرده بودند، درباره این حادثه هولناک به پلیس گفت: حدود ساعت 20 برای عزیمت به نیشابور در اطراف میدان حافظ (گاراژدارها) منتظر خودروهای بین شهری بودم که راننده یک دستگاه پراید سفیدرنگ مقابلم ترمز زد. خودروی مذکور 4 سرنشین داشت که یکی از آن ها به بهانه این که کمی جلوتر پیاده می شود، از صندلی عقب بیرون آمد و بعد از آن که من در وسط قرار گرفتم او هم کنارم نشست و راننده به طرف نیشابور حرکت کرد اما وقتی از عوارضی مشهد رد شدیم، ناگهان راننده صدای ضبط ماشین را به طرز سرسام آوری بلند کرد و به سمت یک جاده فرعی تغییر مسیر داد. تازه فهمیدم که آن ها زورگیر هستند ولی تیغه خنجر را زیر گلویم احساس کردم و در تاریکی شب نفسم بند آمد به گونه ای که حتی نمی توانستم به آن ها التماس کنم. سرنشینان خطرناک پراید ترس و دلهره عجیبی را با وارد آوردن ضربه خنجر بر پیکرم ایجاد کردند و من دیگر فقط به حفظ جانم می اندیشیدم. آن ها خنجر خون آلود را نشانم می دادند تا رمز کارت بانکی ام را بگویم. من هم که وحشت زده به خون هایی می نگریستم که از پیکرم بیرون می زد خیلی زود رمز کارت بانکی ام را گفتم و آن ها بعد از گرفتن ساعت مچی، گوشی تلفن و لپ تاپ، جیب هایم را خالی کردند و مرا از خودرو بیرون انداختند. با هر زحمتی بود خودم را در تاریکی شب به کنار جاده رساندم و از مرگ نجات یافتم اما زورگیران در کمتر از 5 ساعت 120 میلیون تومان وام  ازدواج را برداشت کردند که بعد از چندین ماه دوندگی به حساب بانکی ام واریز شده بود!

 

هفت خان برگزاری تجمعات

روزنامه شرق: چند روز پیش دولت لایحه‌ای با عنوان «نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها» با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد؛ ماجرایی که مربوط به امروز و دیروز نیست و اگرچه بعد از اعتراضات پاییز و زمستان سال 1400 قوت گرفت؛ اما پیش ‌از این هم در دولت حسن روحانی و بعد از اعتراضات دی‌ماه سال 1396 مطرح شده بود؛ اما آن موقع راه به جایی نبرد. حالا ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم بر آن شده تا با قوت بیشتری این ماجرا را به سرانجام برساند. اگرچه دولت در توضیح این لایحه گفته که تدوین آن در راستای رفع خلأهای قانونی اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی و احقاق حقوق شهروندی است؛ اما شروطی که در آن لحاظ شده، به نظر می‌رسد آن را به امری نه‌چندان سهل تبدیل کرده است. در همین راستا یک حقوق‌دان در گفت‌وگو با «شرق» و در تحلیل این لایحه معتقد است هرگونه تنظیم‌گری تجمعات که به محدودیت حق اعتراض مردم منجر شود، خلاف قانون اساسی است و به‌همین‌دلیل اعتراضات گلخانه‌ای با نفس و ذات اصلی حق اعتراض مغایرت دارد.کمتر از یک سال بعد از طرح ایجاد تجمعات که در سال 1396 مطرح شده بود، 20 خرداد 1397، دولت مصوبه‌ای را برای تعریف مکان‌هایی که مردم بتوانند در آنجا اعتراضات خود را مطرح کنند تصویب کرد؛ اما در ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد.آن موقع هیئت عمومی دیوان عدالت اداری علت ابطال این رأی را دادنامه‌‎هایی اعلام کرد که سه شهروند نسبت به مصوبه دولت شکایت کرده بودند و بر‌اساس اصل 27 قانون اساسی خواهان ابطال آن شده بودند. اصل 27 قانون اساسی می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است».

 

کارناوال سرود تلویزیونی

روزنامه وطن امروز:‌ «همآهنگ» عنوان برنامه‌ای است با محوریت شناسایی استعداد‌ها در حوزه سرود و موسیقی که این روزها از 2 شبکه رسانه ملی روی آنتن می‌رود.«همآهنگ» با ۱۴ هزار کیلومتر سفر زمینی برای معرفی گروه‌های سرود در ۱۰ نقطه ایران حرکت تازه‌ای در رسانه ملی محسوب می‌شود. در قالب این برنامه استعدادیابی، گروه‌های مراکز استان‌نشین و پایتخت‌نشین با گروه‌های کوچک‌تر شهرستان‌ها به رقابت می‌پردازند. این مساله باعث می‌شود شرکت‌کنندگان در مقابل افراد پیشکسوت در حوزه هنر و موسیقی خود را محک بزنند و بیشترین تلاش خود را انجام دهند و انرژی و انگیزه بیشتری برای فعالیت در این عرصه و خلق آثار ارزشمند بیابند.ضبط مرحله اصلی برنامه «همآهنگ» همزمان با شروع پخش مرحله انتخابی آن از تلویزیون، با حضور معاون سیمای رسانه ملی آغاز شد. برنامه تلویزیونی «همآهنگ» روایتی تازه از سرود و موسیقی است که ضبط مرحله انتخابی آن تابستان 1401 در بیش از 10 استان کشور انجام و با مشخص شدن گروه‌های صعود‌کننده، ضبط استودیویی این برنامه با حضور محسن برمهانی، معاون سیما آغاز شد. معاون سیما درباره این برنامه گفت: برنامه «همآهنگ» با روایتی تازه و بدیع، به لزوم حفظ ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای بومی کشورمان نگاه ویژه‌ای دارد.برمهانی با بیان اینکه طی این سال‌ها حوزه سرود تا حدودی مغفول مانده است، افزود: تهیه و تولید این برنامه یک اتفاق جدید و بدیع در حوزه موسیقی کشور است. موسیقی و سرود در روزهای پرهیاهوی انقلاب نقش مهمی ایفا کرده به طوری که به خلق و ماندگاری سرودهایی فاخر و ارشمند منجر شده است و می‌توان گفت تأثیر و نقش موسیقی در پیروزی انقلاب پررنگ‌تر بوده است. جایگاه موسیقی چه از لحاظ تبیینی و چه جنبه هنری از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

عقب‌نشینی ارز و طلا در بازار

روزنامه ایران:از ابتدای هفته جاری، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا با تغییرات قابل توجهی همراه شده است. طی همین روزها، در بازار طلا و سکه شاهد افت محسوس سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید و همچنین طلای 18 عیار هستیم به طوری که دیروز و تا زمان تنظیم این گزارش، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم وارد کانال 28 میلیون تومان شد و سکه تمام طرح جدید نیز با یک کانال افت به 32 میلیون تومان بازگشت. این در شرایطی است که در بازار ارز نیز روند نزولی قیمت‌ها مشاهده می‌شد.روز گذشته جدول قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد. قیمت اعلامی شورای رقابت که به آن حداقل 12 درصد (ارزش افزوده، هوای پاک و…) اضافه می‌‌شود با نرخ‌هایی که خودروسازان بخش خصوصی قیمت‌گذاری کردند، بسیار فاصله دارد. در برخی از خودروها این فاصله به یک میلیارد تومان هم می‌‌رسد. قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی در شرایطی اعلام شده که طی هفته‌های گذشته خودروسازان خصوصی، با قیمت‌های مصوب خود، خودرو به مردم فروختند، حال این سؤال و ابهام ایجاد شده که ثبت نام کنندگان خودروهای مونتاژی مابقی پول خود را خواهند گرفت؟یکی از مسئولان سازمان حمایت در پاسخ به این سؤال که با توجه به قیمت‌های اعلامی شورای رقابت، خودروسازان خصوصی گرانفروشی کردند و اکنون متقاضیان این خودروها باید چه کاری انجام دهند، به ایران گفت: خودروسازان موظف هستند که خودروهای تولید داخل و مونتاژی را بر اساس اعلام شورای رقابت به فروش برسانند و اگر خارج از عددهای اعلام شده باشد، تخلف است. از همین رو با در نظر گرفتن هزینه‌هایی چون ارزش افزوده، آلایندگی و سایر موارد، قیمت خودرو باید نهایی شود.

 

طلب ایران از طالبان

روزنامه همشهری:رودخانه هیرمند تفتیده از همیشه به‌سوی تابستان می‌رود. رودخانه خالی‌تر از همیشه است؛ چراکه همسایه شرقی کشور ترجیح می‌دهد یک‌میلیارد مترمکعب آب را از سد کمال‌خان راهی گودزره کند تا تبخیر شود، ولی حقابه ایران را نپردازد. نمایندگان آب منطقه‌ای استان و مجلس فریاد می‌زنند: «دولت فکری نکند، 2تا 3‌ماه آینده سیستان و بلوچستان آب نخواهد داشت.» و متولیان آب در محیط‌زیست انسانی و طبیعی به‌دنبال جدی‌تر کردن مذاکرات هستند. در شرق کشور آب که نباشد، خاک جایش را می‌گیرد. بادهای 120روزه سال‌هاست به 200روز افزایش یافته‌اند و خبر از خشکیدگی بستر زمین در اراضی ایران را می‌دهند. 10روز باد مداوم در منطقه می‌تواند 4.5متر خاک روی سر مردم منطقه بریزد. سال‌هاست که مسئولان ایرانی در حال مذاکره‌اند، ولی نه در دوره اشرف‌غنی به جایی رسیدند و نه در دوره دوم طالبان که ماه‌هاست وعده همکاری می‌دهد. مسئولان افغانستانی با وجود اینکه در مذاکرات برای پرداخت حقابه اعلام آمادگی می‌کنند، مدعی‌اند که خودشان هم درگیر خشکسالی‌اند، اما نادرستی ادعای خشکسالی در افغانستان را ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد. آبی که پشت سد کمال‌خان و کجکی ذخیره می‌شود، پیش‌تر به‌طور طبیعی ابتدا وارد هامون‌های ایران و سپس راهی گودزره در افغانستان می‌شد، اما حالا این سازه آب را یک راست راهی گودزره می‌کند. از مسئولان وزارت نیرو، خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست جز جملاتی در مورد قاطعیت ایران برای دریافت حقابه، آن هم از جریان دائمی رودخانه هیرمند، شنیده نمی‌شود، ولی آنچه رخ داده، وقت‌کشی در مذاکرات و امید واهی برای ساکنان سیستان و بلوچستان است. ماه‌های طلایی دریافت حقابه گذشته و با نزدیک شدن به تابستان، سهم آسمان از آب، بیشتر از زمین تفتیده سیستان و بلوچستان خواهد بود. تولید گردوغبار در شرق ایران و غرب افغانستان و آلوده شدن و کاهش شدید کیفیت هوای صدها شهر و روستا در ایران و افغانستان تنها بخشی از پیامدهای زیست‌محیطی بستن آب هیرمند است. از سوی دیگر 38درصد از آب موردنیاز شهروندان استان سیستان و بلوچستان وابسته به آب‌های سطحی ناشی از رود هیرمند است. به‌زودی هیأتی دیگر برای مذاکره راهی افغانستان خواهند شد و معلوم نیست نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود.

 

موشكافي حوادث 1401

روزنامه اعتماد:با گذشت بيش از 8ماه از آغاز رخدادهاي اعتراضي پس از مرگ مهسا اميني، ابراهيم رييسي هياتي را مامور بررسي حوادث تلخ تابستان و پاييز 1401 كرد. واكنشي كه هر چند برخي كارشناسان حقوقي آن را دير ارزيابي مي‌كنند، اما موفقيت اين هيات را در گرو توجه به روايت‌ها و خرده‌روايت‌هايي مي‌دانند كه ازسوي خانواده‌هاي قربانيان، حاضران در صحنه و شاهدان عيني طرح مي‌شود. نام‌هايي چون «حسين مظفر» (رييس ستاد حقوق بشر)، «كاظم غريب‌آبادي» (دبير ستاد حقوق بشر)، «سكينه سادات پاد» (مسوول پيگيري حقوق و آزادي‌هاي اجتماعي رييس‌جمهور)، «زهره الهيان» (رييس كميته حقوق بشر مجلس) و «حسن صفادوست» (رييس كانون وكلاي مركز) افرادي هستند كه در قالب كميته ويژه بررسي ناآرامي‌هاي سال 1401 قرار است ابعاد و زواياي اين رخدادها را بررسي كنند. «اعتماد» با توجه به اهميت موضوع سراغ حقوقدانان رفته است تا مهم‌ترين گزاره‌هايي كه اين هيات در جريان بررسي پرونده رخدادهاي اعتراضي سال 1401 بايد مورد توجه قرار دهد را استخراج كند. صالح نيكبخت و نعمت احمدي به عنوان 2حقوقداني كه يا از نزديك پرونده رخدادهاي اخير را در دست داشتند و روند ارزيابي‌هاي تحليلي حقوقي مرتبط را انجام مي‌دادند در جريان گفت‌وگو با «اعتماد» تلاش كردند تا مهم‌ترين دستور كار كميته تحقيق رخدادهاي اعتراضي سال 1401 را مورد ارزيابي قرار دهند.نيكبخت از ضرورت توجه به روايت‌هاي خانواده‌هاي قربانيان و شاهدان عيني صحبت مي‌كند و احمدي لزوم توجه به شفاف‌سازي اصل موضوعات را مهم‌ترين ركن كميته تحقيق ياد شده ارزيابي مي‌كند.

 

خطر شانزه‌لیزه و ۱۲۸ ساختمان ناایمن در قلب تهران

روزنامه فرهیختگان:روبه‌روی ساختمان نیمه‌فروریخته متروپل نشسته بودم و با جلال ملکی مثل هر خبرنگار دیگری درباره روند آواربرداری تیم شهرداری تهران در متروپل، گفت‌وگو می‌گرفتم. سوالاتم که تمام شد، باز هم به رسم هر گفت‌وگوی خبری به ملکی گفتم: «سوال دیگری ندارم. اگر فکر می‌کنید پیرامون این مساله چیزی لازم است مطرح شود، ممنون می‌شوم بگویید.» ملکی هم انگار منتظر بود و سریع گفت: «خیلی‌ها از من می‌پرسند که تجربه پلاسکو سخت‌تر است یا متروپل؟ به‌نظرم سوال درستی نیست! این باید صورت‌مساله ما باشد که بپرسیم چرا پلاسکو اتفاق افتاد و چرا بعد از پلاسکو، متروپل اتفاق افتاد؟ این سوال‌هاست که مهم است. اینکه کدام سخت‌تر بوده برایمان مهم نیست. باید بپرسیم چرا اصلا اتفاق افتادند؟ تمام مدتی که در راه تهران به آبادان بودم، به این فکر می‌کردم که پس کی قرار است ما عبرت بگیریم؟ وقتی این اتفاق افتاد، یعنی ما از پلاسکو درس نگرفتیم. اگر این دومین تجربه‌مان به سومین برسد، یعنی از متروپل هم درس نگرفته‌ایم. ما عادت کرده‌ایم که سر مسائل احساساتی شویم و غصه ما شده بود نان شب افرادی که در پلاسکو کار می‌کنند. مدام باید بپرسیم چرا پلاسکو و این ساختمان جدید متروپل اتفاق افتاد؟ چرا در یک شهر مدرن در ایران، با یک زلزله خرابی و خسارت زیاد به بار می‌آید؟ رسانه‌ها این روزها مدام از من می‌‌خواهند تا درباره ساختمان‌های ناایمن تهران صحبت کنم. تا چند هفته دیگر، کافی ‌است یک سوژه مشابه دیگر اتفاق بیفتد تا متروپل فراموش شود. عزم همه را باید زودتر جزم کنیم. نباید مقطعی در این باره کار کرد. کار را باید عمقی پیش برد. بی‌انصافی نمی‌کنم و نمی‌گویم تمامش تقصیر مردم است. خیلی جاها مسئولان هم کم‌کاری کردند. اگر نظارت‌ها و پیگیری‌ها به‌جا باشد و قوانین، قوانین درستی باشد و نشود قانون را دور زد، بسیاری از مشکلات ما درخصوص ساختمان‌های ناایمن حل می‌شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.