کتاب علیه کتابخوانی!/ سلطان عقب‌نشینی/ به امان خدا رها شده‌ایم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي فرامتن راهبردی نشست مسکو ،دعوت پادشاه سعودی از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب ، واکنش علی لاریجانی به گمانه‌زنی های انتخاباتی، افزایش 21 تا 27 درصدی حقوق بازنشستگان، برپایی نمایشگاه کتاب، ابعاد حقوقی بهره‌کشی پدر از پسربچه مستعد که پهلو به کودک‌آزاری مدرن می‌زند و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در جلسه هیأت دولت درمورد مبارزه با فساد، تبعیض و روابط ناسالم اداری در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي فرامتن راهبردی نشست مسکو ،دعوت پادشاه سعودی از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب ، واکنش علی لاریجانی به گمانه‌زنی های انتخاباتی، افزایش 21 تا 27 درصدی حقوق بازنشستگان، برپایی نمایشگاه کتاب، ابعاد حقوقی بهره‌کشی پدر از پسربچه مستعد که پهلو به کودک‌آزاری مدرن می‌زند و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

کتاب علیه کتابخوانی!

روزنامه جوان:برپایی نمایشگاه کتاب هر ساله باعث رونق گرفتن فروش کتاب و سود ناشران می‌شود، اما تأثیر فرهنگی آن در کتابخوان شدن مردم هیچ‌گاه مشخص نشده و برعکس به عنوان یک تفرجگاه موقت ۱۰ روزه بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفته است که برای تفریح به دنبال یک فستیوال سرگرم‌کننده می‌گردند.نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز ۱۴ آبان سال ۱۳۶۶ با بازدید و سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت آغاز به کار کرد. ایشان در آن مراسم با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه کتاب گفتند: «تشکیل این نمایشگاه برای ما مژده بزرگی بود و مژده بزرگ‌تر برای ملت ما این خواهد بود که کتابخوانی و گرایش به معارف اسلامی به صورت یک رویه معمولی در میان اقشار مختلف جامعه درآید.»ایشان در ادامه بیانات خود فرمودند: «در میان مردم ما، کتابخوانی یک امر معمولی نیست و حتی در میان تحصیلکرده‌ها، کسانی که با کتاب انس دارند و در زندگی روزمره خودشان فصلی را برای خواندن کتاب اختصاص می‌دهند، یقیناً در اقلیت کمی هستند.»اکنون با گذشت ۳۶ سال از آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران، هنوز تشکیل نمایشگاه به عنوان مژده‌ای بزرگ هر ساله در اردیبهشت‌ماه از سوی مدیران وزارت ارشاد بیان می‌شود، اما آنچه هنوز به عنوان «مژده بزرگ‌تر» در بیانات سال ۶۶ مقام معظم رهبری بر آن تکیه شده است، محقق نگردیده و کتابخوانی هنوز به عنوان یک رویه و امر معمولی در زندگی بخش بزرگی از جامعه جاری نشده است. رویکرد فرهنگ‌محوری که در آن سال از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته و ایجاد آن به عنوان یک بشارت و مژده فرهنگی یاد شده بود به دلیل نگاه کمی، نه کیفی از سوی مدیران ارشاد که به دنبال عددسازی و رشد دادن آمارهایی، چون تعداد بازدیدکنندگان، میزان فروش و تعداد نسخ کتاب‌های فروش رفته، بوده‌اند جای مسئله مهمی، چون انس با کتاب را گرفته است.

 

تسویه حساب ارتش با «عمران خان»

روزنامه تجارت: بعد از اقدام نیروهای امنیتی پاکستان برای بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، این کشور به کانون تنش‌های سیاسی تبدیل شده است. از نگاه ناظران سیاسی اقدام اخیر نیروهای امنیتی با مدیریت ارتش و به منظور تسویه حساب با عمران خان صورت گرفته است. همین امر حالا به کانون تنش در صحنه سیاسی اسلام آباد تبدیل شده است.به گزارش تجارت، منابع رسانه‌ای از آشوب و هرج و مرج در پاکستان و حمله هواداران نخست وزیر سابق این کشور به مراکز مهم نظامی خبر دادند.به دنبال دستگیری «عمران خان» نخست وزیر سابق پاکستان شماری کثیری از هواداران او با حضور در خیابان‌ها به برخی مراکز دولتی و نظامی در شهرهای محتلف این کشور از جمله «راولپندی» حمله کردند.نخست‌وزیر سابق پاکستان که با چند پرونده قضایی روبروست، هنگام حضور در جلسه دادگاه عالی اسلام‌آباد به منظور بررسی اتهامات فساد مالی بازداشت شد. دستیار عمران خان گفت او توسط ارتش بازداشت شده است. ساعاتی پس از دستگیری عمران خان توسط تکاوران پاکستان، حامیان وی وارد خانه فرماندهان در «لاهور» شدند. به گزارش منابع خبری، شماری از هواداران عمران خان ساختمان رادیوی دولتی پاکستان را آتش زدند. منابع رسانه‌ای از حمله هواداران عمران خان به یک پایگاه نیروی هوایی این کشور در شهرک «میانوالی» خبر دادند. گفته می شود که چند تن از مقامات ارشد ارتش پاکستان در بحبوحه اعتراضات گسترده به پناهگاه ها رفته‌اند.

 

 تله‌گذاری افراطیون غربگرا برای علی لاریجانی؟!

روزنامه کيهان:واکنش علی لاریجانی به گمانه‌زنی انتخاباتی خبرگزاری تسنیم، با استقبال افراطیون مدعی اصلاحات مواجه شد. دفتر رئیس سابق مجلس، در واکنش به خبر خبرگزاری تسنیم، آغاز فعالیت انتخاباتی وی برای مجلس دوازدهم را تکذیب کرد. در متن منتشره از سوی دفتر لاریجانی آمده بود: «رفع نگرانی از جریان خالص‌‌سازی؛ خبری درباره انتخابات مجلس وجود ندارد! خبر اختصاصی خبرگزاری تسنیم درباره ارائه لیست در انتخابات، مصداق گزاره خسن و خسین هر سه خواهران مغاویه هستند، می‌باشد. نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته، لذا بدین‌وسیله از جریان خالص‌‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.» این واکنش که با سربرگ «مشاور مقام معظم رهبری»، منتشر شد، بلافاصله مورد استقبال محافل تندروی مدعی اصلاحات و اعتدال قرار گرفت. البته برخی محافل رسانه‌ای دیگر، یادآور شدند که آقای لاریجانی چند روز قبل از ثبت‌نام در انتخابات 1400 نیز بر نامزد نشدن تاکید داشت اما به فاصله چند روز، نام‌نویسی کرد. البته انتظار طبیعی هم از امثال آقای لاریجانی، رویکرد مثبت و ایجابی به انتخابات، به‌جای رفتار هیجانی و برخاسته از دلخوری است. خبر تسنیم به استقبال از فعالیت انتخاباتی لاریجانی بوده و نه نفی و نهی آن، که بشود عنوان حذف و خالص‌سازی بر آن گذاشت. در این میان محافل اصلاح‌طلب از واکنش لاریجانی استقبال کردند. از جمله روزنامه حزبی کارگزاران (سازندگی) که نوشت: «لاریجانی جبهه اصولگرایان را به‌هم ریخت. او در میان اصلاح‌طلبان هم طرفدارانی دارد و البته مقبولیت خود را در اردوگاه اصولگرایی حفظ کرده است… مسئله دیگر اینکه می‌داند فضای سیاسی کنونی فضایی نیست که با بازگشت به آن بتوان تغییر جدی در ساختار موجود به وجود آورد. به گفته عباس عبدی آرزوی خالص‌‌سازی نواصولگرایان به پاشنه آشیل آنها تبدیل شده و توضیح لاریجانی نشان می‌دهد عبور از مشارکت انتخاباتی خیلی فراتر از تصور نواصولگرایان است».

 

بازنشستگان در انتظار یک نشست فوق العاده

روزنامه خراسان:واریز حقوق بازنشستگان با افزایش 21 تا 27 درصدی مشابه مصوبه شورای عالی کار، از دیروز آغاز و طبق خبرهای منتشرشده، وعده‌های مسئولان برای تکمیل اجرای قانون همسان‌سازی و پرداخت معوقات گذشته هم در آن لحاظ شده است؛ با این حال همچنان ابهامات و مطالباتی وجود دارد که باید دید آیا تا پایان اردیبهشت رفع خواهد شد یا به زمان دیگری موکول می شود.بعد از سه سال، گویا بالاخره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به خان آخر رسیده و قرار است مُهر «تکمیل شد» بر آن نقش ببندد؛ پیگیری تصویب و اجرای این قانون، کار بزرگی بود که به همت دولت و مجلس محقق شد تا حقوق حدود 7 میلیون بازنشسته کارگری، کشوری و لشکری به حداقل 90 درصد حقوق شاغلان همتراز خود برسد. این یک اقدام مهم در پاسخ به چندین ماه مطالبه و پیگیری بازنشستگان سراسر کشور بود که سبب شد شکاف عمیق بین حقوق شاغل و بازنشسته ترمیم شود. از اجرای 25 درصد باقی مانده چه خبر؟ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تقریبا به طور کامل اجرایی شده است، البته حدود 900 هزار نفر از بازنشستگان کارگری همچنان طعم شیرین این اجرای کامل را نچشیده‌اند. آن‌طور که حسن صادقی رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری به ایلنا گفته، «این 25 درصد شامل همه بازنشستگان نمی شود، بلکه مربوط به حدود 900 هزار نفری است که در احکام 1400 آن‌ها، 75 درصد متناسب سازی اعمال شده بود و باید باقی آن نیز برایشان لحاظ می شد». صادقی حالا خبر داده که: «سازمان تامین اجتماعی در روزهای آخر سال گذشته، برای این گروه از بازنشستگان، 25 درصد باقی‌مانده همسان‌سازی را هم اعلام و 38 درصد افزایش حقوق سال گذشته را هم روی آن لحاظ کرده است.»

 

مبارزه با فساد، تبعیض و روابط ناسالم اداری

روزنامه ایران:رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت «مبارزه با فساد» و مقابله با هرگونه «تبعیض و روابط ناسالم اداری» نظارت و پیشگیری را مؤثرترین و مهم‌ترین عامل مقابله با مفاسد دانست و تصریح کرد: مقابله با فساد زمانی مؤثر است که مردم در عمل احساس کنند دولت مردمی به تمام قوانین و ضوابط پایبند بوده و اجازه نمی‌دهد هیچ مدیر یا کارمندی از قدرت و منابعی که در اختیار دارد، سوءاستفاده کند. آیت‌الله رئیسی«صداقت» را از عناصر مهم حکمرانی دانست و با تأکید بر صادق‌الوعد بودن دولت و لزوم پیگیری بموقع کارها گفت: مردم از دولتمردان انتظار دارند علاوه بر صدق نیت، در گفتار و عمل هم صادق باشند و هرجا امکان انجام کاری را نداشتند، صادقانه علل آن را با مردم در میان بگذارند.رئیس جمهور همچنین با اشاره به لزوم هماهنگی در «قیمت‌گذاری کالاها و خدمات» اظهار داشت: دستگاه‌ها در تعیین تعرفه کالا و خدمات با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هماهنگ باشند تا در حق تولیدکننده و همچنین مصرف‌کننده اجحاف نشود.آیت‌الله رئیسی «حمایت از نخبگان» در همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را ضروری دانست و تصریح کرد: حمایت از نخبگان مختص و منحصر به یک دستگاه نیست و همه ارکان دولت و حاکمیت باید در راستای تحقق انتظارات مقام معظم رهبری و براساس نیاز کشور به نخبگان توجه داشته باشند.رئیس جمهور در دیدار «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق با اذعان به وجود اراده نظام قضایی عراق در پیگیری پرونده ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، تأکید کرد: اجرای عدالت در پرونده ترور سرداران مبارزه با تروریسم نباید مشمول مرور زمان شود.  آیت‌الله رئیسی در این باره اظهار داشت: پیگیری این پرونده تا حصول نتیجه نشان خواهد داد که ایران و عراق در اجرای عدالت، در قبال کسانی که به هیچ میثاق و پیمانی پایبند نیستند، هیچ ملاحظه‌ای ندارند. رئیس جمهور همچنین با اشاره به تداوم همکاری‌های گسترده تهران – بغداد در حوزه انرژی، بر لزوم پایبندی و تسریع دولت عراق به اجرای تعهداتش تأکید کرد.

 

ما گدایان خیلِ سلطانیم!

روزنامه اطلاعات:اگر امر کشورداری از سوی قانون‌گذاران و مجریان به جایی برسد که در برهه‌ای مسأله‌ی اول کشور، جریان «شاسی بلند!» شود، چه امیدی به مسائل دست دوم و سوم می‌توان داشت!؟البته ما در حال حاضر، مسائل دست اوّلی(!) از این دست کم نداریم؛ که صد البته همه را که در یک کفه‌ی ترازوی مدیریت کشور جمع کنیم، کمترین وزنی در برابر بارهای برزمین‌مانده ندارند، لیک چه می‌شود، که برهه در برهه، هم مسائل دست چندم برجسته می‌شوند، و هم مهم‌تر از آن، این‌ مسائل به وقوع می‌پیوندند؟گفته‌شد (قریب به‌مضمون): داستان شاسی‌بلندها را با بلندنظری بنگرید و گدابازی درنیاورید و همچون برنج و روغنی ببینید که فصل به فصل در ادارات توزیع می‌شود!سلّمنا ! مردم باید نظربلند شوند، نیز نباید محتاج توزیع برنج و روغن اداره‌جاتی بمانند و خود با عزت نفس از انواع مایع و جامد و ایرانی و پاکستانی و دُم‌سیاه و غیره از مراکز خرید برای ارزاقشان تهیه کنند؛ حال اگر این برنج، ته‌دیگش نصیب بسیاری از مردم شد و سرِ دیگش با روغن مرغوب در صندوق عقب شاسی‌بلند راهی خانه‌ی قانون‌گذار و مجری، بازهم باید ما را به گدابازیمان سرزنش کنند؟ ضمن آن‌که سعدیِ جان تکلیف ما را در هشت‌سده پیش تعیین کرده که:ما گدایان خیل سلطانیم/شهربند هوای جانانیم.زمان کفایت این‌گونه رفتارهای ناخوشایند- بخوانید مشمئزکننده و مبتذل- کی سر می‌رسد؟ فاصله میان شعارهای اتتخاباتی و نطق‌های آرمانی با اقدام و عملِ مردم‌گرایی کی پر می‌شود؟ نگاه بچه‌های خانواده‌های متوسط به پایین جامعه، به خودروهای چندصدمیلیونی- میلیاردیش پیش‌کش آقایان!- تا کی باید در خیابان‌ها به حسرت بچرخد؛ آنگاه ردیف ردیف خودروی کوتاه و بلند، سهمیه‌ی رانتی صاحبانِ مناصب گردد؟

 

داستان آرات و سکوت دادستان

روزنامه فرهیختگان:برادرش شیشه مصرف می‌کند، پدرش سال‌هاست که از دنیا رفته، خواهرش متاهل بود منتها همسرش را در حادثه‌ای از دست داد و مادر هم که به‌اصطلاح بار تمام خانواده را به دوش می‌کشد. البته برادر بزرگ‌تر دیگری هم دارد که مدت‌ها پیش آنها را ترک کرده و هیچ‌کس اطلاعی از او ندارد. گهگداری با من تماس می‌گیرد. شماره‌ام را خیلی وقت پیش در یک دورهمی با بچه‌های محله‌شان که برای جشن ولادت امام حسن (ع) آنجا بودیم داده بودم. از آن وقت تا همین روزها، گاهی تماس می‌گیرد و از وضعیت گلایه می‌کند. سن و سالی هم ندارد، کلاس ششم است و درس و مشقش هم اوضاع و احوال مناسبی ندارد. در یکی از تماس‌های اخیر بعد از اینکه متوجه بدتر شدن احوالش شدم و با کلی اصرار و خواهش گفت هم برادر شیشه‌ای و هم مادرش مدام او را کتک می‌زنند و اذیت و آزارهای این چنینی. سن و سالی هم ندارد و امکان جدا شدن و سامان بخشیدن به این اوضاع و احوال هم در توانش نیست. به هر شکل، بعد از این اتفاق با روابطی که داشتیم و برخی از آنهایی که می‌شناختیم و آنها هم از وضعیت این خانواده اطلاع داشتند، مساله را طرح کردیم و اتفاقات مثبتی هم افتاد. منتها مسیر قانونی طی نشد و همه‌چیز تا حدی ریش‌سفیدانه حل شد. بعد از این تجربه و البته تجربیات مشابه فراوان دیگر، از وضعیتی که کودکان کار، کودکان بدسرپرست و… دارند، یک خبر و مورد عجیب برای یکی از چهره‌های پرمخاطب اینستاگرامی بهانه‌ای شد برای مرور این اتفاقات و البته پرداخت به مساله حقوق اطفال و نوجوانانی که آشکارا حق و حقوق‌شان توسط غیر و اعضای خانواده تضییع می‌شود (به طرق مختلف) و اینکه آیا امکانی برای رسیدگی به این اوضاع و احوال هست یا نه. بگذارید به همان چهره معروف اینستاگرامی اشاره کنم و حواشی‌ای که این پسر‌بچه قد‌کوتاه و مو‌بلند در این چند روز به راه انداخته است. دوشنبه گذشته بود که پدر آرات، همان پسربچه‌ای که مدت‌ها پیش ویدئوهایش به‌سرعت دست‌به‌دست می‌شد و در فضای مجازی می‌گشت و همه مقهور توانایی‌هایش در سن و سال پایین در حرکات آکروبات و ژیمناستیک و بعدتر فوتبال بودند، خبر از خداحافظی فرزندش از تیم فوتبال سپاهان داد. ادعایی که مقدمه‌ای شد بر مشاجره مجازی او با یکی از مدیران باشگاه سپاهان و بعد هم واکنش رسانه‌ها و تحلیل‌ها و شایعات و واقعیات متعددی که یکی پس از دیگری در یک رسانه و صفحه و خلاصه جایی منتشر می‌شد. ماجرا از استوری پدر آرات در صفحه اینستاگرامی پر‌مخاطب این پسربچه شروع شد و تا الان هم حواشی آن ادامه دارد و کار به نوعی هم به مشاجره بین او و یکی از مدیران آکادمی سپاهان کشید. نکته مهمی که قبل از روایت ماجرا باید به آن توجه داشت، آرات و آینده‌ای است که این کودک می‌توانست داشته باشد اما با وضع‌ پیش‌آمده و بی‌توجهی به اقتضائات سنی او، بیش از هر زمان دیگری از‌دست‌رفته به‌نظر می‌رسد.

 

به امان خدا رها شده‌ایم

روزنامه شرق: «تنها چیزی که درباره وضع فعلی مسکن زلزله‌‌زدگان می‌توانم بگویم این است که وضعیت اسف‌بار است. کانکس‌ها و چادرها هنوز جمع نشده و مردم هنوز در این شرایط زندگی می‌کنند. البته اینکه اسکان اضطراری تا الان جمع نشده و زندگی مردم هنوز به حالت قبل از زلزله بازنگشته است، زیاد دور از انتظار ما نبود. ترس ما این است که این وضعیت تا سال آینده هم ادامه پیدا کند». این‌ چند خط وضعیت فعلی خوی از زبان یکی از اعضای گروه‌های مردمی است که برای کمک به زلزله‌زدگان خوی در این مناطق فعالیت می‌کنند؛ وضعیتی که بیش از سه ماه است ادامه دارد و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.فرمان فرضی، مسئولیت یکی از گروه‌های مردمی را بر عهده دارد که سال‌هاست در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده نقش فعالی دارند. فرضی درباره نحوه شکل‌گیری این گر‌وه که سابقه امدادرسانی در اکثر زلزله‌های 10 سال اخیر کشور را داشته است، می‌گوید: «ما یک گروه مردمی هستیم که از طرف هیچ نهاد یا ارگانی سازمان‌دهی نشده‌ایم. در‌واقع می‌توان گفت گروه آماتوری بودیم که در دل حوادث پخته شدیم. اولین تجربه من در کمک‌‌رسانی به مناطق زلزله‌زده در سال ۹۱ در جریان زلزله اهر و ورزقان بود. بعد از آن در زلزله‌های مختلفی که برای کمک رفتم، توانستم با افرادی مانند خودم آشنا شوم و یک شبکه بین ما به وجود آمد. کم‌کم با کمک هم توانستیم تیمی را تشکیل دهیم که این تیم در اکثر زلزله‌های دهه اخیر کشور فعال بوده است». او درباره بحران اصلی که در حاشیه‌‌های شهر خوی در جریان است، می‌گوید: وضعیت حاشیه‌نشین‌‌های شهر خوی اسف‌بار است. کسانی در این مناطق زندگی می‌کنند که حتی توان برداشتن قدم اول را هم ندارند که بتوانند خانه خود را بازسازی کنند. این افراد در وضعیت فقر مطلق به سر می‌برند. او در ادامه می‌گوید: «در روستاها ما با وضعیت بهتری رو‌به‌رو هستیم؛ چرا‌که در روستا وضعیت کشت‌وکار بهتر است و در نتیجه وضعیت مالی ساکنان روستا بهتر از حاشیه‌نشینان است. نکته دیگر این است که در روستا بافت فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، به این معنا که افراد مراقب یکدیگر هستند، اما در حاشیه‌های شهر این‌طور نیست. در حاشیه شهر بافت فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد. در این مناطق ما با صحنه‌های ‌وحشتناک و دردناکی رو‌به‌رو می‌شویم. انسان‌هایی را می‌بینیم که غرور، عزت‌‌نفس و شخصیتشان زیر پا له شده است».

 

سلطان عقب‌نشینی

روزنامه وطن امروز: نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه درباره برقراری صلح و ثبات در سوریه با حضور وزرای خارجه ۴ کشور در مسکو برگزار شد. روز گذشته نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه برگزار شد. دستور کار این نشست تحولات سوریه و رفع اختلافات بین آنکارا و دمشق اعلام شده بود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در آغاز این نشست، دیدار وزرای خارجه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه را مهم توصیف کرد و گفت: ما به طور پیوسته برای دستیابی به این نتیجه حرکت کرده‌ایم. وی افزود: روند عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه، فرصت‌های جدیدی را برای فرمول «آستانه» درباره حل بحران سوریه ایجاد می‌کند. آغاز روند عادی‌سازی میان ترکیه و سوریه بر اوضاع منطقه و به طور کلی خاورمیانه تاثیر مثبتی می‌گذارد. وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «بر اساس اطلاعات ما، ایالات‌متحده آمریکا تشکیل [گروه موسوم به] «ارتش آزاد سوریه» را با مشارکت شبه‌نظامیان داعش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در این کشور آغاز کرده است». در این نشست برای نخستین بار به صورت رسمی وزرای خارجه سوریه و ترکیه در مقابل دوربین‌ها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند که نشان‌دهنده پایان خصومت آنکارا علیه دمشق است. در پایان این نشست بیانیه مشترکی از سوی ۴ کشور صادر شد. در این بیانیه آمده است: ۲۰ اردیبهشت، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فیصل المقداد وزیر خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه و چاووش اوغلو وزیر خارجه جمهوری ترکیه در مسکو دیدار کردند. وزیران خارجه درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفت‌وگوی اساسی و صریح داشتند. در بیانیه مذکور عنوان شده است: نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت‌کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط گرایی در این کشور تاکید کردند. تاکید بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌ها به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ از دیگر مواردی است که در این نشست بر آن تاکید شد.

 

اتحاد برای نظم جدید

روزنامه جام‌جم:تنش‌زدایی ارگانیک در نظم جدید منطقه راه‌خود را پیدا کرده و حالا دیروز نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، در مسکو برگزار شده که دستور کار این نشست تحولات سوریه و رفع اختلافات بین آنکارا و دمشق بوده است.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به‌عنوان میزبان این نشست دیدار وزرای خارجه این چهار کشور را مهم توصیف کرده و گفته «ما به‌طور پیوسته برای دستیابی به این نتیجه حرکت کرده‌ایم». تغییر نظم نوین منطقه بعد از جنگ اوکراین و روسیه عملا شکل مرئی و عینی پیدا کرد و در این مرئی شدن دیگر کاملا مشخص است بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پذیرش این کشور پس از ۱۲سال جنگ پیچیده نقطه‌عطفی در شکست منطقه‌ای آمریکا بود و این رخداد مهم درحالی رقم خورد که ایران در قامت رئیس‌جمهور جشن پیروزی مقاومت را در سوریه برگزار کرد.به نظر می‌رسد سرعت تغییرات بین‌المللی برای شکل‌گیری نظم جدید منطقه غرب آسیا و جهان بین‌الملل بی‌سابقه و بسیار پرسرعت است به‌طوری که اتفاقات فقط در سه ماه اخیر معادل رخدادهای ۱۰سال گذشته است، از پیوستن سوریه به اتحادیه‌عرب، سفر نماینده سعودی به سوریه بعد از یک جنگ سنگین، توافق صلح ایران و عربستان یا توافقات سریالی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و حتی رایزنی‌های مصر برای شروع رابطه با ایران به‌عنوان مرکز جبهه‌مقاومت حتما تحولات مهمی است که تصور آن هم در دهه ۹۰ شمسی که جنگ سیاه تکفیری‌ها علیه کشورهای اسلامی به‌شدت جریان داشت، سخت بود چه برسد که این‌طور این اتفاقات مانند دومینو به نفع مقاومت در حال تغییر است. البته همه این رخدادهای منطقه‌ای با مرئی شدن هندسه تغییر نظم جهانی بهتر قابل درک است، درواقع آنچه این تغییرات بین‌المللی را بالاخره مرئی و صف‌بندی‌های دیپلماسی را شفاف کرد، جنگ اوکراین و روسیه در سال ۲۰۲۲ بود. درواقع شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین و آغاز این غائله در اروپا به نوعی سرآغاز علنی‌شدن تغییر در نظم بین‌المللی بود و از این‌رو باید جنگ اوکراین و روسیه را یک نقطه عطف تلقی کرد که تاریخ از این مرحله به بعد دیگر شباهتی به گذشته ندارد. حالا چه اتفاقی افتاده؟ در این فضا برای تکمیل و ترمیم تغییرات منطقه‌ای بعد از نشست چهارجانبه وزرای دفاع این بار نشست چهارجانبه وزرای خارجه چهار کشور درباره رابطه ترکیه و سوریه با حضور این دو کشور و ایران و روسیه در مسکو برگزار شد.اگر امروز زاویه تحلیل ما سمت و سوی برتری جبهه‌مقاومت را دارد، قطعا به‌دلیل نتیجه جنگ سوریه است چون قطعا اگر سوریه در جنگ ۱۲ ساله شکسته بود و سقوط می‌کرد نظم نوین جهانی به شکل فعلی رقم نمی‌خورد اما با خواست و حضور ایران، سوریه فرو‌نپاشید و این روند بین‌المللی از سال ۲۰۲۲ وارد فاز دوم شد. در حال حاضر ایران و سوریه بنا دارند با گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با استفاده از دستاورد پیروزی فاز اول که با وجود همه ناگواری‌ها و حوادث تلخ برای هزاران نفر مردم سوریه رقم خورد پلن دوم همکاری با یکدیگر را از سر بگیرند و شانه به شانه سطح مناسبات خود را به شکل راهبردی و استراتژیک دنبال کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.