راه درست از این محفل‌ها می‌گذرد / چرا تذکر به امامان‌جمعه؟!/ واقع‌بینی به جای شعارزدگی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي سخنان وزیر اقتصاد در حاشیه اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی ، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، هشدار علي شمخاني درباره عدم توجه كافي به فرصت‌هاي پيش روي ايران، انتخاب جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌ بار به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل ، ورود مستقیم بانک مرکزی به مبادلات ارزی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تقریظ مقام‌معظم‌رهبری بر کتاب «خاتون و قوماندان» در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي سخنان وزیر اقتصاد در حاشیه اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی ، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، هشدار علي شمخاني درباره عدم توجه كافي به فرصت‌هاي پيش روي ايران، انتخاب جمهوری اسلامی ایران برای نخستین‌ بار به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل ، ورود مستقیم بانک مرکزی به مبادلات ارزی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

 جهان کوچک مسئولان و دل بزرگ مهاجران

روزنامه فرهیختگان:روز گذشته تقریظ مقام‌معظم‌رهبری بر کتاب «خاتون و قوماندان» رونمایی شد، این کتاب روایت زندگی ‌ام‌البنین حسینی همسر فرمانده لشکر فاطمیون است. شهید علیرضا توسلی معروف به ابوحامد اول مهر 1341 در افغانستان به دنیا آمد و نهم اسفند 1393 در سوریه، به شهادت رسید. شهید توسلی فرمانده و بنیانگذار لشکر فاطمیون بود. تمام زندگی‌‌اش را رزمنده بود و در جبهه‌‌ها جنگید. با شروع جنگ ایران و عراق به کردستان رفت و بیش از یک‌سال در آن منطقه حضور داشت. وقتی جنگ ایران و عراق به‌پایان رسید، برای جنگ با ارتش شوروی به افغانستان رفت، در این میان با‌ ام‌البنین ازدواج کرد که یک پسر به نام حامد و دو دختر برای آنها به ارمغان آورد. وقتی بحران در سوریه آغاز شد، 22 اردیبهشت 1392 راهی سوریه شد. رهبر معظم انقلاب تقریظی را بر این کتاب نوشته‌اند که متن آن به این شرح است: «بسمه‌تعالی.ـ سلام خدا بر شهید عزیز علیرضا توسلی، مجاهد مخلص فداکار و بر همسر پرگذشت و صبور و فرزانه‌ او خانم‌ ام‌البنین. حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت، دریافت نکرده‌ام. برخی از آنها جدا تاثرانگیز است، ولی از سوی دیگر حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همه‌ افغان‌ها است.

 

آزمون آنکارا

روزنامه شرق: ترکیه در‌ حال آماده‌شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی فردا است. به مناسبت صدمین سالگرد جمهوری این کشور (ترکیه)، انتخابات فردا از اهمیت زیادی برای ارزش‌های نمادین برخوردار است. در‌عین‌حال نتایج این انتخابات پیامدهای مشخصی را برای آینده ترکیه دارد؛ ازاین‌رو این باور صحیح است که انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را با توجه به رویکردی که برای آن نسبت به آینده تحلیل می‌شود، باید به‌‌مثابه یک رفراندم عمومی و همه‌پرسی در نظر گرفت. در‌این‌بین هر دو ائتلاف اصلی رقیب (اردوغان و قلیچدار اوغلو)، به دلیل فقدان انسجام ایدئولوژیک از ارائه راهکار و تدوین مسیر مناسب برای خروج ترکیه از بحران برخوردار نیستند. در این انتخابات رجب‌ طیب اردوغان برای پیروزی باید بیش از 26 میلیون رأی را که در سال 2018 به دست آورده بود، دوباره کسب کند. مشکل اما این است که ترکیه با یک صحنه سیاسی کاملا متفاوت حتی متضاد از گذشته مواجه است که این کار را برای رقبا بسیار دشوارتر از قبل می‌کند. تأثیر کودتای نافرجام جولای 2016 و تأسی جامعه و افکار عمومی به حزب عدالت و توسعه مدت‌هاست رنگ باخته و دیگر پارامتر تعیین‌کننده‌ای نیست. موج ناسیونالیسمی اکنون جریان و کارکردی عکس پیدا کرده است. مخالفت و حضور ملی‌گرایان رشد فزاینده‌ای به خود گرفته و به همین دلیل این ارزیابی وجود دارد که چندین حزب ملی‌گرا بتوانند پایگاه آرای متحد راست افراطی یعنی حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) و دولت باغچلی را بشکنند.

 

افزایش سرمایه‌گذاری بین ایران و عربستان

روزنامه ایران:روز گذشته اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان رسماً آغاز به کار کرد. به گزارش شادا، قرار است سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که در رأس هیأتی به جده سفر کرده است، امروز در این اجلاس سخنرانی کند. بر اساس این گزارش، خاندوزی دیدارهایی با همتایان خود از کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، عمان و همچنین رئیس بانک توسعه اسلامی خواهد داشت. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی و تعاملات تجاری ایران و عربستان، یک ارتباط برد – برد است، گفت: توافقی که میان دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته، فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. وزیر اقتصاد در حاشیه این اجلاس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اقتصادی الشرق عربستان (وابسته به خبرگزاری بین‌المللی بلومبرگ)، تصریح کرد: سیاست رئیس‌جمهور جدید ایران جناب آقای دکتر رئیسی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه استوار است.وی ادامه داد: ما دستاوردهای بسیار خوبی طی یکسال و نیم گذشته داشته‌ایم و انتظار داریم شاهد افزایش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای همسایه باشیم.وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: توافقی که با وساطت کشورهای دوست میان دو کشور ایران و عربستان صورت گرفته، فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. سخنگوی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت: اعتقاد داریم توسعه روابط اقتصادی و تعاملات تجاری ایران و عربستان، یک ارتباط برد – برد است که منافع آن علاوه بر دو کشور به همه کشورهای منطقه هم خواهد رسید.

 

از برخوردهاي شعاري و غيرفعال پرهيز كنيم

روزنامه اعتماد:همايش بين‌المللي«هندسه نظم جديد جهاني» از روز چهارشنبه به مدت دو روز در دانشگاه عالي دفاع ملي و با حضور ميهمانان داخلي و خارجي از كشورهاي مختلف برگزار شد. محمد باقر قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و كمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي از سخنرانان اين همايش بودند. به گزارش خبرگزاري ايسنا، ايده برگزاري اين همايش از بيانات رهبري و جنگ اوكراين گرفته شد.دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي عصر روز پنجشنبه در مراسم اختتاميه همايش بين‌المللي هندسه نظم نوين جهاني طي سخناني با بيان اينكه جهان با سستي و دگرديسي فزاينده در نظم كهن روبه‌رو است، گفت: وضعيت موجود ضرورت تداوم مقاومت كشورهاي مستقل در برابر نظام سلطه را به ضرورتي اجتناب‌ناپذير براي ايفاي نقش فعال در ساختار آتي نظام بين‌الملل تبديل كرده است. دكترين مناسب در اين شرايط، مشاركت در حفظ نظم كهن نيست چرا كه ساختار فعلي ذاتا تامين‌كننده منافع قدرت‌هاي بزرگ است.كنش هوشمندانه براي حداكثر‌سازي منافع بلندمدت با بهره‌گيري از فرصت‌هاي موجود اصلي‌ترين راهبرد براي تكميل روند قدرت‌سازي است. موضوع هندسه نظم نوين جهاني يا به تعبير مقام معظم رهبري پيچ تاريخي، موضوع فوق‌العاده بااهميتي است كه برخورد شعاري و غير فعال با آن، كشور را از گردونه پيشرفت همه‌جانبه به‌ويژه در ابعاد اقتصادي و امنيتي باز مي‌دارد.

 

راه درست از این محفل‌ها می‌گذرد

روزنامه کیهان:گذشته از موارد سازماندهی شده و هدفمند کشف حجاب و تلاش برنامه‌ریزی شده برای خدشه به مسئله عفاف و حجاب که در جای خود باید قاطعانه با آن مقابله شود، یکی از مواردی که درخصوص مسئله بی‌حجابی یا شل حجابی‌ها مطرح است و شاید تا حد زیادی از نظرها مغفول مانده، این موضوع است که با یک کنکاش یا حتی گفت‌و‌گو و بررسی مختصر متوجه می‌شویم بسیاری از زنان و دختران جوانی که بر اساس ظاهر در دسته کم حجاب یا شل حجاب قرار می‌گیرند، نه اینکه از روی لجاجت و هدفی خاص به این کار دست زده باشند بلکه بسیاری از آنها اساساً از نظر دریافت مبانی و فلسفه حجاب یا پایه‌های اعتقادی و رفتاری این مقوله مهم آن چنان تغذیه و توجیه نشده‌اند و نگاه بسیاری از آنها از نوع پوشش، رفتار بر اساس یک مد و ظاهر است. بسیاری از همین افراد گاه در موضوعات دیگری در حوزه اعتقادات که بیشتر و دقیق‌تر در معرض توضیح منطقی و جذاب یا دریافت اطلاعات مربوط به آن قرار داشته‌اند برخلاف ظاهری که دارند رفتاری معتقدانه از خود بروز می‌دهند از جمله اینکه در مراسمات مذهبی و حتی راهپیمایی‌ها و تشییع شهدا و… شرکت می‌کنند. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در چند نوبت به آن ‌اشاره داشته‌اند که شاید خانمی از نظر ظاهر و حجاب پوشش کامل و مناسبی نداشته باشد اما در کنار این نقص ظاهری، رگه‌های پررنگی از باورها و اعتقادات مذهبی در او وجود داشته باشد و در بسیاری از امور و مراسمات مانند شب‌های قدر یا حتی مراسمات انقلابی و ملی و ارزشی هم با همه وجود و اعتقاد قلبی شرکت کند.حال سؤال این‌جاست که چطور در برخی از دختران و زنان جامعه گاه نسبت به یک باور مهم و اساسی مانند حجاب کم توجهی و عدم رعایت مطلوب دیده می‌شود اما در بخش‌های دیگری از مسائل مربوط به دینداری و باورهای مذهبی شرایط آنها طور دیگری است؟

 

باد براندازان خوابید

روزنامه وطن امروز: پنجشنبه هفته گذشته برای نخستین بار، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو به ‌عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. در همین رابطه رئیس شورای حقوق بشر از انتخاب «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو به‌عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس «مجمع اجتماعی» شورای حقوق بشر خبر داد. مجمع اجتماعی ۲۰۲۳، روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد و قرار است کارشناسان، مقامات بین‌المللی، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی طی ۲ روز در قالب جلسات کارشناسی مختلف، موضوع «نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر بویژه در دوره بازیابی از همه‌گیری کرونا» را مورد بررسی قرار دهند. مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص که مربوط به مهم‌ترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند. این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران ریاست این مجمع را برعهده می‌گیرد.انتخاب ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی حقوق بشر درحالی است که دشمنان و جریان اپوزیسیون ایرانی همواره سعی کرده‌اند یک چهره ضد حقوق بشری از جمهوری اسلامی ایران به نمایش بگذارند. در همین رابطه می‌توان به تلاش‌های بی‌شمار اما بی‌فرجامی اشاره کرد که طی ماه‌های گذشته از سوی جریان ضدایرانی شاهدش بودیم. یکی از کارویژه‌های اغتشاشاتی که پاییز سال گذشته به بهانه فوت مهسا امینی در برخی نقاط کشور به راه افتاد، معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام ضد زن، ضد آزادی و ضد حقوق بشر بود. تلاش اپوزیسیون خارج‌نشین برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی و گدایی تحریم‌های بیشتر از غربی‌ها نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

 

پس واقعا سخت بود

روزنامه همشهری:همه‌گیری بیماری کرونا اگرچه آمار مرگ‌ومیر در کشورهای جهان را افزایش داده، اما به تازگی هفته‌نامه «اکونومیست» در یک گزارش آماری نتیجه‌گیری کرده است که «زمستان سخت» واقعی بوده و آنچه در زمستان گذشته باعث افزایش مرگ‌ومیر بیشتر اروپایی‌ها شده، افزایش قیمت انرژی و دشواری استفاده از برق و گاز در قاره سبز بوده است. براساس این گزارش، قیمت برق و گاز خانگی در میان کشورهای اروپایی و به‌صورت متوسط در مقایسه با 2 سال قبل، به‌ترتیب 69 و 145درصد افزایش یافته است و این افزایش قیمت انرژی به قیمت جان انسان‌ها در اروپا تمام شده است.در این بررسی آماری، تعداد مرگ‌ومیرها در میان 28کشور اروپایی در حد فاصل پاییز و زمستان گذشته (نوامبر 2022 تا فوریه2023) با مدت مشابه در حد فاصل سال‌های 2015 تا 2019 مقایسه شده و نتیجه‌گیری شده که در پاییز و زمستان سال گذشته تعداد مرگ‌ومیرها 7.8درصد یعنی حدود 149هزار نفر در اروپا بیشتر از مدت مشابه سال‌های پیش از کرونا و قبل از سال2019 بوده است. به این ترتیب، سهم کرونا در مرگ و میرها 59 هزار و 700 نفر هزار نفر ثبت شده؛ در حالی که سهم زمستان سخت و عدم توانایی در پرداخت هزینه انرژی، 68 هزار نفر گزارش شده است.

 

واقع‌بینی به جای شعارزدگی

روزنامه جمهوری اسلامی:با گذشت 5 سال از خارج شدن آمریکا از برجام که با تصمیم دونالد ترامپ و خواست رژیم صهیونیستی صورت گرفت، هنوز بحث درباره این قرارداد بین‌المللی به ویژه در رسانه‌های بین‌المللی داغ است. بعضی رسانه‌ها از مرگ برجام خبر می‌دهند و بعضی دیگر آن را قابل احیا می‌دانند.با صرفنظر از مرگ بازنده بودن برجام، نکته بسیار مهم اینست که هنوز افرادی در کشورمان تلاش می‌کنند تصویر غلطی از آن ارائه دهند و آن را یک خسارت معرفی کنند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. آمارهای رسمی از تورم سال‌های کارکرد برجام و سال‌های بعد از خروج آمریکا از برجام، بهترین اسنادی هستند که می‌توان برای درک واقعیت‌ به آنها استناد کرد.برجام در مرداد 1394 امضا شد و تاریخ خروج آمریکا از برجام، اردیبهشت سال 1397 است. نرخ تورم در سال‌های 1394 تا 1396 یعنی سال‌های کارکرد برجام، به ترتیب 1/11 درصد، 9/6 درصد و 2/8 درصد بود. به عبارت روشن‌تر، برجام توانست نرخ تورم را تک‌رقمی کند و آن را در سیر نزولی قرار دهد. از هنگامی که دونالد ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد، نرخ تورم وارد سیر صعودی شد بطوری که در سال 1397 به 9/26 درصد و در سال 1398 به 8/34 درصد رسید. این سیر صعودی در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و در سال 1399 تا 4/36 درصد و در سال 1400 تا 2/40 درصد افزایش یافت. در سال‌های 1401 و 1402 نیز شاهد سیر صعودی تورم هستیم و طبیعی است که اگر برجام احیا نشود و تحریم‌ها برداشته نشوند، نرخ تورم کشورمان سیر نزولی نخواهد داشت.

 

از نو آغازکنیم

روزنامه اطلاعات:سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور حدود ۲۷۰۰ ناشر داخلی شروع به کار کرد و پایان این هفته نیز خاتمه می‌یابد. عرف است که مسئولان برگزاری نمایشگاه، هر سال نشان دهند که این نمایشگاه آمار فروشش چند درصد بیشتر از پارسال بود و به ویژه در بزنگاه تغییر دولت‌ها، این علاقه برای مقایسه با دولت قبل پررنگ‌تر شود…این مبنا که اساساً برگزاری فروشگاه سالانه کتاب ـ با نام نمایشگاه ـ به غیر از آن که احتمالاً میزانی به فروش کتاب می‌افزاید، دقیقاً چه اندازه به میزان کتابخوانی یک ملت کمک می‌کند، پرسشی است که پاسخ دقیقی برای آن در دسترس نیست. فی‌المثل اگر سرانه مطالعه ایرانیان ۳ دقیقه در روز است چنانچه به جای یک نمایشگاه (فروشگاه) کتاب در سال، پنج نمایشگاه برگزار می‌شد، آیا این سرانه به طور معنی‌داری افزایش می‌یافت؟به نظر نمی‌رسد بتوان نسبت کمّی‌ای بین برگزاری نمایشگاه و افزایش دقایق مطالعه در کشور و نضج ‌گیری فرهنگ کتابخوانی در سرزمین برقرار کرد. هر چند از آن سو نیز نمی‌توان نقش برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب را در افزایش میل به خرید کتاب در زمانی مشخص و در میان قشری معین، یکسره انکار کرد.براساس آماری که اینجا و آنجا نشر یافته، اگر دانش آموزان و دانشجویان در التهاب پایان ترم را در نظر نگیریم، سرانه مطالعه در ایران ۱۶ دقیقه در هفته یا کمتر از ۳ دقیقه در روز است. این میزان در هند و ژاپن بیش از ۱۰ ساعت در هفته، در چین و کره بیش از ۸ ساعت و در اروپا در حدود ۵ر۷ ساعت است.

 

چرا تذکر به امامان‌جمعه؟!

روزنامه جوان:امام‌جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سرانجام در خطبه‌های نماز به ائمه جمعه و نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی درباره آنچه بدون توجه به «وحدت موردنظر رهبری» در تریبون‌ها می‌گویند هشدار داد. سال‌هاست بعد از مرحوم طالقانی و رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی، دیگر خطبه‌های نمازجمعه، محل ارجاع و اقناع افکارعمومی و موتور محرکه فکر و عمل سیاسی و اجتماعی در هفته پیش‌رو نیست، و حتی خطبه‌ها در رسانه ملی و رسانه‌های انقلاب در صدر اخبار قرار نمی‌گیرند، برعکس در برخی موارد اگر بحثی می‌شود، همان چیزی را به‌وجود می‌آورد که اکنون آقای حاج‌علی‌اکبری درباره آن هشدار می‌دهد: «جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد»!از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس که سال هاست مستحق تذکر «حاشیه نروید، به وحدت بگرایید» هستند، انتظاری نبود که دوباره تذکر بگیرند. از امامان‌جمعه که به صورت پیش‌فرض وعلی‌الاطلاق یک نیروی معنوی و واجد درک از باطن دین هستند،، اما انتظار نیست که هر روز در تریبونی از نماز گرفته تا افتتاحیه‌ها و همایش‌ها چیزی بگویند که در رسانه‌های بیگانه با ملت ایران آن را سردست بگیرند یا موجب بدبینی عمومی به ساحت مقدس دین محمدی شوند. معروف است که مولانا جلال‌الدین بلخی در فراق رسول گرامی خدا بسیار می‌گریست و، چون صدای اذان بلند می‌شد و نام «رسول‌الله» را می‌شنید، از جا برمی‌خاست و می‌گفت: «نامت بمانا تا ابد‌ای چشم ما روشن ز تو!» اکنون هر سال خبر می‌رسد که مثنوی او پرفروش‌ترین یا از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در بازار امریکا و اروپا است. چرا کسی مانند او نام پیامبر را هفت قرن بعد در سراسر جهان بلند می‌کند و ما از آن ناتوانیم یا برعکس عمل می‌کنیم؟ معتقدم در وهله اول امامان‌جمعه همسو با پیشرفت‌ها و پیچیدگی‌های روزافزون جامعه، خود و دانش خود را ارتقا نداده‌اند. رهبر انقلاب اخیراً از مسئولان خواستند با «منطق‌نو» با مردم حرف بزنند.

 

سوخو 35 ، هفته آینده در آسمان ایران؟

روزنامه خراسان:به نظر اما و اگرها و انتظار برای حضور سوخو 35 روسی در آسمان آبی ایران به پایان رسیده و آن طور که  وب‌سایت انگلیسی زبان خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی اختصاصی مدعی شده است؛ نیروی هوایی ارتش در هفته‌های پیش رو اولین دسته از جنگنده‌های سوخو ۳۵ را دریافت خواهد کرد.در این خبر آمده است: «نیروی هوایی ایران قرار است در هفته های آینده اولین دسته از جنگنده های پیشرفته سوخو Su-35 را تحویل بگیرد.» موضوعی  که چندی پیش نیز وزیر دفاع و  فرمانده نیروی هوایی ارتش  از آن سخن گفته  و از مهیا شدن مقدمات حضور این جنگنده روسی خبرداده بودند. داغ شدن موضوع خرید «سوخو 35» توسط ایران آن چنان که به 3سال قبل بر می‌گردد. تابستان ۹۹ در شرایطی که تحریم نظامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل به پایان زمان خود نزدیک می‌شد «مایک پمپئو» وزیر سابق خارجه آمریکا با طرح مسئله فروش جنگنده‌های روسی به ایران، اهتمام خود را بر جلوگیری از لغو این تحریم‌ها گذاشت؛ تلاشی که البته با یک شکست دیپلماتیک برای واشنگتن همراه بود و طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های نظامی ایران با رای مخالف ۲ عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (چین و روسیه)، ۱۱رای ممتنع و تنها ۲رای موافق (آمریکا و دومینیکن) رد شد. تجهیز ناوگان هوایی ایران که در سایه تحریم‌ها فرسوده شده است یکی از کابوس‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. ورود جنگنده‌های پیشرفته «سوخو ۳۵» می‌تواند موازنه نظامی ایران را در منطقه افزایش دهد به گونه‌ای که با ورود این جنگنده‌ها ایران قدرت هوایی خود را در کنار پهپادها با هواپیماهای جنگی نیز ارتقا خواهد بخشید اما این که چرا  حضور این جنگنده روسی در آسمان ایران مهم است و رسانه ها و تحلیل گران مختلف داخلی و خارجی درباره آن سخن می گویند، باید در ویژگی های خیره کننده سوخو 35 دید. ورود «سوخو 35» به نیروی هوایی ایران را باید آغازی بر یک تحول و پوست‌اندازی جدی دانست که موازنه قدرت هوایی در منطقه را تغییر خواهد داد.

 

ورود مستقیم بانک مرکزی به مبادلات ارزی

روزنامه تجارت: بانک مرکزی در راستای تحول جدید ارزی و رفع مشکلات تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان از سیاست جدید خود مبنی ورود مستقیم جهت مبادله ارز و حذف واسطه‌ها در راستای تأمین سریع‌تر ارز و کاهش هزینه‌ها خبر داد.به گزارش تجارت، محمدرضا فرزین چندی پیش در دیدار بی‌واسطه با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان که به منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور برگزار شد، اعلام کرد بخش عمده ای از تلاش بانک مرکزی و دولت معطوف به ایجاد آرامش در بازار ارز است تا از خلال این مسیر ثبات در اقتصاد کشور ایجاد شود. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش بینی پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت های اصلی بانک مرکزی است تاکید کرد: با توجه به شعار سال قطعا سیاست‌هایی اتخاذ خواهیم کرد تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.یکی از بزرگترین و مهمترین موانع تجارت خارجی کشور مسأله تأمین ارز مورد نیاز واردات است و بسیاری از تولیدکنندگان بخش‌های مختلف صنعتی نسبت به زمان‌بندی طولانی مدت تأمین ارز مورد نیاز از تالارهای بازار مبادله طلا و ارز ابراز ناخرسندی کرده‌اند.به عنوان مثال فعالان بازار لوازم خانگی نحوه تأمین و تخصیص ارز از بازار مبادله را یکی از مشکلات مهم پیش پای این صنعت عنوان کردند. طبق گفته آنها نحوه تأمین ارز این صنعت از سامانه نیما به تالار دوم بازار مبادله خود به خود مشکلاتی برای صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده اما در خود این تالار دوم هم تأمین ارز مورد نیاز به خوبی انجام نمی‌شود. آنها می‌گویند بانک مرکزی اعلام کرده واحدهای لوازم خانگی از تالار دوم ارز دریافت کنند، اما همچنان در صف هستند و نتوانسته‌اند ارز خود را تأمین کنند. فعالان صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه نرخ ارز مواد اولیه لوازم خانگی از ۲۸‌ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۳۵‌ هزار تومان رسیده، می‌گویند البته تامین همین ارز هم تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده چرا که بانک مرکزی با وجود اینکه تخصیص ارز را از تالار دوم انجام داده، اما آنجا هم به اندازه نیاز همه ارز نیست. در واقع در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در صف تأمین ارز هستند و این در حالیست که طبق گفته آنها همین هم به صورت 100 درصدی نیست و ممکن است ثبت سفارش لغو شود و واحدها دوباره در صف تخصیص و تأمین ارز قرار بگیرند.

//انتهای پیام

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.