چشم شکارچی به طلای المپیک

در ستایش ناهید کیانی که در کمتر از 5 روز دو مدال ارزشمند جهانی کسب کرد

نیما شکیبا| ناهید کیانی دست‌بردار نیست!‍ تنها چند روز بعد از مدال طلا در مسابقات قهرمانی جهان، او در مسابقات گرندپری رم نایب قهرمان شد و حالا به افتخارهای بیشتری می‌اندیشد. دختر تکواندوکار ایران با سرعت بالا، پله‌های ترقی را طی می‌کند و از حالا برای رفتن روی سکوی المپیک نقشه کشیده است. او می‌تواند تنها دختر ایرانی در تاریخ ورزش کشور باشد که مدالی بهتر از برنز در المپیک کسب می‌کند.

***

نام ناهید کیانی اولین بار وقتی در جامعه بر سر زبان‌ها افتاد که او در المپیک توکیو مقابل هموطن مهاجرت‌کرده خود قرار گرفت و در یک مبارزه احساسی بازنده شد. رقیب او، کیمیا علیزاده‌ای بود که در المپیک 2016 ریو اولین مدال یک زن ورزشکار ایرانی را در این تورنمنت بزرگ به دست آورد و روی سکوی سومی ایستاد. او بعد از طی کردن راهی عجیب، اما تصمیم به مهاجرت گرفت و در المپیک توکیو زیر پرچم IOC مقابل کسی قرار گرفت که همواره در ایران، رقیب و البته رفیقش بود؛ ناهید کیانی. مسابقه‌ای که با شکست کیانی به پایان رسید، اما این تازه شروع کار دختر تکواندوکار ایران بود.

شکست در 22 سالگی، پلی برای موفقیت

ناهید کیانی وقتی در المپیک توکیو مقابل کیمیا علیزاده شکست خورد، 22 سال بیشتر نداشت. او در جوانی تجربه بسیار خوبی از حضور در المپیک کسب کرد و همان شکست، پلی برای رسیدن به موفقیت‌های بعدی شد. از آن زمان، کیانی زیر نظر کادرفنی تیم ملی تکواندوی زنان برای پیشرفت در این عرصه تمام تلاش خود را به کار گرفت و حالا با گذشت حدود دوسال از المپیک توکیو، تلاش‌های بسیار او به دو مدال ارزشمند در مسابقات جهانی و گرندپری رم منجر شده است. دو موفقیت بزرگی که دختر توانمند تکواندوی ایران را بار دیگر در جوامع ورزشی مطرح کرده و خیلی‌ها از همین حالا رویای رفتن روی سکوی المپیک را برای او دارند.

دو افتخار بزرگ در کمتر از 5 روز!

هنوز عرق ناهید کیانی بعد از قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهان خشک نشده بود که او تلاش خود برای کسب یک افتخار دیگر را شروع کرد و توانست در فاصله‌ای کوتاه، موفقیت دیگری را به دست بیاورد.

یک روز بعد از پایان رقابت‌های جهانی، کیانی به همراه اعضای تیم ملی، باکو را به قصد ایتالیا و شهر رم جهت حضور در نخستین مرحله از رقابت‌های گرندپری در سال 2023 ترک کرد و بعد از آن مدال طلا، روی شیاپچانگ رم درخشید. این تکواندوکار ایران در ایتالیا با برتری مقابل حریفانی از تایلند، مراکش، چین تایپه و کره جنوبی راهی دیدار نهایی شد و در پیکار نهایی در یک مبارزه نزدیک برابر «جید جونز»، از بریتانیا با کوله باری از مدال‌های جهانی المپیک، جهانی و گرندپری‌ها نتیجه را واگذار کرد و به نشان نقره دست پیدا کرد. مدالی که همچون مدال طلای جهانی ارزشمند است و نوید روزهای بهتری را برای کیانی می‌دهد.

هدف بعدی المپیک است!

ناهید کیانی که در اوج آمادگی به سر می‌برد و می‌تواند یکی از امیدهای اصلی برای کسب مدال طلا در المپیک 2024 پاریس هم باشد، در شرایط فعلی با 148.67 امتیاز در مکان پانزدهم رنکینگ المپیکی قرار دارد و با کسب این دو مدال طلا و نقره صعود قابل‌توجهی در این جدول خواهد داشت. طلای قهرمانی جهان 140 امتیاز و نقره گرندپری 36 امتیاز را به مجموع امتیازهای او اضافه خواهد کرد و با توجه به اینکه طبق قانون درصدی از امتیازهای تکواندوکاران در سال‌های قبل کسر خواهد شد، او می‌تواند با صعودی قابل توجه خود را به جمع پنج تکواندوکار برتر وزن 57- کیلوگرم برساند.

تا این لحظه می‌توان سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را برای ناهید کیانی متصور شد؛ اگرچه این اتفاق قطعی هم نیست. چراکه تا 10 دی (پایان سال میلادی) و بسته شدن سیستم رنکینگ فاصله و امتیازهای زیادی باقی مانده است. هرچند که همه علاقه‌مندان به ورزش به فکر سکو رفتن کیانی هستند و خیال‌شان از بابت گرفتن سهمیه پاریس راحت است!

او می‌خواهد کیمیا شود

با این دو موفقیت چشمگیر که توسط ناهید کیانی به ثبت رسیده، ‌حالا خیلی‌ها به کسب مدال در المپیک امیدوار شده‌اند. تنها مدال تاریخ ورزش زنان ایران در المپیک در برزیل به دست آمد که ازقضا یک تکواندوکار با مدال برنز آن را کسب کرد. حالا یک رقیب جوان‌تر او، امیدوار است مدالی خوشرنگ‌تر را در المپیک کسب کند و رکورد ویژه این امر را در تاریخ ورزش زنان ایران به خود باقی بگذارد. کیانی حالا در 24 سالگی با تجربه‌ای بسیار بیشتر، به موفقیت در المپیک پاریس امیدوار است و این را بر زبان هم می‌آورد.

او بعد از کسب مدال نقره مسابقات گرندپری در گفت‌وگوی کوتاهی بیان کرد: ‌«حسن فوق‌العاده‌ای دارم. خیلی تلاش کردم و مزد زحماتم را در تورنمنت قبلی گرفتم. بسیار خوشحالم. با اين دو مدال يك گام بلند براى حضور در المپيك پاريس برداشتم. البته هدف اصلى‌ام درخشش و رفتن روى سكوى المپيك است و براى رسيدن به آن هر كارى لازم باشد، مى‌كنم.»

او همچنین گفت: «اينجا بهترين‌هاى جهان جمع بودند. از همان مبارزه اول تا بازى پنجم همه براى من حكم فينال را داشتند و خدا را شكر كه توانستم طلا بگيرم.»

*****

گفت‌وگوی «شهروند» با مینو مداح، سرمربی تیم ملی تکواندوی زنان:
این موفقیت، تقدیم به دختران ایران

پای حکم قهرمانی و مدال طلای دختر شهرکردی تکواندوی ایران، امضای مینو مداح، مربی تاريخ‌ساز و قهرمان‌پرور کرجی، به‌صورت کاملا برجسته به چشم می‌خورد. مینو مداح در سال 2023 کره جنوبی با دخترانش برای اولین بار قهرمان آسیا شدند و حالا دوباره با کیانی، نام‌شان در کتاب اولین‌های ورزش‌های رزمی ایران ثبت شده است. او که سال‌ها در مسیر پیشرفت دختران تکواندوکار تلاش می‌کند، امیدوار به روزهای بهتری برای شاگردانش است.

ناهید از زندگی‌اش گذشته است

مداح در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دو موفقیت اخیر ناهید کیانی در مسابقات جهانی و گرندپری بیان کرد:‌ «واقعیت این است که این دو مدال ارزشمند مزد زحمات بسیاری بود که ناهید کشید. او انگیزه زیادی برای موفقیت دارد و از نزدیک در همه ماه‌های گذشته شاهد بودم که او چقدر تلاش کرد. ناهید از زندگی شخصی‌اش گذشت و جوانی‌اش را گذاشته تا بتواند مردم عزیز را خوشحال کند. من هم در کنار او هستم و همه کار می‌کنم تا بتواند به آنچه در ذهن خود دارد، برسد.»

این موفقیت تقدیم به دختران ایران

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «دختران ایرانی با وجود محدودیت‌هایی که در بحث حضور در عرصه‌های بین‌المللی ورزش دارند، اما همیشه به هر روشی توانمندی‌های خود را نشان می‌دهند. کسب مدال طلای جهان  و نقره گرندپری هم تقدیم به همه دختران ایران. از آنها می‌خواهم تا دعا کنند و بتوانیم در مسابقات بعدی نیز سربلند بیرون بیاییم.»

از حالا زود است به مدال المپیک فکر کنیم

از سرمربی تیم ملی تکواندوی زنان پرسیدیم که آیا می‌توان به روی سکوی المپیک رفتن کیانی امیدوار بود؟ او پاسخ داد: «از حالا خیلی زود است به این چیزها فکر کنیم. قطعا هدف نهایی همه ما همین است، اما باید پله‌پله و با آرامش جلو برویم. انتظارها نباید بالا برود چراکه الان مهم‌ترین هدف این است که سهمیه المپیک کسب کنیم. این بسیار مهم است که موفقیت‌هایمان ادامه‌دار باشد و ان‌شاءالله بعد از صعود به المپیک به موضوعات دیگر فکر می‌کنیم.»

از هیچ تلاشی کم نمی‌گذاریم

مداح، صحبت‌های خود را با این جملات به پایان برد: ‌«در حال حاضر پیش‌بینی اینکه چه تعداد راهی المپیک می‌شوند، غیرحرفه‌ای است. در مسابقات باکو شاهد بودید که خیلی از قهرمانان جهان از دور مسابقات کنار رفتند. بار دیگر تاکید می‌کنم نه در بازی‌های آسیایی نه در بازی‌های کسب سهمیه المپیک و حتی در المپیک پاریس هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌توان انجام داد، اما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و کم نمی‌گذاریم. ناهید هم دختری است که برای رسیدن به آینده روشن تلاش می‌کند و من شک ندارم، او همه کار می‌کند تا روز به روز پیشرفت کند و دوران بهتری را پشت سر بگذارد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.