سه غزال در یک اقلیم

گزارش «شهروند» از رقابت جذاب دختران رکوردشکن ایران روی یک پیست

عصر روز یکشنبه 21 خردادماه، رقابت جذاب جایزه بزرگ دو سرعت زنان در مجموعه آفتاب انقلاب برگزار شد و درنهایت نبرد تن‌به‌تن سه ملی‌پوش دو سرعت کشورمان با برتری حمیده اسماعیل‌نژاد به پایان رسید. فرزانه فصیحی و ملینا اسماعیل‌نژاد نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم این رقابت‌ها قرار گرفتند.

به گزارش شهروند آنلاین، مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ بانوان یکشنبه عصر ۲۱ خردادماه با حضور ورزشکاران این رشته از سراسر کشور در مجموعه آفتاب انقلاب تهران برگزار شد که در مهیج‌ترین رقابت این روز حمیده اسماعیل‌نژاد، ورزشکار اهل خراسان، که به‌تازگی در مسابقات بین‌المللی ترکیه رکورد ملی دو سرعت ایران را جابه‌جا کرده بود، توانست در دو ۱۰۰ متر از فرزانه فصیحی، المپین ایران در توکیو، سبقت بگیرد و بر سکوی نخست این ماده بایستد. در همین ماده، فصیحی در جایگاه دوم و ملینا اسماعیلی دونده جوان کشورمان که چند روزی است از مسابقات قهرمانی جوانان آسیا بازگشته، در رده سوم ایستاد. اسماعیل‌نژاد که با شکستن رکورد فصیحی در ترکیه، خط و نشان ویژه‌ای برای فرزانه فصیحی که به دختر باد ایران شهرت دارد، کشیده بود، در این رقابت‌ها موفق شد رکورد بسیار خوب 11.28 را از خود به ثبت رساند و فصیحی نیز با ثبت زمان 11.34 در جایگاه دوم این رقابت قرار گرفت که این دو رکورد نشان‌دهنده رقابت نزدیک این دو دونده سرعت کشورمان است. اما به جز این دو دونده سرعتی که از شانس‌های اصلی کسب مدال برای دوومیدانی کشورمان در مسابقات آسیایی پیش‌رو هستند، ملینا اسماعیلی نیز با ثبت رکورد 12.03 در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار گرفت. این درحالی است که اسماعیلی اکنون 17 ساله و درحال حاضر عضو تیم‌ملی جوانان کشور است و ثبت این رکورد از سوی او، اتفاق بسیار ویژه‌ای برای دو سرعت زنان محسوب می‌شود. او که چندی پیش رکورد 11:97 را نیز به ثبت رسانده بود، اگرچه در این مسابقات نتوانست به رتبه فصیحی و اسماعیل‌نژاد نزدیک شود، اما بار دیگر نشان داد که در ادامه حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. ملی‌پوشان کشورمان درحال حاضر خود را برای مسابقات آسیایی هانگژو آماده می‌کنند و در ادامه نگاه ویژه‌ای به المپیک 2024 پاریس نیز خواهند داشت.

تمام حواس‌مان به مسابقات آسیایی پیش‌رو است
اسماعیل‌نژاد: رقابت با فرزانه شیرین‌تر از عسل است!

حمیده اسماعیل‌نژاد که چندی پیش قول به ثبت رساندن یک رکورد ویژه برای دو سرعت ایران را به «شهروند» داده بود، بعد از کسب جایگاه نخست در مسابقات جایزه بزرگ تهران، از هدفش برای کسب مدال در مسابقات المپیک آسیایی می‌گوید.

سال‌های سختی را گذراندم اما حالا مزد زحماتم را می‌گیرم

اسماعیل‌نژاد که با ثبت رکورد بسیار خوب 11:28 موفق به عبور از سد بزرگی به نام فرزانه فصیحی شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از شرایط دشوارش برای رسیدن به این رکورد می‌گوید: «سال‌های بسیار سختی را گذراندم و حتی در ابتدای دوران حرفه‌ای مجبور شدم محل زندگی‌ام را تغییر بدهم تا به پیست دووومیدانی دسترسی داشته باشم. در این مسیر جز خانواده و خدا کسی را در کنارم نمی‌دیدم و روزهای دشواری را پشت‌سر گذاشتم. اگرچه شاید باید زودتر به این رکورد می‌رسیدم، اما در حال حاضر هم خدا را شاکرم که در 25سالگی موفق به ثبت چنین رکورد بی‌نظیری شدم. پیش‌تر به شما گفته بودم که همه هزینه‌های مربوط به مسابقات و حتی مربیان به عهده خودمان بوده، اما حالا باید بگویم که با آمدن آقای داوری همه چیز نسبت به قبل بهتر شده است. ایشان نگاه پدرانه به ما دارند و امیدوارم این نگاه پابرجا بماند. به طور کلی شرایط بهتر از قبل شده و ایشان به همه قول دادند که به‌زودی از نظر مالی هم وضعیت مطلوب خواهد شد.»

دویدن کنار فرزانه برای من نعمت است!

اگرچه شاید عموم مردم تصور می‌کنند که رقابت پرهیجان فرزانه فصیحی و حمیده اسماعیل‌نژاد سبب شود این دو ارتباط چندان خوبی با یکدیگر نداشته باشند، اما قهرمان کنونی دو سرعت زنان ایران، دویدن کنار فرزانه فصیحی را از دلایل موفقیتش می‌داند. او می‌گوید: «گاهی دچار آسیب‌دیدگی‌هایی می‌شوم که به دلیل تجربه کمترم نسبت به خانم فصیحی، از ایشان مشورت می‌گیرم و او هم همیشه بهترین نکات را به من گوشزد می‌کند. فکر می‌کنم همین موضوع نشان‌دهنده این باشد که ما دو نفر چه اندازه با یکدیگر تعامل داریم. فرزانه یک قهرمان واقعی برای کشور ما است که من به دویدن کنار او افتخار می‌کنم و امیدوارم در مسابقات بین‌المللی هر دو ما برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم. حضور او باعث انگیزه بیشتر من می‌شود و می‌دانم که یک رقیب بسیار قدرتمند کنارم دارم که از کوچک‌ترین غفلتم بهترین استفاده را خواهد برد، به همین دلیل رقابت با او بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است.»

نگاه‌ها به ورزش زنان باید تغییر کند

این دونده جوان کشورمان در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به شرایط نه‌چندان مطلوب مالی ورزشکاران زن به‌ویژه در ورزش دوومیدانی گفت: «اگرچه همانطور که خدمت شما عرض کردم با ورود آقای داوری، شرایط رو به بهبود است و ایشان هم قول حمایت ویژه از ورزشکاران زن این رشته را دادند، اما اینجا درخواستم از اسپانسرها این است که به ورزش زنان به‌ویژه رشته دوومیدانی نگاه جدی‌تری داشته باشند. ما ورزشکاران خانم در این مدت ثابت کردیم که پتانسیل بسیار بالایی داریم و درحال حاضر هم رقابت میان ما بسیار فشرده پیش می‌رود، حالا انتظار داریم که حمایت‌ها از ما به‌طور متقابل انجام شود و فکر نمی‌کنم انتظار بیجایی باشد.»

 

ملینا اسماعیلی: می‌خواهم برای ایران تاریخ‌سازی کنم
با تمام مشکلات، اما من حالا اینجا قرار دارم!

اواسط اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بود که ملینا اسماعیلی، نوجوان 17 ساله، که عضو تیم‌ملی جوانان کشورمان در رشته دو سرعت است، موفق شد با ثبت رکوردی بسیار ویژه تمام توجه‌ها را به خود جلب کند. او با ثبت زمان 11:97، رکورد جوانان کشور در دو سرعت را جابه‌جا کرد. اسماعیلی که هفته گذشته نماینده ایران در مسابقات دوومیدانی جوانان پسر و دختر آسیا در ایِچئون کره‌جنوبی بود، در آن مسابقات موفق به صعود به فینال نشد. اما او بلافاصله یک هفته بعد از مسابقات جوانان آسیا، در مسابقه جایزه بزرگ تهران حاضر و موفق شد با ثبت رکورد 12:03 بعد از حمیده اسماعیل‌نژاد و فرزانه فصیحی در جایگاه سوم این رقابت‌ها قرار بگیرد که با توجه به رده سنی‌اش، رکورد ویژه‌ای برای او محسوب می‌شود.

همه چیز با یک مصدومیت شروع شد و حالا در این جایگاه قرار دارم!

اسماعیلی در آغاز گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «چند هفته پیش که با شما گفت‌وگویی انجام دادم، گفتم که چه چالش‌های مهمی را برای رسیدن به این جایگاه پشت‌سر گذاشتم. گفته بودم که پیش از اینکه وارد رشته دوومیدانی بشوم، بیش از هشت سال در رشته تکواندو فعالیت داشتم و مدال‌های بسیاری هم در این رشته کسب کردم. در کنار تکواندو، همیشه به دویدن هم علاقه‌مند بودم، اما حدود سه سال قبل بود که در یکی از مسابقات تکواندو، آسیب جدی دیدم و به همین دلیل سراغ ورزشی که همیشه به آن علاقه‌مند بودم، یعنی دوومیدانی رفتم. می‌توانم بگویم این آسیب به طور کلی روند زندگی من را تغییر داد و از یک رشته به رشته‌ای دیگر رفتم. در این مسیر سخت، خانواده‌ام حامی اصلی‌ام بودند و در تمام چالش‌هایی که گذراندم، کنارم ایستادند.»

برای شکستن رکورد جوانان قید تفریح را زدم!

این دونده 17 ساله کشورمان در ادامه با اشاره به رکوردشکنی پیشین خود در مسابقات جوانان گفت: «من ساکن کرج هستم و برای رسیدن به محل تمرین باید مسیر دو ساعته‌ای را طی کنم، به این معنا که روزانه چهار ساعت در مسیر هستم تا بتوانم تمرین کنم. این بخشی از چالش‌های من در مسیر ورزش حرفه‌ای است که شاید کمتر کسی آن را بداند. فکر می‌کنم راز موفقیتم همین پشتکاری باشد که البته حاصل علاقه عجیب‌وغریبم به این رشته است.»

از فصیحی و اسماعیل‌نژاد یاد می‌گیرم!

اسماعیلی که در مسابقات جایزه بزرگ تهران عنوان سومی را از آن خود کرده است، درباره رقابت با حمیده اسماعیل‌نژاد و فرزانه فصیحی می‌گوید: «این رقابت باعث افتخار من است. خوشحالم که در این سن می‌توانم چنین تجربه ارزشمندی را کسب کنم و کنار بزرگان این رشته در آسیا بدوم. همواره از هر دو این عزیزان یاد می‌گیرم و امیدوارم در سال‌های بعدی هم بتوانم رکورد آنها را ارتقا دهم.»

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.