در سرزمین فرصت‌ها/ من با خدا یک تیم هستیم/ آیا روند کاهشی قیمت‌ها دائمی است؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روند کاهشی قیمت‌ها ، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، حفاظت از منافع ایران در دریاها ، اقبال نمایندگان به برنامه‌های «علی آبادی»، اجرای کنسرت ۲۷۰ خواننده و گروه موسیقی در بهار ۱۴۰۲ ، سلب حق نطق از یک نماینده مجلس و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز اخبار مربوط به آغاز سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روند کاهشی قیمت‌ها ، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، حفاظت از منافع ایران در دریاها ، اقبال نمایندگان به برنامه‌های «علی آبادی»، اجرای کنسرت ۲۷۰ خواننده و گروه موسیقی در بهار ۱۴۰۲ ، سلب حق نطق از یک نماینده مجلس و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

توافق هسته‌ای در مسیر تازه

تجارت:نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت اما امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام همچنان باقی ماند و بیش از گذشته موضوع احیای مذاکرات برجام در پرده‌ای از ابهام قرار گرفت. از این جهت، بیانیه‌هایی که آمریکا، اتحادیه اروپا و آژانس در پایان نشست فصلی شورای حکام مطرح کردند، نشان داد در واکنش به همکاری‌های سازمان . انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کف خواسته‌های آنان مطرح شده است و سقف خواسته‌هایشان فراتر از آن است و به نظر نمی‌رسد با شروط و انتظاراتی که از ایران درباره همکاری با آژانس دارند، بتوان امیدی نسبت به احیای مذاکرات برجام داشت. به هرحال جمهوری اسلامی ایران انتظار داشت در قبال همکاری که با آژانس دارد، مابه‌ازایی نیز داشته باشد و آن مابه‌ازا، می‌تواند آغاز مجدد روند مذاکرات احیای برجام باشد. اما رویکرد آمریکا و شرکای اروپایی نشان داد که مواضع آنان نسبت به برجام در مقایسه با سپتامبر سال گذشته تغییر کرده و متغیرهای جدیدی وارد مذاکرات ایران و غرب شده که عملا در آن چارچوب نمی‌توان انتظاری از احیای توافقنامه برجام داشت. مذاکرات برجام محدود به مسائل هسته‌ای بود و قرار نبود موضوعات دیگری مثل توان موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای ایران در آن مطرح باشد. اما اکنون موضوع همکاری‌های ایران و روسیه در جنگ اوکراین و تحولات داخلی ایران نیز روی میز مذاکرات قرار گرفته است و انتظار نمی‌رود با توجه به این شرایط امیدواری زیادی به احیای مذاکرات برجام داشت. ضمن اینکه گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان توافقنامه جایگزین برای برجام که از آن به عنوان توافقنامه موقت یاد می‌شود بیش از گذشته در حال جدی‌تر شدن است. در قبال همکاری‌هایی که ایران با آژانس دارد، غرب نیز موافقت‌هایی نیز در خصوص فروش نفت، بازگشت پول‌ آن و آزادی پول‌های بلوکه‌ شده ایران در کشورهای کره‌جنوبی و عراق داشته که این موضوع هنوز از سوی ایران و غرب رسما تأیید نشده است. اما نگاهی به روند گزارش‌هایی که از سوی رسانه‌های نزدیک به ایران یا آمریکا نسبت به مذاکرات ایران و غرب در خصوص برنامه هسته‌ای منتشر شده نشان می‌دهد که موضوع توافق موقت، مدنظر دولت‌های غربی به خصوص آمریکا و اروپایی‌ها است.

 

تولد بازی سیاسی با شهادت پدر ۵ فرزند

جوان:شمع‌های تولدبازی سیاسی مادر کیان پیرفلک روی مزار او با اشک چشم‌های کودکان یتیم‌شده سروان محمد قنبری خاموش شد. حمله وحشیانه پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد (مادر کیان پیرفلک) به مأموران نیروی انتظامی که برای تأمین امنیت مراسم تولد کیان پیرفلک در آن مکان حضور داشتند، نمی‌تواند بی تأثیر از جوسازی‌های چند ماهه مادر کیان علیه مأموران حافظ امنیت صورت پذیرفته باشد. او به‌رغم دستگیری و اعتراف قاتلان پسرش، در همه ماه‌های گذشته، از ادعای بی سند خود علیه نیرو‌های حافظ امنیت عقب ننشست و آن‌ها را قاتل پسرش دانست و گفت همشهری‌هایش قاتل نیستند! نتیجه خونخواهی دروغین او خون مظلومانه بر زمین ریخته شده سروان محمد قنبری و هدر رفتن خون پسر عمویش پویا مولایی‌راد است.سروان محمد قنبری افسر نیروی انتظامی عصر یک‌شنبه با حمله یکی از بستگان مادر کیان پیرفلک که از مراسم تولد کیان بر سر مزار او در یکی از روستا‌های ایذه برمی‌گشت به شهادت رسیده است. بنا بر اعلام مقامات نیروی انتظامی در استان خوزستان، سروان قنبری با حمله عامدانه پسرعموی ماه‌منیر مولایی‌راد (مادر کیان پیرفلک) با ماشین شخصی این فرد زیر گرفته شد و بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. در این درگیری، فرد مهاجم (پویا مولایی‌راد) پس از حمله به سروان قنبری، دور می‌زند و تعمداً یکی از سربازان فراجا را نیز با ماشین زیر می‌گیرد. در این مرحله مأموران فراجا برای متوقف کردن قاتل، اقدام به تیراندازی به سمت او و ماشینش می‌کنند که برخورد گلوله‌ها به او موجب توقفش می‌شود. فرد مهاجم پس از انتقال به بیمارستان به هلاکت می‌رسد.خلاصه آنچه عصر یک‌شنبه در ایذه به وقوع پیوست، همان است که گذشت. باقی ماجرا عزاداری و غم پنج فرزند کودک و نوجوان شهید سروان محمد قنبری است که ناگاه خبر رسیده که دیگر پدری ندارند، چون مادر کیان پیرفلک با کمک سلبریتی‌ها و فعالان مجازی ضد ایرانی، فراخوان داده برای فرزندش که در جریان آشوب‌های پاییز سال گذشته، به دست همفکران خودش به قتل رسید، مراسم تولد بگیرد.

 

بازتاب زندگي امروز در نغمه‌هاي كهن تنبور

اعتماد:آلبوم موسيقي «آواي كهن» به تازگي منتشر شد؛ اثري كه در آن صداي تنبور همراه با سازهاي زهي، فضاي متفاوتي را ساخته است. به اين بهانه سراغ هومن دهلوي، آهنگساز و تنظيم‌كننده اين آلبوم كه نشر «نغمه هزاردستان» آن را منتشر كرده، رفتيم و درباره اين اثر با او گفت‌وگو كرديم؛ گفت‌وگويي كه البته محدود به آلبوم «آواي كهن» نماند و زيست هنري او را در خانواده‌اي اهل موسيقي نيز در بر گرفت. از علايق و دغدغه‌هاي هنري خانواده گفت؛ همين‌طور از تاثيرات مادر و پدرش حسين دهلوي، موسيقي‌دان، آهنگ‌ساز و رهبر اركستر بر كار هنري خود. دهلوي در خصوص ادامه راه پدر نيز صحبت كرد كه در متن گفت‌وگو خواهيد خواند.هومن دهلوي از كودكي نواختن سنتور را از مادرش سوسن اصلاني آموخت. از 10 تا 15 سالگي نواختن ساز پيانو را نزد فرمان بهبود فرا گرفت. ساز ويلن را هم نزد هنرمنداني نظير منوچهر انصاري، پرتو پورافر، بهروز وحيدي‌آذر و سياوش ظهيرالديني آموخت. اولين معلم او در مباني موسيقي و آهنگسازي، پدرش حسين دهلوي بود و پس از آن نزد هنرمنداني همچون پرويز منصوري و احمد پژمان اين مبحث را فراگرفت. هومن دهلوي در سال ۱۳۷۷ و همزمان با تشكيل نخستين دوره كارشناسي ارشد آهنگسازي در ايران، با كسب رتبه نخست كنكور سراسري به دانشگاه هنر تهران راه پيدا كرد و پس از پايان تحصيلات نيز از سال ۱۳۷۹ تدريس در دانشگاه هنر را آغاز كرد. همچنين از محضر اساتيدي نظير امانوئل مليك اصلانيان و رافائل ميناسكانيان نيز بهره برد. هومن دهلوي امريكا و ايران را براي زندگي برگزيد و با تشكيل يك اركستر، آثار موسيقي ايراني را در امريكا به اجرا گذاشت. در كارنامه هنري او عضويت در هيات داوران جشنواره موسيقي جوان و جشنواره موسيقي دانشگاه هنر، به چشم مي‌خورد. در ادامه گفت‌وگوي «اعتماد» را با اين نوازنده و آهنگساز خواهيد خواند.

 

آیا روند کاهشی قیمت‌ها دائمی است؟

کيهان: چرا قیمت دلار ریخت؟ چرا قیمت‌ها در حوزه‌های مهمی مثل مسکن و خودرو و سکه و طلا کاهشی شدند؟ آیا این روند موقتی است یا تا تخلیه کامل «حباب قیمت‌ها»، ادامه خواهد یافت؟ شاید این 3 سؤال، جزو مهم‌ترین سؤالاتی باشد که این روزها در اذهان همه ما شکل گرفته است. اینجا قصد تحلیل صرفا «اقتصادی» این تحولات را نداریم. به عبارتی می‌خواهیم آن دلایل غیراقتصادی را هم که در بروز این تحولات مثبت اقتصادی نقش داشته‌اند، بررسی کنیم. برای شروع می‌خواهیم از نظریات ریچارد تیلور، استاد علوم رفتاری و اقتصاد و برنده جایزه نوبل اقتصادی 2017 کمک بگیریم. او در کتاب تلنگر (سقلمه) می‌گوید، برخی معضلات (چه اقتصادی و چه غیر اقتصادی) هر چقدر هم که بزرگ و پیچیده باشند، راه‌حل‌های ساده‌ای دارند. فقط یک «تلنگر» حساب شده لازم است. حساب شده به این معنی که کافی است «زاویه» و «اندازه» آن تلنگر را پیدا کرد و در «زمان مناسب» نواخت. تیلر فردی را که این زاویه، ‌اندازه و زمان مناسب را پیدا می‌کند و تلنگر را می‌زند، «معمار انتخاب»  (Choice Architect) می‌نامد. این تلنگر یک‌جا می‌تواند به شکل یک «تماس تلفنی به موقع و بجا» زده شود و تا به سرازیر شدن واکسن کرونا به کشور و ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس در ایران کمک کند [در حالی که عده‌ای معتقد بودند که «واکسن کرونا سوهان قم نیست که فراوان باشد» یا «اگر می‌خواهید واکسن به ایران وارد شود باید مسئله FATF حل شود»] و یک جا هم این تلنگر می‌تواند به شکل «ناامیدی از غرب و چرخش به سمت سایر کشورهای دنیا» زده شود و نتیجه‌اش بشود، عضویت در اجلاس ‌شانگ‌های و خیز برای پیوستن به گروه بریکس و آشتی با طیفی از کشورهای همسایه که در دولت قبل، تبدیل به دشمن خونی کشورمان شده بودند! باور این که در دنیا 195 کشور وجود دارد و آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان فقط 4 کشور هستند، همان تلنگر حساب شده و دقیقی بود که دولت آقای رئیسی در همان چند ماه اول دوران ریاست جمهوری‌اش به خوبی زد و نتیجه‌اش را هم گرفت. حالا برگردیم به سؤالات ابتدایی این یادداشت. طی این دو سالی که گذشت، علاوه‌بر آن تلنگرها، اقدامات اساسی، جدی و مبنایی خوبی نیز از سوی دولت صورت گرفته که قطعا در بروز این تحولات مثبت اقتصادی، تاثیر داشته‌اند. برخی «راه‌حل‌ها»، همان طور که در بالا به آن ‌اشاره شد، سریع و ساده و ظریف هستند و با یک تلنگر حساب شده فورا به نتیجه می‌رسند. اما برخی معضلات برای حل شدن نیاز به زمان و کار مبنایی و عمیق دارند و ممکن است، نتایج آن خیلی زود خود را نشان ندهد.

 

قصه گویی با کوله پشتی در سراسر ایران

خراسان:ماجرای سفرها و کوله‌پشتی‌اش که پرشده از کتاب‌های قصه، مثل قصه‌هایش شنیدنی است. حمزه خوشبخت، قصه‌گویی است جوان و متولد سال 1369 در بندرعباس. او با کوله‌پشتی و قصه‌هایش تا امروز به بیش از صد شهر و روستا سفر کرده است. برایش فرقی نمی‌کند کودکان جردن در تهران، پای قصه‌گویی‌اش بنشینند یا بچه‌های جزیره هرمز. ماجرای این زندگی پرهیجان از جایی شروع شد که او به یکی از روستاهای جیرفت رفته بود. همان ‌جا به این نتیجه رسید که تعداد زیادی کتاب قصه خوب وجود دارد که بچه‌های نقاط مختلف ایران نه خوانده و نه شنیده‌اند. همین جرقه کوچک، کافی بود تا او تصمیمش را بگیرد و کوله‌پشتی‌اش را بردارد و بزند به دل جاده تا برای بچه‌های ایران قصه بگوید. وقتی با حمزه خوشبخت هم‌کلام می‌شوی، او حتی در پاسخ به سؤال‌ها سعی می‌کند روایت‌هایش را با شیرینی هنر قصه‌گویی همراه کند و به‌صورت غیرمستقیم پاسخ سؤال‌ها را بدهد. گفت‌وگوی ما با این قصه‌گوی جوان را در ادامه می‌خوانید. قصه و قصه‌گویی از چه زمانی به وجود آمدند؟ قصه، بیان آمال و آرزوهای بشر است؛ درنتیجه از زمانی که انسان بوده  قصه هم وجود داشته است. هنر قصه‌گویی هم پابه‌پای قصه‌ها از گذشته‌های دور تکامل پیدا کرده و به روزگار ما رسیده است.  رد پای قصه‌گویی را می‌توان در «گیلگمش» و «اوستا» و تعداد زیادی از متون تاریخی یافت؛ اما این هنر در شاهنامه شکل بهتری پیدا می‌کند و در ادامه به امیرارسلان نامدار می‌رسیم که همه این‌ها در قالب ادبیات فرهنگ‌عامه رواج داشته‌اند. صادق هدایت و دهخدا اولین نویسنده‌هایی بودند که قصه‌های فرهنگ مردم را که تا آن زمان سینه‌به‌سینه نقل می‌شدند، جمع‌آوری کردند. البته این نکته مهم را باید بگویم که اساساً قصه، نویسنده‌ای ندارد و سینه‌به‌سینه نقل می‌شود.

 

من با خدا یک تیم هستیم

جام جم:چطور می‌شود یکی هم رکوردهای عجیب و غریب و البته سنگین و پرمرارت جهانی را بزند و هم تا این اندازه دل نازک و رئوف باشد؟ الهام سادات اصغری برای این‌که به این مرحله برسد از سقف انرژی و توانش بالاتر رفت، آنقدر بالا که دست‌نیافتنی شد.«بانوی دریا» رکورد می‌زند، آن هم چه رکوردهایی! صحبت از ارتقای رکورد برای یکی‌، دو متر و یکی، دو کیلومتر نیست. الهام متخصص جابه‌جا کردن رکوردها به صورت چند ساعته و چندین کیلومتری است. می‌خواهید او را بیشتر بشناسید؟ اصلا مگر چکار کرده که چهار رکورد جهانی به نام او در کتاب گینس ثبت شده؟ او را باید بیشتر بشناسید و البته انگیزه و روحیاتش را. او در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» از مرارت‌های تبدیل شدن به بانوی دریا می‌گوید. یک بار دیگر رکورد زدید و یک بار دیگر گینس به نام شما رکورد جهانی ثبت کرد. بیشتر توضیح بدهید، چه اتفاقی افتاد؟ این رکورد مربوط به حمل قایق کایاک توام با سرعت، قدرت و استقامت بود. در واقع مسیری پنج کیلومتری در یک زمان مشخص به همراه یک وزنه ۴۰ کیلوگرمی که باید حمل می‌شد. رکورد قبلی در دست نیک واتسون بود که با مایو اسلیپ این کار را انجام داد. من تا قبل از این‌که این رکوردها را بزنم شناگر استقامتی بودم و در رکورد سوم هم سعی کردم روی سرعت کار کنم. اما در رکورد اخیر قدرت خیلی دخیل بود. من پیش از این در بوشهر رکورد جهان را ۴۴ دقیقه بهبود داده بودم. بسیاری از رکوردهایی که در این زمینه وجود دارد برای زنان خالی از جذابیت است اما دنبال این رکوردها بودم. همیشه به دنبال این هستم که سخت‌ترین رکوردها را با بیشترین میزان ارتقا بدهم. عنی همیشه به دنبال ثبت بالاترین رکورد هستید؟بله، رکوردی که انتخاب می‌کنم همیشه باید توام با چالش باشد. اگر چیزی که انتخاب می‌کنم آسان باشد، چالش برانگیز نباشد و از قدرت من فراتر نرود و از طرفی برای آن ماه‌ها تمرین نکنم اصلا برایم جذابیت ندارد. روند ثبت رکورد چهارم شما در کتاب رکوردهای گینس به چه صورت بود؟ در رکورد اخیر من پسربچه‌ای باید در قایق می‌نشست که چندان در شنا کردن ماهر نبود. پدرش به من تاکید می‌کرد که در زمان حمل قایق بسیار مراقب باشم که قایق چپ نکند چون پسرش شناگر ماهری نیست. من در طول زمانی که باید این رکورد را می‌زدم مدام تمرکزم روی قایق بود و باید به شدت مراقب می‌بودم که طناب در حین کشیدن قایق دور پایم نپیچد. رکورد قبلی دو ساعت و۴۲ دقیقه در دست یک انگلیسی بود. اما رکورد من ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه  ثبت شد.

 

در سرزمین فرصت‌ها

وطن امروز: رئیس‌جمهوری کشورمان بامداد دوشنبه، با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری «ونزوئلا» تهران را به مقصد کاراکاس پایتخت ونزوئلا ترک کرد.حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی عصر روز دوشنبه به وقت محلی در کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا موسوم به کاخ «میرافلورس» در شهر کاراکاس مورد استقبال رسمی «نیکولاس مادورو» همتای «ونزوئلایی» خود قرار گرفت. در جریان این سفر علاوه بر گفت‌وگوهای مشترک میان هیات‌های عالی‌رتبه و مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه ایران و «ونزوئلا» به امضای مقامات 2 کشور خواهد رسید.همچنین دیدار و گفت‌وگو با رئیس و رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا و نشست با فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و ونزوئلا بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این کشور است.نشست‌ با تجار و فعالان اقتصادی بومی و ایرانی از دیگر برنامه سفر 5 روزه رئیس‌جمهور به این منطقه خواهد بود. پس از ونزوئلا، «نیکاراگوئه» و «کوبا» مقاصد بعدی سفر رسمی رئیسی به منطقه آمریکای لاتین هستند.گفتنی است وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت و درمان رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

اقبال نمایندگان به برنامه‌های «علی آبادی»

ایران:عباس علی‌آبادی رئیس فعلی مجموعه مپنا امروز در حالی مورد قضاوت نمایندگان برای تصدی وزارت صمت قرار می‌گیرد که اکثریت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی ذی‌صلاح پس از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌ها موافقت خود را با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت اعلام کرده‌اند. موضع‌گیری فردی دیگر نمایندگان نیز نشان از آن دارد که علی‌آبادی می‌تواند با رأی بالا عهده دار مسئولیت وزارت صمت شود.مجلس صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی می‌کند. بر اساس اعلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس این جلسه که قرار بود هفته آینده تشکیل شود به خواست دولت امروز با حضور و همراهی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود. عباس علی‌آبادی رئیس فعلی مجموعه مپنا امروز در حالی مورد قضاوت نمایندگان برای تصدی وزارت صمت قرار می‌گیرد که اکثریت اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی ذی‌صلاح پس از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌ها موافقت خود را با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت اعلام کرده‌اند. موضع‌گیری فردی دیگر نمایندگان نیز نشان از آن دارد که علی‌آبادی می‌تواند با رأی بالا عهده دار مسئولیت وزارت صمت شود.برنامه‌های پیشنهادی علی آبادی بویژه در حوزه خودرو از جمله مواردی بوده که مورد استقبال کمیسیون صنایع قرار گرفته است. مصطفی طاهری، رئیس این کمیسیون با بیان اینکه نمایندگان در نشست با وزیر پیشنهادی پس از استماع سوابق مدیریتی و برنامه‌های او دغدغه‌های خود و مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت را بیان کردند، گفت: وزیر پیشنهادی صمت درباره موضوع خودرو معتقد بود که باید به سمت خودروهای برقی و هیبریدی برویم و در بسیاری از کشورها، خودروهای بنزینی یا با سوخت فسیلی شماره‌گذاری نمی‌شود، همچنین علی‌آبادی بر ساماندهی و واگذاری خودرو به بخش خصوصی و کاهش دخالت‌های دولت در این حوزه تأکید کرد؛ مواضعی که در نهایت 88 درصد از اعضای حاضر در جلسه کمیسیون با آن موافقت داشتند.

 

هند شگفت‌انگیز

شرق: هند مانند چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت و گاز جهان است و با وجود جمعیت بالایی که دارد بهره چندانی از منابع زیرزمینی نداشته است، با این حال این کشور حالا توانسته است از جمعیت فقرای خود 415 میلیون نفر را نجات دهد. هند توانسته به مدت 18 سال رشد اقتصادی قابل توجهی ثبت کند و بر اساس پیش‌بینی مؤسسه اقتصادی مورگان استنلی درآمد سرانه هندی‌ها تا سال 2031 حدود دو برابر می‌شود. هند دانش‌بنیان با رشد اقتصادی شگفت‌انگیز، کاهش قابل توجه نرخ فقر، پیشرفت‌های تکنولوژیک سریع، افزایش قابل توجه صادرات و بهبود درآمد سرانه این سال‌ها در حال سبقت از بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان بوده و حالا هند که روزی مستعمره بریتانیا به شمار می‌آمد، به‌ عنوان پنجمین اقتصاد برتر جهان، انگلستان را پشت سر گذاشته و به باور تحلیلگران تا سال 2030 به سومین اقتصاد بزرگ جهان (پس از چین و آمریکا) تبدیل خواهد شد. حتی پیش‌بینی‌ها می‌گوید در سال 2050 هند پس از چین، دومین اقتصاد جهان خواهد بود.کشور هند به‌ عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان بر مبنای شاخص PPP و پنجمین اقتصاد جهان بر مبنای GDP (در نیمه‌ اول سال 2022) از نظر رشد اقتصادی شگفتی‌ساز شد. گذشته از این، هند به مدت 18 سال رشد اقتصادی قابل توجهی را ثبت کرده و از سال ۲۰۰۳ تا 2021، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی هند تنها سه سال زیر شش درصد بوده است. نرخ رشد اقتصادی هند در سه سال استثنا یعنی در سال 2008 حدود 3.9 درصد و در سال 2012 حدود 5.5 درصد ثبت شد و در سال 2020 هم‌‌زمان با شیوع کرونا در جهان، نرخ رشد اقتصادی هند مانند بسیاری از کشورها منفی شد اما اگر این سه سال را در نظر نگیریم مطابق با اعلام صندوق جهانی پول نرخ رشد اقتصادی هند در بازه زمانی گفته‌شده، هشت درصد یا بالاتر  بوده است.

 

پیام صلح و اقتدار در دریا

همشهری:نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی، با رویکرد خودکفایی و در کنار آن نوآوری، نسبت به طراحی و ساخت انواع ناوچه، ناو، ناوشکن‌، کشتی‌های جنگی و نیز زیردریایی اقدام کرده است. با گذشت سال‌ها از طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع برای ساخت این تجهیزات، اکنون نیروی دریایی از طیف وسیعی از جنگ‌افزارها و سیستم‌های بازدارنده در عرصه رزم دریایی برخوردار شده که این موضوع سبب شده از ایران به‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در حوزه دریا و نیز تولید دانش برای ساخت تجهیزات دریایی یاد کنند. اما تجهیزات بازدارنده و دفاعی کشورمان در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل چه مواردی است و این نیرو چگونه قادر است از منافع ایران در دریا دفاع کند؟ در این گزارش به این سؤالات پاسخ داده‌ایم و بخشی از آنچه امکان انتشار و رسانه‌ای شدن آن صرفا در حوزه ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد را در اختیارتان گذاشته‌ایم.ناوشکن جماران، ناو سرفرماندهی ناوگان جنوب ایران است. جماران نخستین ناوشکن ایران است که سال1388 تحویل نیروی دریایی ایران شد و نخستین ناوشکنی است که باند فرود بالگرد دارد. با ساخته شدن این ناوشکن به دست متخصصان ایرانی، ایران در میان 10کشور سازنده ناوشکن‌های سنگین در دنیا قرار گرفته است. این ناوشکن از زمان تحویل به نیروی دریایی بیش از 40ماموریت را فرماندهی کرده است. سرعت جماران بالغ بر 30گره دریایی است. با ساخت این ناوشکن به‌عنوان نخستین تجربه ایرانی زمینه برای ساخت ناوشکن‌های ایرانی دیگر باز شد. تمام قطعات این ناوشکن با کمک صدها شرکت دانش‌بنیان، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی ساخته شد. اکنون این ناوشکن به مرکز رزم پهپادی تبدیل شده و قادر است پهپادهای رزمی و شناسایی ارتش را در شمال اقیانوس هند فرماندهی و هدایت کند. برخورد جماران با ناوشکن آلبروک آمریکایی بود،در خلیج عدن رخ داد. در این حادثه کشتی آمریکایی تلاش می‌کند راه جماران را سد کند، اما جماران به راه خود ادامه می‌دهد و تا 50متری آلبروک می‌رسد و بی‌اعتنا به این کشتی از کنار آن عبور می‌کند؛ بدون اینکه کشتی آمریکایی بتواند واکنشی از خود نشان دهد.

 

خواننده‌ها به صحنه بازگشتند

فرهیختگان:زندگی آدمی بدون هنر سخت است. موسیقی از آن جنس آثار هنری است که جدایی‌ناپذیر است و می‌توانیم بگوییم هر انسانی در زندگی‌اش، هر روز با موسیقی درگیر است و به آن گوش می‌دهد. وقتی انسان با موسیقی‌ روبه‌رو می‌شود، می‌تواند به یک شرایط روحی و هیجانی دست پیدا کند که آن شرایط می‌تواند او را در مقایسه با دیگر اوقات زندگی خود، در وضعیت بهینه‌ای قرار دهد. در گزارش امروز به سراغ موسیقی و کنسرت‌ها و تک‌آهنگ‌هایی رفته‌ایم که در سه ماهه اول سال 1402 منتشر شده است. اتفاقاتی که در پاییز 1401 افتاد، تا چند ماه کنسرت‌ها را به کما برد و با جشنواره موسیقی فجر در بهمن ماه دوباره کنسرت‌ها و موسیقی جان دوباره گرفت. در گزارش پیش‌رو آمار سه ماه فصل بهار 1402 و آمار 6 ماهه اول سال 1401 را به تفکیک آورده‌ایم که نشان از رشد کنسرت‌ها در بهار 1402 دارد. در فروردین‌ماه 1402 دفتر موسیقی مجوز 179 تک‌آهنگ، 11 آلبوم، 444 پرونده شعر، 10 نماهنگ و 8 مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است. در میان تک‌آهنگ‌های منتشر شده 152 اثر در ژانر موسیقی پاپ، 8 اثر در ژانر موسیقی سنتی، 6 اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، 5 اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، 4 اثر در ژانر موسیقی نواحی، 3 اثر در ژانر موسیقی الکترونیک و یک سرود تولید شده‌اند.  در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز 5 آلبوم موسیقی سنتی، 3 آلبوم موسیقی کلاسیک، یک آلبوم موسیقی پاپ، یک آلبوم موسیقی تلفیقی و یک آلبوم موسیقی کودک صادر شده است. در فروردین ماه 1402، با توجه به همزمانی ماه رمضان، تقریبا هیچ کنسرتی برگزار نشد.

 

مجلس، از ادعا تا عمل

جمهوری اسلامی:خبر بسیار عجیب و باورنکردنی سلب حق نطق از یک نماینده مجلس به بهانه اینکه او برخلاف واقعیت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به گرفتن خودروی شاسی‌بلند از وزارت صمت با هدف کوتاه آمدن از استیضاح وزیر متهم کرده، در افکار عمومی برای قوه مقننه به یک نقطه سیاه تبدیل شده است.درصدد قضاوت کردن درباره اینکه ادعای یکی از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی که گفته است عده‌ای از نمایندگان با گرفتن خودروهای شاسی‌بلند از استیضاح وزیر صمت کوتاه آمدند نیستیم. قوه قضائیه برای این ادعا پرونده تشکیل داده و در حال بررسی است و طبعاً نتیجه رسیدگی به پرونده را اعلام خواهد کرد. تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در همین زمینه مطالبی گفته‌اند که قاعدتاً سخنان آنان نیز مورد توجه مسئولین قوه قضائیه قرار خواهد گرفت و قاضی پرونده آن سخنان را نیز برای تکمیل بررسی‌ها در نظر خواهد گرفت. تا زمانی که حکمی درباره این نماینده صادر نشده و دادرسی مراحل مختلف خود را طی نکرده کسی نمی‌تواند نماینده مورد نظر را مجرم بداند و او را از حقوق اجتماعی محروم کند. حکم قاضی اگر تبرئه باشد، اصل اتهام بی‌مورد خواهد بود و اگر محکومیت باشد و متهم درخواست تجدید نظر کند، فقط بعد از قطعی شدن حکم در دادگاه تجدید نظر و پس از عبور از مراحل قانونی می‌توان وی را مجرم دانست. در آنصورت نیز براساس آنچه در حکم قاضی تصریح شود می‌توان محکوم علیه را مجازات کرد نه بر مبنای آنچه رئیس یا هیات رئیسه و یا هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس اراده کنند. بنابراین، محروم شدن این نماینده مجلس از حق نطق، اقدامی غیرقانونی است و چنین اقدامی از مجلس که خود مرکز قانون‌ گذاری است، بسیار خلاف انتظار و باور نکردنی است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.