اختلاس در کف خیابان!/ خواهر، چک برگشتی، زندان!/ نقره‌د‌اغ املاکی‌ها

مرور روزنامه های صبح کشور

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز اخبار مربوط به  دیدار زیاد النخاله و اسماعیل هنیه با مقامات کشورمان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي جزئیات برنامه هفتم توسعه ، لزوم برخورد با بی‌حجابی ،سفر ‌وزیر امور خارجه آمریکا به پکن ، طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک ، اصلاح ساختار نظام بانکی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تهران، محور اتحاد مقاومت فلسطینی

ایران:رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی، طی یکشنبه و دوشنبه گذشته، در تهران با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. ضرورت وحدت گروه‌های مقاومت، بررسی جوانب جنگ 5 روزه اخیر در سرزمین‌های اشغالی و نیز اهمیت مسأله فلسطین برای جهان اسلام و منطقه، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در دیدار «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با مقام‌های کشورمان بود.رئیس‌جمهور شامگاه یکشنبه در دیدار «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جمعی از رهبران این جنبش گفت: روزگاری امید‌ برخی از فلسطینیان برای رهایی از ظلم و اشغال رژیم صهیونیستی به میزهای مذاکره بود، اما امروز همه، حتی طرفداران مذاکره چشم امید به مجاهدان و نیروهای مقاومت بسته‌اند و این تحقق وعده الهی است که نظم خلقت با ظلم و باطل سازگار نیست. آیت‌الله رئیسی افزود: امروز مجاهدان فلسطینی ابتکار عمل را در دست دارند و این پیروزی بزرگ هدیه الهی است که به پاس صبوری در برابر مشکلات و ایستادگی در برابر ظلم و زورگویی رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم نصیب ملت سرافراز فلسطین شده است.رئیس‌جمهور ناامید کردن نسل جوان فلسطین از بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی را یکی از اهداف صهیونیست‌ها از تلاش‌ برای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و اسلامی، عنوان کرد و افزود: اما این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد، چرا که اولین و جدی‌ترین مخالفان این عادی‌سازی روابط، مردم همان کشورها هستند.

 

نسخه رفع ناترازی‌ها در برنامه هفتم

تجارت: جزئیات برنامه هفتم توسعه و همچنین گفته‌های مقامات درباره این برنامه پنج ساله نشان می‌دهد که این برنامه روی رفع ناترازی‌هایی مانند ساختار بودجه، صندوق‌های بازنشستگی و همچنین حل و فصل ناترازی‌های حوزه انرژی و نیز نظام پولی و بانکی متمرکز شده است.به گزارش «تجارت»، متن منتشر شده لایحه برنامه هفتم توسعه دو روز پیش تقدیم مجلس شد و نمایندگان قرار است جزئیات این برنامه را بررسی و تصویب کنند. این برنامه در واقع رویکرد کلی اقتصاد کشور طی پنج سال آتی را نشان می‌دهد و به تبع بودجه‌های سالانه نیز می‌بایست بر اساس این برنامه تنظیم شوند. بررسی فصول این برنامه نشان می‌دهد که مهمترین محورهای این برنامه روی حل و فصل ناترازی‌ها بنا نهاده شده، ناترازی‌هایی که اکنون اقتصاد کشور را با چالش‌های جدی مواجه ساخته و بعضا می‌توان ریشه تورم سنگین کنونی را در همین ناترازی‌ها دید.بر اساس برنامه هفتم توسعه و در بخش اصلاح نظام بانکی سه مؤلفه کلی و کلیدی به چشم می‌خورد. اول اینکه طبق برنامه رشد نقدینگی می‌بایست در سال 1406 به متوسط سالانه 13.8 درصد برسد و نرخ تورم نیز در همین راستا باید در نقطه 9.5 درصد قرار بگیرد و نکته سوم و مهم این است که میزان کاهش سالانه ناترازی بانک‌ها در پایان برنامه باید به حدود 20 درصد برسد. در راستای اصلاح ساختار نظام بانکی موادی در قالب بندهایی چندگانه تعریف شده و بانک‌ها و مؤسسات مالی با نسبت کفایت سرمایه زیر 8 درصد مکلف شده‌اند که یک ماه پس از ابلاغ برنامه برنامه‌های افزایش سرمایه نقدی را ارائه کنند. همچنین در این برنامه بانک مرکزی می‌بایست کیفیت دارایی بانک‌ها را ارزیابی کند چرا که برخی از دارایی بانک‌ها اکنون به صورت موهومی است و در نهایت تا پایان سال دوم برنامه بانک مرکزی موظف است که بانک‌ها را به سه طبقه سالم، قابل احیا و غیر قابل احیا تقسیم کند و اصلاحات ساختاری لازم را اعمال کند. از طرف دیگر بانک مرکزی نیز باید «شرکت مدیریت دارایی‌های بانکی» را تأسیس کند تا دارایی نامطلوب بانک‌ها را کاهش دهد. همچنین بانک مرکزی اختیاراتی از قببیل لغو مجوز بانک‌ها، عزل اعضای هیئت مدیره، جلوگیری از توزیع سود قابل تقسیم بین سهامداران، انتصاب ناظر انتصاب حسابرس، الزام به نگهداری اندوخته ویژه، واگذاری سهام توسط مالک عمده بانک‌ها و … را دریافت کرده است. همچنین موارد دیگری در برنامه هفتم توسعه در راستای اصلاح ساختار بانکی پیش بینی شده است که قدرت بانک مرکزی را در حل و فصل مشکلات بانک‌های غیرقابل احیا افزایش می‌دهد.

 

اختلاس در کف خیابان!

کيهان: عده‌ای تحت تاثیر برخی القائات یا با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع، تا صحبت از لزوم برخورد با بی‌حجابی و مقابله با ولنگاری در حوزه پوشش می‌شود با قیافه‌ای حق به جانب می‌گویند: «ای بابا؛ به جای این کارها، اول با دزدی و اختلاس برخورد کنید». به این واکنش از چند منظر می‌توان پاسخ داد؛ نخست اینکه آنچه در سال‌های اخیر همه به چشم دیده‌اند عزم جدی در تشکیل محاکم مبارزه با فساد اقتصادی و حتی تشکیل شعب ویژه در این خصوص بوده است و بارها شاهد شناسایی، تشکیل پرونده، برپایی دادگاه‌های علنی و در نهایت صدور احکام مختلف قضایی در برخورد با مفسدان و فرصت‌طلبان پرونده‌های کلان اقتصادی بوده‌ایم. در این خصوص می‌توان به موارد متعدد پرونده‌های رانت‌خواری با ارزهای 4200 تومانی در دوره گذشته، یا محکومیت به زندان‌های بلندمدت و جریمه‌های سنگین برای افرادی حتی با داشتن نسبت با مسئولان در دولت قبل از برادر رئیس‌جمهور تا داماد یا دختر فلان وزیر و موارد مختلف دیگر ‌اشاره کرد که نشان از جدیت در برخورد با فساد اقتصادی دارد و البته نمی‌توان با اطمینان مدعی شد که زمینه فساد و پرونده‌های فرصت‌طلبی به طور کامل برطرف و کار تمام شده است اما نمی‌توان منکر برخورد جدی با چنین مواردی شد. از طرفی باید دید کسانی که خواستار رها بودن و ولنگاری در موضوع مهم حجاب و پوشش و نادیده گرفتن این تخلفات و جرائم به بهانه اولویت داشتن مبارزه با فساد اقتصادی هستند، واقعاً به این اولویت‌بندی و استدلال ایمان دارند یا برای به حاشیه راندن ماجرا و ایجاد شبهه به این مثلاً استدلال دامن می‌زنند؟! این افراد می‌توانند با این استدلال خواستار رها کردن تخلفات دیگر در جامعه شوند؟ به عنوان مثال؛ با این منطق می‌توانند مدعی شوند که به جای حساسیت بر روی مقابله با رانندگان خاطی و بی‌ملاحظه، یا برخورد با موضوع خانمانسوز اعتیاد و هر مسئله خسارت‌بار برای مردم و جامعه بهتر است به مفاسد اقتصادی پرداخت؟! نکته دیگر این است که اساساً چرا باید به بهانه یک اولویت‌بندی غیر مستند و موهوم، برخورد با یک سری از تخلفات و آسیب‌ها تعطیل یا معطل شود؟

 

خواهر، چک برگشتی، زندان!

جوان:علی کریمی، فوتبالیست سابق را که اکنون ادای اپوزیسیون در می‌آورد، البته اهالی فوتبال خوب می‌شناسند؛ فردی پرخاشگر، تندخو و فاقد تعادل روحی و روانی، و این صفات را همواره با خود داشته است. کریمی در جایی گفته بود: «کسی که دنبال منافع خودش هست، دوست و رفیق برایش ارزشی ندارد».، اما هیچ کس تصور نمی‌کرد، او برای منافعش حاضر بشود حتی به خواهر خودش نیز پشت پا بزند!ماجرا چیست و چرا خواهر کریمی زندان است؟بنا به گزارش خبرگزاری میزان، هفتم اردیبهشت، دادستان تهران به همراه جمع زیادی از قضات با حضور در ندامتگاه مرکزی زنان، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید کرد. دادستان تهران همچنین با حضور در بند محکومان مالی ندامتگاه مرکزی نسوان استان تهران، ضمن برپایی میز خدمت به صورت چهره به چهره با مددجویان این بند دیدار کرد و پاسخگوی درخواست‌های آن‌ها شد و دستوراتی را درخصوص پرونده‌های برخی از این افراد صادر کرد. در جریان این بازدید، خواهر علی کریمی که در بند محکومان مالی زندان زنان تهران زندانی است با دادستان تهران ملاقات و درخواست‌هایی را مطرح کرد. لیلا کریمی، در ملاقات با دادستان تهران تأکید کرد، چندین بار با مقامات قضایی مکاتبه داشته و شرایط نامساعدی را که برادرش برای وی ایجاد کرده و منجر به زندانی شدن وی شده، توضیح داده است.

 

ماموريت مقاومت فلسطيني در تهران

روزنامه اعتماد:روز گذشته يك هيات بلندپايه از گروه حركت مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) به تهران وارد شد تا با مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران گفت‌وگو كند. اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس با همراهي هياتي بلندپايه روز گذشته وارد تهران شد. اين سفر درحالي انجام مي‌شود كه زياد نخاله، دبيركل جهاد اسلامي فلسطين نيز از چند روز قبل در تهران به سر مي‌برد و ديدارهاي مختلفي را از جمله با رهبر انقلاب اسلامي، رييس‌جمهور، رييس مجلس شوراي اسلامي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير امورخارجه انجام داده است. اسماعيل هنيه را در اين سفر صالح العاروري، معاون دفتر سياسي حماس، خليل الحيه، نزار عوض‌الله و محمد نصر از رهبران بلندپايه حماس همراهي مي‌كنند و روز گذشته با علي‌اكبر احمديان، دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. براساس بيانيه‌اي كه جنبش حماس درخصوص اين سفر منتشر كرد قرار است هيات حماس در تهران، ديدارهايي با مسوولان ايراني به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر درخصوص تحولات سياسي و ميداني مربوط به فلسطين داشته باشد.اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس و زياد نخاله، دبير كل جهاد اسلامي هر دو خارج از نواز غزه مستقر هستند. هنيه در حال حاضر ساكن قطر است و نخاله نيز در لبنان سكونت دارد. هر دوي اين شخصيت‌هاي فلسطيني دي‌ماه ۱۳۹۸، در پي شهادت سپهبد شهيد قاسم سليماني در عمليات تروريستي امريكا در بغداد، براي شركت در مراسم تشييع پيكر او به تهران سفر كرده‌ بودند.

 

به خط قرمزها بخندیم و تمام

روزنامه خراسان: کریم امینی بازیگری بود که وارد دنیای کارگردانی شد و با «دشمن زن» یک کمدی به‌شدت معمولی ساخت، با «گربه‌سیاه» تلاش کرد نقدی بر دنیای شاخ‌های مجازی وارد کند و ناگهان با «فسیل» رکوردشکنی کرد. حالا «شهر هرت» از او اکران شده. فیلمی با بازی پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی و بابک کریمی که تهیه‌کننده‌اش هم حسین فرح‌بخش است و در کنار هم فیلمی ساخته‌اند که قرار است یک کمدی انتقادی و جالب درباره مفسدان اقتصادی باشد، اما در حقیقت اثری است پر از شوخی‌ها و ارجاع های نامناسب که مثل همیشه هیچ رده‌بندی سنی خاصی ندارد و بیشتر مخاطبان را می‌خنداند، اما حرفی برای گفتن ندارد. موفقیت این فیلم‌ها باعث استمرار ساخت چنین آثاری می‌شود که می‌تواند برای سینمای ما به‌خصوص در ژانر کمدی زنگ خطری باشد. در این مطلب به بررسی فیلم ها و برآیند کمدی‌های دو سال اخیر می‌پردازیم. آفتابه‌دزدها برابر زالوهای اقتصادی «شهر هرت» درباره خواهر و برادری است که اهل کلاهبرداری و اخاذی هستند، برادر راننده نعش‌کش است و خواهر با ادعای این‌که همسر دوم متوفی بوده در مراسم ترحیم سر می‌رسد و از خانواده داغدار پول می‌گیرد، اما در جریان یکی از این اقدامات، وارد ماجراهای مربوط به رقابت دو مفسد اقتصادی کله‌گنده می‌شوند. فیلم از این‌جا به‌بعد مجموعه‌ای از شوخی‌های جنسی و موقعیت‌های ساده‌ای است که بدون تاثیر آن چنانی در بافت داستان، قرار است بخنداند که انصافاً هم در خنداندن مخاطب موفق عمل می‌کند؛اما نه حول ایده اصلی و نه با پرداختی عمیق. برای همین بعید است مخاطب بعد از تماشای فیلم احساس کند چیزی جز خنده لحظه‌ای نصیبش شده باشد؛ چراکه دنیای فیلم محدود است و از ظرفیتش برای بیان حرف‌های مهم استفاده نمی‌کند، بلکه صرفاً در هر موقعیت مخاطب را هدف بمباران شوخی‌های غیرمتمرکز روی داستان قرار می‌دهد.

 

به تلاش‌ها برای ازسرگیری برجام متعهدیم

جمهوری اسلامی: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی گزارش‌هایی پیرامون نزدیک شدن ایران و آمریکا به یک توافق موقت گفت: اظهارنظر درباره گمانه‌زنی‌ها کار این اتحادیه نیست اما “جوزپ بورل” به عنوان هماهنگ‌کننده برجام به تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای این توافق متعهد است.”پیتر استانو” این مطلب را دیروز در نشست خبری از بروکسل مطرح و با بیان اینکه نکته جدیدی برای گزارش درباره موضوع برجام ندارد، افزود: برجام بهترین گزینه برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در ایران است و نظارت جامع بر فعالیت‌های اتمی ایران را تضمین می‌کند.سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا اضافه کرد: نماینده عالی و تیمش همچنان درگیر و متعهد به ادامه تلاش‌ها برای تحقق توافق ازسرگیری اجرای برجام هستند. اما این کار ما نیست که در رسانه‌ها پیرامون هرگونه تماس دوجانبه ادعایی بین شرکت کنندگان فعلی و احتمالی توافق هسته‌ای ایران اظهار نظر کنیم.

 

دانشگاهی با فن آوری روز جهان

اطلاعات:میلیونها علاقه مند به فوتبال،یکشنبه شب چشم به دیداری دوخته بودند که هرگز از تماشای آن سیر نشدند؛فینال لیگ ملتها با حضور دو تیم ملی اسپانیا وکروواسی. در پایان این ماراتن سنگین وزیبا، تیم ملی اسپانیا در ضربات پنالتی پیروز میدان شد و قهرمانی را به دست آورد.آنچه که در خروجی این ماراتن دیده شد،نمایشی از فن اوری روز جهان در گردش وچرخ توپ فوتبال بانام تاکتیک های روز جهان بود.در این چرخش وگردش نه تنها چیزی به نام خستگی دیده نشد،بلکه ثابت شد که علم در فوتبال پیشرفت قابل شایانی داشته است.ابزارهای مدرن با نام تاکتیک های تیمی لحظه به لحظه قابل تغییر بود وهر تعویضی یک تاکتیک را با خود همراه داشت.هر تحولی یک فن اوری را به تصویر می کشاند.تازه ها در ثانیه های بازی دیده شد که علاقه مندان را وادار کرد تا آرام وساکت بر سر جای خود میخکوب شوند. کلاس درس دانشگاه فوتبال که یکشنبه شب زمان تدریس آن بود، تازه های جدیدی را در فوتبال به نمایش گذاشت که مهمترین آن سرمایه گذاری است.اکثریت بازیکنان کلاس درس یکشنبه شب از آکادمی های فوتبال رشد یافتند.توجه به آکادمی ابزاری است که خروجی آن در یکشنبه شب در فینال لیگ اروپا دیده شد.متاسفانه در فوتبال ما این توجه نقش بسیار کمرنگی دارد.سرمایه گذاری در این زمینه شاید چیزی درحدصفر باشد.البته آکادمی در باشگاه ها دایر است،اما توجه به آن نقش بسیار کمرنگی دارد.لازم است برای خود کفایی وتحول زود هنگام در فوتبال، به سمت وسوی سرمایه گذاری در آکادمی ها حرکت کرد تا مستعدها به سرعت رشد داشته باشند.

 

توافق برای کاهش تنشر

شرق:‌وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سفر دوروزه خود به پکن با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کرد. این سفر که اولین سفر یک وزیر خارجه ایالات متحده به پکن پس از پنج سال بود، با هدف اطمینان از عدم بروز درگیری در پی اختلافات گسترده این دو ابرقدرت انجام شده است. گفت‌وگوهای آنتونی بلینکن و مقامات چین به عنوان محکی برای امکان کاهش تنش‌ها میان این دو ابرقدرت بین‌المللی ارزیابی می‌شود.شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در آغاز این جلسه که از تلویزیون دولتی چین پخش می‌شد و کمی بیش از 30 دقیقه به طول انجامید، گفت: «گفت‌وگوی میان دو طرف صریح و عمیق است». او خطاب به آنتونی بلینکن افزود: «آقای وزیر، امیدوارم بتوانید ضمن این دیدار سهم بیشتری در تثبیت روابط بین چین و آمریکا داشته باشید. تعاملات دولت‌ها با یکدیگر باید همیشه بر پایه احترام و صداقت متقابل باشد». شی جین‌پینگ همچنین روند مذاکرات میان واشنگتن و پکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «گفت‌وگوهای میان دو طرف پیشرفت داشت و در برخی موضوعات خاص به توافق رسیدند. این بسیار خوب است». در تصاویری که تلویزیون دولتی چین از دیدار مقام‌های دو کشور منتشر کرد، شنیده می‌شود که شی می‌گوید: «توافق کردیم تفاهم‌های مشترک با رئیس‌جمهوری بایدن در بالی را رعایت کنیم».آنتونی بلینکن پیش از این، در امارت دیایوتای پکن با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار کرد. برخلاف سخنان شی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات، به نظر می‌رسد گفت‌وگوی میان وزیر خارجه آمریکا و وانگ که بیش از سه ساعت به طول انجامید، نتیجه خاصی در بر نداشت و دو طرف همچنان بر سر مسائل بسیاری به ویژه جزیره تایوان اختلاف نظرهای اساسی دارند. با این حال وزارت خارجه آمریکا این گفت‌وگو‌ها را «سازنده» عنوان کرد. وانگ سطح روابط میان آمریکا و چین را «بسیار پایین» دانست و بانی این کاهش روابط را «درک اشتباه آمریکا از چین» عنوان کرد.

 

نقره‌د‌اغ املاکی‌ها

همشهری :کمتر از 45روز از آغاز طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک می‌گذرد و این طرح در آستانه فصل جابه‌جایی مستأجران در حال سرعت گرفتن است. پیش‌ازاین، گشت‌های ساماندهی بنگاه‌های املاک فقط در شهرهای جدید تهران فعال بودند؛ اما حالا اجرای این طرح به 3استان سرایت کرده و تاکنون 106 بنگاه ملکی متخلف پلمب یا جریمه شده‌اند. به گزارش همشهری، شرایط بازار زمین و مسکن در ایران به‌گونه‌ای است که شرایط را در بنگاه‌های مشاور املاک به‌عنوان دلالان بازار املاک و مستغلات، برای کسب درآمدهای قابل‌توجه و کم زحمت فراهم می‌کند و در این میان، ضمن اینکه برخی از بنگاه‌ها با تخلف از قوانین صنفی به این درآمدها می‌رسند، برخی نیز با راه‌اندازی بنگاه بدون مجوز وارد میدان می‌شوند. یکی از تبعات اینگونه تخلفات، نابسامانی بازارهای مسکن و اجاره و آشفتگی قیمت‌هاست؛ اما امسال، همزمان با تصویب قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها که تمهیداتی نیز برای کنترل بازیگران این بازارها یعنی مشاوران املاک اندیشیده است، طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک براساس قوانین موجود نیز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان تعزیرات، اصناف، فراجا، امور مالیاتی و بسیج اصناف در دستور کار قرار گرفته و تا اینجای کار نسبت به ابعاد اجرای طرح دستاوردهای قابل دفاعی داشته است؛ هرچند با احتساب فعالیت حدود 30هزار بنگاه ملکی در این 3استان، تخلف 106بنگاه، نمی‌تواند بر اثرگذاری این صنف در معادلات بازار مسکن و اجاره دلالت داشته باشد.‌

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.