ویدئو/ زمین در چنگال ال نینو

ال نینو برای زمینی‌ها گران تمام می‌شود

بر اساس پیش‌بینی متخصصان بین‌المللی،‌ پدیده آب و هوایی «ال نینو» تابستان 2023 در بسیاری از نقاط جهان رخ خواهد داد و ویرانی‌ها و خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت. خشکسالی، آتش‌سوزی ، سیلاب‌های ناگهانی، قحطی و اپیدمی جزو پیامدهای ناشی از این پدیده آب و هوایی محسوب می‌شوند.
ال نینیو علاوه بر ایجاد خطرات جدی برای جان انسان‌ها و آسیب‌رسانی به طبیعت از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها در استرالیا خسارت‌های بی‌سابقه اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.
طبق پیش‌بینی‌ها، اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای استوایی که در حال حاضر از وضعیت مناسب اقتصادی برخوردار نیستند، تحت تاثیر عواقب احتمالی ال نینو و تحولات اقلیمی قرار خواهند گرفت.

بر اساس پیش‌بینی متخصصان بین‌المللی،‌ پدیده آب و هوایی «ال نینو» تابستان 2023 در بسیاری از نقاط جهان رخ خواهد داد و ویرانی‌ها و خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت. خشکسالی، آتش‌سوزی، سیلاب‌های ناگهانی، قحطی و اپیدمی جزو پیامدهای ناشی از این پدیده آب و هوایی محسوب می‌شوند.

اما ال نینیو چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوامل نظم دهنده به اقلیم که تاکنون شناخته شده است پدیده دور پیوند انسو است که دارای سه فاز است؛ فاز گرم (النینو)، فاز سرد (لانینا) و شرایط نرمال یا خنثی. در شرایط نرمال بادها در امتداد استوا از شرق به غرب اقیانوس آرام می‌وزند. وزش این بادها آب گرم را از سواحل آمریکای جنوبی به سمت آسیا رانده و آب‌های خنک‌تر از عمق اقیانوس بالا آمده و جایگزین آن می‌شود. این آب خنک سرشار از مواد مغذی است که غذای فیتوپلانکتون‌‌ها و ماهی‌ها و بخش مهمی از اکوسیستم دریا را تشکیل می‌دهد.

اما ال نینیو این شرایط نرمال را برهم می‌زند. طی ال نینیو وزش بادها به سمت غرب ضعیف شده، آب‌های گرم در سواحل آمریکای جنوبی و آب‌های خنک همچنان در عمق اقیانوس باقی مانده و باعث بیشتر شدن گرمای هوا می‌شود. بر هم خوردن جریانات دریایی در اقیانوس طی ال نینیو باعث ، باران‌های سیل‌آسا در برخی مناطق از جمله آمریکای جنوبی و خشکسالی در مناطق دیگری از جمله جنوب آسیا و نابودی جزایر مرجانی می‌شود.

ال‌نینو اغلب پس از دوره‌ای از لانینا رخ می‌دهد. لانینا برعکس ال نینیو به سرد شدن دمای سطح اقیانوس آرام و خنک‌تر شدن دمای هوا منجر می‌شود. لانینای کنونی در سپتامبر ۲۰۲۰ با یک وقفه کوتاه در تابستان شمالی ۲۰۲۱ آغاز شد، با این حال چند سال اخیر از داغ‌ترین سال‌ها در سرتاسر جهان بوده‌ و با خشکسالی مداوم در بسیاری از نقاط جهان همراه بوده است.

هم اکنون با ضعیف شدن لانینا و پیش‌بینی‌های شروع ال‌نینو، نگرانی‌هایی وجود دارد که ماه‌های آینده ممکن است گرمای بیشتری را به همراه داشته باشد، چرا که جهان کم‌کم به سوی گرمایش جهانی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد پیش می‌رود.

ال‌نینو و لانینا پدیده‌های طبیعی به شمار می‌روند، اما همراه شدن آنها با گرمایش زمین، که در اثر فعالیت‌های صنعتی از جمله تولید بیشتر دی‌اکسید کربن ایجاد شده، دمای جهانی را افزایش داده، بر الگوهای بارندگی فصلی تاثیر می‌گذارد و آب‌وهوا را نامعتدل‌تر می‌کند.

بنابر گزارش‌ها، سال گذشته در رتبه پنجم گرم‌ترین سال‌های تاریخ قرار گرفت و سطح یخ دریای قطب جنوب نیز در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود رسید. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پدیده ال نینیو امسال و تابستان 2024 نیز اتفاق بیفتد.

بروز دوباره ال نینیو علاوه بر ایجاد خطرات جدی برای جان انسان‌ها و آسیب‌رسانی به طبیعت از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها در استرالیا خسارت‌های بی‌سابقه اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.
طبق پیش‌بینی‌ها، اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای استوایی که در حال حاضر از وضعیت مناسب اقتصادی برخوردار نیستند، تحت تاثیر عواقب احتمالی ال نینو و تحولات اقلیمی قرار خواهند گرفت.

گزارش: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.