استقبال 75کشور از پلتفرم ایرانی جذب داوطلب

درخشش تیم ایرانی حاضر در اجلاس نوآوری و استفاده از فناوری‌های داوطلبانه به میزبانی کنیا

اجلاس نوآوری و استفاده از فناوری در فعالیت‌های داوطلبانه با حضور ۲۷۲ شرکت‌کننده از ۷۵ کشور به میزبانی صلیب‌سرخ کنیا و به همت آکادمی سولفرینو وابسته به فدارسیون صلیب سرخ و هلال احمر در نایروبی برگزار شد. در این اجلاس، طرح ساماندهی نیروهای داوطلب با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، با تکیه بر بازی‌سازی(گیمیفیکیشن)از سوی تیم اعزامی سازمان جوانان هلال‌احمر ایران ارائه شد. طرحی که به‌دلیل کاربست هوش مصنوعی در بازی با هدف جذب و سازماندهی فعالیت‌های داوطلبانه مورد توجه و استقبال قرار گرفت تا جایی که مقرر شد این طرح در مرحله نخست اجرا در جمعیت‌های ملی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین آمریکای لاتین به‌صورت آزمایشی اجرا شود. رئیس سولفرینو هم به تیم ایرانی حاضر در این اجلاس قول داد برای افتتاحیه این طرح به ایران سفر کند. این طرح که جمعیت‌های ملی دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده است، هدفش ترغیب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های داوطلبانه با حذف محدودیت‌های جغرافیایی و برقراری تعاملی جهانی است تا زیست مجازی اعضای داوطلب هدفمند شود.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:‌طرح ساماندهی نیروهای داوطلب با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تکیه بر بازی‌سازی (گیمیفیکیشن)؛ همین عنوان در لیست ارائه برنامه توسط جمعیت‌های ملی حاضر در اجلاس نوآوری و استفاده از فناوری در فعالیت‌های داوطلبانه کافی بود تا شرکت‌کنندگان برای رونمایی از این طرح، آن هم از زبان جوانان ایرانی لحظه‌شماری کنند.

مانی اردلان، عضو داوطلب سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، که همراه تیم جمعیت  هلال‌احمر ایران برای ارائه این طرح در کنیا حاضر بوده است، از جذابیت طرح فوق برای شرکت‌کنندگان در اجلاس می‌گوید: «‌عنوان این ایده قبل از اینکه ما به سالن برگزاری اجلاس برسیم و آن را پرزنت کنیم، همه را به وجد آورده و شگفت‌زده کرده بود تا جایی که وقتی تیم ما وارد شد، به واسطه همین طرح مورد استقبال افراد مختلف قرار گرفت و خیلی‌ها هم حتی به این چشم‌انتظاری اعتراف کردند. همین شرایط، انگیزه و روحیه ما را برای ارائه هر چه بهتر طرح افزایش داد.»

اعلام آمادگی کشورها برای اجرای طرح ایران

به‌گفته مانی، بعد از ارائه طرح ساماندهی نیروهای داوطلب با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، با تکیه بر بازی‌سازی (گیمیفیکیشن)؛ خیلی از نمایندگان جمعیت‌های ملی دنیا اعلام کردند که مشکل ریزش داوطلبان، چالش پیش‌روی همه کشورهای دنیاست: «نمایندگان خیلی از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس به‌صورت موردی نسبت به تایید طرح جمعیت  هلال‌احمر اقدام کردند، از رئیس  صلیب‌سرخ کاساتریکا گرفته تا مسئول تغییرات اقلیمی منطقه منا و دبیرکل  صلیب‌سرخ کنیا. آنها حتی با اعلام آمادگی برای اجرای این طرح، به ضروررت اجرای آن تاکید کردند.»

اردلان 10 سالی است که به‌عنوان داوطلب در جمعیت  هلال‌احمر در حوزه جوانان فعال است. او حالا در دبیرخانه تغییرات اقلیمی جمعیت  هلال‌احمر با این جمعیت همکاری دارد و اجرای فاز اول طرح ساماندهی نیروهای داوطلب با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، با تکیه بر بازی‌سازی (گیمیفیکیشن)، در حوزه تغییرات اقلیمی این فرصت را به او و دوستانش داده تا گام‌های نخست را در این بخش بردارند.»

 

ایران پیشگام استفاده از ظرفیت‌های موجود در دیپلماسی آنلاین

راضیه عالیشوندی

سرپرست معاونت «امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه» جمعیت  هلال‌احمر

اجلاس نایروبی به‌عنوان یک ابتکار عمل از سوی آکادمی سولفورینو فدراسیون بین‌المللی  صلیب‌سرخ و  هلال‌احمر بسیار جالب توجه بود و این بستر را فراهم کرد که تمامی جوانان و علاقه‌مندان بتوانند ایده‌های خود را مبتنی بر فضای خدمات بشردوستانه مطرح کنند. فضایی که از ماه‌ها پیش فدراسیون تبلیغات گسترده‌ای در رابطه با آن انجام داد. اهمیت حضور نمایندگان جمعیت  هلال‌احمر ایران در نشست، فعال‌بودن ما را در عرصه‌های مختلف ارتباطات بین‌المللی نشان می‌دهد و دیپلماسی بشردوستانه فعال جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در این نشست‌ها علاوه‌بر اینکه نظرات جمعیت ملی ایران را برای جامعه جهانی ترسیم می‌کند، می‌تواند در حاشیه باعث ایجاد ارتباطات بین‌المللی مختلف نیز شود. در جامعه امروز اکثر دستگاه‌های اجرایی دولتی و حتی غیردولتی رو به هوشمندسازی آورده‌اند و استفاده از فناوری اطلاعات در فعالیت‌های داوطلبانه از اهمیت خاصی برخوردار است. به‌عنوان مثال می‌توان به دوره قرنطینه سراسری اشاره کرد که چگونه فناوری و فضای مجازی بستری برای فعالیت‌های بشردوستانه شده و اگر در این مسیر مهم دیر قدم برداریم، نمی‌توانیم خدمت شایسته‌ای را به مردم جهان ارائه دهیم، در نتیجه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ارکان مهم است که می‌تواند در امور مختلف آموزشی، اداری، بین‌المللی و درمانی کمک جمعیت هلال‌احمر باشد تا خدمات بشردوستانه هوشمند به نیازمندان ارائه کند.

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دیپلماسی آنلاین، فرصت‌های موجود در فضای بین‌المللی را شناسایی و در این عرصه نقش‌آفرینی کند. لازم به ذکر است که ما در این حوزه پیشگام بوده‌ایم، به‌عنوان مثال می‌توان به حضور شرکت‌کنندگان از طرف جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در کارگاه‌های آموزشی آنلاین فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و  هلال‌احمر یا در عرصه جوانان، حضور نماینده اعضای جوان و دیگر عضو ما در جلسات مجازی کافه جوانان جمعیت‌های ملی حوزه منا و نقش‌آفرینی این اعضا اشاره کرد. همچنین اعلام آمادگی برای امدادرسانی به اوکراین که بعد از متلاشی‌شدن سد در این کشور از طریق همین بستر دیپلماسی بشردوستانه مبتنی‌بر فضای مجازی شکل گرفت.

تعریف زیست مجازی مناسب برای جوانترها

دکتر سیدعلی منیری، معاون جوانان و دانشجویی سازمان جوانان جمعیت  هلال‌احمر، که این تیم را در کنیا همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با «شهروند» درباره چرایی ارائه این ایده به نمایندگی از ایران در میان جمعیت‌های ملی دنیا می‌گوید: «‌در سال‌های اخیر مسیر زندگی جامعه به‌خصوص جوان‌هایی که مخاطب ما هستند، به سمت‌وسوی زندگی یا بهره‌گیری از ابزارهای مجازی تقویت شده است. عده‌ای معتقدند زندگی‌ها مجازی‌شده، برخی هم می‌گویند استفاده از ابزار مجازی در زندگی‌ها زیادشده است. فرقی نمی‌کند هر یک از این باورها را که قبول داشته باشیم بر ما واجب می‌کند که به‌عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر مبتنی ابزارهای هوش مصنوعی برای گسترش ویژه برنامه‌های جوانان جلو برویم و برای اعضایمان یک زیست مجازی مناسب تعریف کنیم.»

منیری با اشاره به کاهش مشارکت جوانان و نوجوانان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جمعیت‌های ملی در دنیا، علت اصلی این بی‌رغبتی را فعالیت‌های قدیمی و کلیشه‌ای این جمعیت‌ها می‌داند و معتقد است مطالعات نشان داده است که در برابر دنیای رنگارنگ و پرهیجان مجازی برای جوان‌ها و نوجوان‌ها، ما حرف تازه‌ای در دوره‌های آموزشی تکراری و قدیمی نداریم: «وقتی بررسی کردیم، متوجه شدیم خیلی از فعالیت‌ها قدیمی و کلیشه‌ای هستند و باید برای جذب جوان‌ها سراغ علم جدیدی که در زمینه ارتباطات اجتماعی در دنیا مطرح شده و مبتنی بر داده‌های هوش مصنوعی است، پیش برویم. موضوعی که این روزها بیشترین ظهورش را در شبکه‌های مجازی داریم و به وضوح دیده می‌شود که جوان‌ها در این زمینه بیشترین وقت را سپری می‌کنند.»

جذب داوطلب با بازی

به‌گفته او، طرح‌های مختلفی درباره مدیریت نیروهای دوطلب در فضای مجازی با استفاده از ابزارهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه به الگوی گیمیفیکیشن رسیدیم، الگویی که با توسل به آن و با استفاده از جاذبه‌های بازی‌سازی،‌ جامعه هدف را به سمت اهداف جمعیت هلال‌احمر هدایت می‌کنیم.

منیری می‌گوید: «در میان اعضایی که وارد این پلتفرم می‌شوند، هر نوع کنشی همراه با جذب امتیاز بیشتر خواهد بود. امتیازهایی که کم‌کم تبدیل به رتبه می‌شوند و افراد می‌توانند براساس این رتبه‌ها، پاداش مناسب دریافت و در چالش‌های مختلف اجتماعی و زیست‌محیطی و… در دنیا بدون محدودیت شرکت کنند. برای مثال هم‌اکنون تغییرات اقلیمی از موضوعات مهم جهانی است و ما برای نخستین موضوع روی آن تمرکز کرده‌ایم.»

او هم مانند جوانان حاضر در اجلاس از استقبال جمعیت‌های ملی از این پلتفرم بسیار خرسند است: «این طرح با استقبال خوب حاضرین روبه‌رو و مقرر شد در مرحله نخست در جمعیت‌های ملی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین آمریکای لاتین به‌صورت آزمایشی اجرا شود.»

اعلام حضور رئیس  سولفرینو برای افتتاحیه این طرح در ایران هم اتفاق خوش دیگری بود که در این اجلاس برای تیم ایرانی روی داد. منیری می‌گوید این ایده ریشه در تجربیات دو دهه فعالیت ما در سازمان جوانان دارد. بررسی‌های میدانی ما حکایت از کم‌شدن تعداد نوجوان‌ها و جوان‌ها در فعالیت‌های اجتماعی داشت. این خلأ را حس کردیم و تصمیم به مدل‌سازی گرفتیم، خوشبختانه کارهای اولیه انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در هفته هلال سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پلتفرم باشیم.»

به‌گفته منیری، 90درصد کار تهیه و طراحی این پلتفرم توسط نیروهای داوطلب در سازمان جوانان انجام شده است. نیروهای داوطلب و جوان فارغ‌التحصیل در رشته‌های هوش مصنوعی، رشته‌های علوم ارتباطات، زبان انگلیسی و… که پای ثابت این کار علمی و تحقیقاتی بوده‌اند.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.