۱۴ ساعت ماموریت خطرناک در ارتفاع ۴هزار متری

گزارش «شهروند» از نجات یک کوهنورد در عملیات نیروهای امدادی لرستان

در دره‌ای عمیق و پرخطر گرفتار شده بود. در ارتفاع ۴هزار متری زمین؛ ارتفاعات گرین استان لرستان. ممکن بود جانش را از دست بدهد. از ناحیه پا به‌شدت زخمی شده بود. امیدی به زنده‌ماندنش نبود. ساعت‌های وحشتناک و طاقت‌فرسا از پس هم می‌گذشتند تا اینکه صداهایی از بالا، این مرد را به معجزه نزدیک کرد. ‏معجزه نجات؛ مدتی طول کشید تا در آن تاریکی محض، متوجه حضور امدادگران شد. آمده بودند که او را از ارتفاع ۴هزار متری نجات دهند. یک تماس تلفنی، امدادگران هلال‌احمر سلسله را به آن دره مخوف ‏کشانده بود تا تیم نجات یکی از سخت‌ترین ماموریت‌هایش را انجام دهد. ماموریتی که ۱۴ساعت در ارتفاعات گرین طول کشید. هوا تاریک شده بود که نجاتگران، تجهیزات‌شان را کامل کردند و خود را به ‏کوهنورد جوان رساندند. کوهنوردی که دیگر امیدی به نجات نداشت.

مریم رضاخواه؛ «ماموریت سختی بود و تجربه زیادی می‌خواست. جان همه ما که به ارتفاع رفتیم، در خطر بود. هوا در ارتفاع ۴هزار متری خیلی سرد بود. با ‏این حال، باید آن کوهنورد را نجات می‌دادیم.» اینها را جواد امیری، نجاتگر  هلال‌احمر شعبه سلسله استان لرستان، ‏به «شهروند» می‌گوید.

پسر ۳۲ساله‌ای که با همراهی پسرعمویش نخستین گروهی بود که برای نجات این کوهنورد اقدام کرد. «ساعت ۲ ظهر بود که به نیروهای امدادی شعبه سلسله خبر رسید یک کوهنورد در ارتفاعات «گرین» گرفتار شده‌ است. بلافاصله به همراه پسرعمویم که هم‌نام من است، با بالگرد به محل حادثه اعزام شدیم. پیش از این هم بالگرد حادثه برای نجات کوهنورد در منطقه به پرواز درآمده بود، اما نشانی از این کوهنورد پیدا نکرده بود. محل حادثه بسیار سخت‌گذر بود. پس از اینکه با بالگرد  به آدرس تقریبی محل گرفتاری کوهنورد جوان رسیدیم، تصمیم گرفتیم ادامه مسیر را پیاده برویم. ساعت‌ها گذشت و چندین کیلومتر پیاده از دره‌های عمیق و خطرناک گذشتیم، تا اینکه ساعت  ۸ شب کوهنورد جوان را پیدا کردیم.»

انتقال به‌صورت زمینی

با حضور آنان در محل مشخص شد کوهنورد الشتری دچار وضع وخیمی شده و توان حرکت ندارد.

همزمان بار دیگر بالگرد هلال‌احمر در آن سیاهی شب به پرواز درآمد تا نجات‌بخش مرد مصدوم باشد، اما بالگرد امکان فرود در آن دره عمیق را نداشت. شرایط امدادرسانی هوایی وجود نداشت، به همین علت تصمیم گرفته شد به‌صورت زمینی مصدوم به پایین کوه منتقل شود.

«ما هم شرایط وخیمی داشتیم، قرار نبود ۶ ساعت کوه‌پیمایی کنیم تا مصدوم را پیدا کنیم. عملیات سخت و طاقت‌فرسا حسابی انرژی ما را گرفته بود. وقتی به کوهنورد زخمی رسیدیم، در وضع بسیار بدی قرار داشت و حالش وخیم بود. نمی‌توانستیم او را به‌صورت زمینی انتقال بدهیم. تقریبا شب بود که درخواست بالگرد دادیم. مصدوم به دلیل شرایط حادی که داشت، امکان جابه‌جایی با بالگرد را نداشت، بنابراین در همان منطقه ماند تا نیروهای عملیاتی دیگری وارد فاز نجات شوند. دو ساعت پس از اعزام ما با بالگرد، یک گروه هفت نفره ساعت ۴ بعدازظهر به‌صورت زمینی به ارتفاعات ۴هزار متری گرین رفته بودند تا مسیر دیگری را برای نجات مصدوم امتحان کنند. ما با بالگرد به پایگاه برگشتیم.»

دو گروه عملیاتی پای کار

جواد امیری همراه پسرعمویش به پایگاه رفتند. آنها دوباره خود را تجهیز کردند و با انرژی به دره‌های صعب‌العبور بازگشتند.

جواد امیری دوره‌های اولیه امدادونجات و امداد کوهستان را در هلال‌احمر گذرانده است. او دوره‌های امداد در فضای معلق، کوهستان، جاده، ناوبری، آواربرداری، مقدماتی امدادونجات و مخابرات را در کارنامه‌اش دارد.

این نجاتگر جوان درباره ادامه عملیات می‌گوید: «کوهنورد جوان به‌شدت زخمی شده و از ناحیه پا آسیب دیده بود. خونریزی داشت و هر لحظه در آن سرمای استخوان‌سوز ممکن بود جانش را از دست بدهد. گروه هفت نفره امدادونجات در حال رسیدن به کوهنورد بودند، ما هم همراه سه نجاتگر دیگر در آن تاریکی شب به سمت کوهنورد مصدوم حرکت کردیم. ساعت ۹ شب بود که امدادگران شعبه سلسله به مرد کوهنورد رسیدند. اگر سرعت عمل همکارانم نبود، ‏حتما مصدوم، آسیب جدی‌تری می‌دید. به‌هرحال، هر طور شده از جان او محافظت کردند و تا ۱۵کیلومتر او را پیاده از دره‌ها و ارتفاعات کوه به پایین آوردند. وقتی ما به آنها رسیدیم، گروه هفت نفره نجات به همراه مصدوم در میان راه بودند.»

عملیات سریع ۱۱ نجاتگر هلال‌احمر

۱۱ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر لرستان وقتی جان کوهنورد شهرشان را در خطر دیدند، صبر نکردند و منتظر بالگرد نشدند که بامداد به پرواز درآید و عملیات نجات هوایی را کلید بزند.‌ بدون وقفه به‌صورت زمینی با وجود سرما و مواجهه با خطرات کوهستان، به کوه زدند و نجات‌بخش مرد کوهنورد شدند.

جواد امیری که شغل اصلی‌اش کشاورزی است، از علاقه زیادش به امدادونجات می‌گوید: «از ۱۰ سال پیش در هلال‌احمر مشغول به کار شدم. علاقه زیادی به امدادرسانی دارم. کمک به دیگران برای من افتخار است.»

تاسیس پایگاه کوهستان؛ نیاز شهر ما

این نجاتگر جوان اما گله‌مند است. «رئیس شعبه هلال‌احمر سلسله از زمانی که ریاست شعبه را به عهده گرفته، تلاش بسیاری کرده تا پایگاه امدادونجات کوهستان را در منطقه گرین تاسیس کند، حتی یک زمین ۵ هزارمتری را هم تهیه کرد، اما متاسفانه بودجه‌ای برای احداث این پایگاه نداریم. این منطقه گردش‌پذیر است و در سال حدود یک‌میلیون گردشگر به شهر ما و کوهستان می‌آیند. از ابتدای سال تاکنون تنها من حدود ۳۰ عملیات در کوهستان رفته‌ام. اگر پایگاه کوهستان زودتر تاسیس می‌شد، هم دسترسی بهتر بود، هم نیروهای عملیاتی سریع‌تر و راحت‌تر امدادرسانی می‌کردند.»

عملیات خطرناک

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان گفت: «ساعت ۱۴ گزارش سقوط از ارتفاع در کوه‌های گرین استان لرستان، سلسله اعلام شد. بعد از ارزیابی اولیه و شرایط کوهنوردی که سقوط کرده بود و بنابر دستور سرپرست سازمان امدادونجات و هماهنگی با معاونت عملیات امدادونجات سازمان، اعزام تیم امداد هوایی از استان کرمانشاه به منطقه صورت گرفت.»

امدادرسانی موفق

قدمی ‌با اشاره به ادامه جست‌وجوی کوهنورد بیان کرد: «بالگرد ساعت ۱۴:۳۰ از کرمانشاه پرواز کرد و در کوهستان گرین دو امدادگر را سوار کرد و جست‌وجو برای یافتن مصدوم صورت گرفت. به علت انبوه درخت و تاریکی هوا مصدوم پیدا نشد و بالگرد در ساعت 19:30 در ورزشگاه شهر الشتر فرود آمد.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان در ادامه گفت: «عملیات به‌صورت زمینی انجام شد. در صورت پیدا نشدن مصدوم قرار شد امداد هوایی مجددا در روشنایی روز تکرار شود، اما پیش از اینکه بالگرد بر فراز ارتفاعات گرین به پرواز درآید، امدادگران در دو گروه هفت و پنج نفره مصدوم را از ارتفاع ۴هزارمتری به پایین منتقل کردند. کوهنورد جوان که از یک دره سقوط کرده و دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه پا شده بود، توسط اورژانس به بیمارستان انتقال یافت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.