افزایش 22درصدی ماموریت‌های امدادی

بالا رفتن آمار سفرها، بی‌توجهی به رعایت سرعت مطمئنه و هشدارهای امدادگران؛ عوامل مؤثر در افزایش ماموریت‌های امدادی

با آغاز فصل گرما و شروع سفرهای تابستانی در سراسر کشور طی یک هفته اخیر مجموع عملیات‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 22درصد رشد داشته است. حوادثی که یا ترافیکی، کوهستانی، ساحلی، جنگلی و… بوده‌اند. براساس گزارش سازمان امدادونجات، هلال‌احمری‌ها در 1026مورد عملیات و خدمات امدادونجات به حادثه‌دیدگان، موفق شدند در هفته اول تیرماه خدمات امدادی فوری خود را به 2494نفر از مصدومان ارائه کنند. در آمار و ارقامی که سازمان امدادونجات اعلام کرده است عملیات نجات در مناطق کوهستانی و جنگلی نسبت به هفته آخر خردادماه 51درصد رشد داشته است، به‌طوری که در مناطق جنگلی 22استان کشور 77مورد عملیات امدادونجات توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر انجام شده است. طی این مدت 40نفر نجات یافته و به مناطق امن منتقل شدند. 16نفر از مصدومان حوادث کوهستان و جنگل هم به مراکز درمانی انتقال یافتند. بیشترین عملیات امدادونجات کوهستان و مناطق جنگلی در استان‌های مازندران با 11، گیلان با 10و فارس با 6عملیات بوده است.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:در یک هفته اخیر بیشترین عملیات امدادونجات در استان مازندران ثبت شده است. استانی که با انجام 160عملیات رتبه اول امدادرسانی در حوادث را به‌خود اختصاص داده است. به‌گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران هرساله با شروع فصل تابستان نیروهای امدادی این استان در بخش‌های مختلف امداد جاده‌ای، کوهستان و جنگل و ساحل در پایگاه‌ها و شعب جمعیت حاضر می‌شوند تا در اسرع‌وقت نسبت به امدادرسانی به حادثه‌دیدگان اقدام کنند: «امسال در طرح امدادونجات ساحلی بیش از 500نقطه حادثه‌خیز که در سال‌های گذشته بیشترین غریق در این نقاط به وقوع پیوسته، شناسایی شده و امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر با مشارکت ناجیان غریق در این مناطق مستقر شدند تا مانع تکرار هرگونه حادثه ناگوار شوند و درصورت بروز هرگونه حادثه، پوشش امدادی لازم را در اسرع‌وقت ارائه کنند.»
در اجرای طرح امدادونجات ساحلی امسال براساس گزارشی که غلامعلی فخاری می‌دهد 1600 نجاتگر و ناجی غریق به‌کار گرفته شده‌اند: «امسال برای نخستین بار ناجیان غریق موتورسوار نیز به‌کار گرفته شدند تا در طول ساحل حرکت و نکات ایمنی و امدادی را به مسافران اطلاع‌رسانی کنند.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران معتقد است پس از اجرای طرح ملی آزادسازی ساحل، دسترسی مسافران به دریا بیشتر شده و گردشگران علاوه بر اینکه از هر نقطه‌ای می‌توانند وارد دریا شوند، می‌توانند با خودرو هم سرتاسر ساحل را طی ‌کنند: «هلال‌احمر مازندران ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت را نیز برای این منظور به ناجیان غریق و امدادگران این جمعیت اختصاص داده است تا در مناطق ممنوعه شنا، به مسافران هشدار دهند.»
اصفهان، دومین استانی است که با شروع فصل تابستان امسال شاهد افزایش ماموریت‌های امدادی پایگاه‌های خود در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بوده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با «شهروند» از تنوع ماموریت‌های امدادی هلال‌احمر اصفهان در حوادث می‌گوید: «استان اصفهان، هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی که در آن واقع شده، هم به‌خاطر ویژگی‌های اقلیمی، هر ساله در تابستان میزبان میهمانان و مسافران عبوری و اقامتی بسیار زیادی است. قرار گرفتن این استان در مسیر مواصلاتی شمال به جنوب کشور، وجود مناطق کوهستانی زیبا، کویرهای بزرگ و وجود سد زاینده‌رود باعث شده تا ما در این استان شاهد وقوع حوادث مختلف ترافیکی، کوهستانی، کویری و ساحلی باشیم.»
مفقودی در کوه، کویر، غرق‌شدگی در ساحل زاینده‌رود و حوادث ترافیکی در کنار مراجعات حادثه‌دیدگان فعالیت‌های صنعتی، حسابی سر امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان را شلوغ کرده است، به‌طوریکه محمدنوید متقی می‌گوید: «از مجموع حوادثی که در استان اصفهان رخ می‌دهد 80درصد حوادث ترافیکی هستند و 20درصد باقی‌مانده، سایر رویداد‌ها را شامل می‌شوند.»
بالغ بر 200امدادگر و نجاتگر هلال‌احمری در استان اصفهان در 40پایگاه امداد جاده‌ای و 8پایگاه امداد کوهستان و ساحل، فعالیت دارند و به محض وقوع حوادث در ماموریت‌های تابستانه به یاری حادثه‌دیدگان می‌شتابند: «در استان ما، محور کاشان در مسیر تهران به اصفهان و اصفهان به شیراز شاهد بیشترین حوادث ترافیکی هستند.»
استان گلستان، سومین استانی است که امدادگران هلال‌احمری‌اش موفق شده‌اند با حضور سریع و به‌موقع و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان رتبه سوم پوشش امدادی حوادث در هفته اول تابستان امسال را کسب کند. موضوعی که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان، معتقد است این ماموریت‌ها در حاشیه وقوع حوادث بسیار زیاد در استان انجام شده است: «‌استان گلستان که به تازگی به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است، بنابر اعلام استانداری 90نقطه حادثه‌خیز پرخطر در این استان وجود دارد و این نقاط باعث شده تا وقوع حوادث در محورهای استان هم بیشتر شود.»
بی‌توجهی رانندگان به رعایت سرعت مطمئنه را قاسم غریب‌آبادی، دلیل عمده وقوع حوادث ترافیکی در گلستان می‌داند و معتقد است در استان گلستان، چه در فضای شهری و چه در فضای روستایی تمامی ساخت‌وساز‌ها در حاشیه جاده‌های اصلی است و همین مسئله باعث شده تا سالانه شاهد وقوع حوادث ترافیکی و مرگ افراد زیادی باشیم.
غریب‌آبادی که خودروهای غیراستاندارد را دلیل دیگر این حوادث می‌داند، از مردم می‌خواهد با علم به کیفیت پایین خودروها از رانندگی با سرعت بالا در جاده‌های کشور به‌خصوص جاده‌های استان گلستان پرهیز کنند: «از ابتدای فصل تابستان تیم‌های امدادی ما 53خدمت به حوادث رخ‌داده در استان ارائه کرده‌اند که 42خدمت در حوادث ترافیکی و مابقی در حوادث شهری و حضوری بوده است.»
در میان شهرستان‌های استان گلستان هم مینودشت با پوشش امدادی 15حادثه، رتبه نخست را در شهرستان کسب کرده و یکی از دلائل این مهم، نزدیکی مینودشت به جنگل گلستان بوده است. مجموع تیم‌های امدادی که مشغول خدمات‌رسانی به حوادث در گلستان هستند 60تیم است.
امدادرسانی در طوفان شن سیستان
در کنار امدادرسانی‌هایی که به مسافران تابستانی در طول یک هفته اول این فصل انجام شد، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر در استان سیستان‌وبلوچستان در نبرد با طوفان‌های شنی طاقت‌فرسا مشغول امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از طوفان‌های 120روزه بودند. سیدمحمد مهدی سجادی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان، در این‌باره می‌گوید: «در این مدت کوتاه یک هفته 346خانوار از این طوفان‌های شنی آسیب دیدند و 6تیم امدادی ما موفق شدند در شرایط سخت وزش باد و طوفان‌های شنی، کار امدادرسانی و توزیع اقلام غذایی را بین مردم انجام دهند.»
سجادی با اشاره به شرایط سخت امدادرسانی هلال‌احمری‌ها به آسیب‌دیدگان طوفان شن می‌گوید خودروهای هلال‌احمر در اثر این طوفان‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند و نیروهای امدادی به‌شدت نیازمند ماسک و عینک مقابله با طوفان شن هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.