ال‌نینو…ال‌نینوی نابکار!

میانگین دمای زمین در پنجشنبه هفته گذشته برای سومین بار در یک هفته رکورد جدید در بالاترین دما را ثبت کرد

راضیه زرگری- براساس ارقام اعلام شده توسط پلتفرم‌های اندازه‌گیری دما که از مدل‌های پیش‌بینی آب‌وهوا برای اندازه‌گیری دمای جهانی استفاده می‌کنند، در تاریخ 6ژوئیه، دمای زمین به‌طور متوسط ​​17.23درجه سانتی‌گراد (63درجه فارنهایت) ثبت شده است که از رکورد 17.18درجه سانتی‌گراد (62.9فارنهایت) ثبت‌شده در روز سه‌شنبه گذشته فراتر است. جایی که امروز جهان به آن رسیده، بسیار نگران‌کننده است، هم برای معیشت مردم و هم اکوسیستم جهانی که یک همه‌گیری پرچالش را پشت‌سر گذاشته است. یک پژوهشگر آب‌وهوا معتقد است این یک حکم اعدام برای مردم و اکوسیستم‌هاست و نکته نگران‌کننده‌تر این است که در ادامه این روند، به‌دلیل پدیده ال‌نینو ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساز، بار دیگر شاهد شکسته‌شدن این رکورد خواهیم بود.

به گزارش ایندیپندنت، این ارقام باید توسط نهادهای رسمی بین‌المللی و ملی تایید شود، با این وجود، زنگ خطر را در جامعه علمی به صدا درآورده است. رابرت روهد، دانشمند ارشد سازمان غیرانتفاعی آب‌وهوا، در توییتی نوشت: «چنین رکوردهایی نتیجه قابل پیش‌بینی افزایش دمای ال‌نینو در کوتاه‌مدت است که مقصر اصلی در رأس روند طولانی‌مدت گرمایش جهانی به‌دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌‌ساز محسوب می‌شود.» او افزود: «گرمایش زمین ما را به دنیایی ناآشنا سوق می‌دهد. به هر کجای دنیا که نگاه کنید، انبوهی از افراط‌های نوظهور در حوزه تغییرات آب‌وهوایی وجود دارد.»

اگر گرمایش جهانی ادامه یابد، دانشمندان فجایع ویرانگرتر و اختلال بلندمدت در الگوهای آب‌وهوایی را پیش‌بینی می‌کنند که زندگی و معیشت را از بین می‌برد، جوامع را متلاشی و باعث مهاجرت جمعی می‌شود. براساس اطلاعات سازمان تحقیقاتی تغییرات آب‌وهوایی آی‌ام‌اف، عدم‌تغییر روند انتشار گازهای گلخانه‌ای در مسیر درست تا سال 2030ممکن است گرمایش جهانی را به بالای 2درجه سانتی‌گراد برساند و نقاط اوج فاجعه‌باری را رقم بزند؛ جایی که تغییرات آب‌وهوایی خودبه‌خود تداوم می‌یابد.

 

سیاست صفر خالص، لفاظی غیرمنطبق با واقعیت

رسیدن به این هدف مستلزم اقدام در سه جبهه است: اول سیاست‌های استوار برای رسیدن به صفر خالص تا سال 2050 که هم‌اکنون هیچ استحکامی در این سیاست‌گذاری‌ها دیده نمی‌شود، دوم اقدامات مناسب برای انطباق با گرمایش جهانی که هم‌اکنون اغلب مدعیان سیاست‌های کلان محیط‌زیستی جهان در آن گیر کرده‌اند و سوم حمایت مالی جدی برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر که در این مورد هم اراده‌ای جدی وجود ندارد. با این حال، خبر خوب می‌تواند این باشد که حدود 140کشور -که 91درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند- قبلا اهداف صفر خالص را برای حدود اواسط قرن تعیین کرده‌اند و خبر بد هم این است که لفاظی‌های سیاست‌های کشورهای توسعه‌یافته به‌خصوص آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا درباره صفر خالص، با واقعیت مطابقت ندارد. تحلیل صندوق بین‌المللی پول از اهداف کنونی تغییرات آب‌وهوایی جهان نشان می‌دهد که آنها فقط ۱۱درصد در تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهند داشت. شکاف بین وضعیت حال حاضر کره‌خاکی و جایی که باید باشیم، بسیار زیادتر است؛ معادل بیش از پنج برابر انتشار سالانه فعلی اتحادیه اروپا.

 

از گرم‌ترین شب‌های آفریقا تا فرار مردم چین از گرمای شدید

براساس گزارش US Stormwatch که تغییرات آب‌وهوایی جهان را دنبال می‌کند، قاره آفریقا گرم‌ترین شب ثبت‌شده خود را تجربه کرد. کمترین دمای شبانه در الجزایر، روز پنجشنبه 39.6درجه سانتی‌گراد (103.3فارنهایت) ثبت شده است. شهرهای سراسر چین روز جمعه پناهگاه‌های مختص به حملات هوایی برای کمک به ساکنان در رهایی از گرمای شدید راه‌اندازی کرده‌اند، چراکه در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از مرگ‌ومیر در پکن و شائوکسینگ بر اثر گرمای شدید گزارش شده است. براساس گزارش مرکز ملی آب‌وهوا، پایتخت چین بیش از 9روز متوالی دمای بالای 35درجه سانتی‌گراد (95درجه فارنهایت) را گزارش کرده است.

 

هشدار آلمان به افراد مسن: در جای خنک بمانید

در بریتانیا، اداره هواشناسی هشدار سلامت گرما را برای 6 منطقه صادر کرده، زیرا دمای هوا در آخر هفته به بیش از 30درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. آلمان به افراد مسن، افراد مشکلات دارای سلامت، زنان باردار و والدین دارای فرزند خردسال هشدار داد براساس پیش‌بینی دمای 35 تا 37درجه سانتی‌گراد در آخر هفته که همراه با رطوبت بالا خواهد بود، به‌دنبال مکان‌های خنک باشند. وزارت بهداشت آلمان از مردم خواست تا در خانه بمانند، مایعات کافی مصرف کنند و از فعالیت‌های شدید به‌ویژه در طول روز خودداری کنند.

افزایش بی‌سابقه دمای قطب جنوب؛ حکم مرگ

در قطب جنوب، دما به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و به 4.5درجه سانتی‌گراد (8درجه فارنهایت) بالاتر از حد نرمال در منطقه قطبی رسیده است. دکتر فردریک اتو، مدرس علوم آب‌وهوا در موسسه Grantham for Climate Change که نقش گرمایش جهانی در آب‌وهوای شدید را ارزیابی می‌کند، رکوردهای جدید گرما را «حکم مرگ» نامید.

 

منتظر شکسته‌شدن این رکورد باشیم؟ قطعا بله

فردریک اتو گفت: «جایی که به آن رسیده‌ایم، نقطه عطفی نیست که آن را جشن بگیریم، این یک حکم اعدام برای مردم و اکوسیستم‌هاست و نکته نگران‌کننده‌تر این است که این آمار برای مدت‌طولانی نخواهد بود و ما در ادامه این روند، بار دیگر شاهد شکسته‌شدن این رکورد خواهیم بود. با توسعه ال‌نینو، جهان احتمالا در ماه‌های آینده دوباره این رکورد را خواهد شکست. ما باید از سوزاندن سوخت‌های فسیلی خودداری کنیم.»

 

چرا جهان باید خود را برای اثرات ال‌نینو آماده کند؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل‌ متحد روز جمعه به جهان هشدار داد که خود را برای اثرات ال‌نینو آماده کند و پدیده آب‌وهوایی که باعث افزایش دمای جهانی می‌شود قرار است تا سال 2024 ادامه یابد. ال‌نینو یک الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که معمولا با افزایش گرما در سراسر جهان همچنین خشکسالی در برخی از نقاط جهان و باران‌های شدید مرتبط است. این پدیده به‌طور متوسط هر دو تا هفت سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و دوره‌های آن معمولا ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل اعلام کرد که ال‌نینو هم‌اکنون در جریان است و احتمال ادامه آن در نیمه دوم سال‌جاری ۹۰درصد است.

 

اهمیت مقابله دولت‌ها با ال‌نینو، برای حفظ جان و معیشت حیاتی

پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، هشدار داد: «ال‌نینو احتمال شکستن رکوردهای دما و ایجاد گرمای شدید در بسیاری از نقاط جهان و اقیانوس‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد.» او گفت: «اعلام ال‌نینو توسط سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل هشداری به دولت‌های سراسر جهان برای آمادگی‌ و محدودکردن اثرات آن بر سلامت، اکوسیستم و اقتصاد است. هشدارهای اولیه و اقدامات پیش‌بینی‌شده در مورد رویدادهای شدید آب‌وهوایی مرتبط با این پدیده مهم آب‌وهوایی برای حفظ جان و معیشت حیاتی است. اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده، در هشتم ماه ژوئن اعلام کرد که ال‌نینو وارد شده و انتظار می‌رود حداقل قدرت متوسطی داشته باشد.»

تاثیر گرمایش ال‌نینو بر دمای جهانی معمولا در یک سال پس از شروع آن یعنی در سال۲۰۲۴ به‌شدت احساس می‌شود. آخرین ال‌نینو در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بود. سال ۲۰۱۶، گرم‌ترین سال ثبت شده است که ال‌نینوی فوق‌العاده قوی همراه با گرمایش انسانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود داشت. از سال۲۰۲۰ تا اوایل ۲۰۲۳، جهان تحت‌تاثیر یک لانینا طولانی‌مدت غیرمعمول قرار گرفت که برای سه سال متوالی به طول انجامید. اثر خنک‌کننده لانینا ترمزی موقتی بر افزایش دمای جهانی ایجاد کرد.

 

بیشترین ضربه تغییرات آب‌وهوایی به فقیرترین جوامع جهان

آژانس بهداشت سازمان ملل‌ متحد به‌ویژه در مورد افزایش احتمالی وبا، بیماری‌های منتقله از طریق پشه مانند مالاریا و بیماری‌های عفونی مانند سرخک و مننژیت نگران است. گرمای شدید، آتش‌سوزی‌ها و ناامنی غذایی بیشتر که منجر به سوءتغذیه حادتر می‌شود نیز باعث نگرانی می‌شود. گرمای سوزان ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سوزاندن سوخت‌های فسیلی و همچنین ال‌نینو، یک الگوی آب‌وهوای چرخه‌ای به معنی دماهای شدید در بسیاری از نقاط است. میانگین رکورد جدید بیش از یک‌درجه سانتی‌گراد بیشتر از روز مشابه 30سال پیش است، زمانی که دمای جهانی تحت‌تاثیر بحران آب‌وهوا قرار گرفته بود.

 

تغییرات اقلیمی پس از گرم‌ترین هفته تاریخ، «خارج از کنترل» است

همراه با موج‌های گرمای شدید و زودرس، دمای بالا به آتش‌سوزی‌های بزرگ‌تر، بارندگی‌های نامنظم و توفان‌های قوی‌تر کمک می‌کند. آب‌وهوای شدید با وجود سهم ناچیز آنها در انتشار گازهای گلخانه‌ای، بیشترین ضربه را به فقیرترین جوامع جهان وارد می‌کند. سازمان ملل می‌گوید تغییرات اقلیمی پس از احتمالا گرم‌ترین هفته تاریخ، «خارج از کنترل» است. پس از رکوردشکنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، تحلیل‌های غیررسمی نشان می‌دهد که جهان احتمالا هفت روز متوالی گرم‌ترین روزهای خود را دیده است. به گزارش گاردین، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که میانگین دمای جهان در هفت روز منتهی به چهارشنبه گرم‌ترین هفته ثبت شده است.آنتونیو گوترش با اشاره به شکسته‌شدن رکوردهای دمایی جهان در گرم‌ترین روزهای اخیر گفت: «اگر در به تعویق انداختن اقدامات کلیدی مورد نیاز پافشاری کنیم، فکر می‌کنم به سمت وضعیتی فاجعه‌بار حرکت می‌کنیم، همانطور که دو رکورد اخیر دما نشان می‌دهد.»

 

دروازه‌ای از قلمروی ناشناخته تغییرات آب‌وهوایی

دانشمندان متفق‌القول هستند که تغییرات آب‌وهوایی در حال رسیدن به قلمرویی ناشناخته است و افزایش گرمای ناشی از گرمایش جهانی انسان‌زا همراه با بازگشت ال‌نینو منجر به رکوردشکنی دما می‌شود. دکتر کارستن هاستاین، پژوهشگر تشعشعات اتمسفر در دانشگاه لایپزیگ، می‌گوید: «احتمالا ماه جولای، گرم‌ترین ماه سال و تاکنون گرم‌ترین ماه تاریخ باشد، اما اینکه می‌گوییم «تا‌کنون» به این معنی است که احتمال شکسته‌شدن این رکورد وجود دارد.»

 

گرم‌ترین هفته ایران در ۱۱ سال اخیر در راه است

درحالی‌که بخش‌های مختلف جهان این روزها را با تجربه موج گرما می‌گذرانند، براساس پیش‌بینی مراکز جهانی هواشناسی، هفته جاری گرم‌ترین هفته ایران در 11سال اخیر خواهد بود. کارشناس مسائل اقلیمی و هواشناسی اعلام کرد: «گرم‌ترین هفته ایران در ۱۱ سال اخیر در راه است.» محمد عباس‌نژاد، کارشناس مسائل اقلیمی و هواشناسی در ادامه گفت: «به‌لحاظ تجمیعی و گستره درگیری، هفته پیش‌رو گرم‌ترین هفته کشور در طول ۱۱ سال اخیر است.» او افزود: «این گرما می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها مشکل‌ساز باشد.» عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: «مطابق پیش‌بینی مراکز جهانی هواشناسی، این هفته گرم‌ترین هفته ایران در طول سال‌های اخیر است و بسیاری از کلانشهرها دمای بالای ۴۰درجه را تجربه خواهند کرد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.