بی‌گدار به آب نزنیم

زنجیره هزار نفری جوانان جمعیت هلال احمر در بابلسر تشکیل و پویش ملی غرق نشویم آغاز شد

یک‌هزار نفر از اعضای داوطلب سازمان جوانان جمعیت هلال احمر صبح دیروز با حضور در ساحل بابلسر و تشکیل زنجیره انسانی در کنار مردم و مسافران حاضر در ساحل، پویش ملی غرق نشویم را با شعار «بی‌گدار به آب نزنیم» آغاز کردند. جوانانی که قرار است در این پویش با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به هموطنان، برای تامین سلامت انسان‌ها، ایجاد شور و نشاط بین کودکان و خانواده‌هایشان و کاهش حادثه غرق‌شدگی با مداخله غیرمستقیم خود اقدام کنند. از تمامی 22 شهرستان استان مازندران جوانان پرشور و مسئولیت‌پذیر در قالب تیم‌های سحاب و سحر حاضر بودند؛ از شرق تا غرب و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان. همه آمده بودند تا ثابت کنند میزبانان خوبی برای مسافران تابستانی سواحل استان مازندران هستند و با تلاش خود در کنار مسافران باعث شوند امسال شاهد کاهش آمار حوادث دریایی در این مناطق باشیم.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:سرتاسر ساحل شهر بابلسر مملو از جوانانی بود که هر کدام با کاورهای هلال احمر مشغول آماده کردن مقدمات زنجیره انسانی در این ساحل بودند. یک‌هزار جوان باانگیزه و پر انرژی با لبخند همیشگی خود از مردم استقبال می‌کردند و به آموزش آنها می‌پرداختند. آیدین خادملو یکی از این جوانان بود که خود را از ساری به بابلسر رسانده بود. او فرمانده تیم سحر در ساری است. کسی که از دو سال پیش وارد جمعیت هلال احمر شده و حالا یکی از نیروهای داوطلب و پای ثابت برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی این جمعیت است: «از کودکی عاشق فعالیت در جمعیت هلال احمر بودم، اما همیشه فکر می‌کردم باید 18ساله شوم تا در این فعالیت‌ها شرکت کنم. اما بعد از اینکه وارد جمعیت شدم، فهمیدم چقدر اشتباه کرده‌ام و چه فرصت‌هایی را از دست داده‌ام.»

آیدین حالا یکی از صدها داوطلب جوان حاضر در زنجیره انسانی سازمان جوانان است؛ آن هم برای آموزش مردم و مسافران: «عاشق کمک به بشریت هستم. این زنجیره هم با همین هدف شکل گرفته است. ما در واقع، می‌خواهیم به مردم بگوییم در کنار همه زیبایی‌هایی که دریا و رودخانه دارد، چه خطراتی آنها و خانواده‌هایشان را تهدید می‌کند.»

 

بی‌گدار به آب نزنید تا در امان باشید

او و دوستانش با شعار بی‌گدار به آب نزنید، هشدارهای لازم را به مردم می‌دهند: «‌تیم‌های سحاب با حضور میان مردم در مناطق شنا ممنوع و پرخطر هشدارهای لازم را می‌دهند تا با جلوگیری از وقوع حوادث، مانع مکدر شدن خاطر مسافران و میهمانان خود شوند.»

البته این‌طور که آیدین می‌گوید، اعضای تیم‌های سحاب در کنار این آموزش‌ها خدماتی هم به مسافران حاضر در سواحل دریا ارائه می‌دهند: «‌داوطلبان تیم‌های سحاب در صورت نیاز تست فشار خون را برای مسافران انجام و به مصدومان احتمالی هم خدمات سرپایی ارائه می‌دهند.»

به گفته او، هر تیم سحاب متشکل از 5 نیروی داوطلب است: «‌تعداد تیم‌های هر شهرستان با توجه به اعضای فعال، وسعت هر منطقه و خدماتی که نیاز دارد، متفاوت است.»

او در شهر خودش، ساری، فرمانده تیم‌های سحر است. به همین دلیل در رشته روانشناسی هم درس می‌خواند و معتقد است که تیم‌های سحاب و سحر هنگام بحران به مردم حادثه‌دیده آرامش می‌دهند.

 

برنامه‌های آموزشی برای کودکان

حکیمه شعبان‌زاده هم در این طرح و زنجیره انسانی مسئول تیم‌های سحر است؛ کسی که سابقه حضورش در جمعیت هلال احمر حدود یک دهه است و می‌گوید که فعالیت‌های بشردوستانه و کمک به انسان‌ها حال آدم را خوب می‌کند: «فعالیت ما در قالب تیم‌های سحر در پویش ملی غرق نشویم هم سرگرمی است، هم آموزشی. البته در کنار این ماموریت‌ها، نمی‌توان از ماموریت حمایتی داوطلبان تیم‌های سحر غافل شد. اعضای تیم‌های ما در این طرح با جذب کودکان در سواحل به سمت برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، تلاش می‌کنند بچه‌ها کمتر در مناطق پرخطر  سمت دریا بروند و بیشتر از برنامه‌های آموزشی آنها استفاده کنند.

 

طرح جام با حضور جوانان آماده

احمدی، معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران، هم که مسئولیت انجام این برنامه را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با «شهروند» تاکید کرد: «طرح جام (جوانان آماده، محور حرکت‌های بشردوستانه) در سواحل استان مازندران اجرا می‌شود. محوریت اجرای این طرح پویش ملی غرق نشویم است، بنابراین هدف والای ما در اجرای این طرح  تامین سلامت انسان‌هاست.»

به گفته او، شعار جمعیت هلال احمر در اجرای طرح جام «بی‌گدار به آب نزنیم» است: «متاسفانه علیرغم اینکه سفر به سواحل شمالی و مناطق جنگلی و رودخانه‌ای کشور طرفداران زیادی دارد، اما بسیاری از مردم نحوه استفاده از این ظرفیت‌ها را نمی‌دانند و همین مساله باعث می‌شود سفرهای ناایمن و پرحادثه‌ای داشته باشند. در اجرای این طرح سعی می‌کنیم با شعار بی‌گدار به آب نزنیم به افراد تلنگر بزنیم که حواس‌شان باشد، حادثه در کمین است و خبر نمی‌کند. می‌خواهیم آنان با استفاده آگاهانه از ظرفیت‌های موجود، خاطره‌ای خوش برای خود و خانواده‌هایشان رقم بزنند.»

احمدی در ادامه با بیان اینکه در این برنامه نزدیک به یک‌هزار داوطلب جوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران را در ساحل بابلسر گرد هم جمع کرده‌ایم، افزود: «‌این افراد در کنار مردم این زنجیره را تشکیل دادند و با سر دادن شعار بی‌گدار به آب نزنیم به مردم آگاهی‌بخشی کردند.»

البته به گفته او، تشکیل این زنجیره تازه شروع ماجرا در سواحل مازندران است: «نیروهای ما در قالب تیم‌های سحاب و سحر در این طرح تلاش می‌کنند هم با ارائه آموزش‌های لازم به مردم و مسافران و هم با پر کردن اوقات فراغت کودکان در کنار ساحل و آگاهی‌بخشی به آنها از بروز حوادث برای مسافران جلوگیری کنند. علاوه بر این، تیم‌های سحر حاضر در طرح آمادگی دارند در صورت بروز هر حادثه‌ای حمایت‌های روانی و اجتماعی خود را از خانواده‌های آسیب‌دیده دریغ نکنند.»

دوره احیای قلبی هم از جمله مواردی است که داوطلبان حاضر در این طرح در کنار تشکیل زنجیره انسانی در ساحل بابلسر آموزش دیدند. احمدی تصریح کرد: «‌این دوره را برای ارتقای سطح علمی داوطلبان برگزار کردیم تا در صورت بروز حادثه برای هر مسافری به سرعت امکان احیای قلبی او وجود داشته باشد.»

یک‌ونیم میلیون داوطلب جوان  در خدمت کمک به بشریت

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با «شهروند» درباره آغاز اجرای پویش ملی غرق نشویم می‌گوید: «با توجه به اینکه متاسفانه در ایام تابستان در سواحل شمالی کشور شاهد غرق‌شدن بسیاری از مسافران و وابستگان آنها هستیم که برای تفریح، شادی و استفاده از سواحل و  طبیعت زیبای شمال کشور به این مناطق  مراجعه می‌کنند، همواره تلاش ما به عنوان جمعیت هلال احمر بر پیشگیری بوده است تا با ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های مفرح، شاد و جذاب بتوانیم ضمن اطلاع‌رسانی درباره مخاطرات شناکردن در دریا، مسافران را به شنا در طرح سالم‌سازی دریا با حضور هوشمندانه نجات غریق‌ها هدایت کنیم تا بتوانیم از جان آنها در برابر مخاطرات محافظت کنیم.»

حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی المدنی ادامه می‌دهد: «‌امسال این ماموریت را با بهره‌گیری از کمک تیم‌های سحاب یا همان سفیران حمایت‌های امدادی و بشردوستانه، تیم‌های سحر یا همان سفیران حمایت روانی و اجتماعی، گروه‌های یاس (یاران آسیب‌ستیز) و گروه‌های دادرس (داوطلبان آماده در روزهای سخت) دنبال کردیم و طی فراخوانی از تمامی نیروهای آموزش‌دیده در این تیم‌ها خواستیم تا ما را در پویش ملی غرق نشویم یاری کنند.»

به گفته او، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با برخورداری از جامعه بزرگ یک‌ونیم میلیون نفری داوطلبان جوان خود سرمایه ارزشمندی از نیروهای پای کار دارد که حداقل ویژگی آنها فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی هنگام بروز حوادث است و آماده‌اند تا در مواقع حساس و حیاتی تمام داشته‌های علمی و توان خود را برای کمک به بشریت ارائه دهند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.