در جدال با سیلاب خروشان

گزارش «شهروند» از ماموریت‌های سخت و دلهره‌آور امدادگران زنجان

باران با سیل آمد. در دل تابستان، باران در زنجان شد سیل. باران سیل‌آسا این استان را در محاصره خود قرار داد. سیلاب، روستابه‌روستا و شهربه‌شهر پیش ‌رفت، خانه‌هایشان پر از آب شد و خودروهایشان از حرکت ایستاد. آخرین ضربه این سیلاب تابستانه بستن راه فرار برای 9کشاورز ابهری و زنجانی بود. در این زمان بود که امدادگران از راه رسیدند. سرخپوشان از ظهر پنجشنبه‌گذشته به کمک سیل‌زدگان آمدند تا خانه‌هایشان را از آب تخلیه کنند و گرفتارشدگان را نجات دهند. 7تیم نجات، خود را برای نجات جان به خطر افتادگان سیل به خطر انداختند.

باران با سیل آمد. در دل تابستان، باران در زنجان شد سیل. باران سیل‌آسا این استان را در محاصره خود قرار داد. سیلاب، روستابه‌روستا و شهربه‌شهر پیش ‌رفت، خانه‌هایشان پر از آب شد و خودروهایشان از حرکت ایستاد. آخرین ضربه این سیلاب تابستانه بستن راه فرار برای 9کشاورز ابهری و زنجانی بود. در این زمان بود که امدادگران از راه رسیدند. سرخپوشان از ظهر پنجشنبه‌گذشته به کمک سیل‌زدگان آمدند تا خانه‌هایشان را از آب تخلیه کنند و گرفتارشدگان را نجات دهند. 7تیم نجات، خود را برای نجات جان به خطر افتادگان سیل به خطر انداختند.

عقربه‌های ساعت که روی 2:45پنجشنبه 29تیرماه جفت شد باران سیل‌آسا شروع به باریدن گرفت. 65دقیقه باران سنگین به اندازه 4میلی‌متر بارید. شهر زنجان، ابهر و سه روستای خدابنده در محاصره سیل قرار گرفتند.

همزمان امدادگران هلال‌احمر در جریان سیلاب تابستانه قرار گرفتند. با مخابره شده این گزارش 7تیم عملیاتی هلال‌احمر به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند.

ماموریت امدادونجات

تیم‌های عملیاتی علاوه بر تخلیه آب منازل مسکونی، جان سرنشینان خودروی گرفتار در سیل را هم نجات دادند و شدند فرشته نجات 9کشاورز که در خطر مرگ و غرق‌شدگی قرار داشتند.

غفور آقاجانلو، معاونت امدادونجات هلال‌احمر زنجان است. مردی که 23سال در هلال‌احمر خدمت کرده و 10سالی است که در مقام معاونت امدادونجات زنجان مشغول به‌کار است.

او به «شهروند» می‌گوید: «عملیات امدادرسانی همزمان با بارش‌های سیل‌آسا آغاز شد. این ماموریت در دل سیلاب حدود 6ساعتی طول کشید. خانه‌ها را آب و لجن گرفته بود که امدادگران به‌واسطه ۱۴ دستگاه پمپ لجن‌کِش، پمپ آب و کف‌کِش در دل سیلاب ماموریت سختی را کلید زدند. هفت تیم عملیاتی در شهر زنجان متشکل از ۴۳ امدادگر و نجاتگر در دانشسرا، منطقه سعدی شمالی، خان ناظم، داوودقلی، بی‌سیم، انصاریه، جاوید، بعثت، خان‌دره و دیرمان ارخی اقدام به تخلیه آب و امدادرسانی کردند.»

عملیات‌های سخت

تیم‌های عملیاتی در مناطق مختلف، آب منازل را تخلیه کردند و راه نجات گرفتار‌شدگان باز شد. چند خودرو هم با بارش شدید باران راه‌شان مسدود شده بود. باران، جاده را مسدود کرده بود و بالا آمدن سطح آب، جان سرنشینان را به خطر انداخت. غفور آقاجانلو، به «شهروند» می‌گوید سطح آب به‌شدت درحال افزایش بود. این دو خودرو در آب و گِل‌ولای گیر کردند. امدادگران ابتدا به کمک خودروی سواری رفتند که سه سرنشین داشت. آنها را به منطقه امن انتقال دادند و سپس راهی دومین عملیات شدند. امدادگران در این ماموریت هم دو سرنشین خودرو که در محاصره سیل قرار داشتند، خارج کردند و هم توانستند خودروی این گرفتارشدگان را از مسیر سیلاب دور کنند. در این میان 9کشاورز هم گرفتار سیل شده بودند که تیم‌های عملیاتی، سریع خود را به محل حادثه رساندند. قره‌آغاج و ماه‌نشان دو منطقه‌ای بودند که کشاورزان گرفتار آب‌های سیل‌آسا شدند.

نجات کشاورزان

آب رودخانه فصلی در مادآباد بالا آمده بود و وحشیانه می‌تازید. رودخانه‌ای که در بیشتر سال خشک است اما با بارش تابستانی پرآب شده بود و سیل‌آسا. لحظات رعب و وحشت بر جان کشاورزان محلی سایه انداخته بود. کشاورزانی که در آن سوی رودخانه گرفتار شده بودند و هیچ راه نجاتی نداشتند.

رهایی از مرگ

معاونت امدادونجات هلال‌احمر زنجان در این‌باره می‌گوید: «در آن منطقه هیچ ارتفاعی وجود ندارد. همه منطقه دشت است و کشاورزان نمی‌توانستند خود را به منطقه امنی برسانند. وقتی این کمک‌خواهی به ندای امداد گزارش شد، امدادگران در منطقه با تجهیزات کامل نجات؛ شامل لباس سیلاب، کلاه ایمنی نجات، جلیقه نجات و تجهیزات فنی نجات ازجمله طناب، تسمه، کیف‌حمل، کیسه طناب قرقره ثابت و قرقره نجات) به منطقه اعزام شدند. رودخانه فصلی پر از آب شده بود و کشاورزان در آن سوی رودخانه ترسیده بودند. هرثانیه‌ای که می‌گذشت فریاد نجات خواهی‌شان بلندتر می‌شد.

رودخانه سیل‌آسا اجازه حرکت و نجات را نمی‌داد. در ابتدا تیم‌های امدادی برنامه‌ریزی کردند تا سریع‌ترین راه ممکن را برای نجات این کشاورزان در منطقه ماه‌نشان زنجان پیدا کنند. امدادگران ابتدا سعی کردند با استفاده از بندکشی و طناب، کشاورزان را از سیلاب نجات دهند اما میسر نشد. رودخانه عمق زیادی داشت و احتمال می‌رفت، آب دوباره طغیان کند. به همین‌ علت امدادگران در انجام عملیات محتاط‌تر عمل کردند. تنها راه نجات این مردان، استفاده از ماشین‌های کمک‌دار هلال‌احمر بود. باید زمان می‌گذشت تا از حجم آب رودخانه کم می‌شد. ساعتی زمان برد تا توانستند با ماشین کمک‌دار این 3کشور را از منطقه مادآ‌‌باد ماه‌نشان در زنجان نجات دهند.

عملیات در قره آغاج

معاون امدادونجات زنجان همچنین از نجات 6کشاورز دیگر که در منطقه قره آغاج گرفتار شده بودند، گفت: «در این منطقه هم 6کشاورز دیگر در محاصره رودخانه فصلی بودند که توسط تیم امدادونجات قره آغاج ابهر از مرگ حتمی نجات یافتند. اگر در این ماموریت هم مردان سرخپوش دیرتر دست به نجات این گروه از کشاورزان می‌زدند مردان روستایی در آب‌های سیل‌آسا غرق می‌شدند. در این ماموریت هم پس از هم‌اندیشی تیم امدادگر هلال‌احمر ابهر با استفاده از تجهیزات امدادونجات، مردان گرفتار را از آنسوی روخانه پر آب فصلی نجات دادند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.