شناسایی یکهزار نفر مظنون به پولشویی

معاون وزیر اقتصاد: اجازه نمی دهیم پول کثیف وارد چرخه اقتصادی شود

معاون وزیر امور اقتصادیی و دارایی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار فرد مظنون به پولشویی در کشور شناسایی و فعالیت آنان تحت پیگیری و محدودیت قرار گرفته و فهرست آنان نیز برای کنترل اقدامات مالی به موسسات مالی و اعتباری ابلاغ شده است.

به گزارش شهروندآنلاین به نقل از ایرنا، هادی خانی امروز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از مرکز اطلاعات مالی و رد یابی تراکنش‌های مشکوک در گرگان افزود: با استفاده کامل از ظرفیت قانون، با پولشویی مبارزه کرده و نمی‌گذاریم این پول کثیف وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته مبارزه با پولشویی در کشور مورد توجه جدی قرار نداشت اما دولت سیزدهم به دنبال آن است تا با ابزارهای قانونی با این فساد مقابله کند.

پول‌شویی به معنای تبدیل پول حاصل از  قاچاق، کارهای خلاف و فساد به دارایی‌های به ظاهر مشروع است. در فرایند پول‌شویی، پول حاصل از اقدامات غیرقانونی که به آن «پول کثیف» نیز می گویند، تبدیل به پول یا ثروتی می‌شود که در ظاهر از راه‌های قانونی بدست آمده‌است و به این طریق «پول شسته شده» وارد اقتصاد می‌شود.

پولشویی در قوانین بسیاری از کشورهای دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران، جرم تلقی می شود و قانون برای آن مجازات هایی تعیین کرده است.

معاون وزیر امور اقتصادیی و دارایی گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد به دستگاه‌های مرتبط برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌ مبارزه با پولشویی خدمات ارایه دهد و در این راستا در چند ماه اخیر به ۱۱ هزار استعلام با موضوع مبارزه به پولشویی پاسخ داده شد.

خانی در همین راستا بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی در مبارزه پولشویی در کشور تاکید کرد.

وی به اهمیت راه‌اندازی مرکز اطلاعات مالی و ردیابی تراکنش‌های مشکوک در استان ها اشاره کرد و گفت: دریافت، گردآوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مبارزه با پولشویی و کاهش هزینه دستگاه‌ها، از جمله کارکردهای موثر این مرکز است.

معاون وزیر امور اقتصادیی و دارایی در ادامه به مبارزه همیشگی جمهوری اسلامی با تروریسم اشاره کرد و گفت: دشمنان از سکوت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی نامناسب اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم برای بی‌اثر جلوه دادن فعالیت ایران استفاده می‌کنند که در این شرایط مدیران وظیفه دارند با مستندنگاری و تبیین صحیح، این توطئه‌ها را خنثی کنند.

خانی کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم را غیرقابل انکار دانست و گفت: یکی از نشانه‌های این کارنامه روشن، تقدیم شهدای فراوان و قربانی‌شدن هزاران شهروند بیگناه در عرصه‌های گوناگون تاریخ انقلاب است.

در این آیین از سامانه اطلاعات مالی و ردیابی تراکنش‌های مشکوک در این استان در اداره امور مالیاتی شهر گرگان رونمایی شد.

گلستان بعد از هرمزگان دومین استانی هست که مرکز اطلاعات مالی و ردیابی تراکنش‌های مشکوک را به بهره‌برداری رساند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.