كافي است يك بار در روزهاي باراني در شهرها يا جاده ها رانندگي كرده باشيد. در اين صورت، بخوبي شرايط را مي دانيد اما رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ هم در گفت وگو با شهروند آنلاين، از آمارهايي سخن مي گويد كه حكايت از «شرمندگي خودروها زير باران» دارد.
[ملیحه محمودخواه – شهروندآنلاين] کافی است کمی باران ببارد، همین سبب میشود که ترافیک در شهرها بیداد کرده و رفتوآمدها با مشکل روبهرو شود. مشکلات بارندگیها به همین جا ختم نمیشود، آمار تصادفات نیز در شهرها بالا میرود. این را چندی پیش پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان توضیح داد و اعلام کرده بود که هر بار بارش باران و لغزندگی خیابانها آمارهای تصادفات را سه برابر میکند، اما از آنجا که خودروها در وضعیت بارانی آرام حرکت میکنند بیشتر این تصادفات خسارتی است و تلفات و سوانح فوتی و جرحی کاهش پیدا میکند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز به «شهروند» توضیح میدهد که در ٦ماهه اول سال ٢٢٠٠تماس تلفنی برای رسیدگی به تصادفات داریم. در روزهای بارانی و در ٦ماهه سال گذشته این آمار بالغ بر ٣هزار تماس است که این فراوانی آمار تصادفات را نشان میدهد.
همواره در نخستین بارندگی فصل پاییز بهعلت جریان یافتن مواد چرب ناشی از روغن و بنزین به جا مانده از خودروها در سطح جاده، رانندگی بدون رعایت سرعت مطمئنه بسیار خطرآفرین است. درواقع رانندگی در این شرایط سخت است و وضعیت عادی و خشک بودن آسفالت سبب میشود که وضعیت رانندگی متفاوت باشد. هنگامی که سطح خیابان خیس است و اصطکاک خودرو کاهش پیدا میکند، سطح زمین و ترمز ضعیف عمل کرده و در این شرایط باید برای پیشگیری از تصادفات فاصله طولی و سرعت مطمئنه مورد توجه قرار گیرد تا در هنگام ترمز با خودروی جلویی برخورد نداشته باشد، اما با همه اینها مطالعات جدید نشان میدهد که حتی در بارشهای کم نیز احتمال تصادفات مرگبار ٢٧درصد افزایش پیدا میکند.
اغلب افراد فکر میکنند هنگام بارش بارانهای شدید، احتمال تصادف خودروها بیشتر میشود. بااینحال، رانندگی در بارانهای کم هم خطرناک است و رانندگان باید در هوای بارانی بیشتر توجه و دقت داشته باشند.
این تحقیقات که در یک مؤسسه علمی هواشناسی در کشور آمریکا انجام شده، نشان میدهد که آمار تصادفات در بارشهای نمنم نیز بالاست و هر چه هوا مرطوبتر باشد، احتمال تصادفات مرگبار نیز بیشتر است. در این تحقیق مشخص شده است که باران، برف و یخبندان آمار مرگومیر و تصادفات را تا ٣٤درصد افزایش میدهد. این انجمن توضیح داده که در مطالعه خود ۱۲۵ هزار و ۱۲ مورد تصادف مرگبار را بررسی کرد که بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در قاره آمریکا اتفاق افتاد. همچنین، از چگونگی وضعیت خودروها در جاده و دادههای هواشناسی رادار هنگام وقوع تصادف نیز استفاده شد تا تمام عوامل مؤثر درنظر گرفته شوند.
این تحقیق نشان میدهد هنگامیکه باران شدیدی شروع به باریدن میکند، مردم معمولا سرعت خودرو را کاهش میدهند، اما در بارشهای نمنم کمتر به خطر تصادفات توجه میکنند. برای بارش باران متوسط، مطالعه اخیر نشان داد خطر تصادف مرگبار تا ۷۵ درصد افزایش مییابد؛ درحالیکه بارانهای شدید، این خطر را تقریبا تا ۲۵۰ درصد افزایش میدهند، البته، میزان خطرناکبودن وضعیت به منطقه شهری نیز بستگی دارد.
بارندگیها ادامه دارد رانندگان احتیاط کنند
صادق ضیاییان، رئیس سازمان ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «شهروند» توضیح میدهد که ما این هفته بارشهای خوبی در جنوبشرقی کشور خواهیم داشت. از هفته آینده نیز سامانهای پر بارش در نیمهغربی کشور ایجاد میشود که قطعا بارندگیهای قابلقبولی را نیز در این محدوده خواهیم داشت. او با تأکید بر اینکه بارندگیها در مهرماه خوب و بیشتر از حد نرمال بود، خاطرنشان میکند: «پیشبینیها و رصد وضعیت هوا نشان میدهد در آبان ممکن است که بارندگیها کمتر از نرمال در کل کشور باشد، اما این بدان معنا نیست که بارندگی در همه قسمتها یکسان است و انتظار میرود که برخی مناطق مانند نیمهغربی کشور بارندگیهای بیشتری داشته باشد.»
ضیاییان با اشاره به اینکه انتظار میرود که آذرماه، کمبارشی چند میلیمتری آبانماه را جبران کند، تصریح میکند: «در کل میتوانیم بگوییم در پاییز، باران بیشتر از نرمال داشته باشیم و در زمستان امسال پیشبینیها نشان میدهد که بارندگیها بسیار بیشتر از نرمال بوده و این میزان از سالهای گذشته افزایش یابد.» رئیس سازمان ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به این موضوع تأکید میکند که منظور از بارندگی نرمال، مقایسه میزان میانگین بلندمدت در ٣٠سال گذشته است و پیشبینی میشود امسال از میانگین این ٣٠ سال، بارش بیشتری داشته باشیم.
رانندگی در هوای بارانی خطرناکتر از شرایط عادی
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، به «شهروند» میگوید: «در روزهای بارانی جنس تصادفات عوض شده و از تصادفات جرحی و فوتی سنگین به سمت تصادفات خسارتی چندوسیلهای تغییر پیدا میکند.» او علت این ماجرا را اینطور تشریح میکند که مهمترین مولفه در بحث رانندگی در روزهای بارانی این است که اصطکاک سطح آسفالت و لاستیک از بین رفته و بسیار کاهش پیدا کرده و به صفر میرسد. این اتفاق منجر به این میشود که هر خودرو برای توقف به مسافتی معادل دو برابر شرایط عادی برای ترمز کردن نیاز دارد. بهطور مثال اگر بناست در یک متری در حالت عادی بایستید در هوای بارانی برای ترمزگیری به دو برابر مسافت نیاز دارد و این موضوعی است که رانندگان به آن توجه نمیکنند. آنها فکر میکنند شرایط، عادی است و فاصله طولی را با خودروی جلویی نگه نداشته و سپربهسپر حرکت میکنند. با یک ترمز، ما شاهد وقوع تصادفات زنجیرهای و سلسلهوار در بزرگراهها هستیم.
او توضیح میدهد: «نکته اصلی که باید رعایت شود، این است که دقایق اولیه بارش باران بسیار مهم است، زیرا آلودگیهای سطح معبر با آب باران مخلوط میشود و تشکیل سطح صاف و صیقلی در برابر لاستیک خودرو میدهد. بهگونهای که انگار چرخ ماشین وارد گودال میشود. برای همین شرایط خطرناکی برای راننده ایجاد شده و خودروها خیلی بههم میخورند. به همین دلیل راننده دچار عدمتعادل شده و سُر میخورد و این سُرخوردگی باعث میشود در بسیاری از موارد کنترل از دست راننده خارج شود. تصادف جرحی و فوتی در این موارد به این علت است که خودرو در چنین شرایطی دچار واژگونی میشود.
جوانبخت توصیه میکند در چنین شرایطی رانندهها باید با سرعت مطمئنه که سرعتی پایینتر از سرعت مجاز است، حرکت کند، اما نکته اینجاست که برای رانندگان با شرایط مختلف این شرایط متفاوت است. حفظ فاصله طولی با خودروی جلویی مهمترین فاکتوری است که یک راننده باید رعایت کند.
شیشهپاککنها را درست کنید و باکتان حتما بنزین داشته باشد
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بر این باور است که در روزهای بارانی، برفپاککنها شاید مهمترین تجهیزاتی باشند که در خودرو به کمک ما میآیند، چراکه دید راننده را تکمیل میکننند و اگر خودرویی برفپاککن مناسب نداشته باشد مثل این است که نابیناست و هیچ دیدی ندارد و نمیتواند عکسالعمل مناسب را در زمان مناسب انجام دهد.
او یک توصیه هم بهعنوان پلیس کرده و میگوید: «در روزهای بارانی با باک بنزین پر وارد خیابان شوید زیرا راهبندانهای سنگین خودرو گاهی بهخاطر تمام شدن بنزین در یک بزرگراه رخ میدهد. او به آمار تصادفات در پاییز و زمستان سال گذشته نیز اشاره کرده و میگوید: «در ٦ماهه اول سال ٢٢٠٠تماس تلفنی برای رسیدگی به تصادفات داریم. در روزهای بارانی و در ٦ماهه سال گذشته این آمار بالغ بر ٣هزار تماس است که این، فراوانی آمار تصادفات را نشان میدهد.»