سيل همچنان مي تازد

گزارش شهروندآنلاين از امدادرساني هاي هلال احمر

سیل همچنان می‌تازد. ابتدا ٧استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند، اما از یکشنبه سیل به ١٠استان تاخت. اصفهان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران، همدان و یزد، ١٠استانی هستند که تحت‌تأثیر سیل قرار گرفته‌اند. با ادامه باران‌های سیل‌آسا در مدت چهار روز ٥٤تیم امدادی به مناطق متاثر از سیل اعزام شدند. امدادگران در ۱۵ شهرستان و ۳۲ منطقه شامل ۲۷ روستا و ۵ شهر در این استان‌ها، خدمات امدادی ارائه دادند.

به گزارش شهروندآنلاين، محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به انجام عملیات سیل و آب‌گرفتگی از 11 تا 16 آبان و تا ساعت 5 صبح امروز اظهار داشت: امدادگران جمعیت هلال‌احمر به 11 استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی شامل 18 شهرستان و 43 منطقه (36 روستا و 7 شهر)، امدادرسانی کردند و امدادرساني در شهر زاهدان (سیستان و بلوچستان) ادامه دارد.

وی ادامه داد: در 5 روز گذشته، امدادرسانی به 650 نفر انجام شد و 55 نفر به مناطق امن انتقال و 45 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند.

محمودی با بیان این‌که آب تجمیع‌شده در 73 واحد مسکونی تخلیه شد، افزود: 54 تیم امدادی، شامل 267 امدادگر در این عملیات شرکت کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: 12 دستگاه چادر، 558 تخته پتو، 131 تخته موکت، 57 ست ظروف، 97 بسته غذایی، 283 کیلوگرم نایلون و 57 کیلوگرم برنج توزیع شد.

امدادرسانی به 11 خانوار سیل‌زده در زاهدان‌
سیدمحمد مهدی سجادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم در گفت وگو با خبرگزاري تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بارندگی 24 ساعت گذشته آبگرفتگی یک روستا در محدوده شهرستان زاهدان را در پی داشته که امدادگران به یاری مردم آن شتافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه 11 خانوار درگیر آبگرفتگی در این روستا امدادرسانی شدند، افزود: چهار تخته پتو، دو تخته موکت، 95 کیلوگرم نایلون و تعدادی سبد غذایی برای امدادرسانی به این افراد توزیع و یک خانواده نیز به طور موقت در چادر اسکان داده شد.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته از 43 ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی سطح استان سیستان و بلوچستان گزارش باران مخابره شده که از جزینک 5.9، زابل 0.5، باراندشت گوهرکوه 18، فرودگاه زاهدان 12.7 و خیر آباد بالا26، میلیمتر بوده است.

محسن حیدری گفت: تا اواخر وقت چهارشنبه در نیمه شمالی و ارتفاعات جنوبی استان شرایط برای رشد ابر، رگبار، رعد و برق، وزش تندباد و بارش تگرگ مهیا است. در پی این شرایط جوی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نیست.

همچنین اداره‌کل هواشناسی استان 14 آبان‌ماه با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق استان خبر داده بود.

بارش شدید باران در استان‌های شرقی کشور
مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی، گفت: طبق هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی احتمال بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد، در روزهای دوشنبه، در نیمه جنوبی خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان، در روز سه‌شنبه در نیمه شرقی مازندران، گلستان و نوار غربی و شمال خراسان شمالی در روز چهارشنبه، نوار جنوبی و غرب گلستان و شرق مازندران پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: براین‌اساس، امدادگران جمعیت هلال‌احمر در 6 استان کشور، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

مرادی‌پور افزود: با توجه به هشدار هواشناسی، از هم‌وطنان درخواست می‌کنم که به هشدارهای هواشناسی توجه کنند و قبل از تردد از وضعیت راه‌ها اطلاع حاصل کنند.

در حال حاضر امدادگران جمعیت هلال‌احمر در حال امدادرسانی به 3 استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی، در استان‌های مازندران، گیلان و یزد هستند و شماره 112، ندای امداد، در صورت بروز حادثه، آماده کمک‌رسانی به هم‌وطنان است.

امدادرساني به 515 نفر

محمودی، رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به انجام عملیات سیل و آبگرفتگی از ۱۱ تا ۱۵ آبان و تا ساعت ۵:٣٠ دوشنبه، گفت: «با بارش‌های سیل‌آسا ٣٦تیم امدادی شامل ۱۵۳ امدادگر در عملیات شرکت کردند، اما با وسعت باران‌ها تیم‌های عملیاتی افزایش یافت و هم‌اکنون ٥٤تیم عملیاتی به مناطق تحت‌تأثیر سیل اعزام شده‌اند. در چهار روز گذشته، امدادرسانی به ۵۱۵ نفر، انتقال ۵۵ نفر به مناطق امن و اسکان اضطراری برای ۳۴ نفر، انجام شده است.»

محمودی با اشاره به اینکه آب تجمیع شده در ۷۰ واحد مسکونی، تخلیه شد، گفت: « ۵۴ تیم امدادی شامل ۲۱۸ امدادگر در عملیات شرکت کردند. ۱۰ دستگاه چادر، ۷۸ تخته پتو، ۱۰ تخته موکت و ۳۰ بسته غذایی توزیع شد. امدادرسانی‌ها اما هنوز در سه استان گیلان، مازندران و یزد ادامه دارد.»

تداوم امدادرسانی به متاثرین از سیلاب در مازندران
به ۷۶خانوار متاثر از سیلاب در شهرستان‌های چالوس، آمل، عباس‌آباد، سوادکوه و سوادکوه شمالی امدادرسانی شد.
غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران در این رابطه به «شهروند» گفت: «بارش شدید باران شامگاه شنبه۱۳ آبان مناطقی از شهرستان‌های چالوس، عباس‌آباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی را تحت‌تأثیر قرار داد و منجر به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی تعدادی از معابر، منازل و اماکن تجاری شد که تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر استان در اسرع‌وقت برای کمک به متاثرین از این حادثه به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند.»او با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف غرب و نواحی مرکزی مازندران اظهار داشت: «بیشترین مناطق آسیب‌دیده در غرب استان در شهرستان چالوس و در روستاهای زوات، اکبرآباد، خرمشه، مهدی‌آباد، تجن کلا، کریم‌آباد، دارکلا، مازوپشته و در شهرستان آمل خیابان هراز و حوالی میدان هزارسنگر و در شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز مناطقی را متاثر کرد. تخلیه آب از ۵۲ واحد مسکونی متاثر از سیلاب و انتقال ۳۱۸نفر به مناطق امن، توزیع ۲۴۰ تخته پتو، ۶۰ تخته موکت، ۳۰بسته غذایی، ۳۰۰ کیلو برنج، ۳۰ ست ظرف و ۳۰ عدد کلمن آب ازجمله اقدامات انجام شده در این عملیات بوده است.»او با تأکید بر استمرار حضور تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر استان در منطقه گفت: «تا هر زمان که نیاز باشد عملیات ادامه خواهد داشت و همه نیروها و عوامل امدادی نیز در منطقه حضور خواهند داشت.»

عملیات امدادگران در باران‌های سیل‌آسای استان یزد
از یکشنبه در یزد بسیاری از مناطق استان بارش باران را تجربه کردند و حتی در برخی مناطق برف و تگرگ بارید و سیل جاری شد. شدت باران و ریزش تگرگ در برخی از مناطق موجب خروش رودخانه‌های استان، سیلاب و روان‌آب، آسیب‌هایی به برخی از خانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و تأسیسات ارتباطی وارد کرد. عمده بارش‌ها در مناطق کوهستانی تفت، مهریز، اردکان، بهاباد مروست و خاتم گزارش شد.
در پی بارندگی در سطح شهرستان‌های استان، کار امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر در مناطق مختلف استان آغاز شد. امدادگران با امدادرسانی به سیل‌زدگان، اقدام به تخلیه آب از خانه‌ها کردند و افرادی را که تحت‌تأثیر سیل قرار داشتند به مناطق امن انتقال دادند.«نعمت‌الله قاسمی»، سرپرست جمعیت هلال‌احمر بهاباد یزد از ادامه امدادرسانی نجاتگران این جمعیت با حضور تیم‌های امدادی در عملیات سیل و آبگرفتگی سطح منطقه می‌گوید: «با آغاز بارندگی‌ها، سه تیم چهار نفره از امدادگران و نجاتگران با تجهیزات یک دستگاه خودروی پیکاپ، سه دستگاه پمپ کف‌کِش و یک موتور آب ۲ اینچ به مناطق مختلف اعزام شدند. تاکنون در بیش از ١٠خانه تخلیه آب صورت گرفته است. عملیات امدادرسانی همچنان با حضور تیم‌های امدادی در سطح شهر ادامه دارد.»

فعالیت شبانه‌روزی ١٨پایگاه امدادونجات همدان
استان دیگری که تحت‌تأثیر سیل قرار گرفت، همدان است. بارش متناوب باران در روزهای دهم و یازدهم آبان امسال به میزان ۷۰ میلی‌متر در ۲۴ ساعت تنها در شهر برزول نهاوند، خسارت‌هایی به همراه داشت که عمده آن آبگرفتگی برخی منازل و ورود گِل‌ولای به خانه‌های مسکونی بود.
علی کیانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند، در این‌باره می‌گوید: «طی بارش‌های باران شدید در یک هفته اخیر به برخی زیرساخت‌ها خسارت وارد آمد و عملیات امدادرسانی بلافاصله پس از اعلام مرکز فرماندهی بحران فرمانداری، آغاز شد.
شب نخست به‌مدت یک‌ربع بارندگی شدید در شهر برزول رخ داد که موجب ورود گِل‌ولای داخل محوطه مدرسه و ریزش یکی از دیوارهای آن، همچنین آبگرفتگی دو واحد مسکونی شد.امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه وجود نداشت، بنابراین با بهره‌گیری از دستگاه‌های موجود، تیم‌های امدادی گِل‌ولای داخل محوطه مدرسه را تخلیه می‌کنند.»رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند اظهار کرد: «تغییر ساختار و غیرمهندسی در ورودی شهر برزول و چهار خطه شدن مسیر آن این شهر را در مسیر سیل قرار داده و با هر بارندگی شاهد آبگرفتگی شدید معابر و منازل مسکونی هستیم.»چندین تیم هلال‌احمر نهاوند در بارندگی اخیر با استفاده از دستگاه پمپ و لجن‌کِش کار امدادرسانی را برعهده داشتند، البته تیم‌های دیگر مربوط به اداره آب و سایر نهادها در امدادرسانی مشارکت کردند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان نیز گفت: «با توجه به هشدار هواشناسی، برای پاسخگویی به بحران احتمالی و مشکلات متاثر از بارش باران، تمامی شعب در شهرستان‌های استان در آمادگی کامل قرار دارند.اکنون ۱۸ پایگاه امدادونجات ثابت و سیار بین شهری و مراکز شعب استان همدان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.