فردا؛ سفر رییس جمهوری به آسیای میانه

رئیسی به تاجیکستان و ازبکستان می رود

رییس جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت مناسبات منطقه ای ایران و گسترش ارتباطات با کشورهای حوزه تمدنی نوروز فردا (چهارشنبه) به کشور فارسی زبان تاجیکستان می رود و پس از آن از ازبکستان سرزمین شاعران پارسی گوی سمرقند و بخارا دیدن خواهد کرد.

به گزارش شهروندآنلاین، سید ابراهیم رئیسی صبح فردا (۱۷ آبان ماه) به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، به منظور دیداری رسمی به این کشور سفر می‌کند.

پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، روسای جمهور دو کشور دیداری خصوصی خواهند داشت و سپس در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و تاجیکستان شرکت می کنند.

در جریان این سفر همچنین مقامات ایران و تاجیکستان چند سند همکاری مشترک امضا خواهند کرد.

سفر به ازبکستان

آیت‌الله رئیسی  پس از این سفر به دعوت رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به این کشور سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور در این سفر ضمن شرکت در اجلاس سران اکو و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، با تعدادی از سران و مقامات شرکت کننده در اجلاس نیز دیدار خواهد کرد.

رایزنی در خصوص همکاری‌های دوجانبه به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی و مسائل بین‌المللی به ویژه شرایط بحرانی در غزه محور گفت وگوهای ۲ جانبه رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه خواهد بود.

اکو یک سازمان منطقه‌ای دولتی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد.

در سال ۱۹۹۲، سازمان ۷ عضو جدید شامل کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به عضویت پذیرفت و اکنون ۱۰ عضو دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.