وزیر: مدارس بخاطر آلودگی هوا تعطیل نمی شود

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در زمان آلودگی هوا به هیچ عنوان کلاس‌های درس نباید تعطیل شود، گفت: گرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است اما تعطیل یا غیر فعال کردن مدارس باید آخرین اولویت باشد.

به گزارش شهروندآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا مراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش امروز یکشنبه در حاشیه نشست پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره احتمال تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اظهار کرد: ما از سال گذشته اعلام کردیم مدارس تعطیل نمی شود.

وی ادامه داد: مدارس باید باز باشند و مدیران مدارس حضور یابند و معلمانی که امکان تدریس مجازی از منزل را ندارند این امکان برایشان در مدرسه فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان دسترسی به سامانه شاد برای ۸۰ درصد دانش آموزان فراهم است، افزود: از دو هفته قبل از همکارانم در استان ها خواستم تا اگر در جلسات کمیته آلودگی به ریاست استانداران تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته شد، سامانه شاد در دسترس دانش آموزان قرار گیرد.

صحرایی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان کلاس های مدارس نباید تعطیل شود، یادآورشد: در شهرهای بزرگ که تجربه آلودگی هوا داریم، از قبل تدارک لازم دیده شده است و سامانه شاد در جاهایی در دسترسی نیست که عمدتا مناطق دوردست و روستایی است که معمولا دچار مشکل آلودگی هوا نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: از رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواسته ایم تا الگوی روزهای آلوده در طول سال را به ما ارائه دهد تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشنامه عدم تعطیلی کلاس های درس به دلیل آلودگی هوا، این هفته ابلاغ می شود، اظهار داشت: اگرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است لذا تعطیل یا غیر فعال کردن مدارس باید آخرین اولویت باشد.

صحرایی خاطرنشان کرد: از کمیته آلودگی می خواهیم تا جایی که امکان انتخاب بین مدارس و صنایع باشد، صنایع را انتخاب کنند تا مدتی تعطیل شوند.

وی درباره تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی نیز گفت: تا این لحظه هیچ خبری درباره تعطیلی مدارس تهران نداریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره خرید تجهیزات مدارس با اشاره به اقداماتی که این وزارتخانه برای پیش خرید تجهیزات مدارس با اولویت لوازم سرمایشی و گرمایشی انجام داده است، اظهار کرد: دولت هر چه داشته باشد برای مردم خرج می کند و از اولیا و مربیان و خیران هم می خواهیم کمک کنند.

تفکیک جنسیتی کتاب ها

وزیر آموزش و پرورش درباره تفکیک جنسیتی کتاب های درسی اظهار داشت: در سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش خواسته شده مدرسه ها و کتاب ها متناسب با نیاز دختران و پسران باشد، این یک موضوع تربیتی است و ربطی به نگرش ها ندارد.

صحرایی اضافه کرد: نیازهای اجتماعی یک دختر با یک پسر فرق دارد کتاب های دینی و تربیتی ما با هم فرق دارد؛ برخی عادت دارند غلط شماری کنند یا سعی آنها این است که برخی مسائلی که آرزوهای خودشان است را به تعلیم و تربیت تسری دهند در حالی که نظام تعلیم و تربیت بر اساس اصول و مبانی اسلامی اداره می شود و به طور طبیعی به این مسائل هم در آن توجه می شود.

آغاز تولید ۸ میلیون پاکت شیر برای مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع شیر نیز گفت: ما ۸ میلیون پاکت شیر ۲۰۰ سی سی با ویژگی های مدنظر سفارش داده ایم که تولید آن شروع شده و اعتبارات آن را هم سازمان برنامه و بودجه تامین کرده است.

در تماس های تلفنی مردم با وزیر چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش برای سومین بار در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حضور یافت.

در ابتدای این نشست، وزیر آموزش و پرورش گفت: برای سومین بار توفیق پیدا کردم در این فضای خدمت گذاری حاضر بشوم و باید بگویم هر کشوری در آموزش و پرورش خودش ساخته می شود و معلمان در این موضوع بسیار نقش تعیین کننده ای دارند.

وی افزود: یکی از جلوه های آموزش و پرورش انقلابی ما، همراهی و همبستگی با دانش آموزان مظلوم غزه در هفته های اخیر بود و ما در سند تحول بنیادین دانش آموزی ترسیم شده که شجاع باشد و یاور مظلومان باشد.

 وی تصریح کرد: در این یک ماهه گذشته پویش های زیادی توسط دانش آموزان معصوم برای دانش آموزان مظلوم غزه سروده شد. اوج آن مراسم آن فریاد عروسک ها بود که بیش از ده هزار دانش آموز دختر تبریزی فریاد خودشان را علیه رژیم صهیونسیتی نشان دادند.

در ادامه جلسه افراد مختلف مطالبات خود را به صورت تلفنی یا تصویری با وزیر آموزش و پرورش مطرح کردند.

اولین تماس فردی بود که مطالبه استفاده کتب آموزش و پرورش از تصاویر و آموزه های شهدا را داشت و نسبت به گزینش معلمان انتقاداتی را مطرح کرد، وزیر در پاسخ گفت: فعالیت های پرورشی در وزارت آموزش و پرورش شتاب جدی گرفته است.

وی افزود؛ امسال با همکاری ستاد راهیان نور یک میلیون دانش آموز به راهیان نور اعزام خواهیم کرد و حضور روحانیون به عنوان یاران تربیتی ما در مدارس در قالب طرح امین شروع شده و باز هم نیاز ما بیش از این ها است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: به زودی فراخوان استخدام مربیان پرورشی صادر خواهد شد و ما در حال رایزنی با سازمان امور استخدامی هستیم و امروز به بنده گزارش داده شده ۴۹ هزار نماز جماعت برگزار شده است.

در تماس بعدی نماینده طلاب و دانشجویان قرارداد معینی که در سال ۱۴۰۱ روند استخدام شدند و وارد مراحل جذب شدند، تماس گرفت و گفت در مشهد و البرز به ما اعلام کردند مجوز استخدام را دیوان عدالت اداری باطل کرده است

صحرایی در پاسخ گفت: در ابتدا باید گفت؛ قانون استخدام را منوط به آزمون فراگیر سازمان اداری و استخدامی است، و الان آزمون مربی پرورشی هم در آینده برگزار می شود و به نظر بنده شما در این آزمون شرکت کنید.

وی افزود: در همان قرارداد معین هم نوشته بوده که الزامی برای استخدام وجود ندارد اما ما باز این مطالبه شما را پیگیری می کنیم.

در ادامه نماینده معلمان غیر انتفاعی از استان فارس مطالبات این قشر را مطرح کرد و خواستار تعیین تکلیف استخدام معلمان غیر انتفاعی صورت بگیرد.

صحرایی در پاسخ به این مطالبه معلمان غیر انتفاعی گفت: موضوع استخدام شما معلمان غیر انتفاعی در دستور کار ما قرار گرفته است و در آزمون استخدامی امسال هم این موضوع رعایت شده است.

وی افزود: می دانیم که معلمان خوبی در مدارس غیر انتفاعی هستند و در بحث حقوق ها سازمان مدارس غیردولتی مکلف شده که در بعضی جاها مطابق قانون کار باید داده شود.

تماس گیرنده بعدی، علی طولابی از خوانندگان دانش آموز که سال گذشته در برنامه عصر جدید شبکه ۳ سیما رتبه اول را کسب کرده بود و توانست آبخوری مدرسه را تعمیر کند، بود. وی اعلام کرد: در سراسر کشور می خواهیم این کار را به عنوان سفیر دانش آموزی ادامه دهم.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به سفیر خودش در آموزش و پرورش گفت: امسال قرار شد در طرح شهید عجمیان ۱۰۰ هزار کلاس درس و ۲۰ هزار مدرسه را ایمن سازی کنیم که بخشی از آن اصلاح ابخوری هاست، تاکنون ۶۸ هزار کلاس تا ۱۲ آبان بازسازی و ایمن سازی شده اند.

وی افزود: طرح بعدی مدارس کانکسی بود.امسال قرار شد مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز را جمع آوری کنیم، نوسازی چشمه های سرویس بهداشتی را در دستور کار قرر دادیم یک خیٌر هم به کمک ما آمده است. در سیستان و بلوچستان تا کنون ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز جمع آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تعمیرات ادامه دارد. ۱۳۰ هزار مدرسه داریم که ۱۰۷ هزار واحد آن دولتی است. علی طولابی هم به شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش هم دعوت می شود تا از او تقدیر کنیم.

تماس گیرنده بعدی بانویی بازنشسته از خوزستان بود که خواهان تسریع در تخصیص پاداش بازنشستگان شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت سهم خود را به صندوق بازنشستگی داده ما هم سهم خود را داده ایم تا کنون ۵ بار در دولت آن را مطرح کرده ام ولی فعلا صندوق بازنشستگی مشکلاتی دارد، پرداخت پاداش بازنشستگان در دستور کار دولت قرار گرفته است در حال کارسازی و تدارک اسناد هستیم وقتی به ما اعلام می شود که چه عددی داده شود باید عادلانه بین استان ها تقسیم شود به ما گفته اند ۶ همت تخصیص داده می شود از ابلاغ تا پرداخت هم زمانی باید طی شود برای همه همکاران به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

وی افزود: این دولت برای ۹۸ درصد معلمان فرآیند رتبه بندی را انجام داده است، دولت بالاخره کار خود را انجام داده است و باید وجه مثبت کار را نسبت به وجه منفی آن تقویت کنیم. یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی داریم. رئیس جمهور هم دستور رسیدگی به بازنشستگان را صادر کرده است.

در ادامه یک معلم بازنشسته از اسفراین نیز در خصوص تأخیر در واریز ‌پاداش پایان دوره بازنشستگان انتقاداتی مطرح کرد.

صحرایی در پاسخ گفت: این مبالغ پاداشی است که دولت به پاس خدمات ۳۰ ساله کارکنان خود پرداخت می کنند، وظیفه ماست که در سریع ترین زمان پاداش را بدهیم، در وزارت خانه های دیگر مانند بهداشت و نیروهای مسلح هم پرداخت پاداش به تأخیر شده است؛ این دولت، دولت محرومان و دولت مردمی است و تأمین اعتبارات لازم انجام شده تا پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته پرداخت می شود. پیگیر هستیم که انجام شود و به ما گفته اند که تا آخر این ماه پرداخت می شود، خبر من این است که فرآیند پرداخت باز شده است تقریبا ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش است که ۶ همت آن تهیه شده است به محض اینکه دولت به ما پرداخت کند، بدون درنگ به حساب بازنشستگان واریز خواهیم کرد.

یکی دیگر از شهروندان که با وزیر آموزش و پرورش گفت وگوی تلفنی کرد، خانم بابایی بانوی قهرمان کشتی جهان از مازندران بود که خواهان ورود به دانشگاه فرهنگیان بود.

صحرایی نیز در این تماس تلفنی به سهم خود بابت اعطای مدال های این قهرمان به شهید طهرانی مقدم تشکر کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان طبق قانون فقط از طریق آزمون سراسری دانشجو جذب می کند اما قانون در دانشگاه های دیگر اجازه ورود به قهرمانان را داده است تنها راهی که می شناسم این است که آزمون اختصاصی تربیت معلم امسال را که بر اساس سوابق تحصیلی است شرکت کنید، ضمن اینکه شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ندارید؛ مگر اینکه در دانشگاه های دیگر از سهمیه قهرمانی استفاده کنید سپس در همان دانشگاه، بورسیه دانشگاه فرهنگیان شوید.

وزیر آموزش و پرورش همچنین دستور داد تا از این بانوی قهرمان به عنوان مربی در دانشگاه مازندران ساری استفاده شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.