چشم‌ها راه ورود ویروس کرونا به بدن

یک چشم پزشک در گفت‌و‌گو با «شهروند آنلاین»

امروزه استفاده از ماسک یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از شیوع کروناست و کارشناسان بر این باورند که استفاده از آن تا حدود زیادی می‌تواند زنجیره انتقال کرونا را قطع کند. اما این تنها راه پیشگیری از کرونا نیست و از همان زمان همه‌گیری کرونا کارشناسان تأکید کردند که یکی از راه‌های انتقال کرونا چشم‌هاست.

ملیحه محمودخواه، شهروند آنلاین: به اعتقاد کارشناسان آن قدر این ویروس ناشناخته تا کنون رنگ عوض کرده است که هر روز یک روی از خودش را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلا به ویروس باید راه‌های ورود این ویروس از راه چشم، بینی و دهان بسته شود چون شواهد حاکی از آن است که چشم‌ها راه ورود ویروس کرونا به بدن هستند .

کرونا از منافذ چشم وارد بدن می‌شود 

دکتر محمد واحدی چشم‌پزشک درگفت‌وگو با شهروند آنلاین می‌گوید: «بافت شفافی در سفیدی چشم وجود دارد که قسمت داخلی پلک را پنهان می‌کند از این قسمت ویروس سرماخوردگی و تبخال لب نیز می‌تواند به داخل بدن راه پیدا کند. کرونا نیز همین شرایط را دارد یعنی قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا می‌تواند از طریق سرفه، عطسه یا حتی صحبت‌ و لمس‌کردن چشم وارد این عضو حساس شود.»

این پزشک توضیح می‌دهد که گیرنده‌هایی در سلول‌های سطح چشم وجود دارد که می‌تواند به ویروس کرونا وصل شود و زمینه ورود آن به چشم را مهیا کند. از سوی دیگر آنزیمی در چشم وجود دارد که می‌تواند ورود ویروس کرونا را به داخل چشم راحت کند و به این طریق چشم مجرای ورود ویروس کرونا به بدن می‌شود؛ به این معنا که این ویروس از مجاری اشک که چشم را به بینی وصل می‌کند وارد بینی شده و از آنجا به سلول‌های تنفسی فرد راه پیدا می کند.

مانع ورود ویروس کرونا به چشم شوید

ورود ویروس از طریق چشم تنها شایع‌ترین راه ویروس کرونا به بدن نیست اما این اتفاق در صورتی که فرد نکات بهداشتی را رعایت نکند، رخ خواهد داد.

واحدی می گوید: «رعایت نکات بهداشتی تا حدود زیادی می‌تواند از ورود این ویروس از راه چشم جلوگیری کند؛ ضدعفونی دست‌ها قبل از هر گونه تماس با دهان، بینی و چشم ضروری است. در صورت امکان می‌توان در کنار استفاده از ماسک که مانع ورود ویروس از طریق دهان و بینی می‌شود، برای محافظت از چشم‌ها از محافظ صورت یا عینک‌های مخصوص کمک گرفت.»

احتمال ورود این ویروس از راه چشم کم است

نمی‌توان تعیین کرد که چنددرصد احتمال ورود ویروس از راه چشم به بدن وجود دارد؛ اما با وجود این درصد بالایی ندارد و هنوز هم ورود ویروس از راه دهان و بینی شایع ترین راه انتقال این ویروس است. واحدی تأکید می‌کند که اگر کسی بخواهد آمار ابتلا به ویروس کرونا را کم کند باید مراقب انتقال ویروس از راه چشم خود نیز باشد و برای احتیاط از عینک یا شیلد استفاده کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.