رژیم دیابتی‌ها

چاقی به ویژه چاقی شکمی یکی از دلایل مقاومت به انسولین است که کنترل قند خون در افراد دیابتی را دچار مشکل می‌کند

رئیس گروه تغذیه و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: داشتن یک برنامه زمانی منظم برای صرف وعده‌های غذایی در بیماران دیابتی بسیار اهمیت دارد.

به گزارش شهروند آنلاین،یکی از مشکلات افراد دیابتی این است که برای خوردن هر چیزی ابتدا میزان قند آن را چک می‌کنند. به همین دلیل برخی از این افراد ممکن است به دلیل بیماری دیابت، رژیم غذایی سختگیرانه‌ای انتخاب کنند و در نهایت تعدادی از همین افراد به‌خاطر سختی‌های رژیم غذایی دیابتی‌ها، کلا قید رژیم را می‌زنند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 90 درصد از مبتلایان به دیابت را افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تشکیل می‌دهند. بد نیست بدانید دیابت نوع 2 در گذشته با عنوان دیابت بزرگسالی شناخته می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر همین بیماری، به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی روزانه، رژیم اشتباه غذایی، شیوه زندگی نادرست و اضافه‌وزن ناشی از آن، از بزرگسالی به نوجوانی یا حتی کودکی هم رسیده است.

چرا افراد مبتلا به دیابت باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند؟

دیابت، بیماری مرتبط با قند خون‌ است. به همین دلیل افراد دیابتی باید برای کنترل بیماری‌شان از برنامه غذایی خاصی پیروی کنند؛ زیرا در صورت عدم توجه به میزان قند خون و افزایش وزن امکان بروز بیماری‌های قلبی، چربی خون و فشار خون بالا وجود دارد.

در این میان افرادی که دچار دیابت نوع 2 هستند، راحت‌تر از سایر افراد مبتلا به دیابت می‌توانند میزان قند خون خود را کنترل کنند. پیروی کردن از رژیم غذایی مخصوص دیابتی‌ها علاوه بر اینکه میزان قند خون را در حالت نرمال نگه می‌دارد، در صورت ادامه دادن می‌تواند در رسیدن فرد به وزن ایده‌آل نیز مؤثر باشند.

چاقی شکمی؛ یکی از دلایل مقاومت به انسولین

فرشته فزونی،رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چاقی به ویژه چاقی شکمی را یکی از دلایل مقاومت به انسولین برشمرد که کنترل قند خون در افراد دیابتی را دچار مشکل می‌کند.

فزونی رعایت یک برنامه غذایی صحیح، فعالیت بدنی مناسب و اصلاح شاخص توده بدنیBMI را از جمله عوامل موثر در کنترل قند خون در بیماران دیابتی عنوان کرد که علاوه بر  بهبود و کنترل قند خون بیمار در پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت نظیر افزایش چربی و پرفشاری خون نیز موثر است.

دیابتی‌ها منظم غذا بخورند

او رعایت زمان‌بندی مناسب برای صرف غذا در بیماران دیابتی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: فاصله‌ زمانی  زیاد بین وعده‌های غذایی باعث افت قند خون در بیمار دیابتی می‌شود؛ بنابراین نظم و ترتیب در زمان خوردن غذا نقش مهمی در کنترل قند خون این بیماران دارد.

رئیس گروه تغذیه دارویی معاونت بهداشت تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت تا حد امکان باید مقدار مشخص و ثابتی از مواد غذایی را در ساعات معینی از روز مصرف کنند.

به گفته فزونی بهترین الگوی غذا خوردن در افراد دیابتی صرف غذا در پنج تا شش وعده (سه وعده اصلی غذا و 2 تا 3 میان وعده) است.

او با بیان این که رژیم غذایی فرد دیابتی شامل مقدار ثابت و مشخصی کربوهیدرات می‌شود، گفت: بهتر است رژیم فرد حاوی غلات کامل مانند آرد کامل، نان‌های سبوس‌دار و برنج مخلوط با حبوبات و سبزی باشد.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: کربوهیدراتها باید با توجه به شرایط هر فرد و میزان انسولین مصرفی یا داروهای پایین آورنده قند خون بین وعده‌های اصلی غذا و میان وعده‌ها توزیع و مصرف شوند.

به گفته او بیماران دیابتی به عنوان میان وعده مناسب می‌توانند از نان و پنیر و گردو (به همراه خیار، گوجه فرنگی یا سبزی خوردن)، مغزهای بی‌نمک (بادام، فندق، پسته، بادام زمینی)، ماست میوه‌ای خانگی،  شیر کم چرب و انواع میوه مثل سیب در حجم و اندازه مشخص و تعیین شده استفاده کنند.

فزونی به اجرای پویش ملی سلامت اشاره کرد و به تمام افراد بالای 18 سال که دارای اضافه وزن و هستند به ویژه مبتلایان به فشارخون  و دیابت توصیه کرد ضمن شرکت در این پویش و اندازه گیری قند و فشارخون حتما برای تنظیم یک برنامه غذایی و اصلاح شیوه زندگی به کارشناسان تغذیه مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش خدمات مشاوره تغذیه‌ای از جمله تنظیم برنامه غذایی در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان ارایه می‌شود و شهروندان می‌توانند برای دریافت مراقبت‌های تغذیه‌ای به این مراکز مراجعه کنند./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.