در دوران کرونا مواظب پرش چشم بچه‌ها باشید

به دلیل استفاده از تبلت و موبایل در آموزش‌های مجازی مشکلات چشمی افزایش یافته است

در دوران کرونا استفاده از تبلت و گوشی به دلیل آموزش‌های مجازی در میان دانش‌آ‌موزان و دانشجویان بیشتر شده است که این می‌تواند پرش پلک را به دنبال داشته باشد.

ملیحه محمودخواه، شهروند آنلاین: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پلک‌تان برای چند دقیقه‌ای بلرزد و گاهی آنقدر طولانی شود که کلافه‌تان کند، پرش پلک موضوع عادی و بی‌ضرر است که گاهی از آن به تیک عصبی چشم یاد می‌شود.

این عارضه یک اسپاسم و گرفتگی غیرقابل کنترل ماهیچه‌های پلک چشم است که می‌تواند چند دقیقه‌ای به پایان برسد، اما همه هم اینقدر خوش‌شانس نیستند و گاهی پریدگی چشم‌هایشان تا ساعت‌ها طول می‌کشد.

وقتی کسی دچار این عارضه می‌شود، گمان می‌کند که همه متوجه مشکل او شده‌اند، در حالی که این عارضه به راحتی توسط دیگران قابل دیدن نیست مگر آنکه این پلک‌زدن‌ها زیاد و پشت سر هم باشد و خود فرد نیز حساسیت زیادی نشان دهد.

چه می‌شود که پلک چشم می‌زند

استرس، خستگی، کشیدگی عضلات اطراف چشم، مصرف کافیین و الکل، خشکی چشم‌ها، مشکلات مربوط به نوع تغذیه و حساسیت از عواملی هستند که به پرش چشم منجر می‌شوند.

گاهی اوقات، تغییرات جزئی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به طور قابل  توجهی خطر پرش پلک چشم را کاهش دهد یا به ازبین‌رفتن این عارضه کمک کند.

استرس و پرش چشم

شایع‌ترین دلیل پرش پلک استرس است. استرس می‌‌تواند فرد را عصبی کرده و این تحریک اعصاب پرش چشم را به دنبال داشته باشد.

برخی از کارشناسان می‌گویند تمرینات یوگا، تمرینات تنفسی، صرف وقت با دوستان و حیوانات از راه‌های کاهش استرس است.

خستگی

آنهایی که خواب منظم هم ندارند نسبت به دیگران بیشتر به پرش چشم مبتلا می‌شوند، خوابیدن و داشتن یک برنامه منظم و ثابت خواب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کشیدگی عضلات اطراف چشم

پزشکان مدام توصیه می کنند که از فشار آوردن بر روی چشم جدا خودداری کنید، استفاده زیاد از کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند می‌تواند عصب چشم را تحریک و پرش پلک ایجاد کند، این روزها که بیشتر آموزش‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود و استفاده از این وسایل افزایش دارد، خانواده‌ها باید بیشتر به سلامت چشم فرزندان خود توجه کنند.

هر 20 دقیقه‌ای که از صفحه کامپیوتر یا تبلت استفاده می‌کنید، سرتان را از صفحه نمایش بردارید و به مدت 20 ثانیه یا بیشتر به شی دوری که از شما قرار دارد، نگاه کنید.

این کار به کاهش خستگی چشم‌ها که ممکن است باعث پرش آنها شود، کمک می‌کند.

مصرف کافیین

مصرف بیش‌ازحد کافیین باعث پرش پلک چشم می‌شود. اگر به پرش چشم مبتلا شده‌اید، سعی‌کنید نوشیدن قهوه و چای و نوشیدنی کافیین‌دار را به مدت یک یا دو هفته قطع کنید یا نوع غیرکافیین‌دار آنها را مصرف کنید و ببینید که آیا پرش چشمان شما از بین می‌رود یا خیر.

خشکی چشم‌ها

اگر پلک چشم شما پرش دارد و احساس می‌کنید که چشمان شما زبر یا خشک هستند، برای بررسی خشکی چشم، به چشم پزشک مراجعه کنید. برگرداندن رطوبت به سطح چشم ممکن است باعث توقف پرش پلک چشم و کاهش خطر بروز آن در آینده شود.

مشکلات مربوط به نوع تغذیه

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که نبود عناصری نظیر منیزیم در رژیم غذایی می‌توانند باعث اسپاسم پلک چشم شود. اگرچه این گزارش‌ها قطعی و درست نیستند، اما ممکن است یک دلیل دیگر برای پرش پلک چشم باشد. اگر نگران این موضوع هستید که ممکن است رژیم غذایی شما نتواند تمام مواد غذایی مورد نیاز برای داشتن  بینایی سالم شما را تأمین کند، بهتر است قبل از خرید مکمل‌های غذایی، با چشم‌پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت

افرادی که به حساسیت چشم مبتلا هستند، خارش، تورم و آبریزش چشم را تجربه می‌کنند. مالیدن چشم‌ها به خاطر علایم حساسیت، سبب آزاد شدن هیستامین درون پلک چشم و تولید اشک می‌شود که ممکن است باعث پرش پلک چشم نیز شود.

بعضی مواقع، قطره‌های چشمی که برای کاهش علایم آلرژی ساخته می‌شوند نیز می‌توانند مفید باشند. اما آنتی‌هیستامین موجود در این قطره ‌های چشمی باعث خشکی چشم‌ها می‌شوند. پس بهتر است با چشم‌پزشک خود در این‌باره مشورت کنید تا در صورت داشتن علایم حساسیت، درمان صحیح و مناسبی را برای چشمان خود انجام دهید و  در دوران کرونا مواظب پرش چشم بچه‌ها باشید

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.