کودکان در میدان مین

«واشینگتن‌تایمز»: تحقیقات می‌گوید نوجوانان بیشتری درس زندگی را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند، نه والدین! والدین وظیفه پرورش فرزند را به فضای مجازی واگذار کرده‌اند و جوانان را رها می‌کنند تا با اضطراب، افسردگی و تنهایی دست‌وپنجه نرم کنند

«میدان مین»؛ صحبت از شبکه‌های اجتماعی است و سردرگمی والدین برای مدیریت کودکان و نوجوانان در آن؛ فضایی که گاهی «کودکان مرده بهای تجارت» در آن هستند، در میان چشم‌پوشی مالکان این پلتفرم‌ها از ایمنی کاربران کودک و نوجوانی که منبع درآمدی چشمگیر برای شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آیند. اکنون رسانه‌های غربی هشدار می‌دهند نوجوانان بیشتری درس زندگی را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند، نه والدین! آنها درباره گسترش اپیدمی تنهایی با شبکه‌های اجتماعی زنهار می‌دهند و برنامه‌های آن را «محصولاتی خطرناک» توصیف می‌کنند. «شهروند» با استناد به گزارش‌هایی از گاردین، واشینگتن‌تایمز و … درباره چالش‌ها و خطرات شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان گفته است.

شهروندآنلاین: گاردین در گزارشی با عنوان «بچه‌ها بیش از پیش از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. از والدین پرسیدیم در این مورد چه می‌کنند»، می‌گوید: مدیریت رابطه فرزندان با صفحه نمایش گوشی‎ها و فضای مجازی می‌تواند یک میدان مین باشد. بر اساس داده‎های نهاد تنظیم مقررات ارتباطات بریتانیا، آفکام، 91 درصد از کودکان در این کشور تا 11 سالگی صاحب گوشی هوشمند هستند، در حالی که تحقیقات در 19 کشور اروپایی نشان داده که 80 درصد از کودکان 9 تا 16 ساله از گوشی هوشمند برای آنلاین‌شدن روزانه یا اغلب روزانه استفاده می‌کنند. در همین حال، داده‌های نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که 42 درصد از کودکان آمریکایی تا 10 سالگی گوشی هوشمند دارند و 91 درصد آنها تا 14 سالگی صاحب گوشی هوشمند هستند.

میانگین زمانی که کودکان و نوجوانان -و بزرگسالان- روی دستگاه‌های خود صرف می‌کنند در سال‌های اخیر افزایش یافته است. قرنطینه‌های کووید-19 این روند را تشدید کرده است: 79 درصد از والدین بریتانیایی گزارش کردند مدت‌زمانی که فرزندان‌شان از صفحه نمایش گوشی استفاده می‌کنند پس از همه‌گیری کرونا افزایش یافته است، اگرچه به نظر می‌رسد آخرین آمار جهانی سال 2023 بازگشت به سطوح قبل از همه‌گیری را برای بزرگسالان نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در سال 2018، یک نوجوان 11 تا 14 ساله در آمریکا به‌طور متوسط ​​روزانه 9 ساعت را جلوی صفحه نمایش گوشی تلفن همراه خود می‌گذراند.

 

ناراضی و سردرگم

والدین بسیاری از سرتاسر جهان به گاردین درباره رابطه فرزندان‌شان با گوشی‌های تلفن همراه، از کودکان نوپا تا نوجوانان گفتند. در حالی که اقلیت معناداری از استفاده فرزندان خود از تلفن هوشمند راضی بودند، بیشتر آنها گفتند که از مدت‌زمانی که فرزندا‌ن‌شان آنلاین هستند و تأثیری که معتقدند بر روحیه و تمرکز آنها می‌گذارد، ناراضی‌اند. استیو، 54 ساله، پدر دو پسر 13 و 15 ساله در هلند، در میان آنهاست. در حالی که او از استفاده پسرانش از تلفن همراه ناراضی است، در مورد چگونگی حل آن هم سردرگم است. استیو که برای شرکت‌های کامپیوتری کار می‌کند، می‌گوید: «نمی‌توان به بچه‌ها اجازه نداد گوشی هوشمند داشته باشند، نه تنها به این دلیل که فناوری به جنبه‌ای اساسی از زندگی مدرن تبدیل شده، بلکه به این دلیل که متاسفانه بخشی از نحوه تعامل آنها با همسالان خود شده است.» خانواده او از برنامه Family Link گوگل برای کنترل فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی استفاده می‌کنند. آنها همچنین ناچارا فرزندان‌شان را تشویق می‌کنند که از «استفاده چند رسانه‌ای» بپرهیزند: «اگر در حال تماشای تلویزیون هستید، از گوشی تلفن همراه خود استفاده نکنید.»

رویکردهای والدین در محدود کردن زمانی که فرزندان مقابل یک صفحه نمایش سپری می‌کنند، بسیار متفاوت است. در حالی که برخی آسان‌گیری را برمی‌گزینند و بعضی به روش «پیشگیری بهترین از درمان است» معتقدند (دسترسی صفر یا به شدت تحت نظارت)، بیشتر آنها خود را جایی در میانه یافتند و قوانینی مانند «بدون گوشی در شب» را تحمیل کردند. والدین در مورد ابزارهای نظارتی مختلفی که به آنها اعتماد داشتند به ما گفتند، اگرچه بسیاری از آنها شکایت داشتند که فرزندان‌شان در فرار از این کنترل‌ها مهارت دارند. در حالی که برخی تصمیم گرفتند وای‌فای را خاموش یا گوشی‌ها را مصادره کنند، برخی دیگر تلاش کردند رویکرد همکاری بیشتر را برگزینند و در مورد رابطه خود با صفحه نمایش‌ها بحث و علایق دیگر را تشویق کنند.

 

بودن در فضای مجازی بیشتر ضرر دارد تا فایده/ مشکل گفتاری و تعامل محدود با سایر کودکان

والدینی مانند آدیتیا، 34 ساله اهل بمبئی، می‌گویند که فرزندان‌شان از زمانی که آنان چاره‌اندیشی کرده‌اند، زمان کمتری را به صورت آنلاین سپری می‌کنند، کاری که انجام دادن آن در مورد کودکان کم سن و سال‌تر بسیار آسان‌تر است. آدیتیا گفت که پسرش در اوایل سال گذشته روزانه تا چهار ساعت در حال زل زدن به نمایشگر تلفن همراه بود. این روزها، حضور این کودک چهار ساله در فضای مجازی به نیم‌ساعت در روز محدود شده است: «به دلیل مشکل گفتاری و تعامل محدود با سایر کودکان، من و مادرش به این نتیجه رسیدیم که بودن در فضای مجازی بیشتر ضرر دارد تا فایده.» آدیتیا که در زمینه بانکداری کار می‌کند، گفت تلاش بسیاری برای کاهش زمان استفاده از گوشی، استفاده از بازی‌های فکری، کتاب‌ها و انجام فعالیت‌های بدنی بیشتر درباره کودکش انجام شده است: «سعی کرده‌ایم علایق فرزندمان را بفهمیم و سپس بازی‌ها و کتاب‌های مرتبط را برای او تهیه کنیم.»

منبع: گاردین

 

دیدم وقتی موبایل اولویت ماست چقدر ضرر می‌کنیم

آدرین، مهندس 43 ساله در سائوپائولو در برزیل زمان استفاده دختر چهار ساله‌اش از گوشی را به 30 دقیقه در روز محدود کرده: «با تماشای رفتار دیگران، متوجه شدم که وقتی موبایل اولویت ماست چقدر ضرر می‌کنیم. من خانواده‌ای را در رستورانی دیدم که موبایل‌های خود خیره شده بودند و با هم صحبت نمی‌کردند.» من سعی می‌کنم کمتر از موبایلم استفاده کنم. چگونه می‌توانم توقع داشته باشم دخترم وابسته به گوشی نباشد اگر خودم اینگونه نباشم.»

 

اینستاگرام استرس او را تشدید می‌کند

والدین نوجوانان بسیار در مورد تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روانی فرزندان‌شان ابراز نگرانی کردند. جین، 58 ساله، روانشناس در کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی گفت که دختر 15 ساله‌اش کنترل‌های زمانی صفحه نمایش را دور می‌زد و بسیار بیشتر از 45 دقیقه توافقی در روز برای پیمایش اینستاگرام صرف می‌کرد. جین مرتب با دخترش در مورد اینکه شبکه‌های اجتماعی چه احساسی به او می‌دهند، صحبت می‌کند: «به نظرم این چیزی نیست که بتوان آن را حل و فصل و تمام کرد، اما به صحبت کردن درباره آن ادامه می‌دهم.» دختر او که بین ساعت 9 شب تا 7 صبح نمی‌تواند در خانه به اینترنت دسترسی داشته باشد، 18 ماه پیش صاحب گوشی هوشمند شد: «بسیار در اینستاگرام است و وقتی استرس دارد بیشتر از همیشه به گوشی‌اش روی می‌آورد که فکر می‌کنم استرس او را تشدید می‌کند.»

 

تلفن هوشمند به مکان امن او تبدیل شده است

سرعت پیشرفت تکنولوژی ممکن است گاهی گیج‌کننده باشد و بسیاری از والدین درباره کنترل زندگی دیجیتالی فرزندان‌شان احساس سردرگمی می‌کنند. راب، 43 ساله، کارگر نیروگاه در شمال غربی انگلستان، گفت که دختر 14 ساله او روزانه پنج ساعت را با تلفن هوشمند خود می‌گذراند: «می‌دانیم که او زمان زیادی را صرف تلفن خود می‌کند، اما واقعا نمی‌دانیم چگونه آن را کاهش دهیم. تلاش ما این است که فعالیت‌های جایگزین را تشویق کنیم. استفاده از تلفن هوشمند تنها دلیل بد شدن وضعیت سلامت روان دخترم نیست، اما به مکان امن او تبدیل شده است، در حالی که در بسیاری از موارد برعکس است. دختر من 14 ساله است؛ تلفن او زندگی او، دفتر خاطراتش او و دروازه او به بسیاری از نقاط جهان است.» همه‌گیر کووید-19 نقطه عطفی در زمان حضور بسیاری از جوانان در فضای مجازی بود. چارانجیت، رئیس یک شرکت تولید مواد غذایی و عکاس در سنگاپور، با دو پسر 12 و 15 ساله، گفت که «هیچ چیز به حالت قبل برنگشته. حضور در فضای مجازی سر به فلک کشیده و ما نتوانستیم این روند را معکوس کنیم.»

 

هرکسی در دنیای دیجیتال خود نشسته!

برای برخی از جوانان، فراگیری اینترنت بر دنیای اجتماعی آنها تأثیر می‌گذارد، چراکه پتانسیل ارتباط حضوری کاهش می‌یابد. ماری، 46 ساله، کارمند بهداشتی در نیوزیلند، گفت که وقتی پسر 15 ساله‌اش با دوستانش وقت می‌گذراند، آنها جداگانه در دنیای دیجیتال خود می‌نشینند: «معمولا در گوشی‌هایشان بازی می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخند و ویدیوهای کوتاه تماشا می‌کنند، حتی اگر در زندگی واقعی با هم باشند. پسرم احساس تنهایی و کسالت‌ می‌کند. این قطعا بر روابط دوستانه او تأثیر می‌گذارد. او می‌گوید زندگی خوب است و مدرسه هم، مگر از نظر فعالیت‌های اجتماعی.»

 

دائم می‌ترسم رفتارم ضبط و در فضای مجازی منتشر شود

جک، پسر 15 ساله ماری، به «گاردین» گفت که چگونه فراگیری تلفن‌های هوشمند باعث افزایش فشار اجتماعی در مدرسه نیز شده است: «اینکه چگونه دیگر بچه‌ها از تلفن هوشمند در مدرسه استفاده می‌کنند تأثیر منفی بر من می‌گذارد… همه افرادی که گوشی هوشمند دارند عمدتاً از آن برای شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در داخل و خارج از کلاس، شما دائم می‌ترسید که هرگونه لغزشی یا حرکت اشتباهی ضبط و برای دیدن همه پست ‌شود.» این نوجوان گفت: «وقتی کلی آدم در گوشی‌های خود هستند، تمرکز در کلاس سخت‌تر می‌شود. اگر تلفن‌ها فقط پیامک و بازی داشته باشند، خوب می‌شوند، به‌طوری که روی دیگران تاثیر نگذارد.»

 

وقتی کودکان مرده، بهای تجارت هستند

«گاردین» در یادداشتی با عنوان «وقتی کودکان مرده، بهای تجارت هستند، عذرخواهی زاکربرگ توخالی است»، با اشاره به جلسه استماع سنای آمریکا تحت عنوان «فناوری‌های بزرگ و بحران بهره‌کشی جنسی از کودکان آنلاین» که 31 ژانویه 2024 با حضور روسای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله مارک زاکربرگ برگزار شد، آورده: در لحظه‌ای پر از شرمساری، مارک زاکربرگ، مالک شرکت متا –شامل فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌آپ و تردز- در جلسه استماع کنگره آمریکا مجبور شد برای اولین‌بار با قربانیان روبه‌رو شود و عذرخواهی کند؛ در برابر او والدین مصیبت‌‌دیده ایستاده بودند با عکس‌های فرزندان مرده خود در دست که بر اثر آزار و اذیت سایبری و بهره‌کشی جنسی در پلتفرم او تباه شده‌اند. کمتر از 6 ساعت بعد از این جلسه، شرکت او نتایج سه‌ماهه پایان سال خود را ارائه کرد، قیمت سهام متا 20.3 درصد افزایش یافت.

یک روز بعد، بایدن اعلام کرد: «اگر به یک آمریکایی آسیب برسانید، ما پاسخ می‌دهیم» و بیش از 80 هدف را در سراسر سوریه و عراق موشکباران کرد. مطمئنا، فقط تا زمانی که آمریکایی‌ها، نوجوانانی با تلفن‌های هوشمند نباشند. شرکت‌های فناوری آمریکا به طور معمول به آمریکایی‌ها و به‌ویژه کودکان آمریکایی آسیب می‌رسانند، اگرچه در واقع آنها به‌طور معمول به فرزندان سایر ملیت‌ها نیز آسیب می‌رسانند: روزنامه وال استریت ژورنال نشان داده است که الگوریتم‌های متا به پدوفیل‌ها (سوءاستفاده‌کنندگان جنسی از کودکان) امکان می‌دهد یکدیگر را پیدا کنند. دادستان کل ایالت نیومکزیکو از شرکت متا به دلیل اینکه «بزرگ‌ترین بازار شکارچیان و پدوفیل‌ها در جهان» است، شکایت کرده است. پزشکی قانونی در بریتانیا متوجه شد که «مولی جین راسل» 14 ساله که بر اثر آسیب رساندن به خود جان باخت، از افسردگی و آثار منفی محتوای آنلاین رنج می‌برد، محتوایی شامل ویدئوهای اینستاگرامی که خودکشی را نشان می‌داد. کنگره آمریکا می‌توانست قوانینی وضع کند که به شرکت‌های فناوری اجازه ندهد کودکان مرده را هزینه تجارت خود قرار دهند.

 

مواخذه‌ای که صوری است

گاردین ادامه می دهد: درخواست از شرکت‌های فناوری که به پدوفیل‌ها اجازه شکار و بهره‌کشی از کودکان را ندهند، آسان‌ترین کار در فضای مقررات فناوری است و با این حال حتی آن هم هنوز اتفاق نیفتاده است. آنچه آمریکا به فوریت نیاز دارد این است که به قوانین ضد انحصار خود عمل کند. این کشور باید بخش 230 قانون ارتباطات آمریکا را که به پلتفرم‌ها در برابر شکایت برای میزبانی محتوای مضر یا غیرقانونی مصونیت می‌دهد، حذف کند. مواخذه مدیران فنی در کنگره کاری است که باید انجام داد تا زمان بین کار دشوار تصویب‌نشدن قوانین فناوری را پر کند. اکنون 6 سال از رسوایی «کمبریج آنالیتیکا» (اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک بدون رضایت آنها توسط شرکت مشاوره بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا جمع‌آوری شد و عمدتا برای کمپین تبلیغات سیاسی استفاده می‌شد. این شرکت از داده‌ها برای ارائه کمک‌های تحلیلی به کمپین‌های ریاست‌جمهوری تد کروز و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ استفاده کرد) می‌گذرد، زمانی که زاکربرگ اولین مدیر ارشد فناوری بود که به او دستور داده شد در کنگره آمریکا حاضر شود. آن یک افشاگری بود، چنانکه احساس می‌شد فیس‌بوک شاید بالاخره تحت کنترل درآید. اما جلسه استماع اخیر هشتمین سفر زاکربرگ به کنگره بود و نه فیس‌بوک و نه هیچ پلتفرم فناوری دیگری تحت کنترل درنیامده و آمریکا حتی یک قانون فدرال را در این‌باره تصویب نکرده است.

 

نیمی از نوجوانان بریتانیایی معتاد به شبکه‌های اجتماعی

گاردین در گزارشی دیگر می‌گوید بر اساس یافته‌هایی که در بحبوحه فشار روزافزون بر شرکت‌های بزرگ فناوری برای پاسخگویی به تأثیر پلتفرم‌هایشان بر کاربران منتشر شده، تقریباً نیمی از نوجوانان بریتانیایی می‌گویند که احساس اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این یافته، از مطالعه « Millennium Cohort »، به شواهدی می‌افزاید که می‌گوید بسیاری از مردم احساس می‌کنند کنترل خود را بر استفاده از رسانه‌های تعاملی دیجیتال از دست داده‌اند. این در حالی است که ده‌ها ایالت آمریکا از اینستاگرام و شرکت مادر آن متا شکایت و آنها را به مشارکت در بحران سلامت روان جوانان متهم می‌کنند و اتحادیه اروپا هم اصلاحات بزرگی را آغاز کرده که برای کنترل بیشتر کاربران بر برنامه‌های گوشی‌های هوشمند طراحی شده است.

جدیدترین تحقیق، توسط تیم دکتر امی اوربن در دانشگاه کمبریج، از داده‌های مطالعه « Millennium Cohort» استفاده کرد که زندگی حدود 19 هزار نفر متولد سال‌های 2000-2002 را در انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی ردیابی می‌کند. زمانی که این گروه سنی 16-18 سال داشتند، برای اولین‌بار در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی از آنها سوال شد. از 7000 نفری که پاسخ دادند، 48 درصد گفتند با این جمله که «فکر می‌کنم به شبکه‌های اجتماعی معتاد هستم» موافق یا کاملا موافق هستند. بر اساس داده‌های به اشتراک گذاشته شده با گاردین، نسبت بیشتری از دختران (57 درصد) در مقایسه با پسران (37 درصد) با این جمله موافق بودند.

 

شبکه‌های اجتماعی در نحوه تعامل با مردم بی‌‌قاعده و قانون‌اند

گاردین ادامه می‌دهد: نگرانی‌های روزافزونی در مورد پتانسیل فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد رفتارهای اجباری و بی‌اختیار وجود دارد، به‌طوری که سازمان بهداشت جهانی «اختلال بازی» را به عنوان یک تشخیص در طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها در نظر گرفت. در اوایل سال جاری میلادی، مقامات بهداشتی آمریکا یک توصیه بهداشت عمومی نادر در مورد خطراتی که شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای سلامت روان و تندرستی جوانان ایجاد کنند، صادر کردند.

دکتر آندرس رومن-اورستارازو، روانپزشک در دانشگاه کمبریج، معتقد است سیاست‌هایی لازم است که فراتر از راه‌حل‌های بالینی برای افراد باشد. او به گاردین گفت: «شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های بزرگ فناوری در نحوه تعامل با مردم تا حد زیادی بی‌‌قاعده و قانون هستند. چیزی که به نظر من جالب است اینکه الگوریتم‌هایی که برای افزایش فروش طراحی شده‌اند، به‌ویژه مضر هستند و معمولا محصولاتی را تولید می‌کنند که افراد آسیب‌پذیر را در معرض خطر قرار می‌دهند. ما باید برای شفافیت الگوریتمی فشار بیاوریم.»

 

آزار جنسی روزانه 100 هزار کودک

گاردین همچنین در گزارشی اعلام کرد اسناد متا نشان می‌دهد که روزانه 100 هزار کودک در پلتفرم‌های آن مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند. بر اساس اسناد داخلی شرکت متا که اواخر ماه گذشته میلادی منتشر شد، این شرکت تخمین می‌زند که روزانه حدود 100 هزار کودک با استفاده از فیس‌بوک و اینستاگرام مورد آزار و اذیت جنسی آنلاین قرار می‌گیرند، از جمله «تصاویر اندام تناسلی بزرگسالان.

 

درس زندگی از شبکه‌های اجتماعی، نه والدین!

روزنامه «واشینگتن‌تایمز» در گزارشی با عنوان «تحقیقات می‌گوید نوجوانان بیشتری درس زندگی را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند، نه والدین» گزارش می‌دهد که بر اساس تحقیقات اخیر، نوجوانان بیشتر از هر زمان دیگری اوقات فراغت خود را در دنیای آنلاین می‌گذرانند تا در دنیای واقعی با خانواده و دوستان. مرکز تحقیقات پیو (Pew)، اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن، در نظرسنجی خود که اخیرا منتشر شد، دریافت که نزدیک به نیمی از نوجوانان 13 تا 17 ساله می‌گویند «تقریبا به‌طور مداوم» از اینترنت استفاده می‌کنند، حدود 2 برابرِ 24 درصدی که در سال‌های 2015-2014 همین را گفتند. بیشتر نوجوانان در سال 2023 از گوشی‌های هوشمند برای آنلاین شدن استفاده کردند، چنانکه 95 درصد آنها گفتند که یک گوشی هوشمند دارند.

 

گسترش اپیدمی تنهایی

«واشینگتن‌تایمز» ادامه می‌دهد این یافته‌ها در حالی به دست می‌آید که برخی از حامیان سلامت روان، شبکه‌های اجتماعی را مقصر گسترش «اپیدمی تنهایی» -که از زمان همه‌گیری کووید-19 باعث افزایش اضطراب، افسردگی و خطر خودکشی در بین جوانان شده است- می‌دانند. ترزا سایدبوهام، وکیلی که به مدارس و کلیساها در مورد پیشگیری از خودکشی جوانان توصیه می‌دهد، به «واشینگتن‌تایمز» گفت: «ما شاهد افزایش نگرانی‌ها درباره بهداشت روان و بی‌ثباتی و تزلزل کلی در فرهنگ، به ویژه در افراد جوان هستیم. شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور آنها را در مسیر نزولی و موقعیت‌های بد قرار می‌دهند. این خود را در اضطراب شدید، ناتوانی در برابر سختی، افزایش میزان خودکشی و بسیاری از علائم دیگر نشان می‌دهد.»

 

شبکه‌های اجتماعی و احساس خشم، اضطراب و افسردگی شدید

در طول قرنطینه کووید-19، در کنار افزایش زمانی که کودکان و نوجوانان به گوشی همراه اختصاص دادند، شکایت از مشکلات سلامت روان هم افزایش یافت. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که میزان هر دو با محو شدن محدودیت‌های کووید-19 همچنان بالاست و تعداد کمی از والدین از کنترل‌گرها برای محدود کردن فعالیت آنلاین فرزندان خود استفاده می‌کنند. موسسه گالوپ (Gallup)، مستقر در واشینگتن، در نظرسنجی از والدین و فرزندان نوجوان آنها که اواخر سال گذشته میلادی منتشر شد، دریافت که در آن سال نوجوانان آمریکایی به‌طور متوسط 4.8 ساعت در روز حداقل در یکی از هفت اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی بودند: یوتیوب، تیک‌تاک، فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، وی‌چت و واتس‎آپ. این شرکت نظرسنجی دریافت که 41 درصد از نوجوانانی که به مدت 5 ساعت یا بیشتر در روز از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، احساس خشم، اضطراب و افسردگی شدیدی داشته‌اند که خطر خودکشی را در آنها افزایش می‌دهد. در مقایسه، فقط 23 درصد از کسانی که کمتر از 2 ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند، آن احساسات منفی را تجربه کردند.

 

کودکان آنلاینی که از نظر عاطفی عقب مانده‌اند

در ادامه گزارش «واشینگتن‌تایمز» آمده: به گفته کارشناسان بهداشت روان، چنین یافته‌هایی این واقعیت را نشان می‌دهد که والدین بیشتری وظیفه پرورش فرزند را به فضای مجازی واگذار کرده‌اند و جوانان را رها می‌کنند تا با اضطراب، افسردگی و تنهایی دست‌وپنجه نرم کنند. آنها به تحقیقاتی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد کودکانی که از دنیای مجازی به‌عنوان منبع اصلی روابط استفاده می‌کنند، بیشتر از نظر عاطفی رشدنیافته باقی می‌مانند. آماندا بیکن دیویس، مادر دختری «به شدت مضطرب» و نویسنده کتابی پرفروش درباره اضطراب کودکان، می‌گوید: «هیچ جایگزینی برای ایفای نقش والدین وجود ندارد. برای کمک به فرزندان‌مان در مدیریت استرس و اضطراب آنها زمان و انرژی لازم است.» در یک نظرسنجی سالانه از خانواده‌ها که در 5 دسامبر سال 2023 انجام شد، روزنامه آمریکایی دیزرت‌نیوز (Deseret News) دریافت: در حالی که بیشتر والدین از مقررات دولتی شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی -با توجه به نگرانی‌ها در مورد شکارچیان آنلاین، زمانی که کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و محتوای نامناسب- حمایت می‌کنند، بیشتر آنها هیچ اقدامی برای محدود کردن استفاده فرزندان‌شان از شبکه‌های اجتماعی انجام ندادند. بیش از 6 والدین از هر 10 والدین به فرزندان 10 تا 18 ساله خود اجازه دسترسی به اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب را داده‌اند و بیش از 5 والدین از هر 10 تا گفتند که فرزندان‌شان از فیس‌بوک و اسنپ‌چت استفاده می‌کنند.

 

والدینی که خود با چالش سلامت عاطفی رو به رو هستند

جاشوا گلدمن، درمانگر، به «واشینگتن‌تایمز» گفت: «بسیاری از والدین خود نیز با چالش سلامت عاطفی رو به رو هستند. متاسفانه، بیشتر والدین در موقعیت بسیار دشوار مشاغل تمام‌وقت قرار دارند که با چالش‌های بزرگی مواجه‌اند و باید برای فرزندان خود هم الگوهای خوبی باشند. در نتیجه بسیاری از کودکان بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند، که اغلب منجر به پیامدهای ناخوشایند می‌شود. همچنین رویکرد سیستم‌های مدرسه برای پرورش حس کنجکاوی، خلاقیت و ایجاد رابطه عمدتا قدیمی است.»

 

افزایش خانواده‌های طلاق‌گرفته و والدینی که ازدواج نکرده‌اند

کارشناسان دیگری به «واشینگتن‌تایمز» می‌گویند اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نشان از مشکلی عمیق‌تر دارد. آنها استدلال می‌کنند که افزایش تک‌والدی، خانواده‌های طلاق‌گرفته و والدینی که ازدواج نکرده‌اند، به فروپاشی ساختارهای سنتی که زمانی کودکان را پرورش می‌داد، دامن زده است. فیل بردفیلد، مشاور و مدیر بالینی  WinShape Homes که در زمینه فرزندخواندگی و مراقبت‌های خانواده در آمریکا فعالیت می‌کند، گفت: «کاهش روزافزون روابط حضوری، جوانان را به سمت نبود همدلی و این باور نادرست رسانده که آنها در جهان تنها هستند. با پیشرفت فناوری و شبکه‌های اجتماعی، مردم در یک روز در معرض اخبار بد بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی قرار می‌گیرند. این پیشرفت‌ها از توانایی جامعه برای کسب خرد پیشی می‌گیرد.»

 

نوجوانان منبع درآمدی چشمگیر برای شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی

روزنامه آمریکایی بومانت اینترپرایز « The Beaumont Enterprise» در گزارشی با عنوان «آیا برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی «محصولاتی خطرناک» هستند؟ محققان توضیح می‌دهند که چگونه شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به کاربران جوان متکی هستند، اما از آنها محافظت نمی‌کنند» می‌گوید: شاید گویاترین نقل قول در جلسه استماع کنگره درباره پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، شنیده‌ها نه از سوی مدیران عامل متا، تیک‎تاک، ایکس، دیسکورد یا اسنپ، بلکه از سوی سناتور لیندسی گراهام بود: پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی «همان‎طور که در حال حاضر طراحی شده و عمل می‌کنند، محصولاتی خطرناک هستند». نوجوانان منبع درآمد قابل توجهی برای شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. طبق مطالعه دانشکده بهداشت عمومی چان هاروارد، درآمد حاصل از کاربران 17 ساله و کمتر شبکه‌های اجتماعی در سال 2022، 11 میلیارد دلار آمریکا بود. اینستاگرام نزدیک به 5 میلیارد دلار به جیب زد، در حالی که تیک‌تاک و یوتیوب هر کدام بیش از 2 میلیارد دلار به دست آوردند. شبکه‌های اجتماعی طیف وسیعی از خطرات را برای نوجوانان به همراه دارند، از قرار گرفتن آنها در معرض آزار و اذیت، قلدری و استثمار جنسی گرفته تا سوق یافتن به سمت اختلالات تغذیه‌ای و افکار خودکشی.

 

چند سال داری؟

این روزنامه آمریکایی ادامه می‌دهد: شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی این انگیزه‌ را دارند که سن کاربران خود را عمدا نادیده بگیرند، وگرنه آنها می‌بایست منابعی را برای تعدیل محتوای خود به درستی صرف کنند. وجود میلیون‌ها کاربر زیر سن قانونی -افراد زیر 13 سال- موضوعی آشکار در متاست و بر همگان هویداست. متا برخی از استراتژی‌های بالقوه را برای تأیید سن کاربران تعریف کرده است، مانند الزام به تعیین هویت یا ویدیو سلفی و استفاده از هوش مصنوعی برای حدس زدن سن آنها. با این حال، دقت و درستی این روش‌ها به طور عمومی قابل بررسی و موشکافی نیست، بنابراین سنجش مستقل آنها دشوار است.
متا بیان کرده است که قوانین ایمنی نوجوانان آنلاین برای جلوگیری از آسیب لازم است، اما این شرکت به فروشگاه‌های اپلیکیشن (اپ استورها) که در حال حاضر تحت سلطه اپل و گوگل هستند، به عنوان مکانی که باید تأیید سن در آنجا رخ دهد، اشاره می‌کند. با این حال، این نرده‌های محافظ را می‌توان به راحتی با دسترسی به وبسایت یک پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به جای اپلیکیشن آن دور زد.

 

نوجوانان برای رشد مداوم پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم هستند

روزنامه اینترپرایز می‌گوید: پذیرش نوجوانان برای رشد مداوم همه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. فایل‌های فیس‌بوک، در تحقیقاتی بر اساس بررسی اسناد شرکت، نشان داد که استراتژی رشد اینستاگرام به نوجوانان بستگی دارد که به اعضای خانواده، به‌ویژه خواهر و برادرهای کوچک‌تر، کمک می‌کنند تا وارد این پلتفرم شوند. متا ادعا می‌کند که برای «تعامل اجتماعی معنی‌دار» بهینه‌سازی می‌کند و محتوا و مضامین خانواده و دوستان را بر سایر منافع و علایق ترجیح می‌دهد. با این حال، اینستاگرام اجازه نام مستعار و چندین حساب را می‌دهد، که نظارت والدین را دشوارتر می‌کند.

 

آزار و اذیت گسترده و درخواست‌ رابطه جنسی بخشی از چشم‌انداز شبکه‌های اجتماعی

در ادامه گزارش این روزنامه آمده: در 7 نوامبر 2023، «آتورو بجار»، مهندس ارشد سابق فیس‌بوک، در مقابل کنگره شهادت داد. او در متا از کاربران نوجوان اینستاگرام نظرسنجی کرد و دریافت که 24 درصد از نوجوانان 13 تا 15 ساله گفتند که در هفت روز گذشته پیشنهادهای اغواگرانه ناخواسته‌ای دریافت کرده‌اند، واقعیتی که او آن را به عنوان «احتمالا بزرگ‌ترین مقیاس آزار جنسی نوجوانان که تا به حال رخ داده است» توصیف می‌کند. متا از آن زمان محدودیت‌هایی را برای ارسال پیام‌های مستقیم در محصولات خود برای کاربران زیر سن قانونی اعمال کرده، اما واضح است که آزار و اذیت گسترده، قلدری و درخواست‌ رابطه جنسی بخشی از چشم‌انداز شبکه‌های اجتماعی است و برای مهار آن به چیزی بیشتر از والدین و فروشگاه‌های اپلیکیشن نیاز است. متا اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد «تجارب متناسب با سن» را برای نوجوانان فراهم کند، تا حدی با منع جست‌وجوی عبارات مربوط به خودکشی، خودآزاری و اختلالات خوردن. با این حال، این مراحل مانع از رشد جوامع آنلاینی نمی‌شود که این رفتارهای مضر را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی این شرکت ترویج می‌کنند. برای نظارت و اصلاح موارد نقض شرایط خدمات برای گروه‌های خطرناک، به یک تیم به‌دقت آموزش‌دیده از تعدیل‌کنندگان انسانی نیاز است.

 

جایگزینی کلمات ممنوعه با غلط‌های املایی هدفمند

شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به وعده هوش مصنوعی برای تعدیل محتوا و ایجاد ایمنی در پلتفرم‌هایشان اشاره می‌کنند، اما هوش مصنوعی راه حلی سریع و موثر برای مدیریت رفتار انسان نیست. جوامع به سرعت خود را با محدودیت‌ها و تعدیل‌های ایجاد شده با هوش مصنوعی تطبیق می‌دهند، کلمات ممنوعه را با غلط‌های املایی هدفمند جایگزین و حساب‌های پشتیبان ایجاد می‌کنند تا از حذف شدن از یک پلتفرم جلوگیری کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.