پایان نفسگیر برای 12هزار گیمر

شهروندآنلاین از مراسم اختتامیه و فینال جام قهرمانان بازی‌‌های ویدیویی ایران گزارش می‌دهد

عکس‌ها از مهدی حسنی | شهروندآنلاین

تشویق ایسلندی، جیغ و داد، استرس و فشار و درنهایت هم معرفی قهرمانِ «جام قهرمانان بازی‌‌های ویدیویی ایران»؛ عصر جمعه، ۸ شهریور ۹۸، آمفی‌تئاتر شهید «بهنام محمدی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از پرهیجان‌ترین روزهای خود را پشت سرگذاشت. در این روز قرار بود قهرمان مسابقات مختلف از میان ۱۲هزار شرکت‌کننده و پس از برگزاری ۲۰هزار مسابقه، مشخص شوند و ۱۰۰میلیون تومان جایزه را از آن خود کنند. «محمد سلوکی» و در کنارش «محمدرضا احمدی» هم آمده بودند تا در کنار اجرای برنامه پایانی، گزارشگر فینال مسابقات هم باشند. روز شاد و پرهیجانی که پس از 6روز مسابقه از راه رسیده بود، با موسیقی زنده، گاهی ناهماهنگی‌های فنی و در حضور «حسین انتظامی» رئیس سازمان سینمایی، «فاضل نظری» مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «صادق درودگر» رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال و «صادق پژمان» مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به پایان رسید. در این روز فینال رشته‌های FIFA2019، PES2019 و Quiz of Kings هم به صورت زنده برگزار شد و نزدیک به ۴۰‌هزار نفر هم به صورت آنلاین به تماشای مسابقات نشستند.

شروع ناامیدکننده با کوییز‌آف‌کینگز

گام اول اختتامیه در سالن مملو از تماشاگر و در حضور جوانانی پرشور و دایم درحال جیغ و داد، بازی پایانی رقابت‌های انفرادی کوییز‌آف‌کینگز بود. در ابتدا مهدی سلوکی، مجری برنامه از تماس تلفنی چندسال پیش جوانی گمنام سخن گفت: «جوانی با من تماس گرفت و یک بازی را به من معرفی کرد. من آن روز این تماس و آن فرد را جدی نگرفتم، اما بعدها و چندماهی خودم خوره این بازی شدم. او مدیر بازی پرطرفدار این ‌روزها یعنی کوییز‌آف‌کینگز است. هر چند که هنوز او را از نزدیک ندیده‌ام.» مدیر این بازی، در سالن حضور نداشت و فرد دیگری از این برنامه پشت تریبون قرار گرفت و بازی را معرفی کرد تا نوبت به فینال انفرادی این رشته برسد. «شهاب محتشمیان» و «محمداسماعیل نجف‌زاده» دو فینالیست این مسابقه لحظاتی بعد و در میان تشویق حضار در جایگاه قرار گرفتند تا آماده مسابقه نهایی و رقابت برای ۱۵‌میلیون جایزه نقدی شوند. در این لحظه مجری سراغ این دو نفر رفت تا از احساس‌شان بپرسد که پاسخ «شهاب» خنده و تشویق حضار را همراه داشت: «هیچ حس خاصی ندارم، عادی.» هر چند که حرکت پاهایش با ریتم موسیقی، حکایت دیگری را روایت می‌کرد.

حاشیه فینال جام قهرمانان بازی‌‌های ویدیویی ایران

  • چهار‌سال گذشته این رویداد تحت عنوان «لیگ بازی‌های رایانه‌ای» برگزار می‌شد، اما چون قرار نبود این مسابقات در پروسه و فرمت برگزاری لیگ باشد، امسال نام مسابقات به «جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران» (Iran Games Cup) تغییر داده شد.
  • احمدی و سلوکی، دو مجری برنامه، با وجود تلاش فراوان‌ برای «گیمر» نشان دادن خود، در چندین بخش از برنامه اعلام کردند که از برخی بازی‌ها بی‌اطلاع‌اند و برای نخستین بار نام این بازی‌ها را می‌شنوند. محمدرضا احمدی البته در بخش پی‌اس و فیفا، آشنا با جزییات بازی بود و حتی گاهی به شوخی پیشنهاداتی به بازیکن‌ها هم می‌داد. گزارش پرهیجان او البته با استقبال فراوانی هم روبه‌رو شد.
  • بعضی از گیمرهای ایرانی نشان دادند که چندان هم به رفتار و سلامت ورزشی پایبند نیستند. پس از پایان فینال، یکی از دو نفر از قهرمانان که باید پشت سر هم روبه‌ دوربین مسابقات بازی‌ها و اسپانسر به معرفی خود می‌پرداختند و از کیفیت مسابقات می‌گفتند، در بین این مصاحبه‌ها از لحظه‌شماری خود برای «سیگار قهرمانی» می‌گفتند!
  • حضور پرشور زنان، کودکان و حتی پدر و مادرهای کهنسال یکی از تفاوت‌ها و جذابیت‌های این دوره از فینال بود.
  • آمار این بازی‌ها خیره‌کننده است. کافی است بدانیم که در این دوره ۱۲هزار نفر شرکت کردند و در مجموع ۲۰‌هزار مسابقه برگزار شد و ۱۰۰میلیون جایزه نقدی هم به برنده‌ها رسید. نزدیک به ۵۰‌هزار نفر از طریق آپارات این مسابقات را تماشا کردند.

محمداسماعیل فارغ‌التحصیل رشته فیزیوتراپی است و وقتی از او درباره احساسی که دارد، پرسیده شد، جواب داد: «احساس آرامش دارم.» او هم البته تلاش زیادی برای تمرکز برای رسیدن به آرامش داشت. قرار بود این مسابقات بر روی نمایشگر بزرگ هم پخش شود و تماشاگران در جریان پرسش‌ و پاسخ‌های این بازیگران قرار بگیرند، اما تلاش‌های تیم اجرایی بی‌نتیجه ماند. هرچند که احمدی و سلوکی سعی می‌کردند با توضیح و سخنان خود، حضار را سرگرم نگه دارند که هیجان سالن از بین نرود.

محمدرضا احمدی در این لحظه از تماشاگران خواست که همه دست‌ها را بالا ببرند: «همه دست‌ها بالا. آقای دروگر شما هم. خانم شما هم. اون عقب دو دست را بالا بیاورید. حالا می‌ریم برای ایسلندی.» با صدای موسیقی، صدای تشویق ایسلندی سالن را فرا گرفت و در پایان هم نتیجه این مسابقه اعلام شد. باز هم دو نفر به تساوی رسیدند تا نشان دهند که رقابت سنگینی بین بزرگان اطلاعات عمومی ایران در جریان است. در این بین راهی باقی نماند جز این‌که این دو بازیکن به خارج از سن راهی شوند و مسابقه در خلوت ادامه پیدا کند. در پایان این مسابقه البته قهرمانی به شهاب محتشمیان رسید تا برای دومین‌سال پیاپی این عنوان را کسب کند و لقب کوییزباز برتر‌سال و جایزه ۱۵‌میلیون تومانی را به خانه ببرد.

رقابت شیراز و تهران در فینال PES

نوبت به PES2019 که رسید شرایط فنی برای نمایش این بازی بر روی نمایشگر بزرگ سالن و گزارش محمدرضا احمدی سرماخورده هم فراهم شد تا «پي‌اس‌»بازهای ایران در حضور نزدیک به‌هزار تماشاگر و ده‌ها‌هزار بیننده آنلاین فینال را برگزار کنند. «ایمان درستکار» از شیراز آمده بود تا قهرمان پارسال را شکست دهد، اما «حسن پاجانی» هم در این یک‌سال بیکار ننشسته بود. رقابت نفسگیر آغاز شد و طرفداران دو بازیکن هم سالن را به استادیومی کوچک تبدیل کردند. یونتوس در مقابل یونتوس. نخستین تلاش ایمان و حمله برق‌آسایش به نتیجه نرسید تا در برگشت پاجانی فرصت‌طلب نخستین گل را به ثمر برساند. مدافع قهرمانی بلافاصله به گل دوم هم رسید و حالا نوبت حریف شیرازی بود تا با یک گل به بازی برگردد. چند دقیقه بعد البته سالن در فریاد تماشاگران به هوا رفت و این بار بازی فینال به تساوی کشیده شد. احمدی – گزارشگر – همزمان که نگاهی به بازی «پرسپولیس و تراکتور» داشت، هیجان مسابقه را چندبرابر کرده بود. حریف تهرانی این باره عقب نشست و اما بلافاصله جبران کرد و حتی در آخرین ثانیه هم گل چهارم را به ثمر رساند تا قهرمان امسال لقب بگیرد. پاجانی بار دیگر مرد اول پی‌اس ایران شد تا راهی اردوی تیم‌ملی و مسابقات جهانی شود و ۵میلیون جایزه نقدی هم به خانه ببرد. در مسابقه رده‌بندی این رشته هم «جواد تقوی» با پشت‌سر گذاشتن «محمد پورمحمد»، به مقام سوم رسید.

پراستقبال‌ترین رشته این مسابقات اما FIFA2019 در پلتفرم PES4بود که حضور «نیما صادقی» به‌عنوان قهرمان دوره گذشته در فینال و رقابتش با پدیده‌ای به نام «مسیح محافظت‌کار» نوید بازی پرهیجانی می‌داد. مسابقه البته در کنار تمام هیجان بار دیگر به کام نیما به پایان رسید و صادقی توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع و جایزه ۵‌میلیون تومانی را از آن خود کند. در این بخش همچنین «رامیس زینتی»، «شهاب گل‌محمدی» و «هومن محرابی‌نژاد» هم مقام‌های سوم تا پنجم را کسب کردند. در پلتفرم Xbox هم «مصطفی بیگی»، «سجاد فرجادی» و «پدرام شفایی» اول تا سوم شدند. در فینال بخش زنان هم «آیدا کریمی» و «سهیلا عادل‌زاده» مسابقه هیجان‌انگیزی را برگزار کردند که درنهایت کریمی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و «محدثه همایونی» هم سوم شد.

علاوه‌براین در بخش تیمی مسابقه کوییز آف کینگز هم این گروه «لیا» بود که به مقام قهرمانی رسید و جایزه ۲۰‌میلیون تومانی را از آن خود کرد و تیم‌های بایکوت یک و بایکوت ۲ به مقام‌های دوم و سوم رسیدند. دیگر بازی ایرانی این مسابقات «مغزینه» بود که در دو بخش دوره‌ای و رکوردی برگزار شد که در بخش دوره‌ای «علی کاظمی» موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات شد و پس از او هم «امیر نوشان‌شجاعی» و «مسعود عبرت‌خواهان» مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند. در بخش رکوردی هم ۱۰ نفر اول موفق به کسب جوایز شدند که اسامی آنها به این ترتیب است: ۱- علیرضا درویش، ۲- سپهر امین‌لو، ۳- علی برجلو، ۴- علی توسلی، ۵- محمدرضا یاوری، ۶- سپهر سماواتی، ۷- علی کاظمی، ۸- امیرحسین هشدری، ۹- محمد قلی‌پور و ۱۰- امیر باستانی.
بازی ایرانی پسرخوانده هم نفرات برتر خود را شناخت و به ترتیب آرش یونس‌پور، علی کاظمی و میثم حیدریان مقام اول تا سوم را کسب کردند. در رشته Clash Royale نیز مسابقات این دوره با استقبال بازیکنان مواجه شد و درنهایت علی طاهرلو، ‌هادی یاقوتی و صیادنژاد اول تا سوم شدند. در رشته CS: GO مسابقات پرشوری میان تیم‌های مختلف انجام شد و سرانجام تیم‌های For Glory، زلزله و Rog Arena مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

نمایی از حال و هوای اختتامیه جام قهرمانان بازی‌‌های ویدیویی ایران

 


«آیدا کریمی»، قهرمان فیفا در بخش دختران در گفت‌و‌گو با «شهروند»:

آرزویم است روزی به استادیوم بروم

جام قهرمانان بازی‌‌های ویدیویی ایران امسال بخش دختران هم داشت و در مسابقات فیفا، قهرمانی به «آیدا کریمی» دانشجوی ۲۱ ساله مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر رسید. کریمی البته در کنار گیم، ورزشکار هم است. او علاقه به فوتبال دارد، اما می‌گوید امکانات فوتبالی برای دختران چندان فراهم نیست و حالا عضو تیم فوتسال دانشگاه است. او یک استقلالی دوآتیشه و در اروپا هم طرفدار رئال‌مادرید است و آرزو می‌کند که روزی زمینه ورود دختران ایرانی به استادیوم فراهم شود. او در گفت‌و‌گویی کوتاه با «شهروند» از علایق ورزشی‌اش گفت.

  • شما قهرمان بخش فیفا دختران این مسابقات شدید. کمی از زندگی خودتان بگویید.
    ۲۱‌سال دارم و دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر هستم.
  • از چه زمانی فیفا بازی می‌کنید؟
    راستش از شش هفت سالگی با پلی‌استیشن بازی می‌کردم و از همان موقع با کنسول‌های پی‌اس پیش آمدم، بعد تا‌ سال ۲۰۱۰ بازی پی‌اس انجام می‌دادم. نخستین بار فیفا ۲۰۱۲ را بازی کردم و دیدیم گرافیک و رئالیتی‌اش بهتر از ‌پی‌اس است و از آن‌جا به فیفا سوییچ کردم. البته من خودم را زیاد گیمر نمی‌دانم و بیشتر برای سرگرمی خود بازی می‌کنم.
  • معمولا روزی چند ساعت بازی می‌کنید؟
    بچه بودم روزی سه چهار ساعت، الان چون دانشجوام، روزی سه چهار ساعت و در‌ سال تحصیلی هم روزی دو سه ساعت، ولی برای فینال روزی پنج شش ساعت بازی می‌کنم.
  • مسابقات چندنفر شرکت‌کننده داشت؟
    من چهار باری را بردم تا به قهرمانی رسیدم. تعداد دختران کم بود، چون اطلاع‌رسانی کم بود و خیلی‌ها به بازی‌ها نرسیدند. اول قرار بود به نفر اول ۵‌میلیون برسد، اما چون تعداد دخترها کم بود، به نفر اول 2‌میلیون رسید، اما به پسران به پنج نفر اول جایزه دادند. بازی فینال را ۲-۱ بردم.
  • در فینال چه تیمی را انتخاب کردید؟
    دو نفرمان یوونتوس را انتخاب کردیم. قبل از این‌که رونالدو از رئال برود، اکثرا رئال را انتخاب می‌کردند، فقط به خاطر رونالدو نبود، چون تیم قوی‌تری بود. همیشه فیفا با واقعیت کامل نمی‌خواند، مثلا رونالدو را به صورت اغراق‌آمیزی قوی نشان می‌دهد و خط حمله که باشد، شوت و هِد‌اش گل می‌شود. توی‌ هافبک دیبالا و پیانیچ را دارد که قوی است و در دفاع هم بونوچی که سرعتش زیاد جالب نیست، اما قد خوبی دارد و بازیکن ملی ایتالیاست و فیفا هم در حقش منصفانه عمل کرده و «ریت خوبی» داده است. به همین خاطر خیلی الان یوونتوس را انتخاب می‌کنند.
  • خودتان هم فوتبالی هستید؟
    بله خیلی. من فوتسال هم بازی می‌کنم و عضو تیم فوتسال دانشگاه هستم. درواقع فوتبال را دوست دارم، ولی این‌قدر امکانات نبود که سمت فوتسال رفتم. آرزویم است روزی ورزشگاه بروم و خوابش را هم دیدم.
  • طرفدار چه تیمی هستید؟
    در ایران، استقلال و توی اروپا هم رئال را دوست دارم. امسال و در مسابقات حریف اولم هم رئال را برداشته بود و خیلی تلخ بود شکست‌دادنش.
  • برنامه‌ات برای بازی کامپیوتری چیست؟
    راستش خیلی حرفه‌ای به این موضوع فکر نکردم و بیشتر شرکت کردم که ببینم این همه‌ سال بازی کردم، نتیجه چی می‌شود و بیشتر برایم جنبه سرگمی دارد.
  • شما فینال پسران را هم دیدید. به نظرتان می‌توانستی با پسران هم رقابت کنی و به فینال برسی؟
    فکر کنم نمی‌توانستم به فینال برسم، چون فینال فیفا و پی‌اس را که دیدم، احساس کردم سطح بازی متفاوت بود و اصلا پاس بلند نمی‌دادند و فکر نمی‌کنم اگر بازی‌ها مختلط می‌بود، به فینال می‌رسیدم، ولی خب اگر قرار بود رقابت با پسران باشد، حتما بیشتر تمرین می‌کردم.
  • برگزاری مسابقات امسال چطور بود؟
    امیدوارم سال‌های بعد این کاری که در حق بازي‌های دختران انجام شد، به این شکل نباشد، چون امسال فقط یک پست در اینستاگرام گذاشتند. اطلاع‌رسانی خوب نبود، چون اول کنسل کردند و بعد یک‌مرتبه اعلام کردند که بازی برگزار می‌شود و من شانس آوردم که یکی از دوستانم پست اینستاگرام را برایم فرستاد.

جام قهرمانان بازی‌‌های ویدیویی ایران


ایمان درست‌کار، نایب‌قهرمان مسابقات PES بازی‌های ویدیویی ایران در گفت‌وگو با شهروند آنلاین:

می‌خواهم قهرمان دنیا شوم

یکی از پدیده‌های امسال بازی‌های ویدیویی ایران در بخش PES، جوان ۲۴ساله شیرازی بود که در فینال نفسگیر به حریف نام‌آشنا و قدر خود آن هم در آخرین ثانیه بازی را واگذار کرد. «ایمان درست‌کار» البته می‌گوید که ‌سال آینده حضور پرشورتر و بهتری خواهد داشت و آرزویش هم قهرمانی دنیا در این مسابقات است. او در حاشیه این مسابقات و پس از برگزاری فینال، گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگار «شهروند» داشت و از کار و زندگی‌اش گفت.

  • از خودت شروع کنیم؟ کجایی هستی و چند‌ سال داری؟
    ۲۴ سالم است و شیرازی هستم.
  • از کی PES بازی می‌کنی؟
    از بچگی بازی می‌کنم. از هفت هشت سالگی شروع کردم، مثل بقیه هم‌سن‌و‌سالان.
  • الان خیلی وقت برای بازی می‌گذاری؟ روزی چندساعت بازی می‌کنی؟
    تقریبا هفته‌ای سه چهار روز و هر روز هم سه چهار ساعت بازی می‌کنم.
  • در این مسابقات نایب‌قهرمان شدی. یک کم بدشانسی هم آوردی.
    بله، بازی را ۴-۳ باختم. می‌توانستم ببرم، ولی لحظه آخر گل خوردم و فرصت جبران نبود.
  • چند برد آوردی تا به فینال رسیدی؟
    از شیراز سهمیه گرفتم، یعنی از بوشهر گرفتم، چون می‌خواستیم همه دوستان در مرحله نهایی باشند، تقسیم‌بندی کردیم و من به انتخابی بوشهر رفتم. از آن‌جا مسابقات شروع شد. سهمیه بوشهر را گرفتم. از بوشهر آمدیم و سهمیه را گرفتیم. این‌جا هم ۱۲۸ نفر بودیم و تا فینال آمدیم.
  • یعنی ۱۲۸ شرکت‌کننده در این مرحله وجود داشت؟
    در کل‌ هزار و خرده‌ای شرکت‌کننده داشت، ولی در این مرحله ۱۲۸ نفر بودیم. من حدودا شش هفت بازی را بردم.
  • سطح این مرحله چطور بود؟ شما عضو تیم خاصی هستید؟ می‌خواهم بدانم این نوع مسابقات در ایران هم تیم دارد و تا چه اندازه جدی است؟
    بله، من عضو تیم «کارکا»ی شیراز هستم.
  • حالا که نایب‌قهرمان شدی چه دستمزد و پاداشی خواهی گرفت؟
    در این مسابقات به نفر دوم ۲‌میلیون جایزه می‌دهند. نفر اول ۵ میلیون، دوم 2‌میلیون و سوم هم یک میلیون. من دوم شدم.
  • الان که عضو یک تیم هستی، حقوق هم به شما پرداخت می‌شود؟
    ما فقط عضو تیم هستیم و با هم تمرین می‌کنیم، یعنی یک‌سری امکانات تمرین داریم.
  • قرار است عضو تیم‌ملی شوید؟
    فکر کنم قرار است به اردوی تیم‌ملی دعوت شوم.
  • شغل و کار شما چیست؟
    من تریدر بورس هستم.
  • این بازی ورزش به حساب می‌آید؟
    بله دیگه، ورزش به حساب می‌آید، ولی ورزش انگشتی و ذهنی به حساب می‌آید. (می‌خندد)
  • چه هدفی را در این بخش دنبال می‌کنی؟
    دوست دارم‌ سال دیگر به مسابقات جهانی بروم و قهرمان دنیا شوم، یعنی در WESG اول شوم و به مسابقات جهان بروم. پارسال حسن (قهرمان مسابقات امسال) رفت و چهارم جهان شد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.