موانع ساخت انیمیشن از زبان خالق «چل پله زیرزمین»

تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «چل پله زیرزمین» که شب‌های نوروزی از شبکه کودک پخش می‌شود ضمن تشریح فرآیند شخصیت‌پردازی این پویانمایی از مسئولین امر درخواست کرد همین‌طور به حمایت از تولیدات انیمیشن کودکانه‌ ایرانی ادامه دهند.

به گزارش شهروندآنلاین از خبرگزاری تسنیم، علیرضا طاهری تهیه‌کننده و کارگردان سریال انیمیشن «چل پله زیرزمین» که به تازگی روی آنتن شبکه نهال رفته و نوروز 1403 میهمان مخاطبان این شبکه شده، گفت: یکی از تفاوت‌های این اثر با دیگر کارهایم خلق شخصیت‌های خاص انیمیشنی‌ است که تا به حال مشابه آنها وجود نداشته و همچنین داستان و مفهوم کلی قصه‌ها نسبت‌ها به سایر انیمیشن‌هایی که تاکنون کار کردم، متفاوت است.

وی که طراحی شخصیت و فضای سریال «چل پله زیر زمین» را نیز برعهده داشته است، در پاسخ به این سؤال که چه قدر این گزاره که طراحی شخصیت عامل اصلی ارتقای داستان سرایی و خلق یک کارتون عالی است را درست می‌داند، تأکید کرد: من معتقدم قبل از طراحی شخصیت، شخصیت‌پردازی و داستان‌گویی نقش تعیین کننده‌ای دارد که توسط نویسنده انجام می‌شود. درباره داستان و شخصیت‌های «چل پله زیر زمین» این بخش یکی از نقاط قوت است و سعی کردم تا بر اساس مشخصات و شناسنامه شخصیت‌ها و با مشورت و نظر نویسنده طراحی فضا و شخصیت‌ها انجام شود.

کارگردان این انیمیشن تلویزیونی در خصوص طراحی برای هر شخصیت و رسیدن به چندین طرح، افزود: طراحی شخصیت‌ها علاوه بر اینکه باید بیانگر روحیات و زمینه شخصیت می‌شد، باید متناسب با قابلیت‌ها و ویژگی‌های شخصیت می‌بود. به طور مثال برای طراحی شخصیت «زیپی» که ترکیبی از کانگرو و درخت است، زمان زیادی را صرف و چندین بار طرح نهایی را بررسی و اصلاح کردیم.

طاهری خاطرنشان کرد: مهمترین چالش برای طراحی فضا با توجه به مفهوم کلی داستان‌های مجموعه و تعدد فضاها، ایجاد همبستگی بصری بود تا از لحاظ تکنیکی بتوانیم فضاهایی یکدست داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که باتوجه به تولیدات فراوان در حوزه انیمیشن و رنگ و لعاب بسیار آنان، چه تمهیدی برای جذب مخاطب اندیشیده، بیان کرد: از آنجایی که تکنیک و سبک بصری انیمیشن‌ها برایم از اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش کردیم براساس ذائقه مخاطب کودک و همچنین متناسب با معیارها و استانداردهای بین‌المللی باشد. برای فضاسازی و شخصیت‌ها از لحاظ رنگ بندی تست‌های متفاوتی انجام شد و از چند مخاطب تصادفی کودک نظرات را پرسیدیم تا به نسخه نهایی رنگ رسیدیم.

طراح شخصیت «چل پله زیر زمین» درباره هدف این انیمیشن و حرفی که برای مخاطب دارد، اظهار کرد: این مجموعه انیمیشن به مخاطب کودک مهارت‌های زندگی را در قالب داستان‌های جذاب همراه با شوخ طبعی و فانتزی می‌آموزد و در فصل جدید توجه ویژه‌ای به معرفی سرمایه‌های تاریخی و طبیعی کشور عزیزمان ایران دارد. در حقیقت داستان های جذاب، شخصیت‌های خاص و منحصر به فرد و موضوعات آموزشی مهمترین ویژگی‌های این اثر است.

طاهری درباره تغییرات در طراحی کاراکترهای پیشین نسبت به دو فصل گذشته و شکل‌گیری کاراکترهای جدید اظهار کرد: در فصل سوم سه شخصیت جدید به مجموعه اضافه شد که تلاش کردیم تا از لحاظ فرم و تکنیک اجرایی با بقیه شخصیت‌ها همخوانی داشته باشند. یک شخصیت دختر بچه خردسال به نام «روشا» که به گروه قهرمانی ما اضافه شد و دو شخصیت منفی و خرابکار به نام‌های «کلک» و «فضولچه» که به داستان‌ها کشمکش زیادی دادند و  طراحی شخصیت‌های جدید نیز مانند شخصیت‌های قبلی با چندین اتود و پرداخت انجام شد تا به طرح نهایی رسیدیم. از سوی دیگر تغییرات اندکی در جهت بهبود شخصیت‌ها در فصل جدید انجام شد تا از لحاظ بصری فصل‌های سوم و چهارم «چل پله زیر زمین» کیفیت بالاتری را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موانع ‌ساخت و تولید انیمیشن و نبود امکانات در شهرهای دیگری جز پایتخت عنوان کرد: شاید مهمترین مسئله در تولید آثار انیمیشن در بعضی شهرستان‌ها منابع انسانی و کمبود نیروی متخصص باشد. به واقع در بسیاری از شهرستان‌ها تهیه‌کننده نه تنها در یک یا چند تخصص خاص با مشکل جذب نیرو مواجه می‌شود بلکه باید برنامه‌ای ترتیب دهد تا نیروی متخصص را آموزش دهد.

طاهری افزود: با توجه به تجربه‌ای که به یک دهه اخیر برمی‌گردد اقدام به پرورش استعدادها در قالب دوره‌های آموزشی و کارورزی کردیم و تا حد زیادی در این مسیر موفق بودیم. دوره‌ای که طراحی کردیم حتی از سوی علاقه‌مندان در استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفت و توانستیم از توان نیروهای متخصص آموزش دیده در استان‌های دیگر هم استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که با لطف مخاطبان و حمایت‌های سوره این مجموعه انیمیشن با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو‌به‌رو شد، امیدواریم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد و بتوانیم فصل‌های بعدی را نیز تولید و حتی به سوی خلق اثر بلند با شخصیت‌های این انیمیشن حرکت کنیم. چراکه این شخصیت‌ها اکنون برای مخاطبان شناخته شده‌اند و مفهوم داستان‌ها می‌تواند در قالب یک اثر سینمایی هم مورد توجه قرار گیرد؛ مانند اتفاق خوبی که برای مجموعه انیمیشن ببعی افتاد و منجر به تولید فیلم سینمایی آن شد.

انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.