ساخته‌شده از پوست انسان!

کتاب‌هایی با جلد پوست انسان ساخته و مخفیانه توسط کلکسیونرها خریداری می‌شود

دکتر لودوویک بولان، کتابی را با پوست زنی که از بیماری زوال عقل رنج می‌برد و در اثر پارگی آنوریسم درگذشته بود، صحافی کرده و همراه آن نوشته: «این کتاب با پوست انسان صحافی شده است. اگر با دقت به جلد آن نگاه کنید، می‌توانید منافذ پوست را به راحتی مشاهده کنید!»

شهروند آنلاین: دانشمندان معتقدند كتابی متعلق به کتابخانه دانشگاه هاروارد در پوست انسان محصور شده است. در سال 2015 مگان روزنبلوم، کتابدار آمریکایی برای تحقیق درباره کتاب‌های ساخته‌‌شده از پوست انسان به آمریکا سفر کرد و از کتابخانه هوگتون دانشگاه هاروارد بازدید کرد. او در پی کتابی با عنوان «سرنوشت‌های روح» اثر نویسنده‌ای فرانسوی به نام آرسن هوسای بود. این کتاب عجیب که از دهه 1930 در کتابخانه هوگتون نگهداری می‌شود، مشخصه ویژه‌ای دارد و آن هم این است که جلد آن از پوست انسان ساخته شده است. روزنبلوم سال‌ها در کتابخانه‌ دانشگاه کالیفرنیا در شهر لس‌آنجلس کار کرده بود و حالا ثابت کرده است چنین کتابی در موزه کتابخانه هاروارد نگهداری می‌شود.

مطالعات انجام‌شده توسط دانشمندان این دانشگاه با اطمینان این کشف عجیب را تأیید می‌کنند. بر اساس تحقیقات اولیه‌ این کتابدار آمریکایی معلوم شده اواخر قرن هفدهم بعضی از پزشکان فاسد از پوست اجساد انسان‌ها برای ساخت کتاب استفاده می‌کردند. گفته می‌شود آرسن هوسای، این کتاب را در اواسط دهه 1880 به دوست خود، دکتر لودوویک بولان، پزشک معروف آن زمان هدیه داده است. این پزشک از پوست بیماران فوت‌شده خود جلد کتاب تهیه می‌کرد. بولان کتاب را با پوست بیماری که از بیماری زوال عقل رنج می‌برد و در اثر پارگی آنوریسم درگذشته بود، صحافی کرده است. یادداشتی هم با دست‌خط دکتر همراهِ کتاب است مبنی بر اینکه: «این کتاب با پوست انسان صحافی شده است. اگر با دقت به جلد آن نگاه کنید، می‌توانید منافذ پوست را به راحتی مشاهده کنید. کتابی درباره روح انسان، شایسته‌ آن بود که پوششی انسانی به او داده شود. بنابراین مدت زیادی بود که این تکه پوست انسان را که از کمر یک زن گرفته شده، برای آن نگه داشته بودم.» در این یادداشت متنی آمده است، مبنی بر اینکه هیچ جلوه‌ای از تزئینات روی جلد آن، مهر نشده و همچنین جلد این کتاب رنگ نشده است تا «ظرافت خود را حفظ کند.»

عمل صحافی كتاب با پوست انسان- كه از آن به‎عنوان آنتروپودرمیک یاد می‌شود- از اوایل قرن شانزدهم رواج پیدا می‌کند. گزارش‌های متعددی هم از قرن نوزدهم درباره اجساد اعدامی‌هایی به دست آمده که در واقع به علم اهدا شده‌اند و پوست آنها بعداً به صحافی‌های کتاب داده می‌شد. گفته می‌شود «سرنوشت‌های روح»، مراقبه‌ای بر روح و زندگی پس از مرگ است و تنها کتابی است که با پوست انسان در هاروارد جلد شده است. البته آنتروپودرمیک به همین سال‌ها خلاصه نمی‌شود و در دهه‌های بعد، کلکسیونرهای کتاب نیز به این کار علاقه نشان دادند. گفته می‌شود این روش در سال‌های معاصر نیز به‎طور مخفی رواج داشته، اما تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌‌دهد بیشتر کتاب‌های تولیدشده به این روش، به‌طور مخفی توسط کلکسیونرهای ناشناس خریداری می‌شوند و مکان فعلی آنها نامعلوم است. کتاب دانشگاه هاروارد یکی از معدود نسخه‌های موجود از این نوع کتاب‌هاست که در موزه این دانشگاه نگهداری می‌شود.

برای مدت زمانی طولانی آزمایشات متعددی روی کلیه کتاب‌ها انجام گرفت که دو کتاب دانشگاهی در کتابخانه‌های دانشکده حقوق و دانشکده پزشکی که ظاهرا با پوست انسان صحافی شده‌اند، یافت شد اما پس از چندی گزارش این کتاب‌ها رسید که در واقع با پوست گوسفند صحافی شده‌اند. اما یافته‌ پیشین که در سال 1879 تألیف شده است، منحصربه‌فرد بوده و روزنبلوم در این‌باره می‌نویسد بارها بسیاری از کارشناسان به کتابخانه دانشگاه هاروارد پیشنهاد کردند جلد این کتاب‌ از قسمت‌های دیگر کتاب جدا شده و دفن شود. آنها می‌گویند جلد این کتاب از پوست انسان ساخته شده و نوعی هتک حرمت به جایگاه انسانی محسوب می‌شود. می‌گویند حتی نازی‌ها هم برای ساخت کتاب‌های خود از پوست زندانیان خود استفاده نمی‌کردند!

برگرفته از نشریه لوفیگارو

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.