سال جدید، شیوع جدید

عجله چین برای واکسیناسیون 50میلیون نفر در آستانه تعطیلات سال نو چینی

چین در حال مبارزه با بدترین شیوع کرونا در 10ماه گذشته است و هدف خود را برای واکسیناسیون 3.5درصد از جمعیت قبل از شروع تعطیلات سال نو چینی در یازدهم فوریه پیش می‌برد، زمانی که صدها میلیون نفر برای دیدار با خانواده و شرکت در جشن‌ها در سراسر کشور رفت‌وآمد می‌کنند. این در حالی است که سه شهر بزرگ در قرنطینه هستند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: در بیمارستان شنزن، وانگ شویو، کارگر 21 ساله فرودگاه برای تزریق دومین دوز واکسن در صف ایستاده است.

او به گاردین گفت: «احساس می‌کنم این واکسن ایمن است، زیرا بسیاری از مردم در سراسر کشور آن را تزریق کرده‌اند، بنابراین مشکل اساسی وجود ندارد. فکر می‌کنم باید موثر باشد، در غیر این صورت افراد زیادی آن را تزریق نمی‌کردند.»

وانگ یکی از 50میلیون نفری است که چین قصد دارد آنان را در چند هفته در یکی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون روی زمین، در برابر کووید-19 واکسینه کند.

این کشور در حال مبارزه با بدترین شیوع در 10ماه گذشته است و هدف خود را برای واکسیناسیون 3.5درصد از جمعیت قبل از شروع تعطیلات سال نو چینی در یازدهم فوریه پیش می‌برد، زمانی که صدها میلیون نفر برای دیدار با خانواده و شرکت در جشن‌ها در سراسر کشور رفت‌وآمد می‌کنند.

چین در حال مبارزه با بدترین شیوع در 10ماه گذشته است و هدف خود را برای واکسیناسیون 3.5درصد از جمعیت قبل از شروع تعطیلات سال نو چینی در یازدهم فوریه پیش می‌برد، زمانی که صدها میلیون نفر برای دیدار با خانواده و شرکت در جشن‌ها در سراسر کشور رفت‌وآمد می‌کنند.

چین متعهد شده است از واکسن‌های خود برای واکسیناسیون مردمش استفاده کند و آن را با بقیه جهان به اشتراک بگذارد، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه.

گزارش‌های رسانه‌های محلی چین حاکی است بیمارستان‌ها یا واکسن تأییدشده اضطراری سینو واک (برای کارکنان بخش‌های اصلی) یا واکسن سینوفارم را که به‌طور مشروط تأیید شده است (برای جمعیت بیشتر) دریافت کرده‌اند. دامنه و سرعت این برنامه از دیگر برنامه‌های واکسیناسیون در جهان، از جمله برنامه Operation Warp Speed ​آمریکا ​و واکسیناسیون در انگلیس، پیشی گرفته است.

عرضه واکسن برای افراد 18 تا 59ساله در گروه‌های اصلی کارکنان با تأییدیه‌های اضطراری آغاز شد و سپس قبل از افراد بالای 60سال، کسانی که آسیب‌پذیرند در اولویت قرار گرفتند.

هدف مقامات این است که همه دوزهای اول تا پایان این هفته و دوزهای دوم قبل از آغاز جشن‌های سال نو چینی تزریق شود.

وانگ بین، از مقامات کمیسیون بهداشت چین، روز چهارشنبه گفت 10میلیون دوز تاکنون تزریق شده است؛ از جمله برای حدود 1.6میلیون نفر تحت برنامه‌ای اضطراری قبل از صدور مجوزهای کامل.

کارشناسان بهداشت هفته گذشته به رسانه‌های دولتی گفتند که میزان فعلی واکسن در مهلت مقرر احتمالا فقط به 20میلیون نفر می‌رسد، اما تولیدکنندگان سرعت تولید واکسن را افزایش می‌دهند.

این فشار در حالی است که چین روزهای متوالی است بیش از 100 مورد جدید ابتلا به کووید-19 را گزارش می‌کند که بالاترین میزان کل روزانه از ماه مارس است. بیشتر موارد در میان جمعیت روستایی هبی، استانی در اطراف پکن، گزارش شده است.

یکی از کارکنان پزشکی در حال تهیه یک دوز واکسن کووید-19 در مرکز بهداشتی در چینگدائو، استان شاندونگ چین. Photograph: China Daily/Reuters

روز پنجشنبه اولین مرگ بر اثر کووید-19 پس از 8ماه در چین گزارش شد. سه شهر نزدیک پکن در قرنطینه هستند.

کالوین هو، دانشیار حقوق در دانشگاه هنگ‌کنگ گفت که واکسن‌های چین در مقایسه با محصولات سایر کشورها مزایای لجستیکی (تدارکات و پشتیبانی) دارد.

واکسن‌های ساخته‌شده محلی نیازی به فریزکردن ندارند، حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی آنها بسیار ساده‌تر از واکسن‌های مدرنا و فایزر است که در کشورهایی مانند ایالات متحده و انگلیس استفاده می‌شود. چین همچنین توانایی افزایش تولید در صورت نیاز را دارد.

دو واکسن اصلی چینی با بکارگیری روشی موفقیت‌آمیز و کم‌خطر در طول تاریخ یعنی استفاده از ویروس غیرفعال برای ایجاد واکنش ایمنی تولید شده است، اما تولیدکنندگان و مقامات به شفاف‌نبودن و منتشرنکردن اطلاعات آزمایشی مرحله 3 از آزمایش‌های بالینی بین‌المللی متهم شده‌اند.

واکسیناسیون در چین قبل از شیوع فعلی استان هبی شروع شد. برخی از متخصصان که در مورد شفافیت و اثربخشی واکسن نگرانی دارند، عجله در واکسیناسیون را زیر سوال برده‌اند.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.