امام (ره) قدرت نرم را انتخاب کرد

روحانی: ۱۲ بهمن ۵۷ سرمایه اجتماعی مردم ایران به رخ جهان کشیده شد

هر جا ما در کنار مردم بودیم و هر جا مردم را قانع کردیم و هر جا مردم به صحنه آمدند ما در هر مشکل و معضل جامعه توانستیم به پیروزی برسیم.

شهروند آنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «امام از سال‌ها پیش به خوبی می‌دانست که قدرت نرم بر  قدرت سخت پیروز  خواهد شد و آن قدرت نرم را انتخاب کرده بود. دوازدهم بهمن سال ۵۷ نشان داد که امام در مسیر و راهش چگونه پیروز شد. روز ۱۲ بهمن روزی بود که امام (ره) سرمایه اجتماعی را به رخ جهانیان کشید.»

مهم‌ترین بخش‌های اظهارات رئیس‌جمهوری بدین شرح است:

همه از «امام نجف» یا «امام پاریس» سخن می گویند؛ من می‌خواهم از «امام تهران» سخن بگویم که در سخنرانی خود در بهشت زهرا از عقلانیت و مشروعیت سخن گفت.

امام در آن سخنرانی گفت که «رژیم شاه عقلانی نیست»، پدران ما نمی‌توانند برای ما تصمیم بگیرند و… و با همین سخنان راه را برای ما روشن کردند.

امام گفت نظامی عقلانی است که در راستای رأی مردم و در چارچوب دین باشد.

امام به‌صراحت گفت پدران ما اولیا ما نیستند، ما باید به دولت و نظامی که می‌خواهیم رأی بدهیم و آن را برگزینیم، او از آرای مردم سخن گفت، از عقلانیت سخن گفت و با این دلایل محکم مسیر انقلاب را مشخص کرد.

امام  در آن نطق تاریخی بر آرای نسل حاضر تأکید و حتی اشاره کرد که آرا نسل دیروز نمی‌تواند مبنا برای نسل امروز باشد. در هر مقطعی مردم باید با آرا خود نظام مورد نظر خود را برگزینند. امام در همان نطق به قاعده سلطه اشاره کرد که مردم نسبت به سرنوشت خود می‌توانند تصمیم بگیرند. اینجا آن مسیر و راه درستی است امام (ره) حاکمیت اسلام را با حکومت مردم در کنار هم تلفیق می‌کند و به ما می‌گوید که چگونه باید مسیر را ادامه دهیم.

تعیین دولت را هم به واسطه اعتماد مردم دانستند که سخن مهمی در فقه سیاسی شیعه است. او به ولایت شرعی‌اش اتکا نکرد بلکه گفت که به رأی و پشتوانه مردم دولت تعیین می‌کنم.

اگر مردم ۷۰ و چنددرصد پای صندوق آرا آمدند آن منشور ۱۲ بهمن امام(ره) ادامه پیدا کرده و آن راه را ادامه دادیم.

امام در نطق تاریخی بهشت زهرا بر آرا نسل حاضر تأکید کرد.

امام در آن نطق بر «قاعده سلطه» تأکید کرد.

هر جا ما در کنار مردم بودیم و هر جا مردم را قانع کردیم و هر جا مردم به صحنه آمدند، ما در هر مشکل و معضل جامعه توانستیم به پیروزی برسیم.  امروز هم معتقدیم تا مردم در کنار نظام هستند و تا مردم پذیرفتند که ما خادم آنها هستیم می‌توانیم راه و مسیر امام(ره) را برای سال‌ها و ده‌ها و برای قرن‌ها ادامه دهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.