الو شما برنده شدید

گزارش «شهروند» از دام کلاهبرداران برنامه رادیویی

هنوز کلاهبرداری‌های تلفنی کم نشده است. هنوز هم مردم با این همه هشدارهای پلیسی در دام مجرمانی می‌افتند که به بهانه برنده‌شدن در برنامه رادیویی طعمه‌هایشان را سرکیسه می‌کنند. هنوز هم هستند کسانی که ‏به طمع پولدارشدن مقابل دستگاه عابربانک می‌روند و با دست خودشان پول‌های داخل ‏حساب‌شان را تقدیم کلاهبرداران می‌کنند.

با وجود افزایش امنیت تراکنش‌های مالی اینترنتی کلاهبرداران تلفنی مسیر خود را با سرعت بیشتری پیش گرفته‌اند و طعمه‌های بدشانس خود را به صورت رندمی  پیدا می‌کنند.

پیر و جوان و بی‌سواد و تحصیلکرده هم نمی‌شناسد؛ از ‏هر قشری می‌توانند فریب بخورند. سال‌هاست که در دادسرا و پلیس آگاهی پر است از ‏پرونده‌هایی که در آن به صورت تلفنی و با چند دقیقه مکالمه اقشار مختلف جامعه هدف کلاهبرداری مجریان قلابی تلویزیون و رادیو قرار ‏گرفته‌اند.

مجرمان دلایل زیادی برای کلاهبرداری‌های خود دارند؛ خوش‌حسابی در پرداخت قبض موبایل، شرکت در مسابقه اینترنتی. کلاهبرداران خود را مجری شبکه رادیویی جام جم، جوان و فرهنگ و سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سازمان صداوسیما اعلام می‌کنند و این روزها از طریق واتساپ با طعمه‌های خود تماس می‌گیرند.

کلاهبرداری پیچیده

در سال‌های اخیر، در میان جرایم علیه اموال و مالکیت هیچ جرمی به اندازه کلاهبرداری از تنوع و پیچیدگی برخوردار نبوده و دچار تغییر و تحول نشده است. عوامل متعددی در میان افراد جامعه و در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اداری وجود دارد که فرصت‌های ارتکاب کلاهبرداری تلفنی به شیوه کارت به کارت را فراهم کرده و تسهیل می‌سازد.

کنش‌های هیجانی

پلیس در آخرین پرونده کلاهبرداری‌های رادیویی متهمی را دستگیر کرده است که در مدت کوتاهی 20 نفر را سرکیسه کرده است.  این متهم با این روش 200 میلیون به جیب زده بود.

چندی پیش وقتی یکی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه کرد، مدعی شد فردی ناشناس با او تماس تلفنی برقرار کرده و با اقدامات فریبنده از او کلاهبرداری کرده است.

شاکی در ادامه گفت: «در خانه بودم که یک شماره ناشناسی با من تماس گرفت و خود را مجری رادیو جوان معرفی کرد. صدایش از محیطی شبیه به صدای استودیو می‌آمد. او با انجام کنش‌های هیجانی گفت که  برنده قرعه‌کشی شده‌ام.»

در این پرونده هم مجرم با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده بود که برای دریافت جایزه خود به‌سرعت به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز محل زندگی‌اش برود. او پس از وارد‌کردن کارت عابربانک به دستگاه، کدهای مختلفی را که متهم از پشت تلفن به او اعلام می‌کرد را وارد کرد. شاکی این پرونده با یک غفلت ساده درنهایت متوجه سرقت 100 میلیون ریال از حساب بانکی خود می‌شود.

20 برنده بدشانس

موضوع در دستور کار متخصصان سایبری پلیس قرار گرفت و پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات گسترده مجرم در فضای مجازی شناسایی و هویت او برای پلیس روشن شد. پس از بررسی‌های فنی محل فعالیت او نیز شناسایی شد. پس از تشریفات قضائي، متهم دستگير و برای ادامه تحقیقات در اختیار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

متهم پس از انتقال به پلیس فتا به بیش از 20 کلاهبرداری با این روش اعتراف کرد و اظهار داشت جمعا بیش از دو میلیارد ریال از این طریق سرقت کرده است.

اقدامات متقلبانه

همان طور که بارها کارشناسان امنیت و پلیس هشدار داده‌اند، بهتر است بدانید افرادی که با شماره همراه شما تماس گرفته و خود را مجری شبکه‌های رادیو تلویزیون، روابط عمومی شرکت‌ها یا نمایندگی‌های اپراتور‌های تلفن همراه معرفی کرده و مدعی می‌شوند به خاطر خوش‌حسابی در پرداخت هزینه تلفن، شماره شما را در قرکشی قرار داده و شما برنده مبالغ میلیونی و یا هزینه سفر به عتبات عالیات یا کربلای معلی شده‌اید و با اغفال شما را به مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز برای انتقال وجه دعوت می‌کنند، کلاهبردار و سود‌جو بوده و قطعا این افراد با اقدامات متقلبانه و گمراه‌کننده قصد برداشت مبالغی از حساب شما را دارند.

هشدارهای پلیسی

پلیس همواره هشدار می‌دهد که باید مراقب شگردهای مجرمان در کلاهبرداری از طریق تلفن بوده و هرگز اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در اختیار آنها قرار ندهیم.

مسأله اینجاست که از چه راهی تشخیص دهیم کدام طرح کلاهبرداری است؟ آیا طرح‌های کلاهبرداری و دسیسه‌های مربوط به آن نشانه‌ای دارند؟

براساس اعلام پلیس، در صورتی که موارد ذیر را در طرح پیشنهادی تلفنی مشاهده کردید، بی‌تردید بدانید که طرح پیشنهادی نوعی کلاهبرداری است.

1- این طرح در ابتدای کار فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسد:

به عنوان مثال می‌گویند: «شما برنده جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید، البته شما می‌دانید که هرگز در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید.»

2- برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید:

«شما برنده شده‌اید، اما باید مبلغی را برای ارسال جایزه، بیمه، مالیات یا دیگر هزینه‌هایی که برای پرداخت جایزه هزینه می‌شود، پرداخت کنید. در برخی از موارد دیگر تماس‌گیرنده یک پیک برای دریافت مبلغ از شما می‌فرستد تا مبلغ را از شما گرفته و برای او ببرد.»

3- از شما می‌خواهند، اطلاعات شخصی و محرمانه مالی خود را در اختیارشان قرار دهید:

«تماس‌گیرنده از شما می‌خواهد، تمام اطلاعات حساب بانکی یا تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را به آنها بدهید. باید بدانید که سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی هیچ‌گاه نیاز به جزئیات حساب مالی شما ندارند و اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، هرگز نیازی به رمز عبور کارت شما ندارند.»

4- تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست:

به عنوان مثال می‌گویند: «شما برنده دریافت جایزه شده‌اید و شما نیز در می‌یابید که شخص تماس‌گیرنده، بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست؛ زیرا کلاهبرداران می‌خواهند شما را هیجان‌زده و ذهن شما را درگیر شیوه مجرمانه خود کرده و هر گونه قدرت فکر و تصمیم‌گیری عاقلانه را از شما بگیرند.»

5- مدیر تماس می‌گیرد:

«شخصی که با شما تماس می‌گیرد ادعا می‌کند از طرف یک دفتر دولتی، مسئول مالیاتی، مرکز رسمی بانکی، یک وکیل یا یک مقام رسمی تماس می‌گیرد. شخص تماس‌گیرنده هنگام تماس نام کوچک شما را به زبان می‌آورد و از شما اطلاعات زیادی در مورد اطلاعات شخصی یا اطلاعات نحوه زندگی شما کسب می‌کند.»

6- این یک فرصت با مدت زمانی محدود است، اگر عجله نکنید، آن را از دست می‌دهید:

«اگر شما تحت فشار قرار گرفتید تا به‌سرعت یک تصمیم‌گیری در مورد یک خرید بزرگ و گرانقیمت انجام دهید، بی‌تردید این یک معامله قانونی نیست. هر تجارت قانونی به شما این فرصت را می‌دهد که او و عملکردش را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید و مبلغ مورد نظر را بپردازید.»

به پلیس اطلاع دهید

بنابراین به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی افراد ناشناس که با صحبت‌ها و پیشنهادات غیر واقعی و تحریک‌کننده قصد فریب شما را دارند، توجه نکنید.  این موضوع را به سایر اعضای خانواده نیز یادآوری کنید. از قبول درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هر گونه عملیات بانکی ازجمله انتقال وجه کارت به کارت و ارایه رمز اول و دوم کارت عابربانک و… جداً خودداری کنید.

اگر از مرکز خاصی مانند همراه اول یا مراکزی اینچنین از شما درخواست رمزهای محرمانه را داشتند، قبل از هر اقدامی فورا با سامانه مربوطه تماس حاصل کنید. به محض دریافت هر گونه پیامک و تماس تلفنی از منابع ناشناس و غیر رسمی مبنی بر برنده‌شدن در قرعه‌کشی و درخواست انتقال وجه به صورت کارت به کارت از طریق دستگاه‌های خودپرداز، حتما موضوع را با پلیس فتا یا کارشناسان مربوطه در میان بگذارید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
24 دیدگاه
  1. نوازش می‌گوید

    خدا لعنت شون کنه امروز از منم ۶۵۰ هزار تومان با عنوان اینکه امشب یا در شبکه ی نسیم یا جام جم برنده هستم بردند خدا ازشون نگذره به حق امشب

  2. هادی جزندری می‌گوید

    خدا لعنتشون کنه. یک ماه پیش بیست و شش ملیون منو بردند همین بیشرفها،….

    1. آرتام می‌گوید

      چطوری؟؟خودتون کارت به کارت کردین براشون یا نه به نحوه دیگه ای

  3. روستا می‌گوید

    امشب با من تماس گرفتن و من هیچ اطلاعات بانکی ندادم و نتونستن از من کلاه برداری کنند.

  4. پریسا می‌گوید

    بله امشب نزدیک بود منم این اتفاق برام بیفته، ولی خوب حسابایی که بهشون دسترسی داشتن همه خالی بود، با عنوان برنده شدن توی قرعه کشی همراه اول در برنامه رادیویی جام جم باهام تماس گرفتن، امشب حساب چند نفرو خالی کردن معلوم نیست، خدا ازشون نگذره

  5. Nahal78 می‌گوید

    امشب با من تماس گرفتن و گفتن از رادیو جام جم برنده عتبات عالیات شدم و من اسم و فامیل و نام پدر و اسم بانک هایی که حساب دارم رو پرسیدن و من اسم دوتا بانک رو گفتم آیا میتونن حسابم رو از این طریق خالی کنن خواهش میکنم جواب بدین

    1. آرتام می‌گوید

      سلام با من هم چند دقیقه پیش تماس گرفتن مانده موجودی و گرفتن اتفاقی که برای حساب شما نیوفتاده

    2. خیرالله می‌گوید

      هیچ کاری نکن تا امار بگیرم بهت خبر میدم .گول نخور .همین تماسی که امروز با تو شده با منم شده دقیقا چیز هابی که نوشتی به من هم گفتن گول نخور هیچی نگو و هیچ کاری نکن

  6. سعید می‌گوید

    به من هم زنگ زدند ولی من دستشونو خوندم و به پلیس فتا خبر دادم

  7. ندا می‌گوید

    متاسفانه امروز هم ۸ تومن از من گرفتن
    الان برای شکایت و پی گیری باید با چه شماره ای تماس بگیرم؟
    شماره پلیس فتا چنده؟

    1. سیداسماعیل می‌گوید

      با منم از رادیو جام جم تماس گرفتن…ولی شارژ ریالی شون تموم شد و قطع شد…😁😁😁😁😁😁😁😁😁

  8. حسن محمودی می‌گوید

    امشب بامن هم تماس گرفتن عابر بانک رفتم موقع کارت به کارت هرچی میگفت من اشتباه میزدم فهمیدم میخواد ازکارت براش پول بریزم الکی شماره زدم. به پلیس فتا شمارشونو میفرستم

    1. محمدرضا جوانمرد می‌گوید

      لطفا شماره پلیس فتا رو بدید لطفا

  9. احمد می‌گوید

    سلام و خدا قوت با من هم
    تماس گرفتند و گفتند از شبکه رادیویی … هستیم و انسان خوش حسابی هستزد و … گفتم چرا با شماره ثابت زنگ نزدین گفتن روابط عمومی شلوغه و قطع کردن😃

  10. خیرالله می‌گوید

    دقیقا به منم زنگ زدن گفتن از رادیو جام جم برنده سفر کربلا شدم

  11. امیر می‌گوید

    اونیکه خودش بره جلوی عابر کارت به کارت کنه که دیگه کلاه برداری نیست بده کار یارو بوده زده براش
    به منم زنگ زدن اما شماره کارت نخاستن ادرس دادم یه کارت هدیه مشتی برام فرستادند

  12. علیرضا می‌گوید

    اینها نطفشون مشکل داره کلاهبرداری میکنن

  13. حکیمی می‌گوید

    امروز با یک خط ایرانسل زنگ زدن بهم گفتن چون مشتری خوش حسابی هستی دربرنامه رادیو گفتگوی جام جام قرعه کشی کردیم به تعداد ۱۴ نفر .شما برنده پنجم ما هستی.در یک مصاحبه زنده شرکت کن ونظرت رو بگو . .خیلی حرفه ای عمل کرد اصلا جای هیچ شکی باقی نذاشت.درطول مثلا مصاحبه اسم وفامیل وتحصیلات وشغل روپرسید چنان هیجان میداد که ۹میلیون کمک هزینه سفر به عتبات عالیات برنده شدی خدا روشکر میکردم بااینکه هیچ وقت فکر نمیکردم انقد راحت گول بخورم ولی کاملا باور کردم خیلی حرفه ای بودن .نه شماره حساب خواست نه شماره کارت .خلاصه منو تا پای خودپرداز کشوند و میگفت با سه تا کارتت موجودی بگیر زمان و موجودی ها رو بخون .سه تا کارت که موجودی صفر یا کمی داشت رو برده بودم بعد گفت بانک مرکزی دو تا کارت روقبول کرده ولی آخ ی مش‌کل داره کارت دو عوض کردم .گفت بانک مرکزی میگه حداقل موجودی باید یک میلیون باشه گفتم ندارم خب امروز آخر برج هست چیکار کنم قطع کرد.

  14. کاربر می‌گوید

    با شماره ی ایرانسل به منم زنگ زدن گفتن توی قرعه کشی رادیو صبا که بین کسانی که قبضاشون رو غیرحضوری میدن برنده شدم و باید به بانک رسالت مراجعه کنم و سه تا کارت هدیه ی سه میلیونی بگیرم و غیرفعاله تا وقتی که مدارکمو بفرستم و پیامکی برام فرستاد با پیش شماره ی اپلیکیشن همراه من بود کد احراز هویت که شماره مال خودم هست یا نه گفت بخون برام من نخوندم و تماس و قطع کردم.

  15. صادقی می‌گوید

    سلام به من هم امشب زنگ زدن و اسم و فامیل و پسوند و نام بانک گرفتن
    ولی من نرفتم خودپرداز
    میتونن کاری بکنن ؟؟؟اتفاقی میفته؟؟؟
    چیکار کنم !

  16. مصطفی قربانی می‌گوید

    همین بی شرف ها دارو ندار من ۱۵ ملیون بود اینم وام بود واسه عمل قلبم ..به بهانه برنده شدن خالی کردن …تورا قرآن هرکسی چیزی فهمید اشتراک بگذار۶

  17. عاطفه+ملایجردی می‌گوید

    26ملیونمو از، طريق تماس صوتی واتساپ رادیو جام جم و برنده شدن عتبات عالیات ویا 9ملیون پول نقدی بردن والان 18ماه هست شکایت کردم و هنوز به پولم نرسیدم،، صاحب کارت به نام اذردانیالی بود

  18. نسیم می‌گوید

    سلام دیشب بهم زنگ زدن شما در قرعه کشی همراه اول نفر پنجم شدید به رادیو صبا زنگ بزن همزمان کد احراز هویت رو موبایلم اومد اصرار داشت کد را براش بخونم ولی بهش گفتم اعتماد ندارم قطع کردم به پلیس فتا شمارش را دادم

  19. رضا می‌گوید

    به منم زنگ زدن و گفتن شما نفر پتجمی هستین و ۳۰ میلیون برنده شده اید و اسم سه تا بانک و به بهمراه نام و نام خانوادگی گفتم براشون ولی گفت که برو دم عابر بانک که موجودی بگیر ولی من نرفتم و برایم اس ام اس فرستاد که جایزه شما سوخت و مبلغ به خیریه واگذار شد
    شماره پلیس فتا ۰۹۶۳۸۰

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.