موفقیت دولت در دفاع از برنامه هسته‌ای ایران

قانون اقدام راهبردی مورد نظر مجلس عملیاتی شد

«قصد نظام جمهوری اسلامی بر اجرای بدون تنازل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است.

شهروندآنلاین: جمهوری اسلامی ایران در اقدامی دیپلماتیک و هوشمندانه بار دیگر از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خویش دفاع کرد و با قطع نظارت‌های فراپادمانی در حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اراده قاطع خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به منظور لغو تحریم‌ها به همگان نشان داد.

سفر گروسی به ایران

گروسی روز شنبه دوم اسفند وارد تهران شد. او روز یکشنبه با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از دیدار گروسی و صالحی، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی در بیانیه مشترکی از دستیابی به یک تفاهم‌نامه جدید برای ادامه فعالیت‌های نظارتی ضروری آژانس در ایران به مدت سه ماه خبر دادند.

بیانیه مشترک آژانس و ایران

بر اساس این بیانیه که یکشنبه شب منتشر شد، سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس اطلاع داده است که از روز پنجم اسفند با هدف اجرای قانون مجلس ایران، اقدامات داوطلبانه پیش‌بینی‌شده در توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند، چراکه مهلت ایران به آمریکا برای لغو تحریم‌ها روز یکشنبه سوم اسفند تمام شده و طبق اعلام مقامات در تهران، ایران نیز پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

گروسی پس از ترک ایران در پیامی توییتری نوشت: «رایزنی‌های فشرده به نتایج خوبی منجر شد. توافق فنی موقتی حاصل شد، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی‌آزمایی ضروری و نظارت در ایران ادامه می‌دهد.»

عکس‌العمل نمایندگان

این بیانیه با وجود استقبال بین‌المللی اما با انتقادات تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد. نمایندگان مجلس صبح روز دوشنبه در یک جلسه غیرعلنی بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس را بررسی کردند و از همان آغاز جلسه علنی نیز حملات به دولت و دستگاه دیپلماسی آغاز شد، چراکه برخی از آنها معتقد بودند مصوبه مجلس در زمینه خروج از پروتکل الحاقی به‌طور کامل اجرا نشده است.

نمایندگان مجلس حتی تا آنجا پیش رفتند که مدعی شدند دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی تخلف کرده و به همین علت، پرونده این موضوع را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

شورای امنیت ملی چه گفت

پس از این اقدام، «کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی – نهادی که سیاست‌گذاری برنامه هسته‌ای را در اختیار دارد و مجلس نیز با نظر همین شورا، طرح اصلاح قانون اقدام راهبردی را برای دفاع از منافع ایران تصویب کرده بود- در بیانیه‌ای تأکید کرد: «قصد نظام جمهوری اسلامی بر اجرای بدون تنازل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است.

واکنش مقام معظم رهبری نسبت به موضع نمایندگان

رفتار تند مجلس در قبال دولت در زمینه بیانیه ایران و آژانس در زمینه اجرای قانون اقدام راهبردی موجب شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با اعضای مجلس خبرگان رهبری به این موضوع واکنش نشان دهند.

ایشان با اشاره با اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد، افزودند: «این اختلاف‌نظرها قابل حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد.»

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «دولت خود را موظف به عمل به قانون می‌داند و باید به این قانون که قانون خوبی است، به دقت عمل شود.»

بیانیه دولت

پس از آن دولت جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ‌شب در بیانیه‌ای ضمن استقبال از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد یک‌صدایی در کشور در اجرای قانون مجلس تأکید کرد که مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور و به‌ویژه مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصان و مسئولان امنیت ملی کشور، کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

دفاع ظریف از مواضع دولت

روز گذشته هم وزیر امور خارجه گفت: «آنچه صالحی با آژانس توافق کرد، یک موفقیت بود و اگر دوستان مجلس مصوبه شورای امنیت ملی را دیده بودند، آن رفتار غیرلازم در مجلس انجام نمی‌شد، اگر ضمیمه را بخوانند، هیچ چیز مشکوکی نیست.»

ظریف درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «گروسی به ایران آمد تا ترتیباتی برای اطمینان از اجرای قانون داشته باشیم و درنهایت درباره این ترتیبات با او به توافق رسیدیم. ترتیبات هم اصلش این است نوارهایی که از فعالیت‌های ما ضبط می‌شود، هیچ‌گاه به صورت زنده برای آژانس فرستاده نمی‌شود و در ایران نگهداری می‌شود.» هیچ چیز مشکوکی نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.