ناآرامی‌ها در ایرلند شمالی ریشه تاریخی دارند

سه کشورِ انگلستان، اسکاتلند و ولز روی هم جزیره بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهند. چهارمین کشور، ایرلند شمالی نام دارد که در شمال‌شرقی جزیره ایرلند واقع شده ‌است. سال 1169 میلادی انگلیسی‌ها که اغلب پروتستان هستند، ایرلند را اشغال کرده و عده‌ای از مردم خود را در آنجا ساکن کردند. در نتیجه در شمال ایرلند جمعیتی مختلط از انگلیسی‌های پروتستان و ایرلندی‌هایی که کاتولیک هستند، تشکیل شد. البته این دو گروه روابطی حسنه‌ و مسالمت‌آمیز برقرار نکردند، زیرا ایرلندی‌ها ساکنان جدید را دزد و اشغالگر می‌دانستند که سرزمین اجدادی آنها را با زور و خشونت و جنگ غصب کرده است. این اختلافات جنگ‌هایی را بین انگلیسی‌های پروتستان از یک سو و ارتش انگلستان از سوی دیگر و ایرلندی‌های کاتولیک مذهب رقم زد، جنگ‌هایی استقلال‌طلبانه ولی با رنگی از مذهب. سرانجام بخش جنوبی ایرلند در سال 1922 مستقل شده و عنوان جمهوری ایرلند را به پایتختی دوبلین به خود گرفت.
اما انگلیسی‌های ساکن شمال ایرلند که دارای جمعیتی مختلط بود، حاضر به خروج نشده و ایرلند شمالی به مرکزیت بلفاست بخشی از پادشاهی متحده انگلستان باقی ماند.
در طی این سال‌ها ایرلند شمالی، درگیر جنگ میان کاتولیک‌های جمهوری‌خواه وحدت‌طلب به رهبری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و پروتستان‌های سلطنت‌طلب بوده است. زخم کهنه استقلال کامل ایرلند از پادشاهی هنوز درمان نشده و خشونت در مقیاسی وسیع میان دو طرف جریان داشته است.
دور اخیر ناآرامی‌ها در ایرلند شمالی اما پس از بیش از دو دهه صلح و آرامش در این کشور روی داد. این بار ریشه ناآرامی‌ها نه فقط ایدئولوژیک بلکه شکل‌گیری موانع تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر مناطق بریتانیا پس از برگزیت است و ناآرامی‌های بلفاست با بالا گرفتن این نارضایتی‌ها بروز کرده است. اکثریت شهروندان ایرلند شمالی به جدایی از اتحادیه اروپا «نه» گفته بودند.
از هفته گذشته خیابان همجوار دو محله با گرایش‌های سیاسی مخالف یکی از صحنه‌های اصلی ناآرامی‌ها بوده است.
در این خیابان یکی از چندین «دیوار صلح» بلفاست قرار گرفته که برای مهار تنش و خشونت ساخته شده است.
در یک سوی آن جمهوری‌خواهانی هستند که از پیوستن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند طرفداری می‌کنند و عمدتا کاتولیک هستند و در سوی دیگر وفاداران به پادشاهی متحده بریتانیا که عمدتا پروتستان هستند.
معترضان به پلیس حمله کرده و به دو سوی «دیوار صلح» کوکتل مولوتف و سنگ پرت کردند. یک اتوبوس هم در جریان ناآرامی‌ها به آتش کشیده شد.
پلیس می‌گوید در این دور از ناآرامی‌ها ۴۱ نفر از مأمورانش زخمی شده‌اند.
گزارش‌ها از بازداشت مجموعا ۱۰ نفر حکایت دارند.
منبع: BBC
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.