داستان کلاهبرداری از یک شرکت معروف لبنیات

کارگران پخش شیر، با شگردی عجیب پول به جیب زدند و کلیپ آن در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد

فضای مجازی را پر کرده است. کلیپی که دو روزی می شود دست‌به‌دست می‌چرخد. فیلمی از مردانی که درون یک خودروی حمل شیر در حال فعالیت مرموز و عجیبی هستند. مردانی که ظرف شیرهای یک شرکت معروف را با آب پر کرده و در حال جاسازی آنها در کامیون هستند. شیرهایی که گفته می شود مرجوعی و تاریخ گذشته بودند. این کلیپ پای پلیس را وسط کشید مجرمان یک‌به‌یک دستگیر شدند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت لبنیات کاله نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

شیشه‌های شیر را یک‌به‌یک پر می‌کردند. مشخص نیست آنها را از کجا آورده‌اند. ولی شیشه‌های نصفه و نیمه را پر از آب می‌کردند. همین کلیپ 150 ثانیه‌ای حالا واکنش و اعتراضات مردم را برانگیخت. آنهایی که تصور می‌کردند کارگران شرکت برند معروف لبنیات در حال کلاه گذاشتن بر سر مردم و فروش شیرهای تاریخ مصرف گذشته هستند، اما ماجرا اینگونه نبود. با دستگیری مجرمان راز این کلیپ جنجالی فاش شد.

آنها کارگرانی بودند که برای فریب شرکت توزیع‌کننده کاله، بطری‌های شیر را پر از آب کرده و به عنوان اجناس مرجوعی آنها را به شرکت بازگرداندند. این سه کارگر بلافاصله دستگیر شدند. آنها از مردم بابت این ماجرا عذرخواهی کردند و گفتند که قصدشان فروش این شیرها به شرکت توزیع‌کننده کاله بود.

با انتشار این ویدیو در فضای مجازی، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، از دستگیری سه نفر در رابطه با این موضوع خبر داد.

دستگیری و اعتراف به جرم

او در رابطه با جزئیات این ماجرا گفت: «پس از انتشار ویدویی از یک خودروی حمل لبنیات در فضای مجازی که در آن افرادی مشغول ترکیب آب با محتویات شیر داخل ظروف بودند، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت. در جریان آن ساعاتی بعد سرنخ‌هایی از این افراد به دست آمد.»

او با بیان اینکه در جریان تحقیقات اولیه مشخص شد هر ۳ نفر از عوامل توزیع شیر در سطح شهر تهران بودند، گفت: «این افراد با حکم قضائی بازداشت شدند. آنها در جریان اظهارات خود مدعی شدند که تمام بطری‌های شیر محصولات مرجوعی و تاریخ گذشته بوده است. آنان قصد داشتند با اضافه کردن آب به آنها و افزایش تعداد بطری‌ها از شرکت تولیدکننده این محصولات سوءاستفاده کنند. آنها اعلام کردند که قصدی برای فروش این شیرها به مردم نداشتند.»

گودرزی با بیان اینکه در تحقیقات انجام شده مشخص شد که هیچکدام از این بطری‌های پر شده در بین شهروندان توزیع نشده بود، گفت: «تحقیقات تکمیلی در این خصوص همچنان ادامه دارد.»

جزئیات کلاهبرداری کارگران شرکت پخش

یکی دیگر از پرسنل شرکت کاله در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» توضیح داد: «این افراد کارگران شرکت توزیع و پخش محصولات کاله بودند. شرکتی که زیر نظر کاله است. در آن شرکت معمولا محصولات بعد از فاکتور تحویل کارگران داده می‌شود تا آن را به سوپرمارکت‌ها منتقل کنند. در این میان شرکت ما این امکان را به خریداران داده که اگر محصولات به هر دلیلی فروش نرفت یا اضافه آمد به شرکت مرجوع شود.»

این مجرمان نیز بطری‌های شیر را از جاهای مختلف حتی ممکن است از سطل آشغال‌ها پیدا کرده و درون آن را از آب پر کردند. بعد از آن هم همه را به عنوان مرجوعی سوپرمارکت‌ها به شرکت توزیع و پخش برگرداندند. در آنجا نیز طبق تعرفهْ، پول این مرجوعی‌ها به کارگران پرداخت شد تا به خریداران بدهند. آنها می‌خواستند از این طریق پول به جیب بزنند. مثلا اگر به فلان سوپرمارکت، 20 بطری شیر فروخته شد، این کارگران 10 عدد آن را مرجوعی اعلام کردند. پولش را هم از شرکت گرفتند.»

پیگیری مدیرعامل شرکت کاله

همچنین غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل شرکت کاله نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او درباره این ماجرا گفت: «در خصوص این فیلم بررسی‌ها آغاز شده است اما هنوز تحقیقات تکمیل نیست. این مردان کارگر و کارمند هستند. آنها در حال انجام عمل خلاف بودند که باید علت این حرکت آنها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. این مسأله از روز جمعه در حال بررسی است. از کشورهای مختلف، از سوی دوستان و مسئولان این فیلم برای من ارسال شده است. دستور تحقیق جدی و کامل نیز در این خصوص داده شده است.»

مدیر عامل کاله در مورد اینکه تا چه میزان امکان دارد این عمل یک رفتار رقابتی یا تخریبی برای شرکت کاله باشد توضیح داد: «احتمال زیادی دارد که این رفتار، یک عمل تخریبی باشد. زیرا رقابت بین شرکت‌ها زیاد است. ما به تازگی دستگاه‌هایی را وارد کشور کرده‌ایم که شیرهای پاستوریزه‌ای که تا دیروز در ایران ۵ روز امکان حفظ و نگهداری سلامت آنها وجود داشت، می‌تواند با تکنیک تازه تا ۳۰ روز دوام سلامت داشته باشد. البته بررسی ما تنها در این خصوص نیست. امکان دارد یک کارگر به هر دلیل کاری یا اقتصادی دست به این عمل زده باشد. این مسأله نیز مورد بررسی است. کارگری که این رفتار را کرده است شناسایی شده و به زودی با او صحبت خواهم کرد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.