اِستِیکت را پرینت کن!

استیک تازه از چاپگر بیرون آمده؟!
شبیه یک داستان علمی-تخیلی به نظر می‌رسد، نه؟
جوزپه شانتی که در رشته مهندسی پزشکی تحصیل کرده است، یک استارتاپ به نام نوامیت را راه‌اندازی و اولین استیک قابل چاپ سه بعدی را از پروتیین گیاهی اختراع کرده است که تا حد زیادی شبیه گوشت واقعی به نظر می‌رسد.
این محصول از ترکیب برنج پودر شده، پروتیین موجود در نخود، فیبر به دست آمده از جلبک و آب لبو به عنوان رنگ دهنده به دست می آید، سپس خمیر به دست آمده درون چاپگر سه بعدی فشرده شده و به صورت بافت‌های نازک شبیه به بافت گوشت چاپ می‌شود.
چندین الگوی سه‌بعدی برای تعیین بافت داخلی و شکل خارجی استیک نیز پیش از چاپ برای دستگاه چاپگر تعریف شده که استیک بر اساس آنها شکل می‌گیرد.
چاپ هر قطعه استیک بین ۲۰ تا ۴۰دقیقه طول می‌کشد. استیک به دست آمده از استیک واقعی تُردتر است و پخت آن باید با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود. محصولات پروتیینی زیادی در بازار وجود دارند که همگی آنها محصولات فرآوری شده‌ای نظیر همبرگر، کالباس، ژامبون، سوسیس و… هستند. اما محصولی که شبیه استیک با همان بافت باشد، وجود ندارد. سال‌هاست استارتاپ‌های مختلف به دنبال اختراع گوشت مصنوعی با طعمی تا حد ممکن مشابه و واقعی هستند و اختراع جوزپه ظاهرا اولین نمونه در نوع خود است.
چاپ هر کیلوگرم از این استیک گیاهی حدود ۳۰دلار هزینه دارد و به زودی در رستوران‌ها قابل سِرو و در خانه نیز قابل تولید است.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: TRT World

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.