تولد دوباره 5 آمفی‌تئاتر باستانی در یونان

منطقه اِپیروس در یونان میزبان پنج آمفی‌تئاتر 2500 ساله است که برخی معروف و برخی کمتر شناخته‌شده هستند. هم‌اکنون یک پروژه که توسط اتحادیه اروپا حمایت می‌شود، به دنبال احیا و بازسازی این بناهاست که از طریق جاده‌ای جدید به طول 344 کیلومتر به هم متصل می‌شوند. این «جاده فرهنگی» از سایت‌های تاریخی «دُدُنا»، «جیتانا»، «آموراکیا»، «کاسوپه» و آمفی‌تئاتر رومی «نیکاپولیس» عبور می‌کند. هدف اصلی این پروژه چیزی بیش از بازسازی این بناهاست. یکی از معماران و مهندسان این پروژه می‌گوید: «مردم عادت کرده‌اند که سایت‌های باستان‌شناسی صرفا ویرانه‌های وسیعی برای کشف و بازدید باشند. اما آمفی‌تئاترها چیزی بیش از یک بنا بوده و کارکرد مهمی در جمع‌کردن مردم و روابط اجتماعی داشته‌اند. می‌توان در این آمفی‌تئاترها، تئاتر و هنرهای نمایشی را تدریس کرد؛ می‌توان از آنها برای اهداف آموزشی استفاده کرد. مردم همدیگر را ملاقات کرده و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. هدف نه فقط بازدید بلکه استفاده بهینه نیز هست که بزرگ‌ترین چالش برای ما است.»
بودجه ‌این پروژه که «جاده فرهنگی آمفی‌تئاترهای باستانی اپیروس» نام دارد، بالغ بر 24میلیون یورو بوده که 80درصد آن را اتحادیه اروپا تأمین کرده است.
هدف از این پروژه جذب گردشگران علاقه‌مند به باستان‌شناسی، تاریخ و هنر است. برای تأمین این هدف، مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای مرتبط نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و تولیدکنندگان محلی تشکیل شده است. یکی از اعضای کمیته نظارت این پروژه می‌گوید: «این جاده فرهنگی زمانی موفق خواهد شد که گردشگران نه‌تنها ردپای تاریخ که فرهنگ جاری و روزمره منطقه را نیز حس کنند. مثلا گردشگران می‌توانند از طعم بی‌نظیر عسل و روغن زیتون تولید منطقه و گیاهانی که در اپیروس رشد می‌کنند و میهمان‌نوازی اهالی لذت ببرند.»
علاوه بر این آمفی‌تئاترها، این منطقه سرشار از تاریخ و افسانه است. دژ عثمانی « یوآنینا» و موزه نقره‌سازی برخی دیگر از محل‌های دیدنی این منطقه هستند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Euronews

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.