پایان کار 5 کلاهبردار میلیاردی در تهرای و بوشهر

آگهی جعلی فروش و معامله مسکن از جمله ترفندهای این کلاهبرداران بود

پنج کلاهبردار حرفه‌ای در تهران و بوشهر دستگیر شدند. آنها با ترفندهای مختلف جیب مردم را خالی و حساب‌شان را پر کردند. این پنج زن و مرد با رقم‌های میلیاردی سر مردم را کلاه گذاشتند. ارسال پیامک، آگهی جعلی فروش و معامله مسکن از جمله ترفندهای این کلاهبرداری‌ها بود. با این‌حال مأموران پلیس پایتخت و بوشهر به تبهکاری‌های این کلاهبرداران پایان دادند.

دستگیری یک زن کلاهبردار در تهران از مهم‌ترین بازداشتی‌های امروز بود. خانمی که پس از کلاهبرداری ۱۳ میلیارد تومانی به‌مدت هشت سال متواری بود.

چندی پیش مرجوعه قضائی مبنی بر بازداشت یک زن کلاهبردار به قرارگاه جلب محکومان و متواری پلیس پیشگیری تهران بزرگ ارسال شد که شناسایی مخفیگاه متهم و دستگیری او در دستور کار قرار گرفت.

بررسی‌های اولیه نشان از آن داشت، این متهم در سال ۹۳ با ثبت یک تعاونی مسکن در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور، از ۱۱۸ نفر از اساتید و نخبگان این دانشگاه مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده و متواری شده است. او از اجرای تعهدات خود مبنی بر تحویل واحدهای مسکونی امتناع کرده بود.

با توجه به اینکه از این کلاهبرداری هشت سال سپری می‌شد، پیدا کردن این فرد کمی سخت بود. با این‌حال مأموران قرارگاه جلب محکومان و متواری پلیس پیشگیری تهران بزرگ موفق به شناسایی مخفیگاه او در شمال تهران و بازداشت این خانم ۴۰ ساله شدند.

سرهنگ «جلیل موقوفه‌ای» رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اعلام خبر بازداشت کلاهبردار ۱۳۰ میلیارد ریالی، گفت: «در نهایت متهم برای سیر مراحل قضائی در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.»

ارسال پیامک‌های میلیاردی

دومین پرونده، مربوط به کلاهبردار 30 میلیاردی است. کلاهبردار اینترنتی که با ارسال پیام به متقاضیان درج آگهی از آنان سرقت می‌کرد.

ماجرای این پرونده نیز با شکایت یکی از شهروندان به پلیس فتا آغاز شد. این شاکی به مأموران پلیس گفت: «پس از درج آگهی در یکی از سایت‌های اینترنتی، پیامکی با موضوع واریز مبلغی برای تأیید ثبت آگهی دریافت کردم. پس از هدایت به درگاه بانکی مبلغ 300 میلیون ریال از حسابم سرقت شده است.»

بنابراین، بررسی موضوع در اختیار تیمی از کارآگاهان قرار گرفت. حین تحقیقات پلیسی تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه و شکایت‌های مشابهی را  طرح کردند. با تجمیع پرونده‌ها، کارشناسان پلیس فتا متوجه شدند مجرم با ارسال لینک آلوده و نصب بدافزار روی دستگاه‌های مالباختگان، آنها را به درگاه جعلی پرداخت بانکی هدایت می‌کرد. او با سرقت اطلاعات بانکی شهروندان، موجودی حساب بانکی‌شان را سرقت می‌کرد.

با شناسایی هویت و مخفیگاه متهم در یکی از مناطق جنوبی تهران با هماهنگی‌های قضائی او در مخفیگاهش دستگیر شد و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا انتقال یافت.

کارشناسان مبالغ کلاهبرداری‌شده توسط این متهم را 30 میلیارد ریال اعلام کرده‌اند. او تاکنون به 50 کلاهبرداری اعتراف کرده است.

سرهنگ «داود معظمی گودرزی» رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران با اعلام این خبر گفت: «با توجه به بررسی‌های دیجیتالی کشف‌شده از متهم، اطلاعات چند هزار کارت بانکی از شهروندان  کشف شده است. تحقیقات پلیسی برای شناسایی سایر مالباختگان ادامه دارد.»

بازداشت کلاهبردار تحت تعقیب در«تهران»

کلاهبردار حرفه‌ای که تحت‌تعقیب 5 استان بود، سومین پرونده به‌شمار می‌رود. این متهم بیش از 10 میلیارد ریال از مالباختگان کلاهبرداری کرده بود.

شنبه شب گذشته بود که عوامل انتظامی کلانتری ۱۲۵ یوسف‌آباد هنگام گشت‌زنی در محدوده حوزه استحفاظی، یک کیف‌قاپ را که در حال زاغ‌زنی و انتخاب سوژه بود، پیش از ارتکاب سرقت بازداشت کردند. مأموران در بازرسی از این شخص یک قبضه سلاح سرد کشف کردند. بنابراین او را به کلانتری برای تحقیقات تکمیلی انتقال دادند.

پس از انتقال متهم به کلانتری در استعلام اولیه مشخص شد او جزو کلاهبرداران حرفه‌ای سرقت اینترنتی  است که توسط عوامل انتظامی 5 استان شناسایی شده و اکنون تحت‌تعقیب است.

در بررسی‌های پلیسی مشخص شد که متهم بیش از 10 میلیارد ریال از مالباختگان کلاهبرداری کرده است. او در کلانتری به جرایم ارتکابی اعتراف کرد که حاضر است رضایت مالباختگان را جلب کند.

سرهنگ «حسین مافی» رئیس کلانتری ۱۲۵ یوسف‌آباد با اعلام خبر بازداشت کلاهبردار حرفه‌ای، گفت: «پس از تشکیل پرونده، متهم برای اخذ دستور قضائی به مرجع قضائی معرفی شد.»

کلاهبرداری یک زوج در سایت‌های دیوار و شیپور

پرونده بعدی مربوط به بوشهر است. زن و مردی که با درج آگهی جعلی در سایت‌های دیوار و شیپور اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند.

این زوج به‌صورت حرفه‌ای و با درج آگهی جعلی فروش کالاهایی نظیر دوچرخه، لوازم خانگی و پرنده با قیمت نازل از متقاضیان خرید، کلاهبرداری می‌کردند. متهمان پس از جلب‌نظر مشتریان، به بهانه نگه‌داشتن کالا، مبالغی را به‌صورت بیعانه دریافت می‌کردند. سپس پاسخگوی تماس‌های افراد نبودند. در پی‌جویی کارآگاهان سایبری مشخص شد که پول کلاهبرداری‌شده به شماره حساب‌های مختلفی که در برخی موارد مربوط به مغازه‌داران خوشنام بود نیز واریز شده‌ است.

با مراجعه سه نفر از شکات، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس فتای مرکز استان بوشهر قرار گرفت. با وجود استفاده متهم از روش‌های پنهان‌ساز هویتی با اقدام‌‎های فنی، هویت و محل سکونت متهم اصلی در یکی از استان‌های مرکزی کشور مشخص شد که با بررسی‌های بیشتر محرز شد که متهم در استان بوشهر نیز تردد دارد.

با پیگیری همکاران در پلیس فتا مشخص شد که همسر موقت این متهم در یکی از شهرستان‌های استان ساکن شده است. همچنین مشخص شد که به احتمال قوی ارتکاب این کلاهبرداری‌ها با همکاری همسر متهم صورت می‌گیرد.

بازداشت متهمان

در این زمینه با تلاش‌های مأموران پلیس فتا و در زمانی که متهم و همسرش در شهرستان و در منزل حضور داشتند با هماهنگی مقام قضائی هر دو متهم دستگیر شدند. در بازرسی از منزل آنان چندین دستگاه تلفن همراه که در کلاهبرداری‌ها از آنها استفاده شده بود، کشف شد.

متهمان در بازجویی‌های فنی پلیس و در مواجهه با مستندات موجود به جرم خود اعتراف کردند. آنها گفتند که از سال ۹۸ تاکنون در چند استان به همین شیوه مرتکب جرم شده و یک‌بار نیز دستگیر و زندانی شده‌اند.

آنها به‌طور مجدد از سهل‌انگاری کاربران سوءاستفاده و در برخی اوقات شماره حساب مغازه‌دارهای مختلف را به مالباخته ارایه می‌دادند تا بیعانه را واریز کنند. سپس با مراجعه به مغازه اجناسی را به میزان پول واریزی خریداری می‌کردند.

از زمان بازجویی متهمان و تا این زمان، حدود ۱۵ مالباخته و شاکی در ارتباط با این پرونده در استان بوشهر شناسایی و به پلیس فتا مراجعه کردند.

به علت شیوه مجرمانه و مدت زمان ارتکاب جرم توسط این زوج کلاهبردار، تعیین میزان ارزش ریالی کلاهبرداری‌های آنها و همچنین شمار نهایی مالباختگان، نیازمند بررسی‌های تکمیلی است.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.