گفت‌وگوهای صلح افغانستان در تهران

یک هیأت از نمایندگان سیاسی دولت افغانستان و تعدادی از نمایندگان طالبان برای گفت‌و‌گوهای صلح در تهران به میزبانی محمدجواد ظریف دیدار کردند.
این اولین گفت‌وگوی مهم بین این دو گروه پس از مذاکرات چندین ماه پیش در قطر و خروج نیروهای نظامی از افغانستان است. پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان، این کشور صحنه نبردها و جنگ داخلی شده، نیروهای طالبان در افغانستان پیشروی کرده و سرزمین‌های بیشتری تحت کنترل آنها در آمده است.
در این میان ایران گام مهمی برای برقراری صلح و توقف جنگ و تنش در این کشور همسایه برداشته است. در این گفت‌وگوهای صلح «یونس قانونی» معاون پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» از اعضای هیأت سیاسی‌ دولت افغانستان حضور داشتند که از کابل به تهران آمده بودند. سعی شده در این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نماینده‌ای وجود داشته باشد تا بتواند ادامه این گفت‌وگوها در آینده را تسهیل کند.
«عباس استانکزی» معاون سیاسی، مولوی «خیرالله خیرخواه» و «قاری دین محمد حنیف» نیز به نمایندگی از طالبان به تهران آمدند که نشان می‌دهد آنها نیز تصمیمی جدی برای حضور در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارند.
نتیجه گفت‌وگوها هنوز مشخص نیست اما محمدجواد ظریف گفت: «ایران برای کمک به پیشروی گفت‌وگوها و پایان دادن به مناقشات در افغانستان آماده است.» او در ادامه گفت که هر دو گروه باید برای تضمین آینده کشور خود تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Arirang News

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.