جایزه،کسب و کار من است!

راه هموار «قهرمان» اصغر فرهادی به سوی اسکار ۲۰۲۲

قهرمان آیا سومین اسکار را برای اصغر فرهادی به ارمغان خواهد آورد؟
قهرمان آیا سومین اسکار را برای اصغر فرهادی به ارمغان خواهد آورد؟

پولاد امین، شهروندآنلاین: در شرایطی که بسیاری از منتقدین و کارشناسان سینمایی جدیدترین فیلم اصغر فرهادی را یکی از امیدهای اصلی دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی امسال می‌دانند؛ خبر می‌رسد که اعلام تغییراتی در قوانین اسکار باعث شده راه این فیلم برای دستیابی به سومین اسکار کارنامه اصغر فرهادی هموارتر از همیشه شده باشد. به عبارت بهتر قوانین جدید آکادمی مسیر فیلم «قهرمان» و کارگردانش اصغر فرهادی به سمت اسکار ۲۰۲۲ را هموارتر و کوتاه‌تر از همیشه کرده‌اند…

اصغر فرهادی یکی از سینماگرانی است که با عنوان «محبوب اسکار» شناخته می‌شوند. کارگردانی با دو مجسمه طلایی اسکار در کارنامه‌اش که از این نظر جایگاه منحصربه‌فردی در دنیای سینما دارد. این کارگردان که در سال‌های اخیر با هر کدام از ساخته‌هایش یکی از شانس‌های اسکار فیلم خارجی آن سال به شمار آمده؛ ظاهرا امسال راهی هموارتر از همیشه دارد. او که آخرین اسکارش را پنج سال پیش با فیلم «فروشنده» گرفته، به نظر می‌رسد امسال به دلیل تغییراتی که در قوانین اسکار تحت‌تأثیر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا صورت گرفته، به سومین اسکار کارنامه‌اش نزدیک‌تر از همیشه شده باشد.

قوانین در خدمت اصغر فرهادی

امسال تغییراتی در شرایط مورد نیاز فیلم‌ها برای حضور در رقابت اسکار ایجاد شده است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات را می‌توان در بخش بهترین فیلم بین‌المللی دید که می‌تواند مسیر اصغر فرهادی را برای در دست گرفتن مجسمه طلایی اسکار کوتاه‌تر کند. طبق قوانین جدید آکادمی علوم و فنون سینمایی، امسال نیز به دلیل تعطیلی سینماها در برخی از مناطق جهان، فیلم‌ها در صورت نمایش آنلاین و البته یک هفته اکران در کشوری غیر از کشور مبدا و آمریکا می‌توانند وارد رقابت در این بخش اسکار شوند. این یعنی که فیلم «قهرمان» برای اینکه واجد شرایط ورود به رقابت بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار شود، نیازی به نمایش عمومی در ایران ندارد و رونمایی از این فیلم در اولین اکران‌های بین‌المللی‌اش نیز (که گفته می‌شود اواخر تابستان امسال در فرانسه خواهد بود) برای این منظور کفایت می‌کند.

اسکار ایرانی

طبق قوانین آکادمی اسکار فیلم‌ها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نودوچهارمین دوره اسکار باید بین اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹ تا ۱۰ دی ۱۴۰۰) حداقل هفت روز در کشور مبدا روی پرده بروند. بازه زمانی یک ساله‌ای که حداقل در ایران تاکنون تنها فیلم‌های «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان، «اینجا هم باران می بارد» نادر طریقت، «آن شب» کوروش اهری، «لاله» اسدالله نیک‌نژاد، «تکخال» مجید مافی، «خون شد» مسعود کیمیایی، «هفته‌ای یک بار آدم باش» شهرام شاه‌حسینی، «مدیترانه» هادی حاجتمند، «قصه عشق پدرم» ساخته محمدرضا ورزی، «سیاباز» حمید همتی و «دینامیت» مسعود اطیابی به نمایش عمومی درآمده‌اند. یک فهرست یازده فیلمی که فیلم «قهرمان» طبق قوانین معمول اسکار برای ورود به رقابت آکادمی باید به آن اضافه می‌شد، اما طبق قوانین جدید حتی این نیز لازم نیست و اکران عمومی این فیلم در سوئد و فرانسه (از ۱۲ نوامبر در سوئد و از ۲۲ دسامبر در فرانسه) برای نمایندگی ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نودوچهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار کفایت می‌کند…

آخرین مهلت معرفی نماینده رسمی کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۱۵ دسامبر (۲۴ شهریور) است…

قهرمان در ایران

«قهرمان» اصغر فرهادی پس از حضور موفق در فستیوال کن شانس خوبی برای انتخاب به عنوان نماینده رسمی ایران در اسکار بهترین فیلم بین‌المللی دارد. حضوری که اگرچه امسال منوط به نمایش عمومی در ایران نیست، اما به هر حال اکران این فیلم در ایران نیز اتفاقی نیست که به این سادگی از ذهن اصغر فرهادی بیرون رود!

البته هنوز تاریخ اکران «قهرمان» در ایران مشخص نشده است. سعید خانی، پخش‌کننده این فیلم، اما، نمایش عمومی «قهرمان» در پاییز امسال در ایران را قطعی می‌داند.

خانی ضمن اشاره به اینکه «قهرمان اصغر فرهادی در کنار چند فیلم دیگر بعد از محرم و صفر اکران خواهند شد» می‌گوید که «وضعیت اکران قهرمان به شرایط اکران جهانی آن بستگی دارد. در حال حاضر منتظریم اصغر فرهادی به ایران بیاید و مذاکرات را درباره این موضوع انجام دهیم، اما به هر حال امیدواریم بتوانیم در فصل پاییز این فیلم را اکران کنیم.»

سعید خانی علاوه بر ذکر اینکه «حواشی مجازی به‌وجود آمده برای فیلم قهرمان در نهایت به نفع این فیلم تمام خواهد شد» می‌گوید که «این جنس حواشی از نظر مارکت و پخش همیشه به نفع فیلم بوده‌اند. مخاطب سینما همواره به‌دنبال فیلم خوب است و فیلم تازه اصغر فرهادی هم مطمئنم به دلیل ساختار، داستان و احترامی که این فیلمساز همواره به مخاطب خود گذاشته است، فروش بسیار خوبی خواهد داشت و مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

قهرمان اسکار

کمپانی آمازون که پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا در اختیار دارد، از هم‌اکنون تبلیغات پردامنه‌ای روی شانس بالای این فیلم در اسکار ۲۰۲۲ آغاز کرده است. به ادعای این کمپانی «قهرمان» علاوه بر بهترین فیلم بین‌المللی در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد نیز شانس بالایی دارد.

این کمپانی تبلیغات وسیعی روی پیش‌بینی‌های نشريه معتبر ورايتى از شانس‌هاى اسكار امسال انجام داده كه نام اصغر فرهادى را در بین شانس‌های رشته كارگردانى و بهترين فيلم  و امير جديدى  را نیز در رشته بهترین بازيگر مرد ذکر کرده است. طبق پیش‌بینی ورایتی اصغر فرهادی در رشته بهترین كارگردانى با رايدلى اسكات براى فيلم «خانه گوچى»، جين كمپيون براى «قدرت سگ»، آدام مك‌كى براى «بالا را نگاه نكن»، گيرمو دل‌تورو براى «كوچه كابوس»، جوئل كوئن براى «تراژدى مكبث»، استيون اسپيلبرگ براى «داستان وست‌سايد»، پائولو سورنتينو براى «دست خدا»، آرون سوركين براى «ريكاردوس بودن»، رينالدو ماركوس گرين براى «شاه ريچارد»، لين-مانوئل ميراندا براى «تيك، تيك…بوم» و دنزل واشينگتن براى «مجله جوردن» رقابت خواهد کرد. پدرو آلمودووار، وس اندرسون، ربكا هال، مايك ميلز، دنيس ويلنوو و جو رايت نیز در فهرست دوم شانس‌های کارگردانی امسال آمده‌اند.

نشريه اينترنتى ايندى‌واير نیز در پیش‌بینی نامزدهای اسكار بهترين فيلم نام «قهرمان» را در کنار فیلم‌هایی مانند «بالا را نگاه نكن» ساخته آدام مك‌كى و بازى لئوناردو دى‌كاپريو و جنيفر لارنس، «تلماسه» دنيس ويلنوو، «اعزام فرانسوى» وس اندرسون با بازي بنيسيو دل‌تورو و آدرين برادى، «خانه گوچى» با بازى ليدى گاگا، آدام درايور و آل پاچينو و «آخرين دوئل»  با بازى مت دمون و بن افلك هر دو از رایدلی اسکات ذکر کرده است. «كوچه كابوس» ساخته گيرمو دل‌تورو با بازی برادلى كوپر و كيت بلانشت، «زمانى براى مردن نيست» جوجى فوكوناگا به عنوان بيست‌وپنجمين فيلم جيمز باند با حضور دنيل كريگ و رالف فاينس، «عبور» ساخته ربكا هال، «قدرت سگ» جين كمپيون، «تراژدى مكبث» از جوئل كوئن و «داستان وست سايد» ساخته استيون اسپيلبرگ دیگر فیلم‌های این فهرست هستند…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.