ثبت 14‌میلیون آواره جدید در جهانِ کرونازده

انتشار گزارش جدید مرکز نظارت بر آوارگی داخلی (IDMC)

میلیون‌ها نفر که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، با سختی مضاعف کووید-19 روبه‌رو هستند.

راضیه زرگری| براساس گزارش جدید مرکز نظارت بر آوارگی داخلی (IDMC)، حدود 14.6‌میلیون آواره  جدید در 127 کشور و سرزمین بین ژانویه و ژوئن‌ سال 2020 ثبت شده است.

در طی 6ماهه اول ‌سال 2020 درگیری و خشونت 4.8‌میلیون نفر را هدف قرار داده و بی‌خانمان کرده است؛ منطقه آفریقا و خاورمیانه در این میان پیشتاز هستند. این رقم یک‌میلیون بیشتر از نیمه اول‌ سال 2019 است.

یک‌ونیم ‌میلیون آواره جدید در سوریه ثبت شده است

بیشترین افزایش آوارگی در سوریه بوده است، جایی که تقریبا 1.5‌میلیون نفر آواره جدید ثبت شده است؛ بعد از آن، جمهوری دموکراتیک کنگو با 1.4‌میلیون نفر و بورکینافاسو با 419‌هزارنفر به ترتیب قرار می‌گیرند. اوضاع در بورکینافاسو به سرعت وخیم شده و به بدترین بحران آوارگی در آفریقای غربی رسیده است.

توسعه گروه‌های مسلح اصلی‌ترین دلیل این بحران محسوب می‌شود. در سایر نقاط آفریقا مثل کامرون، موزامبیک، نیجر و سومالی براساس گزارش‌های تأییدشده میزان جابه‌جایی داخلی مردم  در نیمه اول ‌سال 2020  نسبت به کل‌ سال 2019 بیشتر بوده است.

بیشترین افزایش آوارگی در سوریه بوده است، جایی که تقریبا 1.5‌میلیون نفر آواره جدید ثبت شده است؛ بعد از آن، جمهوری دموکراتیک کنگو با 1.4‌میلیون نفر و بورکینافاسو با 419‌هزارنفر به ترتیب قرار می‌گیرند. اوضاع در بورکینافاسو به سرعت وخیم شده و به بدترین بحران آوارگی در آفریقای غربی رسیده است

نوسانات مداوم بحران آوارگی در سراسر جهان

الکساندرا بیلاک، مدیر مرکز نظارت بر آوارگی داخلی IDMC، می‌گوید: «ارقام حیرت‌انگیزی که در 6ماه اول ‌سال ثبت شده، گواه نوسانات مداوم بحران آوارگی در سراسر جهان است.»

به گفته بیلاک، پیچیدگی‌های همه‌گیری کووید-19 دسترسی به خدمات بهداشتی را کاهش و مشکلات اقتصادی و خطرات حفاظتی را برای جوامع آواره افزایش داده است.

بلایای ناگهانی و حوادث در نیمه اول ‌سال 2020 باعث آوارگی 9.8‌میلیون نفر شده است. گردباد آمفان که منجر به تخلیه 3.3‌میلیون نفر در هند و بنگلادش شد، بزرگ‌ترین رویداد بود. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که حدود 2.8‌میلیون خانه در بنگال غربی آسیب دیده یا تخریب شده‌اند و تصور می‌شود 100‌هزار نفر دیگر در بنگلادش بی‌خانمان شده باشند. این روند نشان می‌دهد بسیاری از آوارگان برای مدت طولانی در این شرایط باقی خواهند ماند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد بسیاری از این افراد از آمریکای شمالی گرفته تا آسیای جنوبی در معرض فاجعه قرار دارند؛ آنها از بیم ابتلا به کرونا در مراکز تخلیه، تمایلی به ترک خانه‌های خود ندارند.

بحران انسانی در یمن در ایام کرونا عمیق‌تر شده است

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که چگونه همه عوامل در این مدت دست به دست هم داده‌اند تا وضع آوارگان داخلی در سراسر جهان را وخیم‌تر کنند. بحران انسانی در یمن که بدترین بحران جهانی شناخته شده بود، در نیمه اول‌ سال 2020 عمیق‌تر شده است؛ بحرانی زاییده درگیری‌های مداوم، آمار بالای ابتلا به کووید-19 و تجربه وخیم‌ترین سیل در سال‌های اخیر.

همچنین شمار زیادی از آوارگی‌های ناشی از درگیری و فاجعه، بحران‌های جمهوری دموکرات کنگو و سومالی را پیچیده کرده است.

بیلاک می‌گوید: «گزارش‌های تأییدشده این رقم بالای آوارگی در نیمه اول ‌سال بسیار نگران‌کننده است، به‌ویژه اینکه می‌دانیم اکثر مخاطرات مربوط به آب و هوا در ‌سال 2020 هنوز نرسیده است.»

او معتقد است این گزارش‌ها بار دیگر تأیید می‌کند جامعه جهانی باید از دولت‌ها در جهت کاهش و توقف این روند و یافتن راه‌حل‌های طولانی‌مدت برای آوارگی حمایت کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.