رئیس فیفا به خاطر زنان به ایران می‌آید

جیانی اینفانتینو برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها و VAR به دیدار ابراهیم رئیسی می‌رود

رئیس فیفا در دیدار با عزیزی خادم اعلام کرد برای دیدار با رئیس‌جمهوری به ایران سفر می‌کند؛ او خواهان حضور زنان در ورزشگاه‌ها و استفاده از VAR است.

شهروندآنلاین: دیدار ایران و عراق در مقدماتی جام جهانی نه‌تنها یک برد ارزشمند را برای فوتبال کشورمان به همراه داشت که دستاورد بزرگ دیگری را نیز در خود نهفته بود. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال که برای دیدار تیم ملی ایران مقابل عراق به کشور قطر رفته بود، در جریان این سفر دیداری هم با جیانی اینفانتینو رئیس فیفا داشت.

اینفانتینو که اخیرا به قطر، محل برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ سفر کرده و دیدار تیم ملی ایران مقابل عراق که با برتری شاگردان اسکوچیچ به پایان رسید را از نزدیک تماشا کرد، جلسه‌ای را با رئیس فدراسیون فوتبال برگزار کرد که ظاهرا از دل آن اتفاقات مثبتی بیرون خواهد آمد.

عزیزی‌خادم در جریان سفر به قطر از حضور اینفانتینو در این کشور استفاده کرد و دیداری با او داشت و از او برای حضور در ایران دعوت به عمل آورد.

رئیس فیفا در این دیدار خطاب به همه هواداران فوتبال در ایران گفته بود: «از ملاقات با رئیس فدراسیون فوتبال، دوست عزیزم مفتخرم و بسیار خوشحالم. به همه اعلام می‌کنم که سال آینده اواخر ژانویه یا فوریه (بهمن یا اسفند ۱۴۰۰) به ایران سفر خواهم کرد که با هم به تماشای فوتبال بنشینیم، موفقیت ایران را جشن بگیریم. به زودی شما را خواهم دید.»

**بازی دوستانه ستاره‌های ایران و جهان

یکی دیگر از مسائلی که در دیدار عزیزی‌خادم و اینفانتینو مطرح شد، پیشنهاد دیدار دوستانه ستاره‌های فوتبال ایران و جهان بود که با پاسخ مثبت اینفانتینو همراه شده است.

سایت فدراسیون فوتبال در رابطه با این موضوع نوشته است: «در این دیدار عزیزی‌خادم از اینفانتینو دعوت کرد تا در یکی از بازی‌هایی که به میزبانی ایران برگزار می‌شود، در ایران حضور داشته باشد و در ورزشگاه تماشاگر ویژه بازی تیم ملی شود. اینفانتینو نیز این دعوت را پذیرفت و مقرر شد تا فدراسیون ایران از فدراسیون کشورهای همجوار و همچنین قطر هم رسما دعوت کند تا آنها هم در آن زمان به ایران سفر کنند. یکی دیگر از پیشنهاداتی که عزیزی‌خادم داشت و‌ مورد موافقت اینفانتینو قرار گرفت، برگزاری بازی خیریه بین دوتیم ستاره‌های ایران و ستاره‌های فیفا به میزبانی ایران بود که در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد.»

تیم ملی ایران روز 20 مهرماه و چند روز پس از مصاف با امارات در خاک این کشور به ایران باخواهد گشت و باید آماده دیدار برابر کره‌جنوبی شود؛ دیداری که اینفانتیو ابراز امیدواری کرده با حضور تماشاگران زن و تکنولوژی VAR برگزار شود.

چندین سال پیش بود که ستاره‌های بازنشسته فوتبال دنیا نظیر کارلوس، سالگادو، داویدز، یورک و… برای برگزاری دیداری دوستانه راهی ایران شدند و به مصاف ستاره‌های ایران رفتند؛ دیداری که با شکست ستاره‌های ایران خاتمه یافت و حالا شاید چنین بازی‌ای تکرار شود.

**اینفانتینو به دنبال دیدار با رئیسی

یکی از موضوعات مهم دیگری که توسط اینفانتینو در جلسه با عزیزی‌خادم مطرح شد، موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال و تعهداتی بود که برعهده دولت وجود دارد و باید در زمان تعیین‌شده نهایی شود تا اساسنامه به تأیید برسد؛ این یکی از مسائلی بود که رئیس فدراسیون جهانی در بخشی از جلسه خود با عزیزی‌خادم بر آن تأکید کرد.

یکی دیگر از موضوعات جالب توجه جلسه برگزارشده میان رئیس فدارسیون فوتبال ایران و جهان، صحبت‌ برای برنامه‌ریزی ملاقاتی میان اینفانتیو و سید ابراهیم رئیسی بود که اینفانتینو در مورد آن این‌طور صحبت کرده است: «می‌خواهم ایشان را در جریان فوتبال و فعالیت‌های مربوط به آن قرار دهم.»

**دو درخواست مهم رئیس فیفا

در جلسه‌ای که میان اینفانتینو و عزیزی‌خادم در قطر برگزار شد، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به دو نکته مهم برای ادامه میزبانی ایران اشاره کرد. اینفانتینو ضمن تقدیر از رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران و اقداماتی که پس از روی کارآمدن انجام داده است، گفت: «در مدت کوتاهی که ریاست فدراسیون فوتبال ایران بر سرکار آمده، تغییرات مثبت بسیاری مشهود بوده که یکی از مهم‌ترین آنها توجه به فوتبال بانوان بوده است».

رئیس فیفا اما در ادامه به دو موضوع مهم پرداخت و تأکید کرد: «پیگیری فدراسیون فوتبال در بحث میزبانی و اصرار بر آن ستودنی است و امیدوارم دو مسأله مهم VAR و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حل شود و بازی ایران- کره‌جنوبی به میزبانی تهران با حضور زنان و VAR برگزار شود.»

تیم ملی ایران روز 20 مهرماه و چند روز پس از مصاف با امارات در خاک این کشور به ایران باز خواهد گشت و باید آماده دیدار برابر کره‌جنوبی شود؛ دیداری که اینفانتیو ابراز امیدواری کرده با حضور تماشاگران زن و تکنولوژی VAR برگزار شود.

با این حال وضعیت کرونا در ایران به هیچ‌وجه مناسب نیست و هنوز هیچ اقدام عملی‌ای برای حضور تماشاگران مرد نیز در استادیوم‌ها نشده است. علاوه بر این، آنطور که عزیزی‌خادم در مصاحبه‌های خود بر آن تأکید کرده، احتمالا تکنولوژی وی‌ای‌آر در روزهای پایانی سال در ایران قابل استفاده خواهد بود. اینها دو چالش بزرگ فدراسیون جدید هستند که باید دید چطور در روزهای آینده به آن واکنش نشان خواهند داد و چه واکنشی به درخواست‌های اینفانتینو خواهند داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.