جایزه نوبل پزشکی به 2 دانشمند لبنانی و آمریکایی رسید

2 پژوهشگر سلول‌های گیرنده حسی برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۱ شدند

دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۱ شدند. عرصه کار این دو پژوهشگر، حسگرهای طبیعی بدن است. این دو زیست‌شناس مولکولی موفق به کشف دریافت‌های حسی بدن در برابر محرک‌های بیرونی شده‌اند

شهروند آنلاین: آکادمی نوبل روز دوشنبه ۴ اکتبر (۱۲ مهر) جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۱ خود را به‌طور مشترک به دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان، دو پژوهشگر فعال در زمینه گیرنده‌های سلولی مرتبط با دما و لامسه، اهدا کرد.

جایزه نوبل پزشکی که برندگانش روز دوشنبه به‌وسیله مجمع نوبل در  انستیتوی کارولینسکا در استکهلم سوئد اعلام شدند، ارزشی معادل ۱۰ میلیون کرون سوئد (۱.۱ میلیون دلار آمریکا) دارد و به‌طور یکسان میان برندگان تقسیم خواهد شد.

بنابر اعلام آکادمی نوبل، پژوهش‌های این دو دانشمند توانسته توضیح دهد که چگونه گرما، سرما و لمس می‌توانند بخش‌های سلولی را در دستگاه عصبی ما تحریک و فعال کنند.

دیوید جولیوس، ۶۵ ساله، فیزیولوژیست آمریکایی و استاد دانشگاه کالیفرنیاست که به‌طور ویژه روی مکانیسم‌های مولکولی لامسه و احساس مرتبط با درد کار می‌کند. او پیشتر جایزه «بریکترو در علوم زیستی» سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده بود.

آردم پاتاپوتیان ۵۴ ساله نیز بیولوژیست مولکولی لبنانی- آمریکایی و ارمنی‌تبار است که در مؤسسه پژوهشی بزرگ «اسکریپس» در کالیفرنیای ایالات متحده مشغول به کار روی گیرنده‌های حسی و دمایی بدن است. غالبا از موسسه اسکریپس با عنوان «مؤثرترین مؤسسه تحقیقاتی جهان» یاد می‌شود.

علت اهدای نوبل

در توضیح کمیته نوبل درباره اهدای جایزه نوبل پزشکی به این دو پژوهشگر آمده است: «کشف این دو پژوهشگر به ما برای فهم این موضوع که سرما، گرما و نیروهای مکانیکی چگونه می‌توانند محرک‌های عصبی در بدن موجودات زنده را برانگیزند، کمک کرده است. دانستن این موضوع می‌تواند فهم این موضوع را ممکن سازد که ما چگونه می‌توانیم جهان پیرامون خود را دریابیم و خود را با آن سازگار سازیم.»

این دو دانشمند موفق به کشف نوع جدیدی از حسگرها در بدن انسان شدند که به واسطه آنها درک تاثیر محرک‌های خارجی  روی پوست بدن توسط اندام‌های داخلی ممکن می‌گردد.

به عنوان نمونه، دیوید جولیوس از کپسایسین برای شناسایی حسگری جدید در پایانه عصبی موجود در پوست بدن بهره گرفته است. کپسایسین، یک ماده شیمیایی تند است که در فلفل‌های چیلی وجود دارد.

جولیوس با استفاده از این ماده توانست دریابد که حسگرهای موجود در انتهای سلول‌های عصبی چگونه در برابر گرما از خود واکنش نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، آردم پاتاپوتیان موفق شده است با استفاده از سلو‌ل‌هایی که در برابر فشار، حساس هستند نوع جدیدی از حسگرها را کشف کند که قادر به حمل تاثیر محرک‌های مکانیکی روی پوست بدن به اندام‌های داخلی هستند.

روند اعطای جوایز نوبل در طول این هفته ادامه خواهد یافت و برندگان نوبل فیزیک و شیمی به ترتیب روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اعلام خواهند شد. همچنین جوایز نوبل ادبیات و صلح که به طور سنتی بیش از سایر جوایز نوبل مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد، روزهای پنجشنبه و جمعه برندگان خود را خواهند شناخت و پایان‌بخش فصل نوبل در سال ۲۰۲۱ نیز اهدای جایزه نوبل اقتصادی در روز دوشنبه هفته آینده خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.