جزئیات ساخت آپارتمان‌های کوچک

شهرهای جدید آماده ساخت ۶۱۵ هزار واحد در نهضت ملی مسکن

شرکت عمران شهرهای جدید برای کاهش هزینه متقاضیان، ساخت آپارتمان‌های ۶۰ متری را در دستور کار خود قرار داده است

شهروند آنلاین: گفته می‌شود که از ۴ میلیون واحد قانون نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود. بر این اساس زمین احداث این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدهاست.

برنامه تامین زمین ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در ۳۲ شهر و ۳ شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان‌رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، مرکزی و هرمزگان تهیه شده است. شهرهای جدید ظرفیت ساخت ۶۱۵ هزار و ۶۲۲ واحد مسکونی را در استان‌های مذکور فراهم کرده است.

طبق اعلام شرکت عمران شهرهای جدید، سهمیه شهر جدید سهند در استان آذربایجان‌غربی ۴۸ هزار واحد، شهریار در آذربایجان‌شرقی ۸۹۸۶ واحد، گلمان در آذربایجان‌غربی ۳هزار واحد، فولادشهر در اصفهان ۱۵ هزار و ۲۱۰ واحد، شهر جدید جی در اصفهان ۱۲ هزار و ۷۹۰ واحد، بهارستان در اصفهان ۱۲ هزار واحد، مجلسی در اصفهان ۸۳۸۶ واحد، هشتگرد در استان البرز ۳۳ هزار و ۹۹۱ واحد، عالیشهر در استان بوشهر ۶هزار واحد و نایبند در استان بوشهر ۲۰۸۳ واحد است.

ظرفیت ساخت ۱۹۱ هزار واحد در استان تهران

در استان تهران ساخت بیش از ۱۹۱ هزار واحد در دستور کار است که سهم پرند ۶۵ هزار و ۳۰۷ واحد، شهر جدید اعتمادیه ۳۸ هزار واحد، پردیس ۱۶ هزار واحد، فردوس ۲۵ هزار واحد، ایوانکی ۳۴ هزار و ۷۵۲ واحد، شهر جدید خوارزمی ۱۰ هزار و سهم شهر جدید اندیشه ۲۲۸۲ واحد است.

در استان خراسان‌رضوی برای احداث ۱۲۲ هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده که سهم شهر جدید گلبهار ۳۷ هزار و ۸۲۱ واحد، بینالود ۲۴ هزار و ۷۹۹ واحد، شهر جدید در اراضی هاشم‌آباد ۳۵ هزار واحد و شهر جدید در اراضی قرقی ۲۵ هزار واحد است.

همچنین ظرفیت اراضی قابل تامین در شیرین‌شهر استان خوزستان ۲۶ هزار و ۱۶۴ واحد، رامین در خوزستان ۱۹ هزار و ۱۲۹ واحد، شهر جدید رامشار در سیستان‌وبلوچستان یکهزار واحد، تیس در سیستان‌وبلوچستان یکهزار واحد، شهر جدید صدرا در استان فارس ۳۳ هزار واحد، شهرک بیضا در فارس ۸هزار واحد، شهرک سروستان در فارس ۸هزار واحد، شهرک کوهمره سرخی در فارس ۶۲۶۵ واحد و شهر جدید تابستان در استان فارس ۶هزار واحد است.

در استان مرکزی قرار است که ۱۷ هزار و ۳۲۵ واحد نهضت ملی مسکن ساخته شود که از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۲۷ واحد در شهر جدید مهاجران و ۶۵۹۸ واحد در شهر جدید امیرکبیر خواهد بود. در هرمزگان ظرفیت ساخت ۲۵ هزار و ۳۳۱ واحد نهضت ملی مسکن وجود دارد که ۱۷ هزار و ۸۳۱ واحد در شهر جدید علوی و ۷۵۰۰ واحد در شهرک اراضی شرق بندرعباس ساخته می‌شود.

مشکل تامین زمین در شهرهای جدید نداریم

حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت که هیچ مشکلی برای تامین زمین در شهرهای جدید وجود ندارد و به محض اتمام ثبت‌نام متقاضیان تا روز ۱۵ آذرماه عملیات اجرایی را آغاز خواهیم کرد.

پیشنهاد پرداخت وام ۴۵۰ میلیون تومانی به هر واحد

او درباره میزان آورده متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: «خوشبختانه وام بانکی رقم قابل توجهی از هزینه ساخت را پوشش می‌دهد. وزارت راه‌وشهرسازی این اختیار را دارد که بر اساس تشخیص در مناطق مختلف، سقف وام را به‌طور شناور تعیین کند. پیشنهاد ما این است که شهرهای جدید از الگوی کلانشهر تهران تبعیت کنند و وام‌های ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی به هر واحد اختصاص یابد.»

بیشترین کمک به دهک‌های اول تا سوم می‌شود

طاهرخانی با بیان اینکه زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی ۲۰ ساله است تاکید کرد: «طولانی بودن زمان بازپرداخت وام امکان خوبی را به متقاضیان می‌دهد تا اقساط پایینی را پرداخت کنند. همچنین دولت تلاش می‌کند درخصوص نرخ سود بانکی و عوارض پروانه ساختمانی حداکثر کمک را به دهک‌های اول تا سوم داشته باشد. مبلغ آورده این دهک‌ها نیز پایین خواهد بود.»

معاون وزیر راه‌وشهرسازی از دیگر راهکارها برای کمک به متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن را تنوع واحدها از نظر متراژ دانست و گفت: «با تجربه‌ای که از پروژه‌های قبلی همچون مسکن مهر داریم سعی می‌کنیم حتی‌المقدور از تکرار آن تجربه که عمده واحدها از مساحت مشخصی برخوردار بود، پرهیز کنیم. به‌همین دلیل در هر بلوک انواع متراژها را خواهیم داشت تا متناسب با سلیقه و توان متقاضیان، پاسخگوی نیاز آنها باشیم. بنابراین احتمالا متراژ واحدها را بین ۶۰ تا ۸۰ متر و بالاتر در نظر می‌گیریم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.