100 هزار پرستار بیکار داریم، 100 هزار پرستار نیاز داریم!

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری استان تهران در آستانه روز پرستار اعلام کرد

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری استان تهران با اشاره به اینکه به 100 هزار پرستار در بیمارستان‌ها نیاز داریم، گفت: «این در حالی است که در دوران کرونا و با وجود نیاز به کادر درمان بیش از 100 هزار پرستار از کار بیکار شدند که برای تحصیلات و آموزش هر نفر آنها بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است.»

دکتر آرمین زارعیان، رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری استان تهران در نشست خبری  که صبح روز سه‌شنبه به مناسب هفته گرامیداشت پرستار برگزار شد، به سختی کار پرستاران اشاره کرد و گفت: «در دو سال گذشته در ایام کرونا نقش پرستاران بیش از گذشته پررنگ شد و تجربه نشان داد بیش از آنکه درمان‌های پزشکی بتواند مشکل را رفع کند، مراقبت‌های پرستاری ۲۴ ساعته برای نجات بیماران اهمیت بیشتری دارد. در این دو سال تمام تلاش همکاران کادر درمان این بود که خدمات بهتری به مردم ارایه شود و تمام نگرانی ما این بود که حتما شهروندان بهترین مراقبت و بالاترین کیفیت خدمت را دریافت کنند.»

او با تاکید بر اینکه باید شأن پرستاران حفظ شود، ادامه داد: «گاهی در برخی از بیمارستان‌ها خشونت رفتاری و کلامی با پرستاران را مشاهده می‌کنیم که سبب آسیب جسمی یا روانی برای پرستار می‌شود. در نهایت ما با پرستارانی با فرسودگی شغلی و کوتاه شدن مدت خدمت، مواجه می‌شویم و پس از ۲۰ سال خدمت دیگر امکان کار نخواهند داشت.»

مهاجرت پرستاران

زارعیان با تاکید بر اینکه مهاجرت پرستاران به طور فزاینده‌ای افزایش داشته است، تاکید کرد: «بخشی از این ماجرا به این دلیل است که پرستاری به عنوان شغل حاکمیتی دیده نمی‌شود و این یعنی امنیت شغلی وجود ندارد که سبب شده بسیاری از کشورها سختگیری‌های مهاجرت برای پرستاران را حذف کنند و با  اطمینانی که به مهارت پرستاران ما داشتند، آنها را جذب کردند. ما به لحاظ توانایی علمی و مهارتی و آموزش پرستاران خود جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و به این امر شورای بین‌المللی پرستاری اذعان کرده است و این پرستاران با درآمد مکفی و امنیت شغلی جذب سایر کشورها شده‌اند.»

او با تاکید بر اینکه در یک سال اول کرونا مهاجرت بسیار بالا بود، خاطرنشان کرد: «مجوز خروج از کشور پرستاران در تهران در سال‌های قبل به طور میانگین ماهانه پنج نفر بود که این عدد در ایام کرونا در تهران به ماهی ۵۰۰ درخواست خروج از کشور رسید. اما اینکه همه این افراد مهاجرت کردند یا خیر بحث دیگری است و ممکن است همه هم مهاجرت نکرده باشند، اما آمار درخواست به شدت افزایش یافته است. این اعداد بسیار بالاست. در سال اول کرونا حدود 5 تا 8 هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند، اما در سال دوم درگیری با پاندمی کرونا، فوق‌العاده پرستاران برقرار و وعده‌های مساعد دیگری داده شد که اینها سبب شد آمار مهاجرت کاهش پیدا کند و اکنون نگران سال بعد هستیم که اگر وعده‌ها محقق نشود مجددا آمار مهاجرت پرستاران افزایش یابد.»

نبود امنیت شغلی پرستاران

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری استان تهران در ادامه بیان کرد: «از طرفی در ایران امنیت شغلی برای پرستار وجود ندارد و مباحث غلطی مانند قرارداد ۸۹ روزه وجود دارد. در این شرایط کشورهای خارجی درِ باغ سبز به پرستاران نشان می‌دهند. این کاهش امنیت شغلی در بیمارستان‌های خصوصی بیشتر دیده می‌شود که با کاهش درآمد بیمارستان به سرعت عذر پرستار را می‌خواهند، چون تصور می‌کنند پرستاران بار مالی ایجاد می‌کنند؛ درحالی که اگر پرستار خوب داشته باشند، آمار مراجعه به بیمارستان افزایش می‌یابد و عوارض بیماران هم کاسته خواهد شد.»

افزایش تخت های بیمارستانی و کمبود نیرو

او تاکید کرد: «در حال افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی هستیم و این افزایش، نیاز به نیرو دارد. نیروهای طرحی می‌توانند بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون خدمات مشمولان پزشکی و پیراپزشکی مستقیما استخدام شوند، اما این پرستار جوان را که طرح گذرانده است، می‌فرستیم برود، در حالی که حدود یک میلیارد برای تربیت هر پرستار هزینه کرده‌ایم و چون نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم استخدام‌ کنیم، او را از دست می‌دهیم و دو دستی تقدیم کشورهای دیگر می‌کنیم.»

او افزود: «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به بودجه دولتی مربوط است و با چند دَه میلیارد قابل رفع نیست و باید ارقام بالاتر باشد. اگر بحث فوق‌العاده خاص با ضریب ۳ در نظر گرفته شود، موضوع غیر قانونی نیست؛ چون شرایط خاصی بر این شغل حاکم است.»

او تاکید کرد: «تعدیل پرستارانِ طرحی هیچ دلیل منطقی ندارد. دلیل ندارد پرستار جوانی را که دو سال طرح خود را در شرایط کرونا گذرانده و باتجربه شده است، شامل مباحث استخدام نکنیم. سال گذشته  ۵۵ هزار نفر سهمیه آزمون استخدامی دادند که از این تعداد ۲۰ هزار نفر استخدام شدند که  هنوز هم با گذشت یک سال، سر کار نرفته‌اند. ۳۵ هزار سهمیه دیگر استخدام در سال ۱۴۰۰ دارند که هنوز آزمون استخدامی آن را برگزار نکرده‌اند. با وزارت بهداشت صحبت می‌کنیم، می‌گوید سهمیه ندارد؛ آن‌وقت سازمان اداری استخدامی می‌گوید ۵۵ هزار سهمیه استخدامی داده است. فکر می‌کنم وزارت بهداشت مجوز دارد، ولی چون فکر می‌کند بودجه ندارد، می‌گوید مجوز ندارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.