ماموریت؛ مبارزه با تحریم‌ها و دلالان

هلال احمر پیشرو در مقابله با کرونا؛ از تولید ماسک و مایع ضدعفونی کننده تا توزیع دارو

جمعیت هلال‌احمر ایران در کنار تمام فعالیتهای امدادی خود که در نهایت به کاهش آلام‌بشری منتهی می‌شود، با تمرکز بر بخش دارو و تجهیزات پزشکی توانسته قدم مهمی در راستای تامین نیازهای کشور به‌خصوص در دوره اپیدمی کرونا در این بخش‌ها بردارد. ورود به‌موقع شرکت‌های زیرمجموعه جمعیت هلال‌احمر در بحث تولید اقلام بهداشتی اعم از ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده و همچنین توزیع اقلام دارویی در داروخانه‌های هلال دست دلالان و سودجویان را از بازار این محصولات در این برهه حساس کوتاه کردند. همچنین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در سنگر دیگری برای شکستن تحریمهای ظالمانه و تامین نیاز بیماران خاص به تجهیزات موردنیاز کاری کردند کارستان. هر چند اقدامات شایسته و خوب صورت گرفته در سازمان تدارکات پزشکی برکسی پوشیده نیست اما رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر در نشست مشترک با مدیران این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه بر رونق تولید آنها تاکید کرد.

از روزی که سایه شوم کرونا بر این سرزمین افتاد، اگر همدلی و همراهی بخش‌های مختلف با هم نبود شاید بحران‌های ناشی از این بیماری بیش‌ازپیش گریبان همه‌مان را می‌گرفت. بحران ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در روزهای نخست اعلام شیوع بیماری و ترس و نگرانی مردم باعث شده بود تا دلالان و واسطه‌ها سود کلانی را در این شرایط به جیب بزنند. بحرانی که هر روز شرایط را بر مردم سخت‌تر می‌کرد. جمعیت هلال‌احمر اما این‌بار هم مردم را تنها نگذاشت و با ورود جهادی به این بخش اجازه ادامه این شرایط سخت را در جامعه نداد.

در جبهه تولید تجهیزات پزشکی کم نگذاشتیم

به گفته «منصورنکویی‌نیا» مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر از حدود دو سال گذشته که شاهد شیوع ویروس کرونا در کشور بودیم این شرکت با ورود به حوزه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور به این محصولات را تامین کرد: «شرایط بحرانی کشور در روزهای  نخست شیوع کرونا و کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده ما را به عرصه تولید این محصولات کشاند و باعث شد تا با راه‌اندازی خط تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده شاهد برگشت آرامش میان مردم باشیم و همه تلاش خود را کرده‌ایم که در این جبهه کم نگذاریم. این خط تولیدها همچنان فعال و تا پایان دوره کرونا مشغول ارایه خدمات به جامعه است.»

425  مرکز دیالیز تحت پوشش هلال‌احمر ایران

تمامی محصولاتی که در شرکت تجهیزات پزشکی سها تولید می‌شود از نیازهای مبرم بیماران کشور است و سها تلاش می‌کند تا هیچ وقفه‌ای در تولید این محصولات رخ ندهد. شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران در سال 1371 با ماموریت تولید محصولات سلامت‌محور تاسیس شد و امروز بعد از گذشت حدود سی سال موفق به تولید بالغ بر 12 میلیارد قطعه تجهیزات پزشکی موردنیاز کشور شده است: «بی‌نیازی کشور از واردات در بخش تامین صافی دیالیز موردنیاز بیماران کلیوی یکی از دستاوردهای بزرگ این کشور در طول سال‌های اخیر است به‌طوری که امروز 30 استان‏، 287 شهر و 405 بیمارستان سراسر کشور تحت پوشش خدمات پس از فروش محصولات تکنو دیالیز شرکت سها قرار دارند.»

به گفته نکویی‌نیا، 425  مرکز دیالیز تحت پوشش شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌احمر ایران در برگیرنده 4200 دستگاه دیالیز است که به بیماران دیالیزی کشور خدمات درمانی ارایه می‌کند و این خدمات در تمام دوران کرونایی یک سال اخیر بدون تعطیلی در خدمت بیماران بوده است.

112 میلیون و 390 هزار دوز واکسن وارد کردیم

از هرچه بگذریم تلاش سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران در بخش واردات واکسن به کشور را نمی‌توان منکر شد. اقدامی سخت و نفسگیر که حاصلش امروز نشستن رنگ آبی بر نقشه کرونایی کشور است. به گفته دکتر «علیرضا عسکری» مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ و پس از صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تلاش‌های سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در راستای واردات واکسن کرونا آغاز و تا  ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰  موفق شد ۱۱۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن کرونا را وارد کشور کند. امر مهمی که منجر به کاهش شمار جانباختگان در کشور شد.

رفع دغدغه مردم با تولید سرنگ

شروع واردات واکسن و واکسیناسیون جمعیت مشمول دریافت واکسن، باز با چالش‌هایی چون کمبود سرنگ همراه بود، موضوعی که این‌بار نیز زیر سایه همت هلال‌احمری‌ها ختم‌به‌خیر شد. شرکت سها که توان تولید سالانه 300 میلیون سرنگ و 7 میلیون آنژیوکت را داراست در این برهه هم به یاری مردم دردمند آمد تا تلاش‌های شبانه‌روزیشان پایانی باشد بر دغدغه بیماران.

دغدغه‌ها که در بخش تولید و تامین تجهیزات پزشکی کمی آرام گرفت، تنگ شدن عرصه تحریم‌های دارویی بر کشور روزگار بیماران نیازمند را سیاه کرد. بیماران خاص و نیازهایشان از یک طرف و بیماران کرونایی از طرف دیگر روزگار مردم را سیاه کرد.  جبهه دیگری که جمعیت هلال‌احمر با ورود سریع بدان اجازه نداد دلالان بازار دارو خون مردم را بمکند آن هم با تلاش پرسنل شرکت داروسازی سها. شرکتی که سالانه توانایی تولید 200میلیون قرص، 10میلیون کپسول و 10میلیون شربت خوراکی را دارد و  آمارها حکایت از آن دارد که این شرکت آبان‌ماه امسال 66 درصد در بخش محصولات تولیدی خود و   ۸۸ درصد در بخش فروش محصولات وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. تأمین و توزیع ویال «اینفلیکسیمب»، اسپری تنفسی «پولموتون» و  «فورموپن،» ویال «دسفرال» ۵۰۰ میلی‌گرم که در حال حاضر جزء اقلام کمبود کشوری و استراتژیک می‌باشند و براساس برنامه سازمان غذاودارو توزیع می‌شوند از اقدامات شرکت پخش سها هلال بوده است.

هلالاحمر بازوی توانمند دولت است

رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر هم به خوبی از تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی سازمان تدارکات پزشکی مطلع است و در نشست مشترک با مدیرعامل، معاونین و مدیران سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های تابعه  بر لزوم توجه به فرهنگ ‌جهادی و رونق و ترویج تولید تاکید کرد.

او در این نشست از جمعیت  هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازوی توانمند دولت یاد کرد و یادآور شد: «‌می‌بایست به‌منظور تحول در حوزه سلامت به بیانیه گام دوم انقلاب در این زمینه توجه ویژه داشته باشیم.»

 

پیرحسین کولیوند با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به تکنولوژی و فناوری اطلاعات، ایجاد نرم‌افزار یکپارچه، رویکرد مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی، تقویت واحد تحقیق و توسعه، امکان‌سنجی و ارایه برنامه‌های مرتبط با داشبورد مدیریتی را ضروری دانست: «لازم است با تکیه بر همکاری و تعامل، تمامی برنامه‌ریزی‌ها حول محور رونق تولید و ترویج آن مخصوصا افزایش تولید خطوط داخلی انجام شود و در این مسیر باید برنامه‌ای منسجم و دقیق برای ثبات تولید و توسعه آن وجود داشته باشد و از توان نخبگان بخصوص نخبگان جمعیت هلال‌احمر بهره ببریم.»

او که چندی پیش سرزده از داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر بازدید کرده و در جریان مسائل و مشکلات مطروحه از سوی مردم بود بر ضرورت پیگیری افزایش سهمیه دارو از طریق سازمان غذاودارو تاکید کرد: «مردم امروز نباید دغدغه دارو داشته باشند لذا باید نسبت به افزایش سرانه‌ها در این بخش اقدام کنیم و  دریافت مجوز برای داروخانه‌هایی که مجوز ندارند را در دستور کار خود قرار دهیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.