بیماری های قلبی، قلب مردان را بیشتر نشانه می رود

شهروند آنلاین- بیماری های قلبی را می توان قاتل شماره یک جهان نام برد. این در حالی است که می توان با عدم استفاده از دخانیات، رژیم غذایی، و داشتن تحرک و جلوگیری از مصرف الکل از دست این قاتل بالفطره خلاص شد.

بیماری قلبی ، قاتلی است که انسان های زیادی را از ابتدای خلقت بشر از دور زندگی خارج کرده است که شامل مجموعه ای از اختلالات قلب و رگ های خونی است .میزان مرگ به علت بیماری‌های قلبی‌ – عروقی در هر صد هزار نفر جمعیت با توجه به داده های نظام ثبت مرگ وزارت بهداشت ۴۴ درصد در کل جمعیت است که  این آمار مربوط به آخرین پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۵ است. در دنیا نیز طبق آمار سلامت جهانی ۶۳ درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است. سهم بزرگی از مرگ ها ۱۷.۹ میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی  است.  از این میان مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر به علت بیماری سکته‌های قلبی و مغزی و مابقی به علت سایر بیماری های قلبی عروقی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان مرگ‌های قلبی_عروقی تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳.۳ میلیون نفر برسد و این در حالی است که ۱۰درصد بار جهانی بیماری‌ها ناشی از بیماری های قلبی عروقی است.

بیشترین آمارهای مرگ و میر در کشورهای کم درآمد رخ می دهد که بیش از۸۲ درصد گزارش شده است و ۳۷ درصد از این موارد ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بوده است این در حالی است که اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با دوری از عوامل خطری از جمله دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، ‌چاقی، ‌عدم تحرک جسمی و مصرف الکل قابل پیشگیری هستند.

شایع‌ترین علائم بیماری قلبی عروقی کدامند؟

معمولا بیماری‌های قلبی عروقی در مراحل اولیه بدون علامت هستند و حمله قلبی و سکته مغزی جزو اولین علائم هشداردهنده محسوب می‌شود. درد قفسه سینه، بازو،‌ شانه چپ،‌ آرنج، فک و پشت از جمله مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم این عارضه هستند. عرق سرد، تنگی نفس،‌ حالت تهوع و استفراغ و ‌رنگ پریدگی نیز در این بیماران دیده می‌شود. تنگی نفس،‌حالت تهوع، استفراغ و درد کمر و فک در زنان شایع‌تر است.شایع‌ترین علائم سکته مغزی ضعف ناگهانی صورت، دست، پا یا یک طرف بدن است. مشکل در تکلم، عدم تعادل و هماهنگی هنگام راه‌رفتن، سرگیجه، ‌اختلال در بینایی،‌ سردرد شدید و غش از دیگر علائم مشکلات قلبی به شمار می روند.

بیماری های قلبی همچنان صدر نشین

با وجود آنکه کرونا در حال حاضر دست به کشتار دسته جمعی زده است، اما بازهم مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی در صدر است و هنوز هیچ بیماری و مشکلی نتوانسته است جایگزین این بیماری در دنیا شود. این در حالی است که اگر بیماران قلبی_عروقی به کرونا مبتلا شوند، احتمال مرگ و میر هم در میان آنها افزایش خواهد یافت. در کشور ما هم بیش از نیمی از مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی_عروقی است.

علیرضا مهدوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در این خصوص می گوید: برنامه های زیادی در زمینه مقابله با بیماری‌های غیر واگیر وجود دارد،‌ چاقی نیز یک بیماری غیر واگیر محسوب می‌شود؛‌ البته کنترل وزن در حوزه تغذیه و فعالیت فیزیکی تعریف می‌شود.وی معتقد است که با شیوع اپیدمی کرونا برخی از خدمات متوقف و خدماتی که حیاتی نبود بر اساس نیاز افراد و در صورت مراجعه، ارائه شد؛ همچنین دستورالعمل‌هایی برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان ارائه و برای فعالیت بدنی نیز راهکارهایی پیشنهاد شده است. در این دوران، اصول تغذیه و فعالیت بدنی اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درباره تداخل بیماری در ابتلا به کرونا نیز می گوید: بیماران قلبی و عروقی و فشار خون اگر مبتلا به کرونا شوند ممکن است بیماری شدید و پر عارضه را تجربه کنند از سوی دیگر ممکن است افراد به دلیل ترس از کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای را پیگیری نکنند و همین قضیه بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد.

به اعتقاد او هدف اصلی سند بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس در سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی به دلیل این بیماری‌هاست. سن سکته‌های قلبی در حال کاهش است. در حال حاضر دیابت نوع دو را در جوانان هم بیشتر می‌بینیم که به علت کم تحرکی است. از طرفی مصرف چربی مضر بیشتر شده و مصرف میوه و سبزی کاهش یافته است. ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور، دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. این به علت نوع زندگی است. کشورهای در حال توسعه به علت ماهیت توسعه و شرایط شهرنشینی و زندگی ماشینی دچار این اتفاق شده‌اند. مردم باید ترغیب به فعالیت بدنی کافی و تغذیه سالم شوند. مصرف نمک و چربی کمتر و جایگزین کردن مواد غذایی بی ضرر اهمیت دارد.

مهدوی ادامه می دهد: خانم‌ها به دلیل شرایط فیزیولوژیکی کمتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می‌گیرند. تعداد ابتلای زنان به بیماری های قلبی در زمان قبل از یائسگی اندک است اما در سنین بالا میزان بیماران قلبی مرد و زن به یک میزان است.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.