مرگ تدریجی بلوط‌های زاگرس/ تا 50سال آینده تمام جنگل‌های ایران از بین می‌رود

شهروندآنلاین– تا 50سال آینده تمامی جنگل‌ها و در 80سال آینده مراتع نخواهیم داشت. هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگراس را طی 70سال از دست داده‌ایم و حالا تنها پنج میلیون هکتار  جنگل در زاگرس داریم. ایران با 165میلیون هکتار وسعت 12میلیون هکتار جنگل به خود می‌بیند.

در این میان جنگل‌های بلوط زاگرس با 6میلیون هکتار مساحت سهم نزدیک به 50درصد جنگل‌ها را دارند. مناطقی که حدود 40درصد آب کشور را تامین می‌کنند. اگرچه نباید فراموش کنیم که ایران در عرض جغرافیایی 25 تا 40درجه جا گرفته یعنی کمربند بیابان‌های دنیا.

با این تفاسیر از 600میلیمتر متوسط بارندگی جهان 235میلیمتر در ایران رخ می‌دهد؛ یعنی سک‌سوم دنیا. شاید برای همین است که جنکل‌های زاگرس اهمیت بالایی برای ایران دارند. منبع طبیعی که طی سال‌های اخیر رو به زوال گذاشته و شاهد مرگ تدریجی آن هستیم. جنگل‌هایی که از منظر ارزش محیط‌زیستی منحصربه‌فردند.

و اما عواملی که دست به دست هم می‌دهند تا نفس بلوط‌های زاگرس به شماره بیفتد. چرای بی‌رویه دام و فعالیت‌های دامداری، عبور و مرور دام در جنگل‌های زاگرس که موجب سم‌کوب شدن خاک شده. دلایلی که عبور هوا را مختل کرده تا ریشه‌ها نفس نکشند و به خاطر سخت شدن خاک با اندک بارندگی سیل راه بیفتد.

با این تفاسیر از 600میلیمتر متوسط بارندگی جهان 235میلیمتر در ایران رخ می‌دهد؛ یعنی سک‌سوم دنیا. شاید برای همین است که جنکل‌های زاگرس اهمیت بالایی برای ایران دارند. منبع طبیعی که طی سال‌های اخیر رو به زوال گذاشته و شاهد مرگ تدریجی آن هستیم. جنگل‌هایی که از منظر ارزش محیط‌زیستی منحصربه‌فردند.

هر هکتار خاک جنگلی حاوی 300 میلیون زیستمند

عدم زادآوری و خشکسالی در سال‌های اخیر هم به نابودی  بلوط‌های زاگرس افزوده است. نفوذ ریزگردها موجبات ضعف فیزیولوژیک درختان بلوط فراهم آورده است. شرایطی که موجب حملات حشرات و عوامل بیماری‌زا  را فراهم آورده تا منجر به خشکیدگی درختان بلوط در جنگل‌های زاگرس شوند.

زراعت دیم در اراضی جنگلی تا آنجا پیش رفته که تیغه وحشی گاوآهن ریشه بلوط‌های زاگرس را خراشیده است. این در حالی است که هزاران لیتر سم و کود شیمیایی به واسطه این نوع از کشاورزی وارد زمین شده است. از همه مهمتر اینکه شخم و شیار در  دامنه‌هایی با شیب تند خطر فرسایش و از بین رفتن عوامل زیستی خاک و بروز سیل را دو چندان کرده است.

یک هکتار خاک حاصلخیز جنگلی حاوی 300 میلیون زیستمند همچون بی‌مهرگان، حشرات ریز، کرم‌ها و … است. زیستمندهایی که با وجود جنگل‌ها می‌توانند اصول خاک را حفظ و نقش موثری در افزایش حاصلخیزی خاک ایفا کنند. البته به شرط جلوگیری از ورود سموم شیمیایی که این اکوسیستم را از بین می‌برند.

 توسعه ناپایدار، یکی دیگر از دلایل تخریب زاگرس است.  هزاران درخت برای احداث جاده یا خطوط انتقال گاز قطع می‌شوند یا به خاطر آبگیری سد به زیر آب می‌روند. تنها با ساخت سد کارون سه حدود2500 اصله درخت بلوط از بین رفته است.

آتش‌سوزی‌ها بلای جان درختان

در 70 سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است. در حال حاضر تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده است. متاسفانه تا 50 سال آینده تمامی جنگل‌ها و در 80 سال آینده تمامی مراتع  را از دست می‌دهیم.

آتش‌سوزی‌های پی‌درپی که عموما عامل انسانی داشته هم یکی دیگر از دلایل نابودی جنگل‌های زاگرس است. تنها در خرداد امسال آتش‌سوزی 7 روزه جنگل‌های زاگرس در کهمره سرخی فارس 15 هزار هکتار از بلوط‌های چندصد ساله این منطقه را به خاکستر تبدیل کرد.  توسعه ناپایدار، یکی دیگر از دلایل تخریب زاگرس است.  هزاران درخت برای احداث جاده یا خطوط انتقال گاز قطع می‌شوند یا به خاطر آبگیری سد به زیر آب می‌روند. تنها با ساخت سد کارون سه حدود2500 اصله درخت بلوط از بین رفته است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.