انگار قیامت شده بود

تلاش 7 ساعته هلال احمری ها برای پیدا کردن قربانیان انفجار منزل مسکونی در تبریز

فاطمه عسگری‌نیا| قصه حوادث آخر سال آن هم با رنگ‌وبوی چهارشنبه‌سوری قصه‌ای تلخ‌ودردناک است که هر سال کام خانواده‌های زیادی را زهر می‌کند. نوجوانان و جوانانی که باوجود هشدارهای هرساله با پهن کردن بساط ساخت موادمنفجره‌ومحترقه در خانه فاجعه‌ای ویرانگر را رقم می‌زنند. گذشته از داغی که ناشی از این حوادث بر دل خانواده‌ها می‌نشیند خسارات ناشی از این حوادث هم در جای خود قابل‌تامل است.

تبریز در عصرگاه روز جمعه‌ای که گذشت شاهد یکی از دلخراش‌ترین نوع این حوادث بود. به گفته مدیرعامل جمعیت آذربایجانشرقی طی این حادثه متاسفانه یک ساختمان سه‌طبقه در خیابان یوسفآباد محله عباسی منفجر شد.

دکتر حمید حسینپور از کشته‌شدن سه نفر در این حادثه خبر می‌دهد و می‌گوید این انفجار متاسفانه جان یک نوجوان 11 ساله و دو جوان 18 و 20 ساله را گرفت و 10 مصدوم به جای گذاشت. شدت انفجار بهحدی بود که تمامی خانه‌های همسایه محل حادثه به‌شدت آسیب دیدند.

نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجانشرقی و شهر تبریز بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند و در کنار عوامل آتش‌نشانی و اورژانس به جست‌وجوی اجساد از زیر آوار پرداختند.

ظهر جمعه نیمه بهمن‌ماه. خیابان یوسف‌آباد محله عباسی در حالی که اهالی ساده‌اش در نزدیکی مناطق حاشیه‌ای شهر تبریز در حال استراحت عصرگاهی بودند با صدای انفجار مهیبی وحشت‌زده شدند. صدای انفجار سکوت محله را درهم شکست. گردوغبار ناشی از تخریب یک واحد مسکونی سه‌طبقه و صدای فریاد زنان‌ومردان قیامتی را در محله رقم زد. تمامی خانه‌های همسایه اطراف این خانه با انفجار آن به‌لرزه درآمده بود و شیشه‌های خردشده و ریخته‌شده  بر زمین حکایت از مهلکی این حادثه می‌داد. دیری نپایید که صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی، پلیس، اورژانس و هلال‌احمر در فضای محله پیچیده شد. تا چشم کار می‌کرد گردوغبار ناشی از خانه منفجرشده بود و صدای ناله‌هایی که محله را پر کرده بود.

محمد احمدی، سرپرست اداره عملیات امدادونجات استان آذربایجان‌شرقی هم بلافاصله همراه با 12 تیم عملیاتی و 49 نیروی نجاتگر و امدادگر، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر و رئیس جمعیت هلال‌احمر تبریز در منطقه حاضر شدند: «از تمام ظرفیت‌های امداد برای پشتیبانی امدادرسانی به حادثه‌دیدگان استفاده کردیم. از تیم آنست استان گرفته تا تجهیزات لجستیک و تیم‌های عملیاتی. درست است وسعت منطقه حادثه‌دیده نسبتا کوچک بود اما ترس‌ووحشتی که مردم را در برگرفته بود به‌سختی این عملیات افزوده بود.»

آیدین سقایی، مسئول پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر اولین نفر از سرخ‌وسفیدپوشان هلال‌احمر بود که در محل حادثه حاضر شد: «قیامت را به‌چشم خود در محله دیدیم. خانه کاملا منفجر شده بود. در ابتدا همه گمان می‌کردند فقط دو جوان18  و 20 ساله در خانه بوده‌اند. نیروهای امدادی سریعا به محل حادثه رسیدند و کار جست‌وجو برای پیدا کردن آنها از زیر آوار شروع شد.»

او که از ساعات اولیه حادثه در محل حضور داشت می‌گوید: «موج انفجار آنقدر زیاد بود که گوگرد و پرمنگنات تا شعاع سه‌متری کوچه پخش شده بود. خانه‌ای که در آن افراد مشغول درست کردن ترقه و موادمحترقه بودند کاملا تخریب شده بود. گزارشات نیروهای آتش‌نشانی حکایت از فوت دو جوان در محل حادثه داشت و همه نیروها مشغول جست‌وجو برای پیداکردن این دو نفر شدند. تیم آنست جمعیت هلال‌احمر هم در محل حاضر بود اما با توجه به تعداد نیروی امدادی نیازی به کمک گرفتن از آنها نشد. دوساعت بعد از تلاش امدادگران جمعیت هلال‌احمر و نیروهای آتش‌نشانی درست در ساعت 16:20 جسد دو جوان 18و 20 ساله این حادثه پیدا شد.»

با پیدا شدن جسد این دو جوان گمانه‌زنی‌ها برای وجود جنازه سوم هم بالا گرفت: «با وجود این احتمالات کار جست‌وجوی جنازه سوم هم آغاز شد. ساعت 5 بعدازظهر در میان آوارهای خانه یک‌ دست قطع‌شده پیدا شد با پیداشدن این دست، نظریه وجود جنازه نفر سوم به یقین تبدیل شد و نیروهای امدادی کار جست‌وجو را جدی‌تر دنبال کردند.»

به گفته سقایی جست‌وجو برای پیداکردن جنازه سوم تا ساعت 22 جمعه شب ادامه یافت و در نهایت پیکر قربانی سوم این حادثه که کودکی 11 ساله بود از زیر خروارها خاک پیدا شد: «این حادثه علاوه بر این سه قربانی جوان، 10 مجروح دیگر هم برجای گذاشت و خانه‌های محل تا شعاع 50 متری به‌شدت آسیب دیدند.»

نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر تا پاسی از جمعه شب در محل حاضر بودند و ماموریت امدادونجات ساعت 12 شب به پایان رسید.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.